Kaukasian paimenkoira

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Tosissani olen, voin olla väärässä mutta kyllä sitä koirien vaikeutta ja "petomaisuutta" yleensä liiotellaan ennemminkin kuin vähätellään. Entinen työkaveri omistaa kaukkarin ja sen olen pentuna nähnyt, pitäisi ihan mielenkiinnosta piipahtaa kylässä että minkälainen tappaja tästä on kasvanut.

Todennäköisesti et huomaa mitään peto-ominaisuuksia. Lienee lauhkea kuin lammas. Mutta kokeileppas silleet että omistaja poistuu talosta. Sitten koitat poistua itse, ehkä se päästää sut, ehkä ei. Tuossa kohtaa tulee sitten ne piirteet esiin. Se vahtii tiettyjä asioita aika hiton tarkkaan ja jos omistaja ei ole ohjaamassa, niin sivullinen on äkkiä kusessa.

Mulla ei ole kokemusta kuin tuosta enon Kaukkarista ja se on sen varmasti ihan oikein kouluttanut. Mutta esim. sen mökillä kun se alkaa vahtia, niin sieltä mökistä ei tulla pois jos omistaja on kauempana ja koira on näin päättänyt. Sille siis pitää ihan oikeasti olla jotain mitä se pääsii vahtimaan, se kun on sitä varten. Eipä tuo enonkaan koira nyt varsinaisest mitään ihan oikeaa käyttötarkoitusta varten ole. Joskus välillä on toki, mutta ei aina.

Itse en ottaisi vaikka olisi miten kokemusta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä ainakin sukulaiselle pystyy meneen ihan rauhassa kylään, vaikka koira tuleekin pienen haukkumisen saattelemana vieraita autoja vastaan, mutta jos pokka riittää nousta autosta, niin häntä alkaa heilumaan ja koira nuoleen. Ainakin itsekin olen saanut mennä sinne rauhassa, vaikka siellä ei ketään kotona olisikaan ja mun käymiset rajoittuu ehkä pari kertaa 6kk, joten tuskin kamalan tuttu olenkaan. Mitään erityistä koulutusta ei ole tuolle pidetty kuitenkaan, pihassa näytetty rajat ja muutaman kerran taidettu niskasta viedä aitaukseen. Todella lepponen ja ilonen koira tuo kaiken kaikkiaan on. Ei käy tökkimässä skidejä nurin, vaikka kuinka remuaisivat pihalla jne.

Ok, ei nyt ole puhdasverinen kaukasianpaimenkoira, mutta luulisi, että toisen vanhemman geenit riittäisi tuohon laumanvartioimiseen. Enkä nyt halua yleistää ja itsellä ei tuon enempää ole koirasta kokemusta, mutta keskustelu avartuu huomattavasti, kun tuo mukaan toisenkin puolen ja näkökulman :)

Siis mulla on se käsitys että tuo Kaukaasialainen saattaa kyllä päästää mestoille, muttei sieltä pois jos ei isäntä ole ikäänkuin hyväksymässä.

Turha minunkaan enempää huudella kun kokemusta ei juuri ole. Mutta on se sen olonen otus kuitenkin ettei tee mieli kokeilla mihin pokka riittää. Siinä on ikäänkuin katu-uskottavuutta.

Siis mulla on se käsitys että tuo Kaukaasialainen saattaa kyllä päästää mestoille, muttei sieltä pois jos ei isäntä ole ikäänkuin hyväksymässä.

Turha minunkaan enempää huudella kun kokemusta ei juuri ole. Mutta on se sen olonen otus kuitenkin ettei tee mieli kokeilla mihin pokka riittää. Siinä on ikäänkuin katu-uskottavuutta.

Kyllä meikäläinen on ainakin sieltä hengissä pois selvinnyt :D

Olen siis sillontällön käynyt sieltä lainaamassa esim jotain duunikamoja ja mennyt yksin sinne. Yleensä vielä pyydetään, jos asukkaat on ollut kauemmin pois, että koirat on aitauksessa, jos viittin päästää ne sieltä hetkeks juoksemaan ja nätisti palaa takas, kun huudan. Mutta tämä saattaa sitten ollu joku ääripääkoira ja käynyt säkä sen kanssa. En tiedä.

Kyllä meikäläinen on ainakin sieltä hengissä pois selvinnyt :D

Olen siis sillontällön käynyt sieltä lainaamassa esim jotain duunikamoja ja mennyt yksin sinne. Yleensä vielä pyydetään, jos asukkaat on ollut kauemmin pois, että koirat on aitauksessa, jos viittin päästää ne sieltä hetkeks juoksemaan ja nätisti palaa takas, kun huudan. Mutta tämä saattaa sitten ollu joku ääripääkoira ja käynyt säkä sen kanssa. En tiedä.

Itse tässä kelailin tarkemmin vielä muistoja noista mökkiretkistä. Nyt muutamaan vuoteen oltukaan enon mökillä. Se alkoi iltaisin sen vahtimisensa ja silloin se oli viisainta kytkeä kiinni koska se ei sitten päästänyt esim. sieltä mökistä ulos vaikka sisään päästä. Ei hajuakaan millainen se on kotona kun en ole siellä käynyt koskaan niin että olisi ollut vain koira vastassa.

Onhan Doberikin kova vahtimaan kotia. Kerran pelotti sitten ihan pikkusen mennä kaverin luota hakeen jotain kamoja sille kun koira oli siellä yksin. Tunsin sen koiran mutta olin nähnyt muutaman kerran kun se vähän suojelee autoa jossa se on. Kaveri sanoi että kun avaimilla meet niin se käy korkeintaan eteisessä kattomassa ja lampsii sitten matkoihinsa. No näin se teki, mutta perkele että pelotti mennä toisen kotiin. Jos siellä ois vastassa ollut haukkuva Kaukasialainen, niin olisin omilla kokemuksillani jättänyt menemättä ja kokeilematta tykkääkö se että käyn hakemassa avaimilla sieltä tavaroita.

Jotenkin itselle jäi tuosta koirasta sellanen fiilis, että siihen ei voi luottaa jos ei omistaja ole paikalla. En tiiä, ehkä vaan omia päähänpinttymiä kun en mikään erityinen koiraihminen ole vaikka niistä tykkäänkin. Eli siis en ottaisi itselleni koiraa mutta ovat muuten ihan mukavia eläimiä.

Itse tässä kelailin tarkemmin vielä muistoja noista mökkiretkistä. Nyt muutamaan vuoteen oltukaan enon mökillä. Se alkoi iltaisin sen vahtimisensa ja silloin se oli viisainta kytkeä kiinni koska se ei sitten päästänyt esim. sieltä mökistä ulos vaikka sisään päästä. Ei hajuakaan millainen se on kotona kun en ole siellä käynyt koskaan niin että olisi ollut vain koira vastassa.

Onhan Doberikin kova vahtimaan kotia. Kerran pelotti sitten ihan pikkusen mennä kaverin luota hakeen jotain kamoja sille kun koira oli siellä yksin. Tunsin sen koiran mutta olin nähnyt muutaman kerran kun se vähän suojelee autoa jossa se on. Kaveri sanoi että kun avaimilla meet niin se käy korkeintaan eteisessä kattomassa ja lampsii sitten matkoihinsa. No näin se teki, mutta perkele että pelotti mennä toisen kotiin. Jos siellä ois vastassa ollut haukkuva Kaukasialainen, niin olisin omilla kokemuksillani jättänyt menemättä ja kokeilematta tykkääkö se että käyn hakemassa avaimilla sieltä tavaroita.

Jotenkin itselle jäi tuosta koirasta sellanen fiilis, että siihen ei voi luottaa jos ei omistaja ole paikalla. En tiiä, ehkä vaan omia päähänpinttymiä kun en mikään erityinen koiraihminen ole vaikka niistä tykkäänkin. Eli siis en ottaisi itselleni koiraa mutta ovat muuten ihan mukavia eläimiä.

Mulla on taas päinvastoin, että vaikka kuinka yrittäisin sisäistää ton koiran petomaisuuden, niin en osaa pelätä niitä pätkääkään, ennenkun joku raatelee mut sairaalakuntoon. Broidilla oli rotikka joskus ja menin sieltä hakemaan sisältä jotain tavaraa, kun ei ollut ketään kotona. Koira päästi nätisti sisään, muttakun olin lähdössä niin meni oven eteen seisomaan, alkoi murista ja esitellä hampaita. Kävelin vaan vierestä ja vähän tönäsin reidellä sitä, että "menes nyt pois tieltä" ja jatkoin matkaa pihalle. Tuon jälkeen kuulinkin vasta näitä juttuja, että nuo koirat päästää sisälle, mutta pihalle ei enään päästä. Ihmettelinkin vähän sillon, että mitä se siinä eteisessä alko kukkoileen :D

Mulla on taas päinvastoin, että vaikka kuinka yrittäisin sisäistää ton koiran petomaisuuden, niin en osaa pelätä niitä pätkääkään, ennenkun joku raatelee mut sairaalakuntoon. Broidilla oli rotikka joskus ja menin sieltä hakemaan sisältä jotain tavaraa, kun ei ollut ketään kotona. Koira päästi nätisti sisään, muttakun olin lähdössä niin meni oven eteen seisomaan, alkoi murista ja esitellä hampaita. Kävelin vaan vierestä ja vähän tönäsin reidellä sitä, että "menes nyt pois tieltä" ja jatkoin matkaa pihalle. Tuon jälkeen kuulinkin vasta näitä juttuja, että nuo koirat päästää sisälle, mutta pihalle ei enään päästä. Ihmettelinkin vähän sillon, että mitä se siinä eteisessä alko kukkoileen :D

Itse olisin varmasti kussut housuihini tuossa tilanteessa. :D

Kertoo ehkä jotain että edes Vilanderin Pertti ei ota korjattavakseen kaukkareita, sillä ne vaan ei toimi perinteisellä tavalla.

Ja varsinkin se kertoo, että Vilanderi on kasvattanut itse useita vuosia kaukkareita, eikä niitä suostu korjaamaan. Ongelmakoirien kanssa on tehnyt työtä muistaakseni vuodesta 1968. Peetsan tontilla on edelleen kyltit, joissa kehoitetaan menemään makuulle ja odottamaan apua jos koira on pihassa irti. Muistoja menneestä, vaikka nyt taitaakin kasvatella vain espanjanvesikoiraa ja russeleita :D

Se alkoi iltaisin sen vahtimisensa ja silloin se oli viisainta kytkeä kiinni koska se ei sitten päästänyt esim. sieltä mökistä ulos vaikka sisään päästä.

Tämä johtuu siitä, että koira hyväksyy tulijan laumaansa mutta laumasta ei sitten olekaan enää poistumista. Koira tavallaan ei koe tulijaa uhaksi vaan hyväksyy, nousee isännäksi ja alkaa dominoida " laumasta ei poistuta ". Ne joita ei hyväksy laumaan ei laske edes sisälle. Se on sitä laumanvartijan itsenäistä päätöksentekoa.

Ok, ei nyt ole puhdasverinen kaukasianpaimenkoira, mutta luulisi, että toisen vanhemman geenit riittäisi tuohon laumanvartioimiseen.

Tämähän on sekarotuinen, ei kaukasianpaimenkoira ;) Voi toki olla, että suojelutaipumuksia on tullut perintönä mutta mikä määrä, se onkin eri juttu. Puhdasrotuiselle sen kuuluu olla erittäin voimakas ja se on ominaisuus mikä määrittää aika ison osan kaukkarin luonteesta.

Liekköhän liioiteltua nämä jutut että kaukkari olisi noin hurja eläin. Epäilen että härän kakkaa, senkun koulii hyvin niin eiköhän sen kanssa pärjää niinkuin muidenki rakkejen.

Tosissaan jos nämä kaikki höpötykset pitää paikkansa niin kaukkaria ei tosissaankaan kannata ottaa jos ei ole jotain laumaa vahdittavana. Kodin ja perheen turvaksi on sitten paljon koiria jotka tietää että ne saa toimiviksi seuraeläimiksi.

Saat Ilikka vähän osviittaa millainen kaukkaria on kun katsot sitä jaloissasi tuhisevaa läskipäätä (Corsoa <3) mietit sen suojelutaipumuksia, kerrot ne "kahdella". Sitten kuvittelet, ettei se tarvitsisi sua mihinkään vaan kulkisi itsenäisen tyytyväisenä päiviä lampaiden kanssa vuoristossa petosuojana, olisi voimakkaasti epäluuloinen kaikkea vierasta kohtaan ja painaisi 30-50kg enemmän kuin corsoke. Itsenäisyys ja alkukantainen luonne taitaa olla ne isoimmat tekijät miksi laumikset on niin erilaisia, kaukkari on ihan varmasti yksi haastavimmista roduista. Useimmat rodut sopeutuu elämään kaupunkiympäristössä, kaukkari harvemmin.

Itse en tuollaista ottaisi jos ei ole lampaita tai muuta oikeaa tekemistä koiralle. Joku rivarin puolikasta ja 150m^2 takapihaa vahtimaan riittää hieman vähempikin. Usein näissä tavallisten ihmisten vartiointijutuissa ammutaan yli aika reippaasti. Jää menemättä ilman lupaa vaikka olis pienempikin vuffe tontilla. ;)

Itsellä 2 laumanvartijakoiraa,noin 70-80 kiloinen Espanjanmastiffi ja 50 kiloinen tiibetinmastiffin risteytys. Onhan nuilla melko kova vahtivietti omalla reviirillään, mutta reviirin ulkopuolella ovat täysin rauhallisia. Todella haasteellisia koiria, kun nuilla ei juurikaan sitä miellyttämisen halua ole.

Meillä ollaan mietitty hetkittäin kaukkaria, pihaa on nelisen hehtaaria, ei naapureita moneen kilometriin. Pihapiirissa pyöri ( mennyt muoto) ilves ja keväällä iso uros susi, karhu käy liki takapihalla kakalla. Ab hoiteli ilveksen ja antoi lähdöt sudelle, mutta talvi aika tuottaa hiukan tuskaa ab:lle kun tuo turkki on niin olematon. Jos jalostettaisiin työlinjainen ab, jolla pitkä ja paksu karva, olisi sellainen kyllä pihassa. Pihapiirissa on kotieläimiä joita pitääkin suojella.

Täällä taas hirveä haloo kaukkarista, ennen toista Bullmastiffia tuli kasvattajan (kaukkarin)kanssa monesti juteltua, sanoi vain että jos bullmastiffin pystyt kouluttamaan onnistuu kaukkarin kouluttaminen varmasti (kasvatti myös Bullmastiffeja), kaukkarihan pärjää yllättävän pienellä ravinnolla jos tarve vaatii osaa säädellä energian kulutusta. Tappelu tilanteessahan toisen koiran kanssa tuo ei anna periksi ennenkuin henki loppuu.

En vaan tajua miten porukat ei saa koiriaan kuriin, Aikoinaan monelta suunnalta varoiteltiin että bullmastiff vaikea kouluttaa, no kärsivällisyyttä se toki vaati, mutta hyvinpä tuo onnistui.

On tuo helvetin hieno rotu, ehkä sitten joskus omistan tuollaisen :)

^ Mitä sä sillä teet?

^ Mitä sä sillä teet?

Oliko tuo nyt oikein vittuiluna, on se kumma kun puhutaan isoista koirista tuollainen kysymys aina pakko heittää ilmaan, jos tiskirätistä mitää ei kysellä.

Jos ostat villakoiran mitä sä sillä teet ?

Mitä mä teen kahdella bullmastifilla? mitä mä teen sakemannilla, listaa vois jatkaa aika pitkälle.

^ Mitä sä sillä teet?

:wtf:

Ukraina haluaa tottakai kasvattaa jo valmiiksi 60m kyrpäänsä.

Mitä koirilla yleensä tehdään ? Noh, kasvatetaan isoiksi ja syödään.

Itsekkin otin Cane Corson, jotta pääsen sen kanssa pullistelemaan kadulla. Sano, jos olen vääräs. Eikö järkevä hanki koiran yleensä luonteen ja käyttötarkoituksen takia ? Nyt ei puhuta niistä, jotka pilaavat rotujen maineen.

Toiset ottaa villakoiran pyyhkimään lattioita tai toiset chihuahan piereskelemään käsilakkuun. Itse hankin koiran perheenjäseneksi.

Vittu mitä porukkaa.

:wtf:

Ukraina haluaa tottakai kasvattaa jo valmiiksi 60m kyrpäänsä.

Mitä koirilla yleensä tehdään ? Noh, kasvatetaan isoiksi ja syödään.

Itsekkin otin Cane Corson, jotta pääsen sen kanssa pullistelemaan kadulla. Sano, jos olen vääräs. Eikö järkevä hanki koiran yleensä luonteen ja käyttötarkoituksen takia ? Nyt ei puhuta niistä, jotka pilaavat rotujen maineen.

Toiset ottaa villakoiran pyyhkimään lattioita tai toiset chihuahan piereskelemään käsilakkuun. Itse hankin koiran perheenjäseneksi.

Vittu mitä porukkaa.

Tuotahan se Elenya kysyi, mikä sen kaukkarin käyttötarkoitus Ukrainalla on?

Tällä palstalla nyt pitää aina olla niin tarkoin selvitetty miksi tehdä mikäkin asia esim ottaa koira. Miten olisi jos koira olisi vaan perheenjäsen, ja toiseksi jos nyt sattuu pitämään isoista koirista.

Miksi ostaa M5 kun voi ajaa Ladalla ?

Jos omistat Lihaksia olet mulkku/omahyväinen.
Jos omistat Bemarin se on munanjatke.
Jos omistat ison koiran se on munanjatke ei luoja. Osalla vaan vaikea tajuta ettei kaikki halua/pidä niistä käsilaukku koirista, puudeleista räksyttävistä äidin pikku mussukoista.

OT saa mun puolesta jäädä tähän.

Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että laumanvartija ei ole ensisijaisesti perheenjäsen. Se on käyttökoira, eikä sellaista mun mielestä tulisi olla kenelläkään jolla ei ole sille käyttötarkoitusta. Ihan samalla tavalla esimerkiksi valjakkokoirien paikka ei ole kaupungissa.

Ja tasan tarkkaan kaukkarin ilman käyttötarkoitusta ottava ottaa sen munan jatkeeksi. "kun se nyt vaan on siistiä omistaa maailman kovin koira jota kaikki pelkää".

Yksikään vastuuntuntoinen kasvattaja ei kaukkaria anna "perheenjäseneksi".

"isolla koiralla" (corso, rotikka, dogo, jne.) ja laumanvartijoilla on helvetin iso ero.

"isolla koiralla" (corso, rotikka, dogo, jne.) ja laumanvartijoilla on helvetin iso ero.

Todellakin.

En hyväksy kaukarin ottamista kaupunkiin. Sillä pitää olla iso piha, missä saa toteuttaa itseään.

Voi jessus sentään! :hyvä: Yksinkertainen kysymys ja hirveät pultit, vaikka kysymyksessä ei ollut itsessään mitään provoavaa. :face: Myönnän kyllä tarkoituksellisesti sohaisseeni. Kuitenkin pulteista päätellen, mitään oikeaa käyttöä koiralle ei ole, ja sellainen halutaan kun vain halutaan. Mitään sen kummempaa laumiksista en enää sano, olen aiemmin kirjoittanut mielipiteeni ja muutamalla muullakin on ollut paljon hyvää asiaa. On koiria ja sitten on laumanvartijoita, kukaan tavispulliainen ei laumista tarvitse pihaansa vahtimaan.

Kannattaisi ensin kuitenkin vetää happea, ennenkuin olettaa muiden koirista mitään. Mulla ei edelleenkään ole itsellä pientä koiraa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom