Kasvaako kokenut treenaaja pienellä volyymillä?

Hei! Olen säännöllisesti reenannut n. 8 vuotta ja massaa on pikkaisen enemmän kuin tavallisella salijäbällä. Olen kokeillut vähän kaikkea, mutta 4-jakoiset ohjelmat ja 8-15 sarjaa per lihasryhmä ovat sopineet minulle parhaiten. Kroppa on nyt semmoisessa kunnossa että vähän käyttää järkeä, eli se ei kestä volyymitreeniä. Olen tässä vähän miettinyt että jos jatkaisin 4 jakoisella mutta tekisin 3-4 kovaa sarjaa ihan loppuun asti+ kunnon lämmittelyt? eikö Mentzer ja Yates käyttäneet tätä periaatetta?En ole mikään aloittelija enää ja nyt joutuu tekemään kunnolla työtä jos haluaa kasvaa. Onko kokemuksia tai mielipiteitä?

Menzer sanoi: Täydellisessä maailmassa yksi " full out " sarja riittää.

Yates sanoi: Koska maailma ei ole täydellinen, teen kaksi kovaa työsarjaa.

No siinä olisi, itse ajattelin tehdä dropsettejä mutta en hirveesti innostu noista negativesarjoista koska olkapäät ei tykkää.

Dc:ssä ei oikeastaan kuuluu tehdä erityisen hitaita negatiivisia. Negatiivisten kuuluu olla hallittuja. Eli käytännössä ''normaaleja'' toistoja.

Ohjelman kehittäjä on itse tuon ohjeensa myöhemmin korjannut.

Dc:ssä ei oikeastaan kuuluu tehdä erityisen hitaita negatiivisia. Negatiivisten kuuluu olla hallittuja. Eli käytännössä ''normaaleja'' toistoja.

Ohjelman kehittäjä on itse tuon ohjeensa myöhemmin korjannut.

Okei no pitäisi jaksaa lukea toi läpi kunnolla. Ehkä vedän tolla Yatesin tyylillä, voihan niitä restpausesarjoja ja negatiivisiä-sarjoja lisätä kuin haluaa. Perusajatus on aika sama

Jos siirrytään tuollaisesta 15 työsarjaa/lihas treenistä vetämään esim. Heavy Dutyä, on syytä varautua jonkinlaiseen siirtymävaiheeseen. Yksi erittäin kova sarja melko pienellä toistomäärällä vaatii aivan toisenlaista hermotusta kuin volyymitreeni. Voimat kasvavat varmasti, mutta massasta on vaikea sanoa. Energian kuulutus muuttuu myös merkittävästi, jos mitään muita muutoksia ei tehdä, joten jonkinlaista "massaa" tulee takuuvarmasti, jos muita muutoksia ei tehdä samaan aikaan.

Hermostolle kasvava rasitus edellyttää myös riittävää palautumista.

Joo Yates itse veti kuulemma aika kovat lämmittelysarjat että ne varmaan vaikuttivat lihaskasvuun. Toisaalta jos vetää ihan loppuun asti niin kyllä tuntuu jo muutaman sarjan jälkeen. Jotenkin tuntuu että lihakset ei saa riittävästi ärsykettä tuolla määrällä mutta en tiedä. Noi mun 15 sarjaa ei ehkä ihan pidä paikkaansa kuin moni sarja jää jopa 2-3 toistoa failuresta. Saa nähdä, paskaa on tietenkin jos hermosto rasittuu ja lihakset ei

Miksi kroppa ei kestä volyymiä? HD-treenihän voi olla jopa merkittävästi ''kuluttavampaa'' kuin volyymitreeni. 15 sarjasta ei kannata suoraan siirtyä yhteen tai kahteen sarjaan, jonkinlainen siirtymävaihe olisi ihan hyvä ajatus.

kaveri kehui tuota Wendlerin 531 restpause challengea. Itse muokkaisin tuon kyllä neljälle päivälle kahden päivän sijaan. Yleisesti kuitenkin melko minimalistinen ohjelma, yksi kova suora sarja + yksi restpause sarja pikkasen pienemmillä / lihasryhmä ja pikkasen apuja jos huvittaa.

Back
Ylös Bottom