Katana asiaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ~Proxi~
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ajattelin tossa ostaa ns koriste katana miekan koska saan sen suht. halvalla (75€) mutta ajattelin kysellä et mistä saisi hyvän telineen sille? Onko Helsingin Ni-dan ainoa tällä hetkellä joka myy niitä (aika kalliilla vielä 34€ moisesta palikkajutusta)?

siis piti laittaa 75 euroo miekan hinnaks. joo, tuolla sivuilla ei ainakaan myyty telineitä erikseen. Niitä kuitenkin metsästän

~Proxi~ sanoi:
siis piti laittaa 75 euroo miekan hinnaks. joo, tuolla sivuilla ei ainakaan myyty telineitä erikseen. Niitä kuitenkin metsästän
Se Ni-Danin teline ei ole lainkaan huonompi, jos miekkaa haluaa säilyttää vaikka pianon tai kaapin päällä. Muistaakseni Ni-Dan ei kuitenkaan myy semmoisia hienoja seinätelineitä.

Edit. niitä koristemiekkoja ei sitten kannata heilutella edes kokeilumielessä. Usein terä on vain yhdellä muovipalalla kiinni tsukassa ja sillä kun tekee ilmaan muutaman reippaan heilautuksen niin terä voi lähteä irti. Eri asia on sitten >1000mk maksavat iaito- miekat, jotka on tehty halvasta, mutta suhteellisen kestävästä metalliseoksesta kunnon kiinnityksillä.

~Proxi~ sanoi:
joo.. sellaista haenkin mitä Ni-dan myy.. mutta saisko jostain muualta halvemmalla?
Sabe Turussa myy tällaista miekkatelinettä 50 euroo. Että enpä tiedä Suomessa myytävän mitään halvempaa. Markkinat ei oo niin isot miekkatelineille :)

Joo.. kokeilin sitä miekkaa.. se on hieno mutta huomasin että terä heiluu vähän ku sitä ns heiluttaa. eli tuskin kannattaa mennä salille sen kaa tekemään "kataa"

Mitenkäs kestääkö nuo teräasekeskuksen miekat huitomista? esim. paul chen-sarjan katanat, väitetään laadukkaiksi mutta niinhän ne kaikki. Kokemuksia?

noissa paul chen miekoissa sanotaan että terä ja kahva on samasta teräksestä, vois siis varmaa olettaa että ne kestää viuhuttamista ihan hyvin. Ja sen verran vielä, opetetaanko tuollaista katanaa käyttämään missään? (harrastemielessä)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Randol sanoi:
noissa paul chen miekoissa sanotaan että terä ja kahva on samasta teräksestä, vois siis varmaa olettaa että ne kestää viuhuttamista ihan hyvin. Ja sen verran vielä, opetetaanko tuollaista katanaa käyttämään missään? (harrastemielessä)
Pelkkää katanan käyttöä opetetaan Suomessakin sellaisissa budolajeissa kuin iai-do tai iai-jutsu. Laita googleen hakusanaksi "iaido" ja "vain suomalaiset sivut"- täppä päälle, niin löytyy kyllä hyvin.

Sen lisäksi mm. kendoliitto opettaa omaa iaido-tyyliään.
Aikidossa, Karatessa ja Jujutsussakin on joissain tyyleissä enemmän, joissain vähemmän miekkatekniikoita, mutta ne keskittyvät useimmiten puumiekalla tehtäviin harjoituksiin parin kanssa.

Miekan käytön opettelemista videoiden tai kirjojen avulla ei rohkaista, koska enää ei leikitä vaarattomilla leluilla. Miekan käytössä on myös huomioitava niin monta asiaa, ettei niitä oikein voi nettikurssina suorittaa.

Edit. Linkki 1
Linkki 2

katanaa tai miekka tekniikoita on aikidossa sit omalaji on tietenkin Iaido ja sit on aselaji nimeltä Katori shinto ryu. mutta samuraimiekka/katana laji on iaido.

+ et itse voi opetella jos on yhtään itsepuolustustaustaa.. on aika helppo opetella ja vaikka katsoa leffoista. :)

toi video, leffa, kirja juttu riippuu henkilöstä. Siis jos on taistelulaji taustaa ni ei ole mahdottomuus opetella. Itse olen omaoppisesti treenannu esim ison kirjon potkuja, pitkällä kepillä.. nunchakuilla ja pikkukepeillä. ja myös "miekkatekniikkaa". olen myös käynyt escrima seminaareja jälkeenpäin ja en paljoo enää uutta oppinut. nyt puhun perusteista.

~Proxi~ sanoi:
toi video, leffa, kirja juttu riippuu henkilöstä. Siis jos on taistelulaji taustaa ni ei ole mahdottomuus opetella. Itse olen omaoppisesti treenannu esim ison kirjon potkuja, pitkällä kepillä.. nunchakuilla ja pikkukepeillä. ja myös "miekkatekniikkaa". olen myös käynyt escrima seminaareja jälkeenpäin ja en paljoo enää uutta oppinut. nyt puhun perusteista.
Oon vaan nähnyt niin paljon esimerkiksi jenkki-senseistäkin, jotka on 5.-6.dan karatessa ja sit ne tekee jotain demoa katanalla käytyään viikonlopun iaido-seminaarissa ja kaikki menee ihan pieleen.

Mixu, joo.. totta.. meitä on ns joka lähtöön.
Mä puhuin perusteista jne. Ja treenausta.. sitä se vaatii ja me opimme eri tavalla eri asioita. Esim jos mä olisin vain treenannu niitä juttuja mitä treenailtiin/treenataan salilla treeneissä ni en osaisi puoliakaan mitä nyt osaan muuten.

Helpointa(halvinta) on tehdä teline itse. Itse tilasin joku aika sitten katanan ja väänsin pistosahalla vanerista telineen. Kuvia löytyy googlettamalla, joista voi ottaa mallia. Miekan tupesta saa sitten mallin, minkälainen pitää tehdä jalustan osasta, mihin miekka tulee. Itse tein seinätelineen ja maalasin sen miranolilla mustaksi.

On kyllä hirmu hinta tuo 75 egee miekasta, jonka terä heiluu. Itse ostin ovh. reilut 200 egee Marto Katanan, jolla voi pilkkoa vaikka puita:hyper: sen verran jämerää laatua tuntuu olevan.

Niin telineistä löytyy kuvia esim "marto katana" hakusanoilla googlesta.

Jos on pientä puusepän vikaa niin ei tuollainen teline ole kovin vaikea tehdä. Tossa kuvassa on mun tekemä teline, eikä maksanu mitään. Ei tuo nyt mikään kovin edustava ole, mutta olipahan halpa.
Laudankappaleista veistelin pistosahalla ja tuon louhikäärmeen leikkelin lehtisahalla. Tuo Wakizashi joka on kuvassa, on ihan turisti kamaa.

Liitteet

• teline1.webp
    teline1.webp
    41,3 KB · Katsottu: 1 974
John R sanoi:
Jos on pientä puusepän vikaa niin ei tuollainen teline ole kovin vaikea tehdä. Tossa kuvassa on mun tekemä teline, eikä maksanu mitään. Ei tuo nyt mikään kovin edustava ole, mutta olipahan halpa.
Laudankappaleista veistelin pistosahalla ja tuon louhikäärmeen leikkelin lehtisahalla. Tuo Wakizashi joka on kuvassa, on ihan turisti kamaa.
Sussahan on ihan selvää puusepän ainesta ja enemmänkin. Komia on teline!

Ps: kauanko tota käpyä joutui sahaamaan, vai onko se puusta pudonnut alkuperäinen malli? ;)

Masse Majava sanoi:
On kyllä hirmu hinta tuo 75 egee miekasta, jonka terä heiluu. Itse ostin ovh. reilut 200 egee Marto Katanan, jolla voi pilkkoa vaikka puita:hyper: sen verran jämerää laatua tuntuu olevan.
Katanalla ei lyödä ja katana ei ole lyömiseen! Katanalla VIILLETÄÄN!
;)

Ps: mulla oli vaan kauhia pätemisen tarve! Sorry! :hyper:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom