Kauppakorkeaan 2007

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jissen
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
2.7.2004
Viestejä
1 296
No niin, ajoissa liikkeellä. Pohdiskelen tuota hakuprosessia ja etenkin tuota Business Technology -hakua. Onko täällä joku joka on kyseisessä haastattelussa aiemmin käynyt, millainen haastattelu on ja mitä asioita siinä painotetaan tai haetaan?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No niin, ajoissa liikkeellä. Pohdiskelen tuota hakuprosessia ja etenkin tuota Business Technology -hakua. Onko täällä joku joka on kyseisessä haastattelussa aiemmin käynyt, millainen haastattelu on ja mitä asioita siinä painotetaan tai haetaan?
En ole kyseisessä haastattelussa käynyt, mutta en voi suositella, että kannattaisi käydä. Kun kerran tuohon BT:n jämähdät, niin siitä et käytännössä eroon pääse. BT:n voit valita kuitenkin ensimmäisen vuoden päätteeksi ohjelmavalinnassa kuitenkin jos se tuntuu omalta, mutta ei kannata vielä rajoittaa mahdollisuuksiasi, kun tuskin tiedät vielä millaisia opintoja HSE:llä on ja mistä itse tulet pitämään.
Sen verran siis on puheillani kaikupohjaa, että olen päässyt HSE:lle SAT-kokeella BT-ohjelmaan nyt syksyllä 2006. Ja kaduttaa että ruksasin tuon BT-vaihtoehdon. Opintotoimiston kanssa on turha edes yrittää asiasta puhua, kerran kun on valittu, et ohjelmavalintaan enää pääse osallistumaan. Itselleni kävi siis niin, että BT ei kiinnosta, mutta siihen on nyt minulla tyytyminen koko kandivaiheen ajan, sillä en voi edes käydä uudestaan kokeissa, koska haku on kielletty henkilöiltä, joilla on jo opinto-oikeus HSE:llä :david:
Sen haluaisin vielä painottaa, että BT ohjelmaan ei ole ohjelmahaussa ollut vielä koskaan karsintaa, joten sinne pääsee käytännössä silloin ensimmäisen vuoden keväällä kuka vain haluaa, vaikkei olisi kasassa opintopisteen pistettäkään :S
Ainoa tilanne, jossa suosittelisin BT-hakua, olisi sellainen, jossa aivan välttämättä haluat turvata pääsysi kouluun sisälle, joka saattaa olla jonkin verran helpompaa BT-haun avulla. Tästä yhden proffan kanssa juteltuani sanoi, että asia vaan on niin, että tietyt virat ovat päätetty pitkäksi ajaksi eteenpäin ja tämä BT haku takaa sen, että opiskelijoita riittää tähän ohjelmaan ja näille luennoitsijoille :kippis1:
Eli itseäni BT-opiskelijana BT-haku vain vituttaa. Tähän voisi varmasti yhtyä myös palstalla aikalailla tutumpi Hulkki.
 
Miltä ne uudet kirjat muuten vaikuttaa?
Ainakin toi markkinointi oli helvetin sekava ja huonosti kirjotettu ja matskusta en saanu mitään tolkkua.
 
minnekköhän tänä vuonna olisi helpoin päästä? vaasaan? lappeenrantaan.. villejä veikkauksia, koska mä haen sinne missä aita on matalin.
 
Joensuu, Kuopio, Rovaniemi, Vaasa, Lappeenranta, Oulu, Tampere, Turku, Helsinki....... Meniskö jotenkin noin?

Ps. Eikös Rovaniemeltä saa läppärin jos sinne pääsee?
 
minnekköhän tänä vuonna olisi helpoin päästä? vaasaan? lappeenrantaan.. villejä veikkauksia, koska mä haen sinne missä aita on matalin.

Tässä taitaa olla helpoimmasta vaikeaan viime vuoden( 2006 ) opiskelupaikat: Rovaniemi, Joensuu, Kuopio, Vaasa, Lappeenranta, Turku, Tampere, Helsinki. Tuskinpa nuo muuttuvat tuosta mihinkään. Rovaniemelle taisi päästä 10p/40p.
EDIT: Tuomas H kerkes ensin
EDIT 2: Oulu unohtui. Ouluun, Vaasaan Ja Lappeenrantaan taitaa kaikkiin olla suunnilleen yhtä vaikea päästä.

Kannattaa vähän tutustua oppilaitokseen ennen kuin hakee. Esim. Rovaniemellä(jonne on helpointa päästä sisään) ei ole kuin kaksi pääainetta: laskentatoimi ja markkinointi.
 
no offence kaikki rovaniemeläiset, mutta mulle varmaan rovaniemi on turhan arktinen mesta.. mutta sinänsä vain 10p/40 on kyllä tosi houkuttelevan kuuloista!, pitää kai hakea lappeenrantaaan, joensuuhun ja vaasaan/kuopioon
 
minnekköhän tänä vuonna olisi helpoin päästä? vaasaan? lappeenrantaan.. villejä veikkauksia, koska mä haen sinne missä aita on matalin.

Suosittelen rovaniemeä ja joensuuta, jos helpolla haluat päästä sisään. :D

e: toki myös kuopio oli aika helppo viime vuonna, taisi vaatia sisäänpääsy jopa pisteen enemmän kuin jns.
 
Kun siinä on se yhteisvalinta, niin olenkoymmärtänyt oikein, että jos vaikka en pääsisi lappeenrantaan, ja kakkosvaihtoehtoon vaikka joensuuhun pääsisin, niin voin sitten sinne mennä, vai meneekö paikat ykkösvalitsijoille..
kun ei viitsisi mennä pääsykokeeseen 400km päähän, jos 90km päässäkin olisi sellainen..
niin ja tällähetkellä olen tosiaan vaihdossa oleva 3vuoden BBA-opiskelija.. tuskin kyllä auttaa pääsykokeissa, kun ei meillä oikein opi mitään AMK.ssa:)
 
Kun siinä on se yhteisvalinta, niin olenkoymmärtänyt oikein, että jos vaikka en pääsisi lappeenrantaan, ja kakkosvaihtoehtoon vaikka joensuuhun pääsisin, niin voin sitten sinne mennä, vai meneekö paikat ykkösvalitsijoille..
kun ei viitsisi mennä pääsykokeeseen 400km päähän, jos 90km päässäkin olisi sellainen..
niin ja tällähetkellä olen tosiaan vaihdossa oleva 3vuoden BBA-opiskelija.. tuskin kyllä auttaa pääsykokeissa, kun ei meillä oikein opi mitään AMK.ssa:)

Niih, siis eka katsotaan riittävätkö pisteesi Lappeenrantaan. Jos eivät riitä, niin katsotaan riittävätkö pisteesi Joensuuhun. Itse opiskelen Lappeenrannassa ja ihan ihan tyytyväinen olen ollut kouluun. Kaupunki taasen on aika perseestä. :D Pääaineistahan täällä ei ole pulaa, kuten monissa muissa maakunta kauppiksissa. Valittavana on laskentatoimi, rahoitus, kv-markkinointi, johtaminen, hankintatoimi ja strategiatutkimus(kansantalous). Tietääkseni mihinkään pääaineeseen ei ole karsintaakaan ollut.
EDIT: Ja maisteritasolla Tietojohtaminen.
 
Niih, siis eka katsotaan riittävätkö pisteesi Lappeenrantaan. Jos eivät riitä, niin katsotaan riittävätkö pisteesi Joensuuhun. Itse opiskelen Lappeenrannassa ja ihan ihan tyytyväinen olen ollut kouluun. Kaupunki taasen on aika perseestä. :D Pääaineistahan täällä ei ole pulaa, kuten monissa muissa maakunta kauppiksissa. Valittavana on laskentatoimi, rahoitus, kv-markkinointi, johtaminen, hankintatoimi ja strategiatutkimus(kansantalous). Tietääkseni mihinkään pääaineeseen ei ole karsintaakaan ollut.
EDIT: Ja maisteritasolla Tietojohtaminen.
Lappeenrannassa on tosiaan parempi valikoima noita pääaineita, joensuussa ei ole kuin markkinointi, johtaminen, laskentatoimi ja oikeustaloustiede(jota muuten voi opiskella pääainetasolla suomessa tällä hetkellä vain joensuussa).
 
Lappeenrannassa on tosiaan parempi valikoima noita pääaineita, joensuussa ei ole kuin markkinointi, johtaminen, laskentatoimi ja oikeustaloustiede(jota muuten voi opiskella pääainetasolla suomessa tällä hetkellä vain joensuussa).

Aivan. Unohdin tuosta Lappeenrannan pääainelistasta vielä yritysjuridiikan.
 
minnekköhän tänä vuonna olisi helpoin päästä? vaasaan? lappeenrantaan.. villejä veikkauksia, koska mä haen sinne missä aita on matalin.

Ihan kunnioitettava lähestymistapa koulutukseen, mutta jos haluaa myös esteettisesti kauniin kanssaopiskelijaympäristön (vastakkaisen sukupuolen osalta), niin Kylteripäivien perusteella suosittelisin ehkä pysymään E/L-Suomi + Oulu-akselilla :kuola:

Ps. muut opinahjot :piis:
 
Esteettisesti nyt turku tai tampere on kiva, mutta mä haluan päästä sisään mielellään eka yrittämällä, ja jos jossaa joensuussa tai lappeenrannassa ei nappaakkaa olla ni hakee vaikka keväällä turkuu ja tampereelle... ei sinne mihkää pääsy nyt nii helppoa ole. vaikka on käynyt 3 vuotta amk.ta
 
Onko BT-opetuksen tasossa mielestäsi jotain vikaa vai potuttaako muuten vain aine joka ei kiinnostakaan?
Tuossa opiskelijavalinnassa suoraan BT-ohjelmaan vituttaa tasan se, että uuden tutkintosäännön ansiosta vaihtaminen esim. rahoituksen kandiohjelmaan ei onnistu, vaikka kurssit olisi käyty keskiarvolla 100/100. Minuthan siis nakitettiin jo SAT-valinnassa BT-kandiohjelmaan kun menin tyhmänä ruksaamaan myös BT-valintaboksin ("Minut saa sisällyttää myös BT-hakuun" tjsp...) ja BT-kandiohjelmassahan nyt jumitetaan ilman vaihtoehtoja. BT-ohjelman opetuksen tai sen tason kanssa tällä turhautumisella ei ole mitään tekemistä.
 
Millaistas tuo BT-linjan opetus on käytännössä, sitä silmällä pitäen että aikoo käydä opiskelun aikana osa-aikaisesti töissäkin, eli välillä joutuu olemaan päivän-kaksi poissa koulusta arkiviikolla. Kuinka hankalalta kuulostaa teistä jotka olette kyseistä linjaa jo kokeneet?
 
Esteettisesti nyt turku tai tampere on kiva, mutta mä haluan päästä sisään mielellään eka yrittämällä, ja jos jossaa joensuussa tai lappeenrannassa ei nappaakkaa olla ni hakee vaikka keväällä turkuu ja tampereelle... ei sinne mihkää pääsy nyt nii helppoa ole. vaikka on käynyt 3 vuotta amk.ta

Niin ja jos vaikka Tampereelle halajat eikä pääaineella ole suurta merkitystä (kuulostaa kyllä oudolta mutta...) vakuutustiedettä ja vero-oikeutta pääsee Tampereelle melkein samoilla pisteillä kuin Vaasaan lukemaan. Mutta tosiaan kannattaa varmaan harkita pääainevalikoimaa ensiksi myös; Lappeenrannassa ja Vaasassa mm. pääainevalikoimat ovat hyvät ja valinta pääaineisiin tehdään ekan vuoden jälkeen. Käsittääksenin vain Tampereelle ja Ouluun haetaan suoraan pääaineeseen.
 
Indica;1367778... ei sinne mihkää pääsy nyt nii helppoa ole. vaikka on käynyt 3 vuotta amk.ta[/QUOTE sanoi:
Ei pääsy toki missään nimessä automaatio ole "helpompiinkaan" yliopistoihin/yliopistoyksiköihin, ellet pääse AMK-erillisvalinnassa hakemaan. En usko, että suoraa apua on opinnoista juurikaan kauppiksen pääsykokeessa.

Johtaminen ja markkinointi testaa lähinnä muistamista ja olivat ainakin 05 hyvin omaksuttavissa. Laskis on suht järkevä mielestäni ja kansiksen kysymykset kysyvät myös ymmärrystä. Jos matikan kirja on yhä se sama, niin menee enemmän herran haltuun :D Ei lukion pitkän matikan, inttivuoden takia, unohtaneena oikein mennyt ihan putkeen. Ja siitä kirjasta ei ainakaan oppimisessa ollut apua. Toki matemaattisesti lahjakkaille tämäkään ei ole ongelma, itselläni taisivat nuo lahjat vaan unohtua johonkin matkan varrelle. Mutta jos tavoitteet on siellä noin 15p, niin kyllä senkin pystyy mokaamaan. Miinuspisteet tekee ihmeitä ;)
 
Millaistas tuo BT-linjan opetus on käytännössä, sitä silmällä pitäen että aikoo käydä opiskelun aikana osa-aikaisesti töissäkin, eli välillä joutuu olemaan päivän-kaksi poissa koulusta arkiviikolla. Kuinka hankalalta kuulostaa teistä jotka olette kyseistä linjaa jo kokeneet?
Itse olen hoitanut tuota kauppakorkeaa ihan vasurilla päätoimisten TKK-opintojeni ohessa, tosin varmasti paljon enemmänkin olisi voinut panostaa jos vain kiinnostusta löytyisi. Paikalla en ole joutunut BT-kurssien takia joutunut käymään lainkaan, kieli- ja viestintäopinnot ovatkin sitten täysin toinen juttu. Eli kyllähän tuo BT ja HSE yleensäkin hoituu melko pienelläkin vaivalla, toisaalta itse en ole ottanut minkäänlaisia paineita arvosanoista (keskiarvo tähän mennessä hieman alle 80, tulee tosin pikkuhiljaa varmasti laskemaan lähemmäs 70 pistettä kun kurssit hankaloituvat).
 
Back
Ylös Bottom