Kasvisruoka laukaisi taas ahmimishäiriön!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mopsy80
  • Aloitettu Aloitettu

Mopsy80

Hopeless Gage
Olin to-pe semmoisessa paikassa jossa sai vain kasvisruokaa ( ja maitotuotteita, no joo..). Vuorokausi ilman lihaa palautti vaivan, josta jo luulin päässeeni: sietämättömän makeanhimon ja ahmimiskohtauksen. Söin sitten eilen itseni kipeeksi pitkästä aikaa ja nyt maha on järkyttävän turvonnut ja olo sietämättömän plösö. Flunssankin pukkas, joten salikin piti skipata. Ja nyt näistä syistä ruuan ja syömisen pakonomainen ajattelu ja suunnittelu on tehnyt paluun...

En enää ikinä ole puolta vuorokautta ilman kunnon eläinproteiiniateriaa!

Tän tarinan takoitus oli kertoa kasvissyönnin vaaroista, jos on ahmimishäiriöön taipuvainen.

No nyt on ihan pakko kommentoida, että tuskin se on siitä kasvisruokavaliosta kiinni että ahmit. Kyllä vika on yleensä siinä syöjässä, eikä siinä ruoassa... Melko absurdia väittää että kasvisruokavalio olisi jotenkin vaarallista ahmimishäiriöistä kärsiville. Vaarallista on hakematta apua kyseiseen vaivaan.

Ehkäpä päässäs ajattelin jotenkin kieroutuneella tavalla että kun söit kaksi päivää kasviksia olet ansainnut herkutella ja sen takia söit hyvää ja ollessasi taipuvainen ahmimishäiriöön et enää pystynytkään lopettamaan. Luulempa että sama ahmiminen olisi käynyt vaikka olisitkin saanut lihaa sielä, jos nyt vaikka vaan satuit sitten syömään vähemmän kuin normaalisti.

No joo, onhan se absurdi väite. Toki vika on mussa - melkein mikä tahansa oleellinen poikkeama elintavoissa sen ahmimisen laukaisee. Nyt vain oli takana piiitkä putki ahmimattomuutta ja samaan aikaan todellakin olen huolehtinut siiä, että syön eläinprodee vähintään 100 g/ pv. Ja oikein tunsin miten kasvisruoka alkoi horjuttaa psyykettä. Enikeis, jatkossa huolehdin että saan lihani tai kalani paikassa kuin paikassa. Ja olenkin hakemassa ongelmaan apua, mutta se vain tulee pirun kalliiksi!

Mutta on kyllä liian haastavaa täyttää yli 100 g prodentarve kasvisruualla. Kun pavut ja linssit eivät sovi, vaan aiheuttavat vatsakipua ja suolistovaivoja. Ja maitotuotteita on vältettävä, koska ne aiheuttavat allergiselle tukkoisuutta. Huomenna on kuulemma kansallinen kasvisruokapäivä. En tod sitä vietä. Olin nuorempana lähes kasvissyöjä n. 10 vuotta ja huomattavasti heikommassa kunnossa kun nyt. Ahmiminen versus kitudieettikierre jatkuvasti päällä, toisin kuin nyt, jolloin ahmiminen on vain harvinainen poikkeustila.

Kasvisruoka, ihan vitun vähän energiaa -> verensokerin lasku, sokerin himo, ahminta.

Niinpä. Mun tapauksessa kyse ei ollut edes pelkästään siitä, koska mätin rasvaa niin paljon proden puutteessa. Se oli se proden puute. Ja nimenomaan eläinproden, jota ei maitotuotteissakaan ole tarpeeksi.

Syön paljon kasviksia, mutta pelkkä salaatti ei täytä, vaadin aina lihaa joka aterialle, vaikka sitten pari siivua leikkelettä.

Olin joskus vähän aikaa kasvissyöjä, vieläpä opiskelija ja elin tosi huonoilla elintavoilla minibudjetilla: koulun safka oli ilmaista, mutta vähäproteiinista, joskus soijarouhetta (muttei tofua, suosin sitä vieläkin kun minusta se on hyvää ja helppoa). Söin paljon tärkkelyspaskaa, nuudeleita hernemaissipaprikalla, kasvispizzaa tai valkoisia sämpylöitä porkkanapihvillä ja nälkä ei lähtenyt millään, ahmin suklaata vielä päälle. Olin turvoksissa, vaikka paino oli aina sama; olin aina lievästi ylipainoinen. Voin helvetin huonosti. Laihduin vähän jättämällä alkoholinkäytön minimiin ja nälkä vähentyi lihan tullessa kuvioihin. Tänä vuonna olen yrittänyt laihduttaa liikunnan ja salitreenin avulla.

Mä en oo syönyt punaista lihaa enkä kanaa noin 20 vuoteen. En ole kärsinyt ahmimishäiriöstä edes silloin, kun mun syömisten makrojakaumat oli päin persettä ja proteiinia tuli aivan liian vähän. Että eiköhän tuollainen kohtaus kerro enemmän omista päänsisäisistä demoneista kuin kasvisruoasta.

Proteiinit ovat kyllä äärimmäisen tärkeitä kylläisyyden ja verensokerin tasaisena pitämiseen. Pelkät hiilariateriat eivät pidä nälkää ja heilauttelevat verensokereita turhaan jolloin verensokerin nousu- ja laskupiikit saattaa laukaista ahmimishimoa. Verensokeri laskee liian alas -> keho hätätilassa. Toki kylläisyyden tuntemukset ovat jokaisella yksilölliset, mutta tunnetustihan proteiinipitoinen ruoka pitää nälän ja mieliteot kurissa. Rasvoja toki unohtamatta.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Mä olen huomannut samankaltaista "oiretta" kuin aloittaja. Nyt kun olen saanut mielialaahmimiset pois niin huomaan paremmin että koko ajan mukana on ollut myös hiilariahmimista. Eli jos olen jonain päivänä syönyt paljon hiilareita niin seuraavana päivä ahmimiskohtaus yrittää iskea. En tiedä johtuuko herkästi heittelevistä verensokereista vai nälästä vai ihan vaan siitä normaalista ruokavaliosta poikkeamisesta että pää sanoo naks. Mielialaahmimista on mielestäni ollut helpompi kontrolloida mutta nyt kun olen ymmärtänyt mistä nämä viimeiset ahmimishimot ovat johtuneet on niidenkin kanssa helpompi elää. Yli pääsen samalla tavalla kuin mieliala-ahmimisistakin eli syön jotain terveellistä pieniä annoksia ja kuuntelen koska himo on poissa, ruokaa menee toisinaan aika paljon niitä pieniäkin annoksia mutta tämä estää sen hiilariahmimisjatkumon seuraavana ja sitä seuraavana päivänä.

Vääränlainen ruokavalio saa tottakai ihmisen verensokerin heittelemään ja varmasti aiheuttaa himoja tiettyjä ruoka-aineita kohtaan, mutta en kyllä tasan usko, että mikään ruokavalio saa ihmisessä aikaan ahmimiskohtauksia. Intiassa on pitkästi yli miljardi ihmistä, joista valtaosa on kasvissyöjiä ja maitotuotteidenkin käyttö on hyvin vähäistä. Tuskin ne kaikki kärsii siellä ahmiimiskohtauksista tai syömishäiriöistä (paitsi ehkä ne jotka näkee nälkää, koska ruokaa ei oo tarpeeks).

Tuskinpa aiheuttaa ihmisessä jonka suhtautuminen ruokaan on muutenkin normaali. Ihan samaa voisi sanoa tunnesyömisestä. Ei kukaan normaali ahmi sen takia että vituttaa, ahdistaa, surettaa tai riemastuttaa. Tässä kuitenkin alunperinkin oli kyse ihmisistä joilla ei ole normaali suhtautuminen ruokaan.

Olin to-pe semmoisessa paikassa...
Flunssankin pukkas...
Toki vika on mussa - melkein mikä tahansa oleellinen poikkeama elintavoissa sen ahmimisen laukaisee.
Ehkä sen ahmimisen laukaisi kipeyden vuoksi kurja olo ja reissun aiheuttama rytminmuutos? Tosin, nyt kun olet 'päättänyt' että kasvisruoka laukaisee sussa ahmimista, voi melkein olla että näin jatkossakin tulee käymään.

Haa, en enää ikinä aio olla puolta päivää ilman eläinprodee. Tänään aamulla meetwurstia ja lounaalla 7 pientä naudanjauhelihapihviä.

Sanotaan näin tarkemman itsereflektion jälkeen, että vähäproteiininen (ja -rasvainen) ruoka on yksi riskitekijä muiden ohessa. Muita ovat univaje, stressi, vitutus, liika alko ja/tai kahvi, menkat (alkamassa) jne.

Mutta onneks en oo ikinä ahminu itseäni läskiks. Ja perusaineenvaihduntani on kokoisekseni huomattavan hyvä. Rasva% biosignature-pihtimittauksella todettu olevan nyt 19,4.

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom