Katsoja jäi panssarin alle itsenäisyyspäivän paraatissa jlk:ssä

Helppo meän penskojen on arvostella ukon päätöstä tavastaan lähteä. Saattaap olla että hiukan erillä mallilla elämä tuossa iässä ja noilla kokemuksilla. Arvostella saa aina, mutta koittakaahan muistaa sitte kasikymppisenäkin muistaa mitä mieltä olitte mistäkin nyt.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Savon sanomissa viitattiin tahallisuuteen ja paikalla olijat olivat ihmetelleet kyseisen henkilön puheita ennen tapahtumaa. Joten aika surullista jos on selvinnyt monesta asiasta ja sitten kuitenkin päättää tehdä noin itselleen.

Joten aika surullista jos on selvinnyt monesta asiasta ja sitten kuitenkin päättää tehdä noin itselleen.
Niin ei voi oikeen tietää ku ei oo ite tuossa iässä. Voihan olla että paapalle on sanottu edellisellä viikolla että juu sulla on pahanlaatunen kasvain mahassa. Kaikki jotka jottai tietää syöpähoidoista tajuaa että ne ei oo mikään helppo nakki edes terveelle nuorelle ihmiselle. Jospa paappa on päätäny sitte lähtee nopeesti eikä jäähä kitumaan.
Ei voi tietää. Munsta on vaan erikoista tää moraalijeesustelu että miten jonku toisen pitää elää elämänsä...tai tässä tapauksessa lopettaa. Joo ois voinu todellakin miettiä jotain toistakin konstia kuin noin radikaalia kansaa hätkähdyttävää tapaa. Mut onhan sekin tosiasia, että kyllä niillä vanhuksilla alkaa jätättään jossain vaiheessa. Ei kasikymppisellä enää järki leikkaa samalla tavalla ko 20- 30 vuotiailla.

Se on varmasti helppoa jokaisen meistä arvostella kun ei ole itse joutunut katsomaan kun miehiä kuolee ympärillä ja olet pakotettu tappamaan toisia ihmisiä. Eihän se traumatisoi. Sen kokemuksen jälkeen elät 60 vuotta nuo asiat sisälläsi kokien syyllisyyttä ja sinut unohdetaan.
Pääasia ettei tankkikuskille tai äidin pikkulapsille tule traumoja.
Jos teko oli tahallinen, niin ei varmasti ollut oikea tapa ja kertoo mielenterveysongelmasta jota olisi varmasti voinut hoitaa. Jos tuosta jotain pitää syyttää niin tätä yhteiskuntaa, joka edelleen unohtaa sotaveteraanit. Täällä keskittytään vaan siihen omaan hyvinvointiin ja unohdetaan ne ihmiset jotka mahdollistivat meille tämän. Tässäkin thereadissa sen huomaa hyvin. Oletteko te oikeasti puhuneet sodasta jonkun veteraanin kanssa ja miettineet miten sairasta se on.

Oletteko te oikeasti puhuneet sodasta jonkun veteraanin kanssa ja miettineet miten sairasta se on.

Juuh.. tämä tulee esiin useimpien kirjoittajien kommenteista.

Ja nyt en tarkoita mitään "jänniä" juttuja, vaan oikeasti keskustellen sodasta ja sen seurauksista, tuntemuksista yms. Poikkeuksetta aikuiset miehet murtuvat edelleenkin kun puhuvat asioista, jotka tapahtuivat yli 60 vuotta sitten.

Noh noh. Eikö siitä ole uutisoitu aikaisemmin että sotaveteraanien tukijärjestöillä on rahaa millä mällätä. Niitä ei vaan saada ajoissa jaettua.

Totta puhut. Tarkoitin nyt ihan vanhuksia yleensä. Nehän tämän maan on rakantanut. Makaavat paskat vaipoissa koko päivän jossain vanhustentalossa. Hoitajia ei ole tarpeeksi joten niiden hoitoa läiminlyödään.

No kun sitä rahaa tuntuu olevan joka paikassa, niin missä viipyvät valtionkonttorin yms. rahat sodassa vammautuneilta ja muita menetyksiä kokeneilta.

miksi kuntoutusjärjestelmä ei toimi?

Miksi kotiapu ei toimi? (tämähän tietyiltä osin kuuluu sekä veteraanille, että puolisolle)

Miksi tätä ryhmää ei ole hoidettu henkisten kärimysten yms. osalta?

Eikö kunnat ja valtio ole päävastuussa, eikä pelkät järjestöt?

tuossa noin pieniä esimerkkejä... plus monet muut vanhuksia koskevat asiat, jotka ovat pielessä meidän "hyvinvointivaltiossa"

juuh.. tämä tästä :rolleyes:

"Mitään teiltä ei tule puuttumaan." Juu, ei varmaan :jahas: Kuinkahan moni sotaveteraani on ylpeä siitä valtiosta tänä päivänä, jonka eteen joutuivat maksamaan käsittämättömän hinnan?

Niin ei voi oikeen tietää ku ei oo ite tuossa iässä. Voihan olla että paapalle on sanottu edellisellä viikolla että juu sulla on pahanlaatunen kasvain mahassa.....

Niin sitä ei voi tietää ja toisaalta itsekin voisi päätyä samantyyliseen ratkaisuun jos tulisi vaikka sellainen tuomio.
Minä en tuota ratkaisua arvostele vaan olen surullinen siitä sillä jos on selvinnyt sodan kauheuksista jne niin olisi jo silloin suotavaa ihmiselle varsin hyvä elämä.
Itse olen kahden sotaveteraanin kanssa jutellut toinen ukkini ja toinen ukkipuoleni ja kumpikin kertoi varsin tarkasti kokemuksiaan(esim kuinka nälässä söivät hevosenlihaa jossa oli jotain toukkia jne) Sitten eräs papparainen kertoili myös juttuja mutta niiden todellisuutta hieman jouduin kyseenalaistamaan. Joten jotain kuvaa hiedän kokemuksistaan on.
Itselleni tämä tuo osittain myös erilaista tuntemusta kuin monelle muulle sillä oma ukkini on myös tappanut itsensä ja ihan juuri noista sodan aiheuttamien vammojen ja uusien sairauksien takia. Ja tekotapa oli niinkin uskomaton kuin että viilsi itse kurkkunsa auki. Siinnä oli koko suku varsin shokissa pitkään tuon jälkeen ja samoin sitä virkavalta tutki pitkään että onko tosiaan niin mutta kun kaikki viimeiset kirjeet jne todettiin aidoiksi ja mitään muuta todisteita ei löytynyt niin pakko uskoa.

Isoisäni, sotainvalidi, elää tällä hetkellä erittäin hyvätasoisessa kuntoutuslaitoksessa. Valtionkonttori maksaa hänelle kaiken ylläpidon (esim 3-4 ateriaa päivässä). Puhelinlaskut ovat ainoat laskut jotka hän joutuu itse maksamaan. Kyseisessä palvelutalossa asuu tietääkseni vain sotaveteraaneja.

Tämähän on :offtopic: , mutta ei niillä veteraaneilla aivan niin huonosti ole asiat kuin tässä tredissä annetaan ymmärtää.

Isoisäni, sotainvalidi, elää tällä hetkellä erittäin hyvätasoisessa kuntoutuslaitoksessa. Valtionkonttori maksaa hänelle kaiken ylläpidon (esim 3-4 ateriaa päivässä). Puhelinlaskut ovat ainoat laskut jotka hän joutuu itse maksamaan. Kyseisessä palvelutalossa asuu tietääkseni vain sotaveteraaneja.

Tämähän on :offtopic: , mutta ei niillä veteraaneilla aivan niin huonosti ole asiat kuin tässä tredissä annetaan ymmärtää.

Juuh.. itselläni ei ole kokemusta juurikaan laitoshoidossa asuvista veteraaneista yms. pääasiassa kotona asuvista.

Ja mites se olikaan sen kunnilta palautuneiden kuntoutusrahojen kohtalo... kun kunnat eivät niitä käyttäneet laitos yms. paikkojen puutteen vuoksi, kuin pakollisiin juttuihin :rolleyes:

jep... jos nyt jo osais pitää sormensa pois tästä keskustelusta. Aihe kuitenkin sattuu olemaan myös hyvin henkilökohtainen :D

Jos nyt samaa selkeää Offtopic linjaa jatketaan niin eikös nuo veteraanijärjestöt istu aika mojovan rahapotin päällä? Näin olen antanut itseni ymmärtää. Miksi näitä rahoja ei laiteta kiertoon? Mihin niitä nyt säästellään. Leveeksi vaan vielä elossa olevien hyväksi.

Keräykset yms. on ihan hieno juttu jne. Mutta jos näillä järjestöillä tosiaan on rahaa reippaasti takataskussa niin miksi sitä jatkuvasti kerätään lisää?

Mutuna heitän, sillä en muista mistä moista olisin lukenut.

Jos näin on niin ihmettelen itsekkin, veteraaneja on kuitenkin vuosi vuodelta aina vähemmän ja keräyksistä tulee varmaan niin pitkään rahaa kun tarvetta on. Tosin sen mitä itse tiedän niin kyllä veteraaneille aika hyvin järjestetään kuntoutuksia ym tapahtumia.

Ikävä tapaus ja tuon videon perusteella näyttää selvästi tarkoitukselliseta teolta. Sotaveteraania en tässä ala varmasti syyttämään, masentava tapaus tietysti kuskille/tankin miehistölle.

Kannattais pitää tän (mahdollisen!) itsemurhatapauksen arvostelu ja veteraanien arvostaminen ihan suosiolla erillään. Nää kun on kaks eri asiaa. Mulle monista kommenteista paistaa ennemminkin se, ettei tajuta minkälaisia vaikutuksia tollasella voi olla siinä tahattomasti osallisena olleiden elämään tai sitten vaan halutaan uskotella ittelleen, että se oma veteraanien arvostaminen olis jotenkin muita helvetin paljon korkeammalla, jos ei sallita minkäänlaista arvostelua yksittäisen henkilön tekoja kohtaan, mikäli kaveri sattuu olemaan veteraani. Ei se pojat vaan mee niin. Enkä halua lähtee tässä mihinkään "mun veteraani isoisälläni on isompi mulkku kun sun veteraani isoisälläs ja mä oon pitäny siitä enemmän huolta ja kuunnellu enemmän sen sotajuttuja"-vääntöön, kunhan vaan sanon, että tapauksen arvosteleminen ei t-o-d-e-l-l-a-k-a-a-n kerro yhtään mitään arvostuksesta veteraaneja kohtaan.

Eikä tosta myöskään voi vetää mitään johtopäätöksiä veteraanien henkisestä pahasta olosta / yleisesti ylipäätään mistään. Ei vaikka toi pappa sellasen lausunnon olis halunnukin antaa(mitä ei edes vielä tiedetä). Kyse on kuitenkin yksittäistapauksesta. Samoin mun on hieman vaikea nähdä mitään jaloutta tai muiden puolesta uhrautumista siinä, että 87-vuotias tappaa ittensä 60 vuotta sodan jälkeen.

Ja muutenki noi itsemurha jutut voitas jättää siks aikaa ku on varmaa ettei kyseessä ollu sairaskohtaus..

Kannattais pitää tän (mahdollisen!) itsemurhatapauksen arvostelu ja veteraanien arvostaminen ihan suosiolla erillään. Nää kun on kaks eri asiaa. Mulle monista kommenteista paistaa ennemminkin se, ettei tajuta minkälaisia vaikutuksia tollasella voi olla siinä tahattomasti osallisena olleiden elämään tai sitten vaan halutaan uskotella ittelleen, että se oma veteraanien arvostaminen olis jotenkin muita helvetin paljon korkeammalla, jos ei sallita minkäänlaista arvostelua yksittäisen henkilön tekoja kohtaan, mikäli kaveri sattuu olemaan veteraani. Ei se pojat vaan mee niin. Enkä halua lähtee tässä mihinkään "mun veteraani isoisälläni on isompi mulkku kun sun veteraani isoisälläs ja mä oon pitäny siitä enemmän huolta ja kuunnellu enemmän sen sotajuttuja"-vääntöön, kunhan vaan sanon, että tapauksen arvosteleminen ei t-o-d-e-l-l-a-k-a-a-n kerro yhtään mitään arvostuksesta veteraaneja kohtaan.

Eikä tosta myöskään voi vetää mitään johtopäätöksiä veteraanien henkisestä pahasta olosta / yleisesti ylipäätään mistään. Ei vaikka toi pappa sellasen lausunnon olis halunnukin antaa(mitä ei edes vielä tiedetä). Kyse on kuitenkin yksittäistapauksesta. Samoin mun on hieman vaikea nähdä mitään jaloutta tai muiden puolesta uhrautumista siinä, että 87-vuotias tappaa ittensä 60 vuotta sodan jälkeen.

täysin samaa mieltä. tohon oli aika hyvin tiivistetty kaikki oleellinen.

Tuotahan varten nuo aseet on valmistettu, tappamista. Nyt vain rauhan aikana joku entinen tappamiseen tappamisen uhalla pakotettu sattui sinne telan alle jäämään. Mitä ihmeellistä siinä on? Jotain kertoo arvomaailmasta kun videolla ruumis heitetään ambulanssiin ja paraati jatkukoon.. Väkevää

Veteraani oli sanonut että tällaisia vehkeitä ei pitäisi olla koko maailmassa (viitaten tankkeihin)*. Sittemmin hypännyt tankin eteen. Kyllä herra itse on varmaan funtsinut hommaa pitempäänkin, voisin melkein näin vakuttaa.

Kyllä saa varmaan monet inttijätkistä miettimään asenteitaan sotia kohtaan. Huono homma kuskin kohdalle, niin kuin jo todettu, mutta se joka ei vielä ole miettinyt miten sota vaikuttaa ihmiseen, nyt on hyvä tilaisuus miettiä.

*Ensimmäinen virke perustuu kuulopuheeseen

Veteraani oli sanonut että tällaisia vehkeitä ei pitäisi olla koko maailmassa (viitaten tankkeihin)*. Sittemmin hypännyt tankin eteen. Kyllä herra itse on varmaan funtsinut hommaa pitempäänkin, voisin melkein näin vakuttaa.

Kyllä saa varmaan monet inttijätkistä miettimään asenteitaan sotia kohtaan. Huono homma kuskin kohdalle, niin kuin jo todettu, mutta se joka ei vielä ole miettinyt miten sota vaikuttaa ihmiseen, nyt on hyvä tilaisuus miettiä.

*Ensimmäinen virke perustuu kuulopuheeseen
Minäkin uskon että herra oli sodanvastustaja ja rauha hänelle. Jos näin on niin hänhän on kaksinkertainen kansallissankari. Uhrautumisen esimerkki.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom