Olisi mielenkiintoista kuulla mitkä muut lajit kuin vapari ja lukkopaini ovat pakkislaisten mielestä oikeasti hyödyllisiä? Enkä tarkoita tätä vittuiluna kenellekkään vaan kysyn koska itse en muusta tiedä kuin lukkopainista ja joskus tulee käytyä vapariakin treenaamassa.
Hyvä kysymys. Aloittelevan harrastajan kannattaisi selvittää, ainakin itselleen, mitä hänelle tarkoittaa hyödyllisyys.
Tällä foorumilla tuntuu olevan muodissa se, että laji tarjoaa mahdollisimman tehokkaan tavan myllyttää vastustaja kotona tai puutarhassa.
Koskaan en ole joutunut tappeluun. Onko harrastamani laji siis siltä osin yhtä hyödyllinen kuin vaikkapa pingis?
Itse olen treenannut itsepuolustusta 20 vuotta. Aikanani olen matsannutkin, pystyottelua ja painia. Ja ihan voittanutkin matseja.
Näin "vanhemmiten" kontaktilla treenattu tehokas MMA alkaa painamaan kropassa, ja loukkaantumisriski kasvaa. Kroppa ei palaudu niin hyvin, nivelet eivät ole enää ihan niin elastisia jne.
Itse olen kovin tyytyväinen, että lajissa on muutakin. Pystyy treenaamaan ilman(kin) kovaa kontaktia. Venyttely ja lihashuolto on aika isossa osassa ja sillai. Esim. jalkapallossa tai jääkiekossa ei paljon näy esim. 60-vuotiaita aktiivitreenaajia, mutta perinteisissä "martial arts" lajeissa niitä on. Olkoonkin, että joissakin lajeissa harrastetaan sitä niin paheksuttavaa hermopistekikkailua. ;)
Lisäksi lajin myötä on tullut tutustuttua myös itämaiseen kulttuuriin, ja se on varmasti vaikuttanut allekirjoittaneen maailmankatsomukseen. Positiivisesti, uskoisin. Kaatumaan olen oppinut varsin hyvin. Ja treenaaminen on kieltämättä tuonut itsevarmuutta. Lisäksi, kun olen itse opettanut, niin esiintymistaito, suullinen vuorovaikutustaito ja äänenkäyttö on varmasti paljon parempi, kuin mitä se olisi muuten ollut. Eli minulla lajin hyödyt ovat olleet tähän mennessä ihan muualla kuin kadulla.
Vastauksena ketjun aloittajalle: Mielestäni Wado ryu tai Kyokushinkai ovat enempi kontaktia ottavia karaten tyylisuuntia. Itse treenailen näitä korealaisempia... Itämaisissa kuitenkin on tuo potkinta aika etusijalla noissa prioriteeteissa, joten sen puolesta suosittelen jotakin sopivan mukavaa potkintalajia. Siinä oppi myös vartalonkäyttöä ja liikkumista hyvin. Lyömisen oppii sitten helpommin. IMO.