Karatesta ja muista lajeista?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja uzer
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen harrastanut hokutoryu jujutsua ja nyt ollut taukoa niin miettinyt, että voisi aloittaa karaten, mutta, että muka olisi turha itsepuolustuslaji tai sellaisen kuvan saanut netissä katellu jottain vaan :D Tullut kyllä itsellä sellainen kuva, että hermopistetekniikat ja muutenkin tarkat tehokkaat iskut ainakin minusta vaikuttaa todella tehokkaalta ja myös lukkoja ns peheämpiäkin tekniikoita löytyy.
Mikä tyylisuunta olisi hyvä karatessa en tykkää ilman suojia täysiä sparrata :D Myös judoa olen ajatellut alkaa harrastamaan hyvä kuntolaji/kilpailulaji! Lisäksi myös tuota karatea vai jatkaisiko jujutsua siinä vain se mietityttää, että se on aika nuori tyylisuunta toisinkuin karate ja muutkin todella paljon vanhemmat lajit. Tietenkin tekniikat on vissiin pääosin hokutoryussa normi jujutsusta otettuja ja modernisoituja niin sanotusti. Onko karatessa muuten ase riisuntatekniikoita puukon pois ottoa tyyliin? Pidän todella kunto painotteisesta sitten noissa tyyleissä kunnon treenit tekee hyvää!

Olen harrastanut hokutoryu jujutsua ja nyt ollut taukoa niin miettinyt, että voisi aloittaa karaten, mutta, että muka olisi turha itsepuolustuslaji tai sellaisen kuvan saanut netissä katellu jottain vaan :D Tullut kyllä itsellä sellainen kuva, että hermopistetekniikat ja muutenkin tarkat tehokkaat iskut ainakin minusta vaikuttaa todella tehokkaalta ja myös lukkoja kunnolla peämpiäkin tekniikoita löytyy.
Mikä tyylisuunta olisi hyvä karatessa en tykkää ilman suojia täysiä sparrata :D Myös judoa olen ajatellut alkaa harrastamaan hyvä kuntolaji/kilpailulaji! Lisäksi myös tuota karatea vai jatkaisiko jujutsua siinä vain se mietityttää, että se on aika nuori tyylisuunta toisinkuin karate ja muutkin todella paljon vanhemmat lajit. Tietenkin tekniikat on vissiin pääosin hokutoryussa normi jujutsusta otettuja ja modernisoituja niin sanotusti. Onko karatessa muuten ase riisuntatekniikoita puukon pois ottoa tyyliin? Pidän todella kunto painotteisesta sitten noissa tyyleissä kunnon treenit tekee hyvää!

Siinäpä se. Hermopiste ym tekniikat "vaikuttavat tehokkailta" nimenomaan vaikuttavat. Jos toimisivat niitä käytettäisiin vapaaottelussa ja voitettaisiin mestaruuksia. Eivät vaan harmi kyllä toimi. Karateissa sun muissa vikana minusta on se kun treenataan sellaisia naurettavia liikkeitä joissa torjutaan isku sivuun ja astutaan taakse ja tehdään x määrä asioita mutta ikinä ei sparrata kunnolla ja katsota miten se oikeasti menee kun jo olkapääväistöstä oikea suora on matsissa hankala saada osumaan hyvällä prosentilla. Harrastaa saa mitä haluaa mutta jos haluaa treenata tehokasta lajia niin kannattaa valita sellainen joka toimii todistetusti vapaaottelussa. Eri asis tietysti defendo ym modernit puhtaasti ip lajit. Saatan olla törkeä ja epäkunnioittava toisia lajeja kohtaan mutta tämä on minun mielipide. Ja seuraava argumentti varmaan on että lyoto on kova jätkä ja se reenas ennen shotokania

No muista se, että kun hommaat aikalailla mistä vaan mustan vyön, niin snägärijonossa saatat voittaa pierumaken aika kovalla prosentilla.

no niin tuskinpa niitä hermopistetekniikoita kovin käyteltäisiin vapaaotttelussa tai luulisi ja se kyllä varmaankin että suht ehkä turhia.

Siinäpä se. Hermopiste ym tekniikat "vaikuttavat tehokkailta" nimenomaan vaikuttavat. Jos toimisivat niitä käytettäisiin vapaaottelussa ja voitettaisiin mestaruuksia. Eivät vaan harmi kyllä toimi. Karateissa sun muissa vikana minusta on se kun treenataan sellaisia naurettavia liikkeitä joissa torjutaan isku sivuun ja astutaan taakse ja tehdään x määrä asioita mutta ikinä ei sparrata kunnolla ja katsota miten se oikeasti menee kun jo olkapääväistöstä oikea suora on matsissa hankala saada osumaan hyvällä prosentilla. Harrastaa saa mitä haluaa mutta jos haluaa treenata tehokasta lajia niin kannattaa valita sellainen joka toimii todistetusti vapaaottelussa. Eri asis tietysti defendo ym modernit puhtaasti ip lajit. Saatan olla törkeä ja epäkunnioittava toisia lajeja kohtaan mutta tämä on minun mielipide. Ja seuraava argumentti varmaan on että lyoto on kova jätkä ja se reenas ennen shotokania

Kyll hermopistetekniikat skulais, jos dumaria ei olisi ja tatami olisi betonia ;)

Kyll hermopistetekniikat skulais, jos dumaria ei olisi ja tatami olisi betonia ;)

Miksi sitten ei toiminut silloinkaan kun vaparihommat alkoi ja kaikkea sai tehdä. Mites tatami vaikuttaa hermopisteisiin. Ja miksei ikinä ole kadullakaan nähty toimivaa hermopiste iskua. En ymmärrä miten näihin vielä tänä päivänä uskotaan

Olen harrastanut hokutoryu jujutsua ja nyt ollut taukoa niin miettinyt, että voisi aloittaa karaten, mutta, että muka olisi turha itsepuolustuslaji tai sellaisen kuvan saanut netissä katellu jottain vaan :D Tullut kyllä itsellä sellainen kuva, että hermopistetekniikat ja muutenkin tarkat tehokkaat iskut ainakin minusta vaikuttaa todella tehokkaalta ja myös lukkoja ns peheämpiäkin tekniikoita löytyy.

Juu ei, muutaman vuoden tota karatea lusineena suosittelen todella pysymään hokutossa tai sitten kokeilemaan judoa. Oma tyylisuunta oli vielä varsin monipuolinen mutta asetekniikat ovat rehellisesti sanottuna huuhaataa ja KAUKANA käytännöllisestä, kata on tolkutonta ajanhukkaa jostain star wars-kidin ja varjobaletin välimaastosta ja oikeastaan suurin osa ajasta käytetään asioiden epäkäytännölliseksi tekemiseen. Judo on ihan siistiä mutta pirun vaikeata.

- - - Updated - - -

Ai niin, meillä oli kanssa niitä hermopisteitä...menevät uskomushoitojen puolelle.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Miksi sitten ei toiminut silloinkaan kun vaparihommat alkoi ja kaikkea sai tehdä. Mites tatami vaikuttaa hermopisteisiin. Ja miksei ikinä ole kadullakaan nähty toimivaa hermopiste iskua. En ymmärrä miten näihin vielä tänä päivänä uskotaan

Ironisesti totesin, kuten fundamentaalihermopisteuskikset yrittää selittää, miksei näitä tekniikoita näe kilpatasolla.
Siksi hymiö perään.

Karateissa sun muissa vikana minusta on se kun treenataan sellaisia naurettavia liikkeitä joissa torjutaan isku sivuun ja astutaan taakse ja tehdään x määrä asioita mutta ikinä ei sparrata kunnolla ja katsota miten se oikeasti menee kun jo olkapääväistöstä oikea suora on matsissa hankala saada osumaan hyvällä prosentilla.

Eri asis tietysti defendo ym modernit puhtaasti ip lajit. Saatan olla törkeä ja epäkunnioittava toisia lajeja kohtaan mutta tämä on minun mielipide.

Sama pätee omasta mielestäni myös noihin itsepuolustuslajeihin. Tekniikat niissä ovat oikein hyviä, mutta täyskontaktilla pitää ainakin välillä treenata jos haluaa oikeasti oppia mitään. Itsepuolustuslajeja treenatessa on nähty näitä tyyppejä jotka on vetäny pelkkää tekniikkatreeniä tyynyihin tai jollain slow fightilla vuosia, mutta eivät oikeasti ole kertaakaan esim. nyrkkeilleet vastustajan kanssa joka käy aikuisten oikeasti päälle. Sitten ne selittää vielä siihen päälle että "joo, ei ne vapaaottelutekniikat oikeasti toimi". Se on sitten tyly paikka kun oikeasti joskus joutuukin todelliseen väkivaltatilanteeseen, ellei vastassa satu sitten olemaan lobotomian läpikäynyt eläkeläinen joka vaan seisoo paikallaan.

Karatea olen itse ajatellut käydä mielenkiinnosta kokeilemassa, kun töiden puolesta ei olisi varaa ottaa loukkaantumisriskiä (viimeksi meni kyynärnivel tuossa maaliskuussa).

Joo voi hyvin olla että myös ip hommissa paljon fuckeryä meneillään. Meidän salilla kuitenkin onneksi näyttävät defendo tyypit ottavan ihan vapari spariaki

Olisi mielenkiintoista kuulla mitkä muut lajit kuin vapari ja lukkopaini ovat pakkislaisten mielestä oikeasti hyödyllisiä? Enkä tarkoita tätä vittuiluna kenellekkään vaan kysyn koska itse en muusta tiedä kuin lukkopainista ja joskus tulee käytyä vapariakin treenaamassa.

Olisi mielenkiintoista kuulla mitkä muut lajit kuin vapari ja lukkopaini ovat pakkislaisten mielestä oikeasti hyödyllisiä? Enkä tarkoita tätä vittuiluna kenellekkään vaan kysyn koska itse en muusta tiedä kuin lukkopainista ja joskus tulee käytyä vapariakin treenaamassa.

No se nyt riippuu aivan mitä tarkoitusta varten. Oletan kuitenkin sinun tarkoittavan joko että a. mitkä lajit ovat hyödyllisiä tosielämän katuväkivaltaan tai b. mitkä lajit ovat liian traditionaalisia ja/tai vapaaottelusääntöjen näkökulmasta huonoja.

En itse aiheesta todellakaan ole mikään ekspertti vaan ihan harrastelija, mutta a kohtaan vastaisin että pääasia on että treenaat ainakin välillä täyskontaktilla jonkinsortin lyöntilajia (eli ei mitään bjj/sw). Se kontakti on tärkeää, muuten aika pitkälti "best style is no style". Hyviä vaihtoehtoja käydä treenaamassa ovat esim. nyrkkeily, thainyrkkeily tai krav maga täyskontaktisparrin kanssa (monissa seuroissa on tekniikkatreeniä joissa suurin osa harrastajista käy ja sitten sparria, joissa käy 5% harrastajista). Defendo on käsittääkseni enemmän voimankäytön ammattilaisille suunnattu (joskin tästä lajista itselläni ei ole kokemusta) ja vapari painottaa niin vahvasti painiin ja bjj:hin, etten itse sitä näkisi niin itsepuolustuksen kannalta optimaalisimpana lajina.

On tärkeää ymmärtää jako kilpa- ja itsepuolustuslajien välillä. Kilpailulajien tekniikat lähtevät siitä oletuksesta, että toimitaan jonkun säännöstön sisällä - esim bjj:ssä lähdetään oletuksesta, ettei lyöntejä ole. Vapaaottelussa toimitaan oletuksella ettei kukaan lyö sinua kurkkuun tai potkaise vyön alle. Toisaalta kilpailulajeista saat oikeaa ja realistista kamppailukokemusta, mikä on äärimmäisen tärkeää. Itsepuolustuslajit taas ovat säännöttömiä ja yleensä tekniikoiltaan suoraviivaisia ja rajuja, mutta kaikki toimii niin teoreettisella tasolla että _omasta mielestäni_ 90% niitä treenaavista olisivat aivan helisemässä täyskontaktilla oikeissa tilanteissa, tuskin ovat ikinä sellaisissa harjoituksissa edes olleet. Toisaalta ne ovat ainoita lajeja joissa harjoitellaan tekniikoita myös aseita vastaan (puukot, pesismailat yms). Myös useimmilla seuroilla on omat sparriryhmänsä, kuten aiemmin jo sanoin. Pyrkisin itse jonkinlaiseen välimaastoon näiden kahden väliltä jos pyrkisin täydelliseen itsepuolustusvalmiuteen: treenaa kontaktilla ja opi millasta on kun joku käy päälle sekä käy leikkitappelemassa ne munillepotkimiset yms. keljuilut repertuaariisi. Tämä toki vain oma näkemykseni aiheesta.

Joo no eli siihen tulokseen sitten vissiin tulla, että jatkan vaan tuota jujutsua kummiskin hokutoryussa on potkunyrkkeily treenit kehässsä jossa on paljolti tekniikkaa ja saa myös kevyesti sparrata tai sitten ihan omalla tasolla ei kummiskaan kokeneempi lyö kumoon tyylillä :D Toisaalta judoa jos samalla harrastaisi jujutsu täydentäisi judon tekniikoita kummiskin samnalaisia tekniikoita vissiin kun judo alunperin jujutsua josta karsittu lyönnit ja potkut ja vähän muutettu muutenkin kyllä :) tuo defendokin kyllä alkoi suht kiinnostaa kattoa tässä mitä sitä sitten ainakin judoa.

Nyrkkeily. Potku nyrkkeily. Lukkopaini.vapari.bjj.thai nyrkkeily. Judo. Defendo. Krav maga jne onhan näitä

Sambon luulisi olevan kans melko näppärä, vaikka en ko lajiin niin hirveän hyvin oo tutustunut / harrastanut

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom