Kaura – suomalaisen ravinnon peruspilari

Meta title: 🌾 Kaura – suomalaisen ravinnon peruspilari

Meta description: Kaura on kuitupitoinen viljakasvi, joka tukee suoliston toimintaa, auttaa LDL-kolesterolin hallinnassa ja tarjoaa hitaasti imeytyvää energiaa.

Onko kukaan treenannut pelkällä ruualla? Niin heh. siis tarkoitan sitä, että ei ole käyttänyt mitään lisäravinteita, palautusjuomia tai vastaavia. Sen olen huomannut, että kreatiinista on apua mutta en ole koskaan ottanut hiilareita enkä proteineja muualta kuin ruuasta. Eli ennen & jälkeen treenien tukevasti ruokaa.

Kaura on ravintoarvoiltaan poikkeuksellisen laadukas viljakasvi, jonka keskeinen vahvuus on liukeneva kuitu eli beetaglukaani. Beetaglukaani hidastaa hiilihydraattien imeytymistä, tasaa verensokerin nousua ja sitoo sappihappoja, mikä auttaa alentamaan LDL-kolesterolia.

Kaura tarjoaa myös kohtuullisesti proteiinia, mineraaleja ja pitkäkestoista energiaa, minkä vuoksi se sopii hyvin sekä treenaaville että painonhallintaan. Runsaasti proteiinia tai rasvaa sisältävässä ruokavaliossa kaura toimii tehokkaana metabolisena tasapainottajana, mutta sen kuitu on yksipuolista, joten paras kokonaisuus syntyy, kun kauran rinnalla on myös muita kuidun lähteitä.

ChatGPT Image Dec 15, 2025 at 07_18_36 AM.webp

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mää oon ainakin treenannut aina ilman proteiineja/kreatiinia yms. ainut mitä lisäravinnetta oon syönyt on magnesium, jota ilman alkaa lihakset kramppailla ja "vetää suonta". Olen kyllä ajatellut ottaa mukaan treeneihin palautusjuoman ja kreatiinin, sitten joskus näkee onko noista hyötyä.

hola,

treenasin vuosia ilman mitään lisäravinteita. Kehitystä tuli.
Nyt käytän vitskuja + mölleriä, proteiinia, kreatiinia etc. eli perus-lisäravinteita. Kehitys jatkuu.
Mutta esim. pikkuveljeni syö vaan pirusti ja se on köntti. Ei siis vedä edes palautumisjuomaa (treenin jälkeen sangollinen makaroonia ja tunaa, uhh).

Kyllähän noi lisäravinteet tietenkin auttavat, mutta terveellinen ruokavalio on kyllä huomattavasti tärkeämpää.

Tää on siis mun mielipide, saa väittää vastaan.

Ehdottomasti oikea ruokavalio on tärkeä, tärkeämpi kuin lisäravinteet.. Mutta kyllä minä otan palautusjuoman, ikäänkuin maksimoidakseni hyödyn. :) muuten lisäravinteita en juurikaan ota kuin palautusjuoman,(proteiini,malto,kreatiini,glutamiini), kyllä sitä syömällä yritetään edetä. Toki kreatiinia+glutamiinia otan illalla myös+vitamiinit.
(olipas sekin taas selostus, miksi en vain sanonut, että kaikkea niin paljon kuin ukkoon mahtuu ;) )

Miksi "ruoka" ja "lisäravinteet" pitää väkisin erotella toisistaan? Minulle ainakin proteiinijauhe on tärkeä osa ruokavaliota, piste. Sitä nyt vaan sattuu saamaan purkissa ja se on eri hyllyssä kuin "ruoka", so what?

..koska ainakin mulla on pari frendii, ketkä ei tajua, että PELKILLÄ lisäravinteilla ei pitkälle pötkitä. Syövät siis päin v****a, mutta vetävät reenin jälkeen palautumisjuoman ja päivän mittään 1-2 prot.drinkkiä. Sitten ihmettelevät, ettei tuloksia synny.
Ei auta vaikka yrittää selittää niille, että lisäravinteet on LISÄravinteita..:rolleyes:

Originally posted by subotai
..koska ainakin mulla on pari frendii, ketkä ei tajua, että PELKILLÄ lisäravinteilla ei pitkälle pötkitä. Syövät siis päin v****a, mutta vetävät reenin jälkeen palautumisjuoman ja päivän mittään 1-2 prot.drinkkiä. Sitten ihmettelevät, ettei tuloksia synny.
Ei auta vaikka yrittää selittää niille, että lisäravinteet on LISÄravinteita..:rolleyes:

Edelleen, miksi lisäravinteet siis täytyy erotella "normaalista" ruoasta? Optimaalinen kehittyminen edellyttää optimaalista ravintoa, se ei ole optimaalista että syödään päin vittua ja juodaan pari proteiinijuomaa päälle, siinä se.

Ja määritelkää minulle lisäravinne, onko vehnäjauho lisäravinne jos sen sekoittaa veteen ja juo? Onko oliiviöljy lisäravinne, entä kalaöljy? Onko herajauhe lisäravinne ja mikä sen erottaa heraproteiinijauheesta? Miksi pilleriksi puristettu porkkanajauhe on lisäravinne mutta porkkana ei?

ehkä lisäravinne on sellainen, jonka käyttöä "joutuu selittelemään":D
esim. ostat läjän lihaa vs. protskujauhoa.
--> eiköhän joku tuu kyselee älyttömii kysäreitä sun super-turbo-hera-proteiinista.

Eihän tota nortzisafkaa ja lisäravinteita kannatakkaan "erotella", mut miesxxx kyselikin reenaako kukaan pelkän safkan voimalla..

jos rahaa olisi kuin rantarosvolla, ostaisin kaikkia mahdollisia lisäravinteita, koska hullu paljon työtä tekee jne..
jos ei muuta, niin saisi ainakin plasebovaikutukset.

Originally posted by subotai

Eihän tota nortzisafkaa ja lisäravinteita kannatakkaan "erotella", mut miesxxx kyselikin reenaako kukaan pelkän safkan voimalla..

Ja minun mielestäni se on juuri pelkän safkan voimalla treenaamista jos syö ruokaa, sisältäen ns. lisäravinteet tietysti. Jos johonkin täytyy vetää raja, niin esim. susta ei ole varmaan enää ruokaa.

Kyllä minä ainakin teen eron lisäravinteiden ja ravinteiden kanssa.
Lisäravinteita on kaikki ravinnon "korvikkeet" eli esim.
proteiini jauhot jne. Joku mainitsi kalaöljykapselit.. No saahan sitä kalaöljyä kalastakin..Tavallaan vitamiinitkin menee lisäravinteiden puolelle. Käytän itse aika paljon lisäravinteita, ja varsinkin dieetillä ne on pirun käteviä, eli mulla ei oo mitään lisäravinteita vastaan. Mutta, ensin kannattaa kyllä syödä ihan oikeeta ruokaa hyvin, ja sitten miettiä lisäravinteita.

Kumpi on parempi vaihtoehto? Myllyn parhaan neljän viljan hiutaleissa on hiilareita 61g ja rasvaa 3g
Syön tuota joka aamu 4dl eli noin 100g

---EDIT---

Pitäisikö se syödä raakana vai keitettynä? Eikös ravintoarvot heikkene keittäessä?

En osaa sanoa ravintoarvojen heikkenemisestä, mut kyllähän niitä raakana maidon kans menee paljon enemmän alas kun keitettynä, niin että siinä mielessä se raakana syönti on ihan ehoton juttu.

Paljonko te yleensä syötte kaurahiutaleita esim. aamupalalla?

Kauhahiutaleet on ihan ehdoton valinta aamupalalla. Ja nimenomaan just raakana maidon kanssa. Syön n. 3dl joka aamu.

Hieman vaikuttais siltä että homma alkais menemään mikrofraktioiden halkomiseksi. Jos näistä kahdesta vaihtoehdosta on mahdollista sanoa kumpi on parempi niin tokkopa tuolla tiedolla mitään mullistavaa saa aikaseksi. Itse vetelen aamulla 100g eli n. 3dl niitä hiutaleita mitä sattuu kaapista löytymään. Yleensä ne on neljän viljan hiutaleita, joskus kaurahiutaleita ja joskus ruishiutaleita. Jossain asioissa on kiva viilata pilkkua ja tutkiskella asioita, mut tää aihe ei kauheesti sytytä..

Mulla 4-viljan hiutaleet tuppaavat raakana pistämään mahan sekasin, joten ne vedän puurona, ja kaurahiutaleet taas keittämättä.

Kannattaa tosiaan mieluummin ostaa niitä pikahiutaleita, esim jos verrataan 1min ja 10min hiutaleita niin kyllä raakana syötynä ne 1min hiutaleet vähemmän mahavaivoja aiheuttaa, ja jotkut jopa väittävät että 10-20min hiutaleet eivät kypsentämättä imeydy täydellisesti. Itse en oo tohon perehtyny tarpeeksi joten en sano juuta enkä jaata mutta raakana 1-3min hiutaleita oon syöny jotain 6 vuotta aamiaiseksi, mitä milloinkin, useimmiten kauraa. Muut kuin pikahiutaleet aiheuttaa raakana syötynä itelläni, emännälläni ja treenikavereillani (enemmän) turvotusta ja mahavaivoja.

Aika monet naiset sanoo etteivät pysty raakana syömään edes pikakaurahiutaleita, pitää tehä puuroo niistä ettei maha turpoo rantapalloksi :).. Onkos punttimimmeillä kokemusta tästä :) ?

En tiiä ihan pelkistä hiutaleista, kun ne oon aina keittäny, mutta ainakin mysli pistää monesti mahan ihan rantapalloksi. Johtunee varmaan just siitä että sisältää kypsentämättömiä kaurahiutaleita yms.
Myslitkin oon hylänny oikeestaan täysin, ja puuronkin teen aina kauraleseistä ja vehnäleseistä hitaasti hauduttamalla (hiukka maitoo sekaan, nam). Oon kyllä herkkä hiilareille muutenkin... varsinkin pastat ym. turvottaa ihan kympillä!

Poikaystävä kyllä vetää jogurtin seassa monesti päivässä raakaa elovenaa eikä oo ainakaan valitellu mistään vaivoista. Se taas tykkäs että pikahiutaleet turpoo jo lautasella niin ällöksi mössöksi ettei tykkää niitä vetää.

Originally posted by Energia
Kumpi on parempi vaihtoehto?

Itse omaan sellaisia traumoja kaurapuurosta että en sitä mielelläni syö. Neljän viljan puurossa on enemmän kuitua (tai ainakin pakkauksen mukaan) ja maistuu paremmalta. Nyt olen innostunut ruispuuroon, valmistuu 5 minuutissa ja tekee eetvarttia :)

Raakana en pysty syömään mitään hiutaleita, massu pömpöttää niin armottomasti ja menee pierujuna eksyksiin... Sitäpaitsi lämmin puuro hellii vatsaa aamulla. Onneksi aamun puuroannos on sen verran pieni, että sen kykenee syömään keitettynä :D

Back
Ylös Bottom