Karate

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bungle
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥🥋 Karate – lyövä, potkiva ja kurinalainen matka mestaruuteen 🥋🔥

Meta description: Terävä, nopea ja rautainen kurinalaisuus yhdistettynä potkujen ja lyöntien puhtaisiin linjoihin. Karate on yksinkertaisuudessaan raakaa tehokkuutta.

Avv sanoi:
Mitä varten väki dissaa ja kammoaa nyrkki tanassa rivissä liikkumista?

Yleensä kai perustekniikkaharjoittelua ilmaan ja liikesarjoja dissaavat ne jotka eivät ole ikinä treenanneet tuolla tavalla, harjoittelumetodin mielekkyys kun ei välttämättä aukea kokeilematta ja sitten ne jotka ovat treenanneet seurassa, jossa niitä painotetaan kovasti ja se on sellaista millintarkkaa nypläämistä. Itse treenaan perustekniikkaa ja liikesarjoja mielelläni, kunhan ne eivät vaan ole treenien pääasia ja se on tekemistä eikä varpaiden kulmien säätämistä.

kenttiensankari sanoi:
Japanissa mustan vyön saa 3 vuodessa. Siellä se tarkoittaa sitä että osaa lajin perusteet, ja pystyy treenaamaan kaikkien kanssa turvallisesti. Länsimaissa taas on ihme mystiikkaa että mustien vöiden tulee olla kaikentappavia silppureita.

Ei se ihan noin mene. Judossa ainakin Japanissa opetus on pääsääntöisesti tasokkaampaa kuin Suomessa. Harjoittelu japanilaisella dojolla takaa keskimäärin paljon paremman teknisen osaamisen kuin suomalaisessa seurassa. Vetäjät on parempia ja harjoittelumäärät on suurempia. 3 vuotta Japanissa = 5 vuotta Suomessa

Japanissa myös arvostetaan kilpailemista enemmän kuin Suomessa. Mustaan vyöhön asti voi Japanissakin päästä kuntoilupohjilta mutta siitä eteenpäin ei mennä jos ei ole kilpailullisia meriittejä. Japanissa ei esimerkiksi ole muodollisia daneja ollenkaan vaan jokainen korkeampi dani omaa hyvät judotekniikat ja on myös kilpaillut. Samaa ei voi sanoa Suomessa.

Kaiken kaikkiaan japanilainen graduointimalli on paljon terveempi kuin suomalainen.

Karate ei olekkaan kilpalaji, no ehkä osa japskityyleistä on puhdasta kilpailua, mutta ei se useissa tyyleissä ole pääasia. Alkuperäisessä okinawalaisessa karatessa ei kilpailla sitten ollenkaan.

Japanissa senseillä on omat dojot, joka mahdollistaa ohjatut treenit 5-6 kertaa viikkoon tai jopa useammin, se on ainoa asia joka erottaa rivijapskin rivisuomalaisesta. Suomessa treeni-ilmapiiri on kuitenkin ihan selkeästi fiksumpi kuin japaninmaalla. Siellä ei saa senseitä kyseenalaistaa, ja jotkut opetusmetodit ovat ihan järjenvastaisia(mm. ikkunat auki talvella, karaistumista 6-vuotiaille). Toki japanilaiset ovat tunnollisempia, kun se kuuluu siihen kulttuuriin, mutta Suomessakin on henkilöitä jotka treenaavat varmasti ihan yhtä tunnollisesti. Lapset siellä taitavat olla melko hyvin kurissa ja herran nuhteessa, se mahdollistaa hyvän teknisen osaamisen karaten puolella. Suomessa pääasiana kuitenkin on lapsille mukava harrastus.

Judon opetusmetoideista en sitten mitään tiedä, uskon kuitenkin että Suomessa osataan urheiluvalmennus todella hyvin. Japanissa on harrastajia judossa vaan pikkasen erillä tavalla kuin Suomessa. Ymmärtääkseeni myös Suomessa judossa arvostetaan kilpailemista ihan yhtä paljon kuin muuallakin.

Shukokai MM 2006 tulokset

Kisat menivät Suomen joukkueelta todella hyvin, isäntämaa oli tällä kertaa vieraille tyly isäntä:whip: mutta vain tatamilla;)

Suomen saldoksi tuli 11 kultaa joten edellisistä MM-kisoista parannusta tuli melko reilusti.

Empäs ollut ite tota vielä nähnytkään, kiitos tästä:kippis1:

Lapset siellä taitavat olla melko hyvin kurissa ja herran nuhteessa

Vähän offtopic, ehkä...

Eräällä japanilaisella (ei karate-) dojolla senseillä on tapana muksautella muksuja muovisella pesäpallomailalla. Pienellä ja kevyellä sentään, ja siitähän ipanat pitivät. Mutta kyllä se enimmäkseen harrastus oli lapsille.

Niin, ja ikkunat olivat auki eikä senseitä kyseenalaistettu; miksi olisi pitänytkään. Mitä fiksua sellaisessa muka on.

Judo ja kilpailu? Judo = kilpailu, väittäisin. Itselläni meni hermot peruskurssilla, kun piti muka alkeita opetella ja heti oltiin sanomassa että näin sitten kilpailussa. Hyvää urheilua, huonoa budoa, sellainen mielikuva lajista jäi. KAratessa ollaan vähän terveemmällä pohjalla sentään, vielä.

IMO shukokain ottelu on just sen takia hienoa et siinä saa takoa mahaan ja rintaan oikeestaan niin kovaa kun vaan jaksaa. Maegerinkin voi latasta aika tylysti pienellä kontrollilla mahaan. WKF:n ottelut on välillä turhauttavaa katottavaa kun päähän lyönti on sallittua, mut ei kuitenkaan saa osua kunnolla. Yleensä siel sit sattuukin kaikenlaista kun lyödään liian kovaa päähän (etenkin sellasilla hanskoilla) :/ Joko kunnolla tai ei ollenkaan sanon minä.

Siinä suurin syy miks shukokai karatekoita ei ees kiinnosta mennä wkf matseihin. Eräs moninkertanen sm ja mm-mestari (en kerro nimeä) kävi aikoinaan wkf matsissa ja löi aina countterin etukädellä rintaan, ei pisteitä. Matsin jälkeen selvis että sillä vastustajalla oli menny kylkiluita poikki. Ei paljoa kiinnostanu sen jälkee käydä niissä matseissa.

Noh, se siitä offarista. Pakko oli vähän vuodattaa :D Nyt (la 4.11.) oli muuten lappeenrannan kourulassa nuorten henkiläkohtaset sm-kilpailut. Olin itekkin siellä kisailemassa :)

Joo, mäki luin noita juttuja tossa pari päivää sitten. Noi dani arvot sun muut vaikuttaa kyllä aika hämäriltä/huvittavilta. Ja ja muutenki vaikutti todella oudolta kaikki, ja just nää legendat... esti veitsihyökköyksen tjms espanjassa jollaan KATAlla jne. Jätkähän esittelee itsensä Suurmestari Leluna... siis mitäv? Se kirjottaa potkuun samalla nikillä. Joten eiköhän kyseessä ole joku läppä.

"* Mestari Wirtanen ei ota enää vastaan kansallisen tason haasteita, vaan on suunnannut haasteensa Japanilaisille karatemestareille. Tästä lisää muualla."

Kuinka yllättävää :D

Edit. "mutta härkä tuskin enää kuuli sitä rusahdusta joka syntyi Suurmestari Lelun kovetetun sääriluun halkaistessa härän kallon! Härkä kuoli siihen paikkaan" Tää on kyllä hyvää luettavaa :D Vihreävyö vastaa muuten normaalikaraten mustaa vyötä! Ja sen saa n.7kk jälkeen! Hieno laji!

Olen aloittamassa karaten.

Mikä paikka hyvä?

Wado ryu-tyylisuuntaa opettavat ainakin Helsingin karateklubi ja Meido-Kan; kumpaan seuraan kannattaisi liittyä?

Kumpi laadukkaampi?

Entä Wado ryu vai Kyokushin?

Ihmiset joilla on kokemusta, laittakaa mielipiteenne kyseisistä asioista.
Kiitos avusta!

Ei toimi Karate, jos noista on valittavana, niin mene Kyokusinkaihin.
Itse olin karatessa 6 vuotta ja puolessa vuodessa opin mättämään potkunyrkkeilyssä paremmin.
Etsi joku kontaktilaji: Potkunyrkkeily, Thainyrkkeily, BJJ, Vapaaottelu, Nyrkkeily, Paini, Judo.

Informaatioarvo on ihan ok kun kysytään tietä postiin ja vastaukseksi kehotetaan menemään lähimpään k-marketiin. Kuuden vuoden karatepohjallakaan ei varmasti ole mitään tekemistä lajin vaihdon jälkeiseen kehitykseen uudessa lajissa.

Itse kuitenkin suosittelisin myös Kyokushinia enemmän.

Ei toimi Karate, jos noista on valittavana, niin mene Kyokusinkaihin.
Itse olin karatessa 6 vuotta ja puolessa vuodessa opin mättämään potkunyrkkeilyssä paremmin.
Etsi joku kontaktilaji: Potkunyrkkeily, Thainyrkkeily, BJJ, Vapaaottelu, Nyrkkeily, Paini, Judo.

Ihan uteliaisuudesta kysymys - mitä tarkoitat tuolla, ettei karate toimi? Jos haluaa harrastaa kilpakontaktilajia, niin karate on huono valinta (paitsi ei kai kyokushinkai silloinkaan...).

Alkuperäistä kysyjää neuvoisin käymään katsomassa paikan päällä ja valitsemalla sen koulun, jossa tuntuisi olevan mukavampi käydä ja jossa harjoitusajat sopivat paremmin kalenteriin, matka on lyhyempi jne. Jos puolen vuoden kokeilun jälkeen paikka tuntuu väärältä, niin sitten vaihtamaan.

tarkemolta todella hieno postaus :thumbs:
Oisit kertonu ton jo kymmeniä vuosia sit niin esimerkiksi monet huippuottelijat olis voinu jättää karaten väliin ja alkaa vaikka potkunyrkkeilemään.

Kuvastaa kyllä niin helvetin hyvin kaikki-mulle-heti-nyt-mentaliteettia.

Kyokushin ehdottomasti, tyyliä tuntevana voin suositella ;)

Back
Ylös Bottom