Kaupat varjelevat nuoria simalta

"Vappuna monelta nuorelta juomatta.
Kaupan simassa alkoholia on noin 0,7
promillea, ja suuri osa kaupoista
kieltää alkoholijuomien myymisen
alaikäisille kokonaan.

Helsingin osuuskauppa ei myy 0,7
prosentin simaa ilman vanhempien lupaa,
vaikka alkoholilaki vetää rajan vasta
2,8 prosenttiin. HOK perustelee
käytäntöään aiemmilla ongelmilla vähä-
prosenttisten alkoholijuomien kanssa.

Nuoren 50-kiloisen pitäisi juoda jopa
5 litraa kaupan simaa humaltuakseen.
Kansanterveyslaitos on enemmän huolis-
saan kotitekoisesta simasta, josta voi
tulla liiaksi käyneenä jopa pirtua."

Että tämmöstä väittää tekstinelonen sivulla 104! LOL!!!!

:david:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by stranger
tulla liiaksi käyneenä jopa pirtua.

PRKL.... nyt akkiä kauppaan ostaa tarvikkeita! :D

Nyt on sitten meidän nuorten wappu varmaankin pelastettu kun noin vahvaa ainetta ei saa ostettua .

No kyllä on melkoista käymistä. Onkohan joku tarjonnut KTL:n kavereille Etax A:n pullosta simaa...

Mielenkiintoista, sillä hiiva kuolee kun aineen alkoholi% on n. 18.

Re: Re: Kaupat varjelevat nuoria simalta

Originally posted by Ankka

Paljonkin sitä kiljua tullut tehtyä ? :worship:

Re: Re: Kaupat varjelevat nuoria simalta

Originally posted by Ankka

Itse olin joskus lukevinani, että hiivä kuolee 16 prosenttisessa alkoholiliuoksessa, mutta käytännössä usein ennen tätä. Eli oikeampi arvo kiljun alkoholipitoisuudelle olisi noin 12-14%.

Re: Re: Re: Kaupat varjelevat nuoria simalta

Originally posted by alumiini
Itse olin joskus lukevinani, että hiivä kuolee 16 prosenttisessa alkoholiliuoksessa, mutta käytännössä usein ennen tätä. Eli oikeampi arvo kiljun alkoholipitoisuudelle olisi noin 12-14%.

Kyllä sen prossat saa lähemmäks kahtakymmentä kun kymmnetä ihan käyttämällä

Re: Re: Re: Re: Kaupat varjelevat nuoria simalta

Originally posted by Jonksu
Kyllä sen prossat saa lähemmäks kahtakymmentä kun kymmnetä ihan käyttämällä

Mä luin joskus jostain että tavallinen 'palahiiva' kuolee lähempänä sitä kymmentä ja käyttämiseen tarkoitettu hiiva kestää kovempia prosentteja, olisko ollut 18%.

Mäkin muistan joskus naskalina, kun S-Marketin täti ei myynyt mulle tätä 0.7% siideriä. Heh. Sitten yläasteaikoina tapahtui tämmöinen juttu, eli yksi frendini tykkäsi jostain ihmeen syystä alkoholittomasta olueasta. No, hän kävi kerran samaisen S-Marketin myyjän kanssa suunnilleen tälläisen keskustelun:

Myyjä: Olisko henkkareita?
Frendini: Ei, mutta tämä on alkoholiton olut.
M: olen pahoillani mutta me ei myydä mitään alkoholijuomia alaikäisille.
F: Joo, mutta tämä on alkoholiton olut. Tässä ei ole alkoholia.
M: Mä olen pahoillani, mutta me ei myydä mitään alkoholia alaikäisille.
F: TÄMÄ ON ALKOHOLITON OLUT!
M: Olen pahoillani, mutta me ei myydä mitään alkoholia eikä oluita alaikäisille.

Tässä vaiheessa kaverini jätti ostamisen sikseen :lol2: .

"0,7 promillea". Eli heidän mukaansa vähän alle tuhannesosa.

Re: Re: Re: Kaupat varjelevat nuoria simalta

Originally posted by alumiini

Ja kun se hiiva lienee käymisprosessissa katalyytti(liekö oikee termi, mutta kuitenkin se vaan kiihdyttää sitä käymisprosessia, ei hiivaa tarvita.) nii ei tuolla lienee mitään merkitystä. Antaa litkujen olla pitempään niin saadaan korkeampiakin "pitoisuuksia", maksimi lienee joku 20%?

Kiljua tein viimeksi noin 10 vuotta sitten.

"....

Nuoren 50-kiloisen pitäisi juoda jopa
5 litraa kaupan simaa humaltuakseen.

Että tämmöstä väittää tekstinelonen sivulla 104! LOL!!!!

:david:

HEH-HEH-HEEEE :D !!! Kylläpä aamu lähti hauskoissa merkeissä, piti tuolle pirtulle nauraa jo eilen ja näin aamulla hyvin levänneenä se naurattaa vielä enemmän.
Aivan tässä luottamus Suomalaiseen mediaan ja kansanterveyslaitokseen lisääntyy... NOT! Uskomatonta, sanon minä!

PS. Nyt kaikki kipin kapin kauppaan hakemaan pirtuvehkeet eli hiivaa ja sokeria ja eikun käymisastiaan :kippis1:

Mutta kertokaapas minkä takia kiljusta,vaikka se on vaan n.15%, menee ihan vitun pihalle ku sitä juo.Ei alkon juomat samoissa tai jopa suuremmis prosentti määrissä vaikuta ollenkaan samalla tavalla ku kilju.
Ihan tosi.
Mä en oo kiljua juonu aikoihin,mutta pahimmat sekarit oon siitä kyllä joskus vetäny.Tosin pirtu on hyvä kakkonen tässä hommas.
Riidan saa aikaseks läheisten kans ja tuntemattomien kans AINA kun mulle antaa jotain alkoholia,mutta täysin mahdottomaks tilanne muuttuu jos mä oon juonu kijua.Näin mä muistelisin.
Mistä moinen voisi johtua?:kippis1:

Tavallisella hiivalla tulee muitakin myrkkyjä siihen kiljuun kuin etanolia, varmaan sen takia siitä menee niin sekasin. Munkin mielestä hiivalla saa lähemmäs 20% myrkkyä käyteltyä, sitä en tiedä onko tämä sitten paino- vai tilavuus %.

Helvetin naurettavaa toimintaa. Kokeiltiin joskus nappulana systerin kanssa et kumpi juo enemmän jotain alle 0.7% mehusiideriä, 1.5l pullosta ei tullut kuin kusihätä :(

Lasketaanpas paljonko tuo 5 litraa kaupan 0.7% simaa vaikuttaa esimerkkitapaus 50kg teiniin (pojan nestetilavuuskerroin 0.75, tytön vastaava 0.66):

Viidessä litrassa juomaa on etanolia 5000ml*0.007=35ml
35ml*0.79g/ml=27.65g

Promillet: 27,65g/(50kg*0.75)=0.7promillea, tytöllä 0.83 promillea

Koska maksa polttaa alkoholia noin gramman kymmentä painokiloa kohti, on simat kitattava aika hyvällä vauhdilla.

:kippis1:

mulle ei kans joskus aikoinaan myyty semmosta puolentoista litran siideri pulloa prismassa..olihan siinä sentään 0.8% alkoholia..:D

Prossista

Joo, kyllä se lähemmäs 20 volttia menee. Ainakin ite käytin aina niitä superhiivoja. Valmistus oli nopeata ja helppoa kuin mikä. Väkisin jos kaato kurkusta alas niin 3 päivän käyttämisellä sai jo aika vahvaa kamaa -tosin hyvin ilkeän makuista. Kyllä sitä kiljua muuten joisi vieläkin, mutta krapulat oli tuolla henkisellä puolella välillä hieman ikäviä. Tiedä sitten mitä myrkkyjä siinä on elimistöön tunkenut. Nykyään on päässyt iskostumaan periaate ettei niin kovaa janoa olekaan, että kiljuun viittisi koskea.

Re: Re: Re: Re: Kaupat varjelevat nuoria simalta

Originally posted by heikkinenp
Ja kun se hiiva lienee käymisprosessissa katalyytti(liekö oikee termi, mutta kuitenkin se vaan kiihdyttää sitä käymisprosessia, ei hiivaa tarvita.)

Ei, vaan juuri hiiva on se joka aiheuttaa sen käymisprosessin eli hiiva syö liuoksesta sokeria ja kusee etanolia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom