Kasvisten syönti

Nyt kun on alkanut tuo jatkuva salaatin ja muiden vihannesten yms. syönti tuntumaan työltä olen alkanut miettimään, miksi niitä tulisi niin paljon ylipäätään syödä? Yleinen suositushan on "puoli kiloa päivässä"
Eikö multivitamiinitabletista saisi riittävästi vitamiiniä yms. turvaamaan vitamiinien ja muiden hivenaineiden päivittäinen tarve?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Massalla niillä en usko olevan mitään elämää tärkeämpää merkitystä, dieetillä tarkeitä matalan energia pitoisuutensa takia.

Vitamiinit imeytyvät paremmin ruuasta kuin pillereistä kuullemma...

Kasviksista ja hedelmistä saa mm. hyödyllisiä kuituja, flavonoideja, antioksidantteja... Lisäksi kasvikset estävät tehokkaasti kehon happamoitumista. Ja onhan niillä ihan sikana kaikenmaailman terveysvaikutuksia, tutkitusti.

Paljonkohan normisalaatissa on kaloreita per 100 g, siis sellasessa jossa on vaikkapa salaattia, kurkkua, tomaattia ja sipulia? Oon dietillä enkä oo jaksanu sentään säännöstellä salaatin määrää...

Nyt kun on alkanut tuo jatkuva salaatin ja muiden vihannesten yms. syönti tuntumaan työltä olen alkanut miettimään, miksi niitä tulisi niin paljon ylipäätään syödä? Yleinen suositushan on "puoli kiloa päivässä"
Eikö multivitamiinitabletista saisi riittävästi vitamiiniä yms. turvaamaan vitamiinien ja muiden hivenaineiden päivittäinen tarve?

Runsas kasvisten ja vihannesten saanti on liitetty tutkimuksissa keskimääräistä pidempään elinikään ja parempaan terveyteen. Tablettivitamiineilla ei pääsääntöisesti tällaista hyötyä saavutettu, vaikka ne estävät kyllä sairastumasta ja kuolemasta puutostiloihin (mikä on hyvin harvinaista teollisuusmaissa ilman pillereitäkin).

Eli pelkillä tableteilla toki elää kitkuttaa aikansa, mutta riittävällä kasvisruokavaliolla elää todennäköisemmin terveempänä ja pidempään.

Yleinen suositushan on "puoli kiloa päivässä"

Mittaa huvikses puoli kiloa kasviksia ja väitä, ettet jaksa päivässä sitä määrää syödä. Henkilökohtaisesti olen kylläkin sitä mieltä, että puoli kiloa ei riitä vielä mihinkään. Hedelmiä menee jo lähelle kilon verran joka päivä ja salaattia suht paljon kahden pääaterian yhteydessä.

Mittaa huvikses puoli kiloa kasviksia ja väitä, ettet jaksa päivässä sitä määrää syödä. Henkilökohtaisesti olen kylläkin sitä mieltä, että puoli kiloa ei riitä vielä mihinkään. Hedelmiä menee jo lähelle kilon verran joka päivä ja salaattia suht paljon kahden pääaterian yhteydessä.

Sama täällä.

Kiitos paljon asiallisista vastauksista. Eli käytännössä dietillä varsinkin kannattaa popsia täyttävän vaikutuksen vuoksi ja terveydellisten seikkojen takia, mutta massakaudella ei haittaa vaikka muutama päivä ilman kasvisosastoa meneekin.
Lähinnä tuo salaatin syöminen alkanut viimeaikoina kyllästyttämään. Olenkin tässä välillä kokeillut wokkivihanneksia, kruunuvihanneksia yms. Vähän vaihtelua tuohon kasvisosastoon, niin ei pääse kyllästymään niin helposti.

Lääkärini selitti minulle, että monipuolisimpienkin vitamiinilisien sisältämät aineet edustavat vain pientä murto-osaa elimistön tarvitsemista aineista, koska läheskään kaikkia aineita tai vaikutusmekanismeja ei ole vielä edes kartoitettu. Näin ollen vitamiinien ja hivenaineiden saannista kannattaa huolehtia syömällä monipuolista ruokaa. Purkista lääkärini suositteli ottamaan vain D-vitamiinilisää.

Taas sitä viisastuu, hyvä topicci!!. Itse oon luottanu liikaakin vitamiinipillereihin. Tarvii lisätä vihanneksien/hedelmien käyttöö nyt kyllä. Mitenkähän vihannesten "voimille" käy wokki tyylisessä valmistuksessa tai keitoissa. Itte tykkään aasialaisista ruuista muutenkin missä vihannekset paistetaan usein pannulla muun ruuan kanssa. Riisikeittimeenkin tulee heitettyä usein vihanneksia joukkoon. Menettääkö siinä vitamiinit sun muut hivenaineet??

Taas sitä viisastuu, hyvä topicci!!. Itse oon luottanu liikaakin vitamiinipillereihin. Tarvii lisätä vihanneksien/hedelmien käyttöö nyt kyllä. Mitenkähän vihannesten "voimille" käy wokki tyylisessä valmistuksessa tai keitoissa. Itte tykkään aasialaisista ruuista muutenkin missä vihannekset paistetaan usein pannulla muun ruuan kanssa. Riisikeittimeenkin tulee heitettyä usein vihanneksia joukkoon. Menettääkö siinä vitamiinit sun muut hivenaineet??

Älä käytä ylikovaa lämpötilaa, niin vitamiini&hivenainepitoisuudet ei kärsi niin paljon. Keittämisellä menettänee niitä eniten, paitsi jos tekee keittoa tai kastiketta, koska silloin se niistä irtoava kama päätyy laajalti siihen liemeen.

Älä käytä ylikovaa lämpötilaa, niin vitamiini&hivenainepitoisuudet ei kärsi niin paljon. Keittämisellä menettänee niitä eniten, paitsi jos tekee keittoa tai kastiketta, koska silloin se niistä irtoava kama päätyy laajalti siihen liemeen.

Jees thanks.

Ei vaan kovassa lämmössä ja lyhyen aikaa. Kasvikset vasta kiehuvan veden sekaan. Mieluiten painekattilassa jos sellaisen omistaa.

Porkkana ja tomaatti ovat terveellisempiä kypsennettyinä kuin raakana. Karoteeni porkkanasta ja tomaatin pektiinit eivät raaásta imeydy kovin hyvin. Kaali on hapankaalena terveellisintä.

Joku viisaampi voinee jatkaa listaa ja kertoa lisäksi mitkä kasvikset kannattaa ehdottomasti syödä raakana?

Sama homma mulla. Syön joka aterialla tuon 500g kasviksia tai salaattia, myös massa kaudella. Eli päivässä vähintää 2,5kg kasviksia tulees syötyä. Tohon sitten lisäksi hedelmät joita menee pari kolme päivässä riippuen onko treeni vai lepo päivä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom