Kasvissyöjänä ulkomailla - mistä proteiinia?

Suomessa söin paljon rahkaa ja raejuustoa ja sain niistä ihan mukavasti proteiinia. Nyt ulkomailla "lihansyöjävaltiossa" asuessa helpon ja terveellisen kasvissyömävalion koostaminen onkin paljon hankalampaa. Lähes kaikki lihaton ruoka on hiilarirasvamössöä. Rahkoja ja raejuustoja ei kaupoista löydykään, tai sitten ne on jotain ällöttäviä piimän ja maidon sekoitusta muistuttavia lilluja. Pähkinät tökkii, munasta en tykkää. Säilykepurkista saatavat pavutkin inhottaa.

Fetajuusto-pähkinä -salaatti on ainoa suht terveellinen ruoka mitä täällä tulee syötyä, ja sitäkin yleensä täydennetään vaalealla leivällä... Muuten eletäänkin sitten pitkälti pasta-tomaattikastike - täytetty patonki -linjalla. Olen kestänyt tätä ruokavaliota vuoden verran jotenkin, mutta nyt alkaa tökkimään ja siksi riensin tänne pakkikselle kysymään apua.

Olisko jollain kokemusta vastaavasta tilanteesta tai ehdotuksia mitä vois yrittää syödä? En tykkää ruuanlaitosta, joten toivoisin mahdollisimman simppeleitä ratkaisuja... :(

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Missäpäin olet?

Hankalaa on, ettet tykkää mistään kasvissyöjän tavallisimmista proteiininlähteistä. Jos ruuanlaittokin on inhokkilistalla, niin kuivattujen papujen liottaminen ja keittäminen lienee poissuljettua. Etnoruokakaupoissa voisi olla tofua, seitania tai tempehiä saatavilla. Vaikka meikäläistä rahkaa ja raejuustoa ei löytyisikään, niin Euroopassa monissa maissa esim. Danonella on Keson tyyppistä raejuustoa. Turkkilainen / kreikkalainen jugurtti sisältää enemmän proteiinia kuin tavallinen, mutta yleensä rasvaakin sitten on aikalailla. Tilaa heraa. Sekoita aamulla puuroon ja ota pitkin päivää drinksuna.

Ongelmana ei taida olla ulkomaillaolo, vaan se, ettet tosiaan tykkää mistään.

Ongelmana ei taida olla ulkomaillaolo, vaan se, ettet tosiaan tykkää mistään.

Mun mies ihmetteli, että miten joku osasikin näin osuvasti, lyhyesti ja ytimekkäästi sanoa :hyper: - oikeassa olet. Pitäis varmaan vaan vähän laajentaa tota ruokavalikoimaa ja opetella syömään vähän uusiakin juttuja, kuten noita papuja ja tofuja ja tempehiä sun muita. Niitä varmaan löytyykin täältä Briteistä aika hyvin, kun etnoporukkaa ja -kauppoja on ihan kiitettävästi. Kiitoksia vinkeistä!

Mun mies ihmetteli, että miten joku osasikin näin osuvasti, lyhyesti ja ytimekkäästi sanoa :hyper: - oikeassa olet. Pitäis varmaan vaan vähän laajentaa tota ruokavalikoimaa ja opetella syömään vähän uusiakin juttuja, kuten noita papuja ja tofuja ja tempehiä sun muita. Niitä varmaan löytyykin täältä Briteistä aika hyvin, kun etnoporukkaa ja -kauppoja on ihan kiitettävästi. Kiitoksia vinkeistä!

Raejuustoa (cottage cheese) ja maitorahkaa (quark) löytyy briteistä kaupoista :)

Rahkaa oon kovasti koittanut etsiä, raejuustoakin joskus, mutta enpä ole löytänyt. Oon kyllä lähinnä etsinyt pienistä tai keskikokoisista kaupoista, voi olla että jossain Asdassa tai muussa hyper-mega-marketissa olisikin. Tai osaatko Naene itse sanoa jonkun kauppaketjun, mistä löytyy?

Jos on Sainsbury's lähellä, niin sieltä varmasti löytyy! Muistaakseni quark-purkit oli jossain oudossa paikassa, kuten juustohyllyllä tms... Merkkikin taisi olla ihan Sainsbury's, itse kävin lähinnä aina ko. liikkeessä ostoksilla :) ja aika paksua litkua se niiden rahka olikin, mutta siihen kaikkea kivaa sotkemalla tuli ihan hyvät välipalat!

No hei ihan oikeesti - Briteissä on ihan mitä vaan. Aattelin et oot jossain Puolassa.

No hei ihan oikeesti - Briteissä on ihan mitä vaan. Aattelin et oot jossain Puolassa.

Sama. Mieluummin mä kasvissyönnin kannalta Briteissä asuisin kuin Suomessa. Sieltähän löytyy ihan mitä vaan proteiinipitoista lihankorviketta vaikkapa sieltä Sainsburysilta. Ja suurimmasta osasta perusruokakauppoja löytyy varmaan ainakin Alpron tofua ja muita tuotteita.

Sattuuko kukaan tietamaan, mista ulkomailla kannattaisi lahtea etsimaan soijarouhetta. Ja viela tasmallisemmin kyse on Hollannista. Kylla taalta supermarketista soija- ja quorntuotteita saa, mutta pidemman paalle alkaa tuntua budjetissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom