Ironbutt
Mode/Punttimimmit
Originally posted by Haukka
Oletko aivan varma, että olet allerginen nimenomaan maitoproteiinille vai maitosokerille (laktoosi)?
Olen varma. Laktoosi-kokeet on tehty pari kertaa ja sieltä ei ole löytynyt mitään. Maitoproteiiniallergia testattiin verikokeessa ja vasta-aineita maitoproteiinille löytyi moninkertaisesti normaali ihmisen tasoon verrattuna. Lääkärin mukaan selkeä allergian osoittaja (tästä on kuitenkin ollut montaa eri kantaa lääkärien keskuudessa). Terveillä henkilöillä on myös aina vasta-aineita maitoproteiinille, mutta niitä on yleensä lääkäreiden luokituksella alle 4 kun mulla oli luokkaa 20.
Itselläni selkein allergian osoittaja on kuitenkin naama ja vatsanahka: sileälle hipiälleni ilmestyy maitotuotteiden nauttimisen jälkeen (heti->päivän viive) vaaleapäisiä kutiavia "finnejä" ja vatsanahkaan punaisia 'sormenjälkiä'. Ei siis ihottumaa vaan vain punaisia laikkuja - joita tietenkin kutittaa. Pahimmillaan myös huulet halkeilivat (kosketusallergia) erityisesti juuston syönnin päätteeksi.
Suolisto-oireita maitoproteiiniallergia ei ole aiheuttanut - laktoosipotilaathan yleensä potevat niitä. Onneksi olen välttynyt :-)
Allergia todettiin vuoden 2002 keväällä. Täysin maidottomalla ruokavaliolla parantumista odotettavissa 2-4 vuoden aikana. Välillä saa toki aina kokeilla joko on parantunut, mutta pääasiassa maitoa vältellen.
Mistä luit? Kuulostaa hurjan pitkältä ajalta.
Olin jo varma että tuossa mulla on bookmarkattuna se artikkeli mistä luin tuosta tutkimuksesta mutta EI. No jotain pientä viitettä toisesta paikasta: