Karatesta ja muista lajeista?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja uzer
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jos toisin vielä yhden näkemyksen lisää tähän "hutunkeittoon", tai ehkä pari ;)

Ekana tulee mieleen että suurin osa erilaisista kahnauksista kaupungilla ja kuppiloissa joita niin mielellään itsepuoustustilanteiksi kutsutaan on sellaisia että molemmat osapuolet ovat enemmän tai vähemmän päihtyneitä. Nuo promillet tuntuvat antavan kummasti tasoitusta voima/taito/ottelusilmä sektorilla. Väittäisin jopa niinkin rohkeasti että pelkästään olemalla selvinpäin on jo aika vahvoilla ;).

Itse näen lajien vertailun aika tarpeettomaksi tai ainakin ajanhukkaamiseksi. Enempi puhuisin tässä yksilöistä ja heidän treenitavoistaan ja historiastaan. Sanoisin jopa että kaikki edes jonkinlaista kontaktia sisältävät lajit ovat taatusti eduksi, paras laji kullekin on mielestäni sellainen jonka harjoituksissa jaksaa käydä ja viihtyy vuodesta toiseen. Esim. Aikidoa on paljon parjattu satujumpaksi ja pääsääntöisesti olen samaa mieltä. Mieleen tosin jäänyt aikoinaanyksi treeni joka tehtiin kaveriporukalla, itsellä oli silloin jo kymmenisen vuotta karate/jujutsu yhdistelmää taustalla, toisella kaverillani noin 8v. Karatea. Tämä kolmas kaverini oli Aikidoa pitkään harjoitellut kaveri. Homman nimi oli seuraava, käytiin kaverin kanssa aikido hemmon kimppuun ja meidän homma oli joko tarttua tai kaataa kaveri, lyönnit potkut yms. Siis pois, heitot, pyyhkäisyt tms kaikki ok. Lopputulema oli että meiltä loppui kunto ennenkuin kaveri oli tontissa. No, joku viisas seuraavaksi sanoo että meiltähän oli pelattu parhaat aseet pois? No niin oli, mutta edelleen kaksi yhtä vastaan ja olimme molemmat huomattavasti aikido hemmoa isompia ja vahvempia. Väittäisin että ei se ihan turha laji ole sekään.
Nyt kun viimeiset 13 vuotta olen pyörinyt krav magan parissa niin allekirjoitan kyllä harjoittelikoiden erot. Enempi tosin mun mielestä ne ovat korvien välissä. Kaikki ihmiset eivät vain pysty riittävään aggressiivisuus tasoon ja isolla osalla ihmisistä lajiin katsomatta on aika iso kynnys ihan aikuisten oikeasti satuttaa toista... Pahasti. Väittäisin että ihan harjoittelematon kaverikin jonka asenne on luokkaa "mä tapan sut ja sun mummos" on aika vahvoilla katurähinässä tavantallaajaan verrattuna, jopa keskiverto ip/kamppailu/whatever lajien harrastajaan verrattuna.

Sen vielä oikeastaan haluisin lisätä että ei ole olennaista osata miljuunaa eri tekniikkaa. Paljon parempi osata muutama juttu, sellaisia jotka sopii sun fysiikalle ja ominaisuuksille, sillä tasolla että voi kertoa harjoitelleelle kaverille että mä teen sulle nyt tän jutun, koita estää. Jos tässä tilanteessa pääset silti yli 50% onnistumiseen niin hyvin menee :) ai hankalaako? Elämä on ;)

Olen asioista samaa mieltä kuin Juha77 ja Klasu71 eli karaten treenaaminen on antanut ainakin minulle tarvittavat työkalut kohtaamieni satunnaisten väkivaltatilanteiden selvittämiseksi. Lajin ongelma tällä hetkellä on siinä, että nuoret ja pystyvät miehet treenaavat "kovempia" lajeja kuten suosittuja kamppailu-urheilulajeja tais sitten Krav Magaa tai defendoa. Karaten opettaminen on siten monilla saleilla muotoutunut vastaamaan aika huonokuntoisen ja vain vähän treenaavan harrastajakunnan vaatimuksia. Eli lajin sisältö ja harjoitusmenetelmät olisivat hyviä mutta treenaajat eivät saavuta koskaan mitään todellista kammpailutaitoa omien lähtökohtiensa takia.

Pakko kommentoida vähän tota Krav magaa, itse treenasin sitä Suomessa 90 luvun lopussa ja Ruotsissa juutalaisen opissa 2000 luvulla jonkin aikaa ja kävin vähän aikaa sitten uudestaan treenamassa pääkaupunkiseudulla ni ei ollut edes sama laji enää kyseessä, ihan pelleilyksi mennyt ja tasokokeet ja leirit ja kaikki älytön pelleily, 18 eri tasoa ja yhden tason voi suorittaa 8kk/vähintään 50 treenin jälkeen, eli menee joku 4v että oisin saanut tehdä U väistöä mitä olen tehnyt lähemmäs 20v ja ympäri maailmaa ja maailman huippujen kanssa.

Olen asioista samaa mieltä kuin Juha77 ja Klasu71 eli karaten treenaaminen on antanut ainakin minulle tarvittavat työkalut kohtaamieni satunnaisten väkivaltatilanteiden selvittämiseksi. Lajin ongelma tällä hetkellä on siinä, että nuoret ja pystyvät miehet treenaavat "kovempia" lajeja kuten suosittuja kamppailu-urheilulajeja tais sitten Krav Magaa tai defendoa. Karaten opettaminen on siten monilla saleilla muotoutunut vastaamaan aika huonokuntoisen ja vain vähän treenaavan harrastajakunnan vaatimuksia. Eli lajin sisältö ja harjoitusmenetelmät olisivat hyviä mutta treenaajat eivät saavuta koskaan mitään todellista kammpailutaitoa omien lähtökohtiensa takia.

Täysin samaa mieltä! Nykyään on niin perhanasti lajeja joista valita, jengi ei sitoudu samalla tavalla kuin esim 10vuotta sitten.. Nyt käydään 6eri lajin alkeiskurssilla ja tämä saa aikaan sen ettei osata yhtään mitään kunnolla.. Samoin kuin se liikunnallisin ja paras aines menee tällä hetkellä melkein täysin vapariin/thaikkuun.
Kävin itse jonkun aikaa kokeneempien treeneissä eräässä kamppailulajissa ja totesin että voi hemmetti olen aivan liian hyvässä kunnossa jotta saisin juuri mitään irti kyseisestä touhusta.. Samoin kun tuntui todella typerältä muuttaa esim: lyömistyyliä huonommaksi.

Kovia kamppailijoita tehdään treenamalla kovaa vuosia, oli se laji karate judo tai mikä tahansa..

Ja juurikin noin kuin Sirmax sanoi, opetusnopeus joissakin lajeissa on ihan naurettava.. eräs laji johon kävin tutustumassa , 1 hemmetin etummaisen suoran lyömiseen meni aikaa noin 25sekuntia kaikkine kumarruksineen ym.. Tästä voi sitten jokainen miettiä ihan itse kuinka kauan kestää ennen kuin oppii mitään tällä tyylillä.

Sanoisin, että parhaiten kadulla pärjää judolla ja nyrkkeilyllä. Nää tilanteet tulee oikeastaan aina kännissä. Paskalla alustalla, kuten lumella, oksennuksella tai ym. Eritteiden päällä. Judolla voi heitellä nopeasti äijät pois. Kannattaa myös harrastaa raakariveä, niin heittoihin tulee voimaa. Jos joku yrittää väkisinmaata sua, niin alat itkemään. Potkiminen kännissä lumella tai baarissa olisi aika huvittavaa. Tappeleminen kannattaa aloittaa jollain typerällä ilmeellä huutaen " haluuksä kuolla"

Eikös se näin ole, että kamppailulajeja harjoitetaan, jottei koskaan jouduta tappeluun :)
Sanoko näin eräs zen-mestari.

Luin joskus jostain budo-lehdestä poliisita joka kiertää ympäriinsä pitämässä seminaareja tms.. Noin 3000 poliisia on yrittänyt riistää häneltä veitsen, yksikään ei ole onnistunut.

nää on kyllä aina niin tuubaa ettei tosikaan.. suoritetaan jollain ns merkkauspuukolla jolloin pienenpienikin hipaisu lasketaan osumaksi ja vastarinta loppuu heti.. Voin kertoa kokemuksesta ettei todellisuudessa välttämättä käykkään näin. samoin kuin olin katselemassa joskus magaa ohjaajalta piti ottaa puukkoa pois ainoastaan tarttumalla?? tositilanteessa kyllä mä henkkohtaisesti otan vaikka maasta sen nyrkinkokoisen kiven ja linkasen tauluun ennemmin ku yritän vaa tarttua ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä minä käyttäisin tositilanteessa Systemaa puukon poisottamiseen.

Miettikääpä mitä jälkeä tulee esim. 0.12 kohdalla olevilla tekniikoilla tositilanteessa. 33s kohdalla myös todella epic tekniikka jos joku on selän takana puukon kanssa.

edit. Noi pistoolitekniikat 2.39 jälkeen on aika yllättäviä myös. Ja 4.10 jälkeen tuolla videolla on parhaat aseenpoistotekniikat ikinä. 4.20 on minusta kaikkien aikojen paras aseen/puukon poisottamistekniikka. Tuota ei odottaisi kukaan!

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tässä ketjussa on muutaman kerran sanottu että judo olis erityisen hyödyllistä itsepuolustustilanteessa. En voi kyllä sanoo samaa Judoa pitkään harrastaneena. Judossa melkein kaikki heitot tehdään siten että otetaan vastustajan puvusta kiinni ja heitetään. Olen ottanu matsia judosäännöillä ilman takkia ja homma muuttuu täysin. Otteita on ihan eri juttu alkaa hakea, eikä otteet pidä kiinni. Heitot ei sillon onnistukkaan ihan yhtä näppärästi. Jos vastustajalla ei ole judotakkia päällä, joutuu ottelemaan paljon lähempänä vastustajaa että saa otteita niskasta, kun ei saakkaan normaalia hiha-kaulus otetta.

Totta on, että judoa osaavaa on vaikeampi saada kaadettua maahan. Mutta jos se onnisttu, judomestari yrittää vaistomaisesti tulla mahalleen alas koska kisoissa sillon vastustaja ei saa pistettä. Siinä on judomatsissa ihan kiva maata mahallaan, mutta ei kadulla kun joku karpaasi potkii maiharilla kylkeen. Maassa tapellessa judoa osaava saattaa aika pahasti yllättyä kun alkaa tulla nyrkkia naamaan. Matossa ei kaikki judon kuristukset toimikkaan kun ei saa vastustajan kauluksella kuristettua sitä. Lukot toimii, mutta judossa on sallittuja ainoastaan lukot kyynerniveleen, joten esimerkikis bjj:ssä ja lukkopainissa oppii paljon monipuolisemmaksi ottelijaksi matossa.

Judo on hieno urheilulaji mutta jos haluaa oppia pelkkää itsepuolustusta, on monia parempiakin vaihtoehtoja.

Tässä ketjussa on muutaman kerran sanottu että judo olis erityisen hyödyllistä itsepuolustustilanteessa. En voi kyllä sanoo samaa Judoa pitkään harrastaneena. Judossa melkein kaikki heitot tehdään siten että otetaan vastustajan puvusta kiinni ja heitetään. Olen ottanu matsia judosäännöillä ilman takkia ja homma muuttuu täysin. Otteita on ihan eri juttu alkaa hakea, eikä otteet pidä kiinni. Heitot ei sillon onnistukkaan ihan yhtä näppärästi. Jos vastustajalla ei ole judotakkia päällä, joutuu ottelemaan paljon lähempänä vastustajaa että saa otteita niskasta, kun ei saakkaan normaalia hiha-kaulus otetta.

Totta on, että judoa osaavaa on vaikeampi saada kaadettua maahan. Mutta jos se onnisttu, judomestari yrittää vaistomaisesti tulla mahalleen alas koska kisoissa sillon vastustaja ei saa pistettä. Siinä on judomatsissa ihan kiva maata mahallaan, mutta ei kadulla kun joku karpaasi potkii maiharilla kylkeen. Maassa tapellessa judoa osaava saattaa aika pahasti yllättyä kun alkaa tulla nyrkkia naamaan. Matossa ei kaikki judon kuristukset toimikkaan kun ei saa vastustajan kauluksella kuristettua sitä. Lukot toimii, mutta judossa on sallittuja ainoastaan lukot kyynerniveleen, joten esimerkikis bjj:ssä ja lukkopainissa oppii paljon monipuolisemmaksi ottelijaksi matossa.

Judo on hieno urheilulaji mutta jos haluaa oppia pelkkää itsepuolustusta, on monia parempiakin vaihtoehtoja.

Ei judo tietysti paras mahdollinen laji itsepuolustukseen ole mutta ei siinä minun mielestä niin paljoa vikaa kuitenkaan ole mitä kirjoituksesi antaa ymmärtää.

Judossa sparrataan todella usein täysillä ja kaikki se pystynujuaminen ja mattonujuaminen vastaa erittäin paljon niitä todellisia tappelutilanteita jotka eivät pääty siihen kuuluisaan yhteen lyöntiin. Vaikeutuuhan se nujuaminen ilman sitä pukua mutta lihasten käyttö sekä tasapainon siirtely ja horjuttaminen on vakiotreeniä judossa ja sitä voi käyttää hyväksi kyllä ilman ikuista hiha-kaulus otettakin.

Judomestari yrittää vaistomaisesti tulla mahalleen alas?
Kun minä olen kaatunut/kaadettu niin se mitä olen oppinut niin pidän leuan rinnassa ja mahalleen en ole kyllä ikuuna yrittänyt kääntyä niin että saisin naamani ja mahani ensimmäisenä kovaa lattiaa kohti. Ehkä tämä sitten tulee kun olet jollain olympiatasolla, mutta en usko että kovinkaan monen tarttee tästä kohdasta vielä huolehtia. Kaatumistakaan ei treenata niin että käännettäisiin mahaa sinne lattiaa kohti joten siitäkään ei tarvitse huolehtia.

Maassa tapellessa judoa osaava saattaa aika pahasti yllättyä kun alkaa tulla nyrkkia naamaan?
Eli yllättyykö nyrkkeilijä jos kadulla joku nappaa kiinni eikä sitomisen jälkeen tuomari tulekkaan erottamaan ja aloittamaan matsia uudelleen... Kyllä judoa osaavat varmasti tietävät että ihmiset voivat myös lyödä vaikka niin ei treeneissä käykkään ja osaavat varmasti itsekkin jollain tavalla mäiskiä aivan kuten kaikki muutkin lyönti juttuja treenaamattomat.

Lukot toimii, mutta judossa on sallittuja ainoastaan lukot kyynerniveleen
En tiedä miten treenit on muuttunut mutta kyllä me ainakin treenattiin muitakin lukkoja kuin kyynerniveleen kohdistuvia. Jos olet vaikka kuullut lukosta nimeltä Kimura joka kohdistuu olkaniveleen? Totta on että matto osaaminen tulee varmasti huomattavasti paremmaksi BJJ:ssä, mutta judossa keskitytään yleensä muutamaan enemmän joten ehdit oppia ne muutamat paremmin.
Kovin laji mitä itse olen treenannut ikinä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mun viestistä ei saa tietenkään parasta kuvaa judosta, koska toin esille pelkästään negatiivisia asioita tappelua ajatellen. On totta että judossa oppii hyvin pystymatsaamista, mutta jos haluaa kehittyä mahdollisimman hyväksi itsepuolustuksessa, olisi hyödyllisempää harjoitella ilman pukua. Sillä tavoin harjoittelusta tulisi enemmän tositilanteen kaltaista.

Tuskin kukaan judoa osaava yrittää kaatua mahalleen jos vaikka liukastuu jäällä, tai kaatuu muuten "luonnollisesta" syystä. En ole joutunut katuolosuhteissa tappelemaan, joten en voi varmakis sanoa mitenpäin siinä yrittäisin kaatua. Kyllä meillä ainakin harjoitellaan kaatumaan mahalleen ihan kisoja ajatellen, jotta vastustajan tehdessä heittoa olisi vielä jotain tehtävissä ettei matsi lopu siihen.

"Maassa tapellessa judoa osaava saattaa aika pahasti yllättyä kun alkaa tulla nyrkkia naamaan" Tuossa mulla oli huono sanavalinta. Eihän se yllätyksenä varsinaisesti tule, mutta jos on harjoitellut mattopainia siten että on lyönnit mukana, osaa katutilanteessa ottaa vastustajan hyökkäysmahdollisuudet paremmin huomioon ja suojautua lyönneiltä paremmin.

Kimura kohdistuu olkaniveleen. Judossa tekniikkaa kutsutaan udegaramiksi ja judossa se on tarkoitus tehdä kyynerniveleen. Harva osaa tehdä tekniikkaa oiken (itsekkin teen sen olkapäähän) mutta jos tekniikka tehdään kuten se on judossa tarkoitus tehdä, kipu tuntuu kyynerpäässä. Judossa ei virallisesti kilpailuissa saa käyttää muita kuin kyynerniveleen kohdistuvia lukkoja. Sitä on perusteltu siten että kyynernivelessä kipu tuntuu selvästi ennen kuin tapahtuu pehmytkudosvaurioita. Eli kimura kyllä useimmiten kohdistuu olkapäähän vaikka judon sallittuihin tekniikoihin kuuluukin, mutta kyseessä on yksittäinen poikkeus. Judossa kyllä on muihinkin niveliin kohdistuvia lukkoja (esimerkiksi polvilukkoja) mutta ne ei ole kisoissa sallittuja ja niitä harjoitellaan vain katoissa.
Ensimmäinen muuhun kuin kyynerniveleen kohdistuva lukko (pl. kimura) tulee vasta 2. dan:iin ( toisen asteen musta vyö) vaadittavaan kataan. Joten ei noita lukkoja muihin niveliin kauheasti opetella ennen kuin mustavöisenä.

Judosta vielä sellainen plussa täytyy mainita, että sillä sää hyvän fyysisen kunnon hankittua.

Eiköhän nää perinteiset lajit sovellu ihmisille ihan hyvin kuntoiluun harrastuksena. Tuskin monikaan toivottavasti kuvittelee, että tulee UFC championiksi Karatella, oli se laji sitten mikä hyvänsä. Näissä tulee monipuolisesti liikuntaa, venyttelyä sun muuta hyödyllistä. Jos oikeasti halutaan olla kovia "kadulla", niin varmaan kannattaa olla vahva, osata lyödä helvetin nopeasti ja painia.

Junnuille myös hyviä lajeja, kun vapariakaan ei ihan nappulasta pääse harrastamaan. Toki perinteinen vapaa/kreko painina ja jonkinlainen nyrkkeily olisi hyvä kombo, jos haetaan sitä ultimaalista pohjaa kamppailun osaamiselle ja punttitreeniä lisäksi - myöhemmin sitten messiin esim. lukkopaini ja/tai vapaaottelu.

Kyllä frendi joka on ruskealla judossa oli ihan hyvä vaparitreeneissäkin jo aloittaessa, vaikka tekniikat eivät ihan samanlaisia olekkaan. Mutta näppärästi lukotteli ja kuristi :)

Aika hyvin saa perspektiiviä omaan osaamisen kun treenaa välillä itseään huomattavasti vähemmän harjoitelleiden kanssa sekä muiden lajien harrastajien kanssa. Itelle tuli ainakin säännöllisesti välillä sellainen olo että: "olen ihan paska". No, sehän tietysti myös pitää paikkansa mutta mukavasti huomaa oman vuosien treenaamisen kun noiden kanssa treenaa kantaneen hedelmää. Lähes kaikki tekniikat mitä yrittää myös onnistuu vaikkei tekisi edes täydellä nopeudella. No, muihin yhtäpitkään harjoittelleisiin onkin sitten paljon vaikeampi saada juttuja toimimaan.
Pointtini tässä on että varsinkin pidempään jotain lajia tahkottua alkaa se "itsekritiikki" olla aika murhaavaa, tekniikoiden pitäisi olla sairaan nopeita, vahvoja sekä teknisesti täydellisiä. Jos näihin ottaa ihan itsepuolustuksen näkökulman mukaan niin onko se "täydellinen tekniikka" ihan välttämätön, erityisesti pitääkö kaikkien tekniikoiden olla täydellisiä? Väittäisin edelleen että kun sinulla on arsenaalissasi muutama itsepuolustukseen soveltuva tekniikka jotka osaat todella hyvin olet oikealla tiellä. Valtaosassa erilaisia lajeja on ihan älytön määrä tekniikoita joiden kaikkien oppiminen "lihasmuisti"- tasolle on mahdottomuus. Ja miksi pitäisikään? Aika paljon kaikenmaailman nahinoita katselleena ja osallistuneenakin voin todeta, että "täydellistä tekniikkaa" ei näe, ellei sitten nyt itkupotkuraivarin voimalla vedettyä nakkikioskiheijaria lasketa tekniikaksi ;) Itse olen ajatellut asiaa niin, että tämä on rikkaus lajeille, ei heikkous. Jos pitää perusajatuksen (esim. itsepuolustus) kirkkaana niin edessäsi on itse asiassa iso tarjotin josta voit poimia itsellesi parhaat palat.
Itse arvostan oikeastaan kaikki edes jonkin verran kontaktia kontaktia sisältävät lajit vähintäänkin hyviksi itsepuolustuksen kannalta. Ne opettavat torjumaan ja hyökkäämään kukin tyylillään. Ihmisten niin henkiset kuin fyysiset kyvyt eroavat toisistaan niin suuresti että perustellusti voi väittää että tekniikka joka toimii toisella ei välttämättä toimi toisella lainkaan vaikka kuinka treenaisi. Fyysisesti heikon ei kannata juuri energiaa uhrata treeneissä voimapohjaisiin tekniikoihin, ison ei kannata välttämättä perustaa itsepuolustus treeniään nopeuteen pohjaaviin tekniikoihin, jne. Poimii vaan lajin tarjottimelta muutaman tekniikan (esim. pari hyökkäystä, pari torjuntaa, pari jotain painijuttua) ja treenaa niitä paljon nin hyvin menee. :) Suosittelen näiden valinnassa kiinnittämään huomiota nimenomaan siihen miten ne hyödyntävät omia vahvuuksiasi. Lopputreeni onkin sitten niiden omien heikkouksien vahvistamista ja ihan vaan harrastamista oman mielenkiinnon ylläpitämiseksi. Se treenaamisen mielekkyys ja motivaatio siihen kun ei ole ollenkaan sieltä merkityksettömimmästä päästä ;)

Pistäisinköhän tähän loppuun pienen provon: Mulle on jäänyt aika vahvasti sellainen mielikuva katukahinoista että asenne merkitsee kaikkein eniten. Yksinkertaisesti aggressiivisempi on se joka kävelee pois. Jos toinen lyö, potkii, puree, kaivaa silmiä ja toinen etsii hienoa paikkaa lukolle tai mille tahansa vastahyökkäykselle niin väitän että "täydellisen tekniikan metsästäjä" ottaa pataan ja pahasti. Samaten näen merkittävän heikkoutena tässä tilanteessa sen, että toinen on valmis satuttamaan ja rikkomaan paikkoja, jopa tykkää siitä ja toinen taas koittaa noudattaa lakia ja pitäytyä lievimmässä tehokkaassa keinossa. Mitä luulette? Kumpi onnaa? ;)

Tuosta systemasta sen verran että juttua pitää ymmärtää. Olihan se aseenpoisotto älytön mutta vaikkapa se alun puukkojuttu ei ollut poisotto vaan harjoitus. Systema on toimiva juttu kunhan viitsii tutustua mutenkin kuin istumalla netissä;)
Videossa oli 6min kohdilla alkava pätkä josa oleg taktarov, siinä on pätevä näköstä toimintaa. Ainii mutku se on ufc mestari:hyvä:

Karatea ei kannata edes harkita, harrastin puolivuotta karatea ja siihen se loppui. treenit olivat nimittäin tälläisiä:

Askel eteen lyönti, kaksi taakse (ja tuota jatkui sitten puoli tuntia jonka jonka jälkeen venyteltiin tunti rankan treenin päätteeksi.

Itse ajattelin aloittaa BJJn kunhan opiskelut saan loppuun (tällä paikkakunnalla on vain tuo kyseinen karate)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom