Kauppakorkeaan 2008

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllähän ne pääsykokeetkin on aivan erityyppiset. :)

Joo siihen hakuprosessiin katson kyllä noiden pääsykokeidenkin kuuluvan.... Ei tosiaan juurikaan samaa niissä ole. Opiskelu nyt luultavasti on suhteellisen samanlaista, kauppakorkean kursseja en ole käynyt, niin en siitä osaa sanoa. Kokeet tosiaan on aivan erilaisia, ne ykkösvaiheenkin. Kakkosvaiheelle nyt mitään vastaavaa ei kauppakorkean haussa olekaan.
 
Onko porukka jo hankkinut uudet markkinoinnin ja johtamisen kirjat, mitä mieltä olette niistä? Globalisaatio näyttää olevan näkökulma, josta molempia tarkastellaan. Kävin lainaamassa markkinoinnin kirjastosta selatakseni kirjaa, mutta luin sen parin illan aikana läpi. :D Mielestäni erittäin mielenkiintoinen kirja, tosin luettavia sivuja ei ole paljoa. Johtamisen kirjaa en kirjastosta löytänyt, täytynee ostaa se ensi viikolla. :)
 
ei siinä edellisessäkään markkinoinnin kirjassa hirveemmin ollu onneks luettavaa :) isoa tekstiä ja vähän sivuja.. ihan hyvä ettei tullu mtn tiiliskivee muistuttavaa opusta pääsykoekirjaks :dance2:
 
Onko porukka jo hankkinut uudet markkinoinnin ja johtamisen kirjat, mitä mieltä olette niistä? Globalisaatio näyttää olevan näkökulma, josta molempia tarkastellaan. Kävin lainaamassa markkinoinnin kirjastosta selatakseni kirjaa, mutta luin sen parin illan aikana läpi. :D Mielestäni erittäin mielenkiintoinen kirja, tosin luettavia sivuja ei ole paljoa. Johtamisen kirjaa en kirjastosta löytänyt, täytynee ostaa se ensi viikolla. :)
Johtamisen kirja on ostettu ja ja markkinointikin postissa. Hirveesti ei oo ehtiny kattoo, kun on muut opiskelut painanu päälle. Pitäis joululoman aikana vähän vilkuilla jo. Valmennuskurssikin tuli viime viikolla varattua. Onkos kukaan muu varanna, ja jos on niin minkä.
 
ei siinä edellisessäkään markkinoinnin kirjassa hirveemmin ollu onneks luettavaa :) isoa tekstiä ja vähän sivuja.. ihan hyvä ettei tullu mtn tiiliskivee muistuttavaa opusta pääsykoekirjaks :dance2:
Markkinointi on pirullinen aihe juuri sen takia, että tekstiä on vähän ja se vaikuttaa helpolta. Nyt kun matematiikkaa ei ole, niin voi olla, että markkinoinnista on enemmän ja vaikeampia kysymyksiä. Viime vuoden kokeesta muistan "Challenger sukkulan onnettomuus oli seurausta ryhmäajattelusta" kohdan, jota ei siis voisi mistään muusta päätellä, kuin siitä kirjasta. Hauska detaili on sen sijan se, että muistin sen vielä vuoden jälkeenkin, vaikka muut asiat siitä kirjasta olikin vähän hatarammassa muistissa.

Globalisaatio kuulostaa siltä, että melkoista diibadaabaa luvassa. Itse en jaksanut, mutta kannattaa varmaan pelkän lukemisen sijaan tehdä jotain mind-mappeja, jolla yhdistää far-out asiat niihin perusjuttuihin. Muuten ne menee ihan varmasti ohi ja sekasi.
 
Olisi kiintoisaa kuulla syitä matikan pudottamiselle. Voisiko johtua siitä, että niin harvat vastaa niihn kysymyksiin yhtään mitään? Ja vastaavasti jotkut vastaa vain matikkaan ja esim kolmeen muuhun, ja sillä ovat päässeet sisään?

Ehkä ne haluaa painottaa varsinaisen taloustiedon merkitystä sisäänpääsemisessä. Toisaalta ihan ymmärrettävää. Toisaalta käy sääliksi :p
Ei niillä matikan tehtävillä kyllä ollut mitään tekemistä itse kauppiksessa opiskelun kanssa. Tai, löytyyhän sieltä yhtäläisyyksiä, mutta opiskellakseen kauppatieteitä ei tarvitse juuri matikkaa ymmärtää, riittää kun osaa plussata, miinustaa, jakaa ja kertoa lukuja keskenään, IMO.

Omasta mielestäni hyvä juttu, että se matikan kirja jätettiin pois sieltä, se nimittäin oli täyttä kuraa. Ei se tosiaan mua enään koske koska viime kevään haussa päästiin sisälle. Silloinkin pisteet nousivat aika rankasti niin kehtaan epäillä muiden joukossa, että nyt nousee rajat entisestään.

Mitä koko valintakoe menettelyyn tulee niin itse pidän sitä täysin vääränlaisena jos halutaan valita alalle sopivia ihmisiä. Toisaalta monivalinta on ainoa helppo keino saattaa ihmiset samalle viivalle ja tarkistus ei voi olla kiinni itse tarkistajasta ja hänen mielentilastaan.

Toivotan kaikille onnea ja menestystä jotka lähtevät kevään hakuihin! Itse en kevättä ilolla muistele, mutta kyllä sitten hymyilyttää kun näkee nimensä valituiden joukossa.

Tässä vuoden viimeisiin tentteihin lukiessa...
 
Markkinointi on pirullinen aihe juuri sen takia, että tekstiä on vähän ja se vaikuttaa helpolta. Nyt kun matematiikkaa ei ole, niin voi olla, että markkinoinnista on enemmän ja vaikeampia kysymyksiä. Viime vuoden kokeesta muistan "Challenger sukkulan onnettomuus oli seurausta ryhmäajattelusta" kohdan, jota ei siis voisi mistään muusta päätellä, kuin siitä kirjasta. Hauska detaili on sen sijan se, että muistin sen vielä vuoden jälkeenkin, vaikka muut asiat siitä kirjasta olikin vähän hatarammassa muistissa.

Globalisaatio kuulostaa siltä, että melkoista diibadaabaa luvassa. Itse en jaksanut, mutta kannattaa varmaan pelkän lukemisen sijaan tehdä jotain mind-mappeja, jolla yhdistää far-out asiat niihin perusjuttuihin. Muuten ne menee ihan varmasti ohi ja sekasi.
:offtopic: Eikös toi Challenger-setti ollut johtamisen ja organisoinnin kirjassa?


e - TId, sama. Hajottaa...
 
:offtopic: Eikös toi Challenger-setti ollut johtamisen ja organisoinnin kirjassa?


e - TId, sama. Hajottaa...
Kyllä oli ;) Piti kirjoittaa "...johtaminen on samantyylistä, kuin markkinointi. Esimerkiksi.." Mutta jätin kuitenkin. Ainakin joku on hereillä.

Markkinoinnissa oli niitä Joku Jätkä sano Jonain vuonna: ja neljä eri vaihtoehtoa.
 
Itse ostin Akateemisesta koko paketin, hintaa jäi n. 170 e. Hyllyn päällä oli kyllä ilmoitus että lukio- ja kurssikirjoista -10%, mutta kassalla myyjä ilmoitti etteivät nämä kirjat ole kyseisiä kirjoja vaan pääsykoekirjoja.
 
Bookystä saa posteineen ton setin 149e. Ite tilasin sieltä markkinoinnin ja tuli parissa päivässä, muut kirjat hommasin sitten muualta.
 
Miksei muuten jengi kauppakorkeaan hakemisen ja pitkän pänttäämisen sijaan suorita MBA-tutkintoa jossain ulkomailla? Maksaahan se hieman, mutta vähemmän kuin viisi vuotta kurjuudessa koulun penkillä krapulassa.

Voisin hakea valmennuskurssiopettajaksi, Olisin tosi hyvä ja pätevä. Voin jo kuvitella fanilaumani.
 
Ei niillä matikan tehtävillä kyllä ollut mitään tekemistä itse kauppiksessa opiskelun kanssa. Tai, löytyyhän sieltä yhtäläisyyksiä, mutta opiskellakseen kauppatieteitä ei tarvitse juuri matikkaa ymmärtää, riittää kun osaa plussata, miinustaa, jakaa ja kertoa lukuja keskenään, IMO.

Omasta mielestäni hyvä juttu, että se matikan kirja jätettiin pois sieltä, se nimittäin oli täyttä kuraa. Ei se tosiaan mua enään koske koska viime kevään haussa päästiin sisälle. Silloinkin pisteet nousivat aika rankasti niin kehtaan epäillä muiden joukossa, että nyt nousee rajat entisestään.

Mitä koko valintakoe menettelyyn tulee niin itse pidän sitä täysin vääränlaisena jos halutaan valita alalle sopivia ihmisiä. Toisaalta monivalinta on ainoa helppo keino saattaa ihmiset samalle viivalle ja tarkistus ei voi olla kiinni itse tarkistajasta ja hänen mielentilastaan.

Toivotan kaikille onnea ja menestystä jotka lähtevät kevään hakuihin! Itse en kevättä ilolla muistele, mutta kyllä sitten hymyilyttää kun näkee nimensä valituiden joukossa.

Tässä vuoden viimeisiin tentteihin lukiessa...

Täysin samaa mieltä. Itellä silloin hakiessa tuo matikka oli, mutta tein (ainakin näin jälkikäteen ajatellen) fiksun päätöksen ja jätin koko kuran lukematta. Saipahan panostaa enemmän niihin loppuihin kirjoihin. Ja tosiaan, se matikka itse koulussa ei ole mitään rakettitiedettä :)
 
Miksei muuten jengi kauppakorkeaan hakemisen ja pitkän pänttäämisen sijaan suorita MBA-tutkintoa jossain ulkomailla? Maksaahan se hieman, mutta vähemmän kuin viisi vuotta kurjuudessa koulun penkillä krapulassa.

Voisin hakea valmennuskurssiopettajaksi, Olisin tosi hyvä ja pätevä. Voin jo kuvitella fanilaumani.
Eikös MBA ole jatkokoulutus joka painottaa johdon hommia? Eli käytännössä vaatii jonkun tutkinnon alle.
 
http://www.uranus.fi/koulutus/artikkelit/open.php?id=40632

"MBA-tutkinto on väylä yhä tehokkaampaan liikkeenjohdolliseen osaamiseen.

MBA on liiketalouden jatkokoulutus-ohjelma, jonka tavoitteena on rakentaa nykyaikainen, kansainvälinen ja uusimpaa akateemista tietoa soveltava ammattitaito yritysten johtotehtävissä toimiville henkilöille. MBA:n suosio ja arvostus työelämässä on kasvanut lähivuosien kuluessa suuresti. Kysynnän lisääntyessä koulutuksen tarjoajien määrä on kasvanut suomessa nopealla vauhdilla. Perinteisesti MBA-koulutusta tarjonneiden yliopistojen rinnalle ovat nousseet myös ammattikorkeakoulujen MBA-tutkinnot."

Kyllä nyt omaan päähäni MBA tms hyvässä yliopistossa suoritettu tutkinto kuulostaa paremmalta kuin HSEllä mikään suoritettu.

Ihan hyvin hse:kin on tutkimuksissa pärjänny.

"HSE 9. sijalla Eduniversal-rankingissa

Helsingin kauppakorkeakoulu on sijoittunut yhdeksänneksi maailmanlaajuisessa kauppakorkeakoulujen ranking-listassa, jonka on laatinut ranskalainen yritys Eduniversal. Rankingissa on mukana 1000 kauppakorkeakoulua eri puolilta maailmaa.

Eduniversalilla on muista rankingeista eroavana metodina vertaisäänestys: runsas 300 dekaania ympäri maailman osallistui tämänvuotiseen äänestykseen niistä kauppakorkeakouluista, joita he suosittelisivat."
http://www.hse.fi/FI/news/education/2009/news11112009.htm

"HSE 18. kauppakorkeakoulujen rankingissa

Financial Times -lehdessä 7.12. julkaistussa European Business Schools -rankingissa Helsingin kauppakorkeakoulu sijoittui 18:nneksi. Arvioituja eurooppalaisia kauppakorkeakouluja oli mukana kaikkiaan 70. Ranking-listalla ensimmäisenä oli HEC Paris ja toisena London Business School.

Financial Timesin European Business School -rankingissa on koottu yhteen lehden vuoden aikana tekemät liiketalouden koulutuksen eri osa-alueiden ranking-tulokset. Aiemmin tänä vuonna lehti on julkaissut ranking-listat mm. MBA- ja EMBA-koulutuksista, maisteriohjelmista sekä johtamiskoulutuksesta.

Helsingin kauppakorkeakoulun yltäminen 18. sijaan oli HSE:n oman arvion mukaan seurausta tasaisen hyvästä sijoittumisesta osa-alueiden rankingeissa ja vahvasta panostamisesta kansainvälisen tason nostamiseksi."
http://www.hse.fi/FI/news/education/2009/news1012009.htm
 
Joo on, mutta koska se maksaa, ei aikaisemmasta koulutuksesta ja työhistoriasta kovasti kysellä. Serkku ainakin kävi HSEn MBA:n yo-pohjalta ja kyllä rahat kelpasi.

MBAn ongelma lienee siinä, ettei laatua kontrolloida mitenkään. En sitten tiedä onko joku Henley MBA huonompi vai parempi ulkomaille hakiessakin kuin esim. Oulun KTM? Lähinnä tuo vuoden suoritusaika olisi aika houkutteleva omasta mielestä.
 
Back
Ylös Bottom