Ironbutt
Mode/Punttimimmit
- Ikä
- 48
Originally posted by Haukka
Oletko aivan varma, että olet allerginen nimenomaan maitoproteiinille vai maitosokerille (laktoosi)?
Olen varma. Laktoosi-kokeet on tehty pari kertaa ja sieltä ei ole löytynyt mitään. Maitoproteiiniallergia testattiin verikokeessa ja vasta-aineita maitoproteiinille löytyi moninkertaisesti normaali ihmisen tasoon verrattuna. Lääkärin mukaan selkeä allergian osoittaja (tästä on kuitenkin ollut montaa eri kantaa lääkärien keskuudessa). Terveillä henkilöillä on myös aina vasta-aineita maitoproteiinille, mutta niitä on yleensä lääkäreiden luokituksella alle 4 kun mulla oli luokkaa 20.
Itselläni selkein allergian osoittaja on kuitenkin naama ja vatsanahka: sileälle hipiälleni ilmestyy maitotuotteiden nauttimisen jälkeen (heti->päivän viive) vaaleapäisiä kutiavia "finnejä" ja vatsanahkaan punaisia 'sormenjälkiä'. Ei siis ihottumaa vaan vain punaisia laikkuja - joita tietenkin kutittaa. Pahimmillaan myös huulet halkeilivat (kosketusallergia) erityisesti juuston syönnin päätteeksi.
Suolisto-oireita maitoproteiiniallergia ei ole aiheuttanut - laktoosipotilaathan yleensä potevat niitä. Onneksi olen välttynyt :-)
Allergia todettiin vuoden 2002 keväällä. Täysin maidottomalla ruokavaliolla parantumista odotettavissa 2-4 vuoden aikana. Välillä saa toki aina kokeilla joko on parantunut, mutta pääasiassa maitoa vältellen.