Karatesta ja muista lajeista?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja uzer
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
On tärkeää ymmärtää jako kilpa- ja itsepuolustuslajien välillä. Kilpailulajien tekniikat lähtevät siitä oletuksesta, että toimitaan jonkun säännöstön sisällä - esim bjj:ssä lähdetään oletuksesta, ettei lyöntejä ole. Vapaaottelussa toimitaan oletuksella ettei kukaan lyö sinua kurkkuun tai potkaise vyön alle.

Siis mitä helvettiä. Kuvitteletko ettei vapaaottelija ymmärrä, että kadulla joku voi potkasta munille. Tai että BJJ ukko istuu perseelleen ku joku käyttäytyy hyökkäävästi ja ei tajua että se voi muksasta, kun ei nyt sparrissa muksita. Ei maalaisjärjen käyttöön tarvita mitään vitun defendo koulutusta.

Sitten taas joku körökörö jätkä saa todennäköisesti ittesä tapetuksi kun kuvittelee, että pärjää puukkoa vastaan, kun on salilla leikkinyt teoria höpöhöpö hippaa.

Siis mitä helvettiä. Kuvitteletko ettei vapaaottelija ymmärrä, että kadulla joku voi potkasta munille. Tai että BJJ ukko istuu perseelleen ku joku käyttäytyy hyökkäävästi ja ei tajua että se voi muksasta, kun ei nyt sparrissa muksita. Ei maalaisjärjen käyttöön tarvita mitään vitun defendo koulutusta.

Luepas uudestaan.

Kyllä nuo bjj temput toimii ihan loistavasti tuolla kadulla kun ei nyt ihan suoraan guardiin loikkaa :D Ip lajihan se alunperin olikin, mutta suomessa menty enempi tuohon kilpajiujitsuun. Olikohan nyt RGA:n pk:t joissa ainakin opetettiin niitä itsepuolustusjuttuja ja fight sportissa lueskelin niin royce gracien seminaarillakin oli suomessa niitä opetettu. Ehkäpä se tässä muutaman vuoden sisään yleistyykin, että ruvettais vetämään enemmän itsepuolustuspainotteisesti kyseistä lajia.

Jos verrataan kaikkia kamppailulajeja perus katutappeluun niin kyllähän jokaisella ollaan vahvoilla vs mitään osaamattomuuteen, mutta eiköhän ne oikeasti tehokkaat ole noita yllämainittuja. Kadultakin löytyy oikeesti kovia jätkiä vaikkei ole mitään lajia ikinä harrastaneet.

Joo kyllähän toi bjj:n toimivuus tositoimissa on todistettu jo gracie challengen ja ekojen ufc turnausten aikaan jolloin homma oli käytännössä katutappelua. tuota on tullut mietittyä että millä tavalla vapaaottelun perustekniikka ja ottelutyyli sitten jonkun mielestä muuttuisi kun lähtökohtana on ettei munille saakin hyökätä ja silmiin. En itse näe että se muuttaisi asiaa ollenkaan oikeastaan. Paras laji IP hommiin on kuitenkin 400 metrin aidat mielestäni. Kuitenkin jos haluaa ip lajeja treenata niin en ryhtyisi mihinkää kung fu hommiin pelleilee vaan johonki joka aivan tosissaan toimii

Ja kun oikein lähdetään pilkkua hiomaan, niin muistetaan että tappeleminen ja itsepuolustus ovat eri asioita. Katutappelu - tai miksi sitä kutsutaankaan - on yleensä enemmän tai vähemmän ilman sääntöjä käytävä brutaali ottelu ja siihen saa apuja ottelulajeja treenaamalla. Tappelun voi usein aktiivisella toiminnallaan välttää tai sitten sitä voi tarkoituksella hakea. Itsepuolustus (tuo mieleen itsesaastutuksen ja koitan välttää moisen sanan käyttöä) on vähän toisenlainen tapaus ja sitä varten voi treenailla sitten toisenlaisilla menetelmillä, kuten ns. modernien ip-lajien avulla. Karate on kovin heterogeenien laji ja se sopii hyvin jompaan kumpaan (tappelu tai ip) tai molempiin tai sitten ei kumpaankaan tarkoitukseen riippuen treenaajasta ja siitä, missä treenaa.

tuota on tullut mietittyä että millä tavalla vapaaottelun perustekniikka ja ottelutyyli sitten jonkun mielestä muuttuisi kun lähtökohtana on ettei munille saakin hyökätä ja silmiin. En itse näe että se muuttaisi asiaa ollenkaan oikeastaan.

en kyllä itsekkään keksi mite se siitä muuttuu.. ikinä en oo nähny et kukaa vetäis munilla tai tökkäis silmii kadulla muutenkaa. ja sitäpaitsi samalla tavalla neki väistetään/torjutaa ku muutki... todella kummallista spekulointia että nyrkkeilijä ei tajua että kadulla voi mennä painiks ja vice versa..

Joo kyllähän toi bjj:n toimivuus tositoimissa on todistettu jo gracie challengen ja ekojen ufc turnausten aikaan jolloin homma oli käytännössä katutappelua. tuota on tullut mietittyä että millä tavalla vapaaottelun perustekniikka ja ottelutyyli sitten jonkun mielestä muuttuisi kun lähtökohtana on ettei munille saakin hyökätä ja silmiin. En itse näe että se muuttaisi asiaa ollenkaan oikeastaan. Paras laji IP hommiin on kuitenkin 400 metrin aidat mielestäni. Kuitenkin jos haluaa ip lajeja treenata niin en ryhtyisi mihinkää kung fu hommiin pelleilee vaan johonki joka aivan tosissaan toimii

Tokihan bjj varmasti on hyvä itsepuolustukseen ja ehdottomasti parempi kuin ei mitään, mutta en kyllä vertaisi UFC:n nhb-aikoja ihan katutappeluun. Tilaa oli kuitenkin rajoittamattomasti mitä esim. metroissa tai baareissa ei ole, vastustajia oli vain yksi eli ei tarvinnut toimia niin nopeasti kuin mahdollista ja sekin vastustaja oli tiedetysti aseeton. Se onkin hyvä kun siinä vääntelet jotain agressiivista piripäätä sidemounttiin ja se vetäseekin ykskaks esiin puukon ja lyö sillä kylkeen. Ei kovin kiva.

Kyllähän tietysti jokaisesta lajista on varmasti hyötyä itsepuolustuksen kannalta, itse lähinnä yritin perustella mistä olisi omasta mielestäni eniten. Mutta alkuperäistä UFC:tä en missään nimessä vertaisi katutappeluun esimerkiksi juuri edellämainittujen kaltaisten juttujen takia.

Eiköhän kaikkien lajien toimivuus käytännössä ole enemmänkin yksilöstä kuin lajista kiinni. Toki toisissa lajeissa tietynlaista kovettumista kontaktiin yms. tulee eri tavalla, mutta ns. tositilannetta ne eivät kuitenkaan simuloi. Voi olla esimerkiksi miten tahansa taitava ja hyvä ottelija/harrastaja, mutta oikeassa stressitilanteessa kuitenkin jäätyy ja tekniikat yms. unohtuvat ja turpaan tulee. Katutilanteissa varmaan suurin ero tulee juuri näissä henkisen puolen eroissa, ei niinkään kavereiden taitojen puolesta. Katupoikien yms. öykkärien vahvuus piilee itsevarmassa ja häikäilemättömässä tyylissä, jolla vastustaja saadaan hämmentymään ja pelkäämään. Sen jälkeen kun vastustaja jäätyy, on todella helppo tehdä mitä vaan, vaikkei katupoika oikeasti mitään osaisikaan. Toki kaduilta löytyy myös kovia tyyppejä, mistä nämä sitten erottaa ja kuka katsoo blluffin onkin eri asia.

Sitten taas joku körökörö jätkä saa todennäköisesti ittesä tapetuksi kun kuvittelee, että pärjää puukkoa vastaan, kun on salilla leikkinyt teoria höpöhöpö hippaa.

:D

Joo mahdollisessa puukostustilanteissa ei kannata yrittää ottaa sitä puukkoa pois ku siihen voi vaikka kuoalla!! Olet mitä reenaat. Pari esimerkkiä: 1) Minä BJJ miehenä menen vapari reeneihin. Tiesin kyllä että täällä saa lyödä, mutta silti kun eka lyönti pamahti naamaan ku kikkailin guardissa muistin että "ainiin täällä saa lyödä" 2) Bjj:tä harrastava kaveri ajautui kadulla tilanteeseen ja päätyi tekemään suorankäsilukon, vasta puoli purki tilanteen puremalla pohkeestaa. Sitten viellä useamman kerran oon kuullu ku kokeneet kamppailu-urheilijat on kadulla/ovella alkanu vaistomaisesti hölläämään otteita ku kaveri tajunnu taputtaa!! (ovat kyllä oppineet kerrasta). Niinkun jo tässä on jo tedettu on se katu kuitenkin henkisesti ja mielen laadultaan ihan eri mestä ku kehä joten jos haluaa siellä pärjätä niin kannttaa niitä olosuhteita simuloiden reenata. Toki joku vaparisti varmasti pärjää kadullakin Face to Face tilanteissa muttakun ne kokeneet katuketut ei sillee pelaa välttämättä.

Shotokan vaikuttaisi hyvältä karate tyylisuunnalta ja jos sitä voisi kilpaillakkin miten kilpailu siinä sitten onko suojia pääiskut sallittuja potkuilla tai mites siinä menee nyt? Onko treeneissä myös sparria? Miten muuten myös Taekwondossa ip puoli ja kilpailu onko se sitten niin hyvä itsepuolustus laji tai ainakin näyttävä ja tehokkaimmmat potkut siinä, mutta pärjääkö se shotokanille tyyliin kilpailu/ip puolella :) Kyseenalaistasin tässä nyt vain sen että kun hokutoryu on suht uusi laji noihin muihin verrattuna tai tietenkin jujutsun tekniikat, mutta kuitenkin niin siksi olen alkanut miettimään nyt näitä perinteisempiä eli vanhempiia lajeja. Mitä mieltä muut ovat? Kannattaisiko shotokan tai taekwondo aloittaa vai pysynkö hokutoryussa ja jos harrastan jotain muutakin lajia niin kannattaako se olla judo sitten? Mielipiteitä?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
:D

Joo mahdollisessa puukostustilanteissa ei kannata yrittää ottaa sitä puukkoa pois ku siihen voi vaikka kuoalla!!

Pointti oli, että aseistunutta kaveria vastaan kannattas ennemmin juosta kun kokeilla jotain hataria puukonpoisto tekniikoita.
Jotain statistiikkaa muistelen, että puukkoa vastaan kamppaillessa tulee mora kylkeen ~100% tapauksista, jos vihu osaa yhtään käyttää veistä.

Hei. Löyty pätkäkin :D : http://www.riemurasia.net/video/Itsepuolustusta-veitsell%C3%A4-hy%C3%B6kk%C3%A4%C3%A4v%C3%A4%C3%A4-vastaan/93755

A ) Juosta, No shit. Tyhmyys on asia erikseen B ) Aina ei voi juosta -> tällöin jottain kannattanee yrittää C ) On ammattikuntia jotka joutuu työn puolesta noihin tilanteisiin D ) Suomessa on sivullisia ihan palkittu kun on menty puukotuksiin väliin onnistuneesti.

Kokenut kamppailija otteluasennossa vs katumies niin vähän epäilen että sinne tulisi koskaan munille asti potkua. Ei se kuitenkaan niin helposti onnistu. Mua on yritetty polvella ja kengällä munille ties kuin monesti ja aina se on päätynyt pahimmillaan tohon etureisiosastoon jos sinnekkään. Suora käsilukko nyt on melko järjetön tehdä jossain katutappelussa, mutta esim knee on the belly on superhyvä. Normijamppa lamaantuu aivan täysin paineesta vatsan alueelle ja kädetkin on kivasti siinä esillä ja näkyvillä. Tämä siis ihan vaan esimerkkinä, puhumattakaan kuristuksista. Osaava bjj mies kyllä painitaidottoman selkään puikkaa myöskin ihan koska vaan.

Tässä aivan hemmetin hyvä pätkä bjj- ukkojen näkökulmasta ja miten niitä taitoja tulisi soveltaa uhkatilanteissa.

Pitkä kun mikä, mutta omasta mielestä mielenkiintoinen ja täyttä asiaa.
How to Defeat Multiple Opponents (Special Edition Gracie Breakdown) - YouTube

Monesti puhutaan juuri siitä, että grabbling-lajit ei ole hyviä itsepuolustukseen sen takia, että vastustajia voi olla useampia ja silloin ei haluta maahan. Tuossakin videossa sitä aika hyvin käydään läpi, että kun se ei välttämättä ole aina omassa päättää, että mennäänkö maahan vai ei....etenkään jos ei ole hyvää painitaitoa.
Kolme ukkoakin kun roikkuu ryysyissä kiinni, niin ei ole enää ihan helppoa pysyä jalkeilla. Ja kun sitten sinne mattoon joudutaan, niin on aivan helvetin tärkeää, että siellä osataan puolustautua ja sieltä osataan nousta mahdollisimman tehokkaasti takaisin ylös.
Kuten tuolla jo aiemmin on tullut ilmi, pitäisi olla mahdollisimman monipuolinen taitopaketti. Pelkkä bjj ei ole kovin hyvä juttu, mutta ei ole myöskään pelkkä nyrkkeily, kun on erittäin todennäköistä, että jossain vaiheessa vähän painitaankin.

Sitten taas tuohon "paras ip-laji on 400 metrin aidat"-väitteeseen sanon saman kuin aina ennenkin: Se tosiaan on nimenomaan ITSEpuolustusta. Siistiä jättää vaikka oma vaimo ja vaunuissa oleva lapsi ryöstäjän armoille ja hilpasta ne 400 metrin aidat siinä. Kyllä sillä tehokkaasti itsensä suojaa.....

Suosittelen tosiaan katsomaan tuon linkittämäni videon jos vain jaksaa reilun 40 minsaa uhrata. Siinä tulee kuitenkin ihan hyviä pointteja.

Onko shotokan muuten yksi vaastaan yksi laji vai harjoitellaanko siinä monta vastustajaa vastaan myös? Miten onko kummaskaan judossa ja shotokanissa muutkuin veitsitorjunta, että onko käsiasetorjuntaa, vaikka muutenkin miettiä mikä noiden lajien kirjo on sitten ip puolella.

Itse aloitin kamppailulajit juurikin shotokanilla ja vielä niinkin pienenä ymmärsin vuoden jälkeen että lajilla ei kyllä mitään virkaa tositoimissa tai muussakaan kuin liikuntamuotona tietysti ihan ok.

- - - Updated - - -

Ja oli joo jotain näin patsastelemalla voitat viisi ukkoa pesäpallomailoilla. Pesäpallomaila opetettiin torjumaan käsivarrella vastaan koska nykyiset pesismailat on kuulemma niin huonoja että ne hajoo kun ne torjuu.

Oma mielipiteeni karatesta on se että sen toimivuus itsepuolustuksena riippuu täysin omasta senseistä(=päävalmentaja). Tyylisuunnaksi ehdottomasti suosittelisin shotokan, koska siinä usein pitäydytään voimakkaan lyönnin kehittämisessä. Toki karatessa on myös itsepuolustukselle "turhaa" tavaraa mutta se vain ylläpitää harjoittelun vaihtelevaisuutta ja mielenkiintoa. Itse ainakin tunnen olevani paljon rauhallisempi uhkaavissa tilanteissa kuin ennen karatea. Mutta jos sensei on huono ja koskaan ei saa lyödä toista kunnolla niin eihän sitä lyömistä koskaan tule oppimaankaan...

Olisi mielenkiintoista kuulla mitkä muut lajit kuin vapari ja lukkopaini ovat pakkislaisten mielestä oikeasti hyödyllisiä? Enkä tarkoita tätä vittuiluna kenellekkään vaan kysyn koska itse en muusta tiedä kuin lukkopainista ja joskus tulee käytyä vapariakin treenaamassa.

Hyvä kysymys. Aloittelevan harrastajan kannattaisi selvittää, ainakin itselleen, mitä hänelle tarkoittaa hyödyllisyys.
Tällä foorumilla tuntuu olevan muodissa se, että laji tarjoaa mahdollisimman tehokkaan tavan myllyttää vastustaja kotona tai puutarhassa.
Koskaan en ole joutunut tappeluun. Onko harrastamani laji siis siltä osin yhtä hyödyllinen kuin vaikkapa pingis?

Itse olen treenannut itsepuolustusta 20 vuotta. Aikanani olen matsannutkin, pystyottelua ja painia. Ja ihan voittanutkin matseja. :)
Näin "vanhemmiten" kontaktilla treenattu tehokas MMA alkaa painamaan kropassa, ja loukkaantumisriski kasvaa. Kroppa ei palaudu niin hyvin, nivelet eivät ole enää ihan niin elastisia jne.
Itse olen kovin tyytyväinen, että lajissa on muutakin. Pystyy treenaamaan ilman(kin) kovaa kontaktia. Venyttely ja lihashuolto on aika isossa osassa ja sillai. Esim. jalkapallossa tai jääkiekossa ei paljon näy esim. 60-vuotiaita aktiivitreenaajia, mutta perinteisissä "martial arts" lajeissa niitä on. Olkoonkin, että joissakin lajeissa harrastetaan sitä niin paheksuttavaa hermopistekikkailua. ;)
Lisäksi lajin myötä on tullut tutustuttua myös itämaiseen kulttuuriin, ja se on varmasti vaikuttanut allekirjoittaneen maailmankatsomukseen. Positiivisesti, uskoisin. Kaatumaan olen oppinut varsin hyvin. Ja treenaaminen on kieltämättä tuonut itsevarmuutta. Lisäksi, kun olen itse opettanut, niin esiintymistaito, suullinen vuorovaikutustaito ja äänenkäyttö on varmasti paljon parempi, kuin mitä se olisi muuten ollut. Eli minulla lajin hyödyt ovat olleet tähän mennessä ihan muualla kuin kadulla.

Vastauksena ketjun aloittajalle: Mielestäni Wado ryu tai Kyokushinkai ovat enempi kontaktia ottavia karaten tyylisuuntia. Itse treenailen näitä korealaisempia... Itämaisissa kuitenkin on tuo potkinta aika etusijalla noissa prioriteeteissa, joten sen puolesta suosittelen jotakin sopivan mukavaa potkintalajia. Siinä oppi myös vartalonkäyttöä ja liikkumista hyvin. Lyömisen oppii sitten helpommin. IMO.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom