Kasvisruoka: Mistä raaka-aineista täydellinen aminohappokoostumus?

Siis kyse ei ole periaatteesta eikä allergiasta, vaan uteliaisuudesta. Joitakin hyviä vastauksia on tullut linkkien muodossa, kiitos niistä. Yleinen teoreettinen uteliaisuus on kuitenkin jääny - vähän yllättävästi - tyydyttämättä. The Monkey on mielestäni koko ajan oikeiden kysymysten ja ihmettelyjen äärellä, mutta eipä hänellekään ole kukaan pystynyt oikein mitään kunnon teoriaa antamaan.

Liikaa on tullut "ota aminot purkista/jauheliha riittää" vastauksia. Vaikka tämä olisi totta, edelleen haluaisin kuulla perusteita sille, miksi jauheliha yht'äkkiä buustaa muka makaronin aminoprofiilia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
miksi jauheliha yht'äkkiä buustaa muka makaronin aminoprofiilia.

Tuo nyt ei varmaan ollut edes se pääpointti mistä aiemmin keskusteltiin, mutta sun kysymykseesi vastaa varmaan semmoinen termi kuin "bioavailability", joka on siis englantia. Tarkoittaa osuutta, joka pystyy nautitusta määrästä imeytymään. Vehnäproteiineilla ko. arvo on alhaisempi, kuin esim. kanasta saaduilla proteiineilla. BA-arvo on kuitenkin vähän heikko & kyseenalaistettu määre kuvaamaan juurikin näitä asioita, ja nykyään pidetään suuremmassa arvossa sellaista määrettä, kuin PDCAAS. Siitä voit lukea enemmän vaikka täältä: http://www.jssm.org/vol3/n3/2/v3n3-2pdf.pdf

BA-arvo antaa esim. soijalle huonot arvot, vaikka soija on mainio proteiininlähde. PDCAAS taas antaa soijalle ja myös esim. heralle täydet (1.0) pisteet ja vehnäproteiinille huonon (0.25) arvon.

Siis kyse ei ole periaatteesta eikä allergiasta, vaan uteliaisuudesta. Joitakin hyviä vastauksia on tullut linkkien muodossa, kiitos niistä. Yleinen teoreettinen uteliaisuus on kuitenkin jääny - vähän yllättävästi - tyydyttämättä. The Monkey on mielestäni koko ajan oikeiden kysymysten ja ihmettelyjen äärellä, mutta eipä hänellekään ole kukaan pystynyt oikein mitään kunnon teoriaa antamaan.

Liikaa on tullut "ota aminot purkista/jauheliha riittää" vastauksia. Vaikka tämä olisi totta, edelleen haluaisin kuulla perusteita sille, miksi jauheliha yht'äkkiä buustaa muka makaronin aminoprofiilia.
Kysymys on kieltämättä hiukan vaikea, enkä ole varma mistä löytäisi noin tarkkaa tietoa yksittäisten aminohappojen suhteesta siinä yhdessä yksikössä proteiinia. Varmasti ainakaan suomenkielisiä lähteitä ei löydy. Itselläni tuo ei ole myöskään mikään ongelma, joskin kiinnostuksen kohde kyllä. Siksi en jaksa aktiivisemmin googlettaa paria tuntia englanninkielisiä sivuja :D

Olen lukenut spirulina-jauheesta, on kuulemma tosi hyvä aminohappojen lähde. On kuitenkin aika kallista. Mistä sais tarjoushintaan? Olen katsonut black friday tarjouksia, mutta pääasiassa tarjouksessa on vain hera-jauheet.

Olen lukenut spirulina-jauheesta, on kuulemma tosi hyvä aminohappojen lähde. On kuitenkin aika kallista. Mistä sais tarjoushintaan? Olen katsonut black friday tarjouksia, mutta pääasiassa tarjouksessa on vain hera-jauheet.
Kallista? jos käyttösuositus on 5-10g päivässä ja saat 20-25eurolla 500grammaa. Riippuu tosiaan paljon käytät.

Kallista? jos käyttösuositus on 5-10g päivässä ja saat 20-25eurolla 500grammaa. Riippuu tosiaan paljon käytät.

Jep samaa mieltä. On tainnu kaapissa olla tollanen puhdistamon lasinen spirulinapurkki varmaan vuoden ja siellä on vielä törkeesti tavaraa ku toi maistuu niin paskalta ettei oo jaksanu ottaa säännöllisesti. Muistaakseni jonku vadelmanmakusen funlightin kanssa tosta sai jotenki siedettävää.

Jep samaa mieltä. On tainnu kaapissa olla tollanen puhdistamon lasinen spirulinapurkki varmaan vuoden ja siellä on vielä törkeesti tavaraa ku toi maistuu niin paskalta ettei oo jaksanu ottaa säännöllisesti. Muistaakseni jonku vadelmanmakusen funlightin kanssa tosta sai jotenki siedettävää.

ja se purkki makso siis varmaan kympin tjsp eli ei todellakaan kallista

Suositut

Back
Ylös Bottom