Mun tarvii olla senverran skeptikko ja party pooper, että en oo ikinä ymmärtänyt tota "ei sovi ensimmäiseksi koiraksi". Okei, kyllähän joku helvetin puudeli sulle opettaa sitä koiran elämää, mutta jos haluat kaukasian paimenkoira, niin pitääkö se tiskirätti ottaa siihen 10vuodeks ensin, ennenkun otat rodun, joka itseä miellyttää. Monelle ei varmaan sopisi koliikkivauva myöskään ensimmäiseksi lapseksi, mutta kyllä niiden kanssa vaan pärjää, kun on vaan pärjättävä ja se talossa on.
Okei, perun sanomisiani sen verran että jos ensimmäiseksi koiraksi ottaa esim kaukkarin niin mun mielestä pitäisi sitä ennen vuosien ajan päästä läheltä seuraamaan millaista elämä kaukkarin kanssa on, käydä kasvattajan/kasvattajien kanssa juttelemassa asiasta. Jos mahdollista niin vaikka leireillä käydä seuraamassa millainen eläin kyseinen rotu on kouluttaa. Kun asiaa on tarpeeksi kauan harkinnut ja rotuun tutustunut niin miksei se voisi olla ensimmäinenkin koira. Jokainen näistä asioista ajattelee eri tavalla. Mun ensimmäinen oma koira oli narttu rottweiler, mulle on aina ollut selvä että kun koiran hommaan niin se on rottweiler, narttu sen takia että uskoin pääseväni sen kanssa helpommalla kun uroksen. Virheitä on tehty tosi paljon, se on selvä. Mutta koirasta on kasvanut hyvin yhteiskuntakelpoinen, hieno koira jolle voisi odottaa menestystä kentälläkin.
Eräs dogo argentinon kasvattaja sanoi mun mielestä hyvin että "jos edes hetkenkään harkitset jotain muuta rotua kun Dogoa niin ota se toinen rotu", ja tää lause sopii moneen vaativaan koiraan. Mutta jos asia on pidemmän aikaa ollut selvä että muut rodut ei kiinnosta niin sitten kannattaa ottaa se rotu minkä haluaa, ei kai olisi oikein sitä fifiäkään kohtaan joutua vaan "harjoituskoiraksi".