"karate-ääntely"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hdman
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Huudot liittyvät ki:n ja lihasten hallintaan, hengitystekniikkaan sekä vielä psykologiaan. Hengityksen tasaisena pitäminen edellyttää jo tiettyä rytmitystä joka sopii hyvin yhteen iskujen kanssa, se ei tosin edellytä huutamista.
Itse en huutaisi ellen kokisi saavani sillä psykologista hyötyä. Pikemminkin pyrin kätkemään hengitykseni niin hiljaiseksi kuin suinkin on mahdollista ilman että sitä samalla haittaa.
Star Warsien "voimaan" on kyllä otettu mukaan joitain piirteitä ki:stä ja jedit ovat lainanneet mm. taolaiselta filosofialta, jottei kenellekään tulisi väärinkäsityksiä niin sanotaan nyt kuitenkin etteivät ne suoraan kopioituja ole :) Telekinesiaan tuskin pystyy kukaan, esineitä ei pysty vetämään puoleensa jne.
Legendoja matkan päästä tehtävistä ki-iskuista kyllä on, uskon että ne kaikki ovat liioittelua tai selittyvät kätketyillä aseilla, ihmisvastustajien kohdalla vaikkapa hihaan piilotetuilla rautakuulilla. Kontaktiin päättyvistä tappavista iskuista suurin osa selittyy tietenkin aivan (länsimaisen)lääketieteellisesti, enin osa tappavista ki-iskuista taas on perustunut käytettyihin myrkkyihin. Legendoja esiintyy kamppailulajien parissa, kuten kaikkialla muuallakin, varsin runsaasti. Osa niistä on sukupolvien aikana kasvaneita "kalavaleita", osalla on pyritty tietoisesti pelottelemaan kilpailevia koulukuntia. Esimerkkinä voi ottaa vaikkapa veden pinnan alle piilotetut lankut joita pitkin on juostu ja uskoteltu taidosta liikkua veden päällä jalan. Ennenmuinoin tällaiset pelottelut ovat menneet läpikin.
En ole koskaan törmännyt mihinkään minkä olisin kokenut mystisenä tai yliluonnollisena, uskomattomalta tuntuviin suorituksiin useinkin. Uskon että kaikki nuo asiat ovat kuitenkin selitettävissä harjoittelulla, erilaisella kehon käytöllä ja mm. länsimaissa tuntemattomilla lääkehoidoilla. Jos en paremmin tietäisi niin en uskoisi heti jonkun penkkaavankaan yli 400 kiloa.

Matsku sanoi:
Hyvä karateka karjaisee ennen iskua huono karateka iskun jälkeen.

Ensin kunnon karjaisulla limat kurkusta toisen silmille, sitten nyrkkiä perään? :D

Omasta mielestäni se paras hetki on iskun aikana.

Sama asia kun tekee jotain mave ennätystä:
Joskus paino meinaa jämähtää vaikeeseen kohtaan, mutta nouseekin juuri ja juuri ylös hirveän mölinän saattelemana.
Tiukan paikan loppupuolella kun puhalletaan ilmaa ulospäin, tuleekin välillä huudettua, koska paine on niin kova.

Kyllä toi Brucen naukuminen taitaa olla sen itsensä jalostama tavaramerkki, jonka tarkoituksena on hämmentää ja ärsyttää vastustajaa, kuten tuossa jo sanottiinkin.

Ville sanoi:
Japanissa ei ole ole luonnonvaraisia tiikereitä :jahas: ..vai että ihan koskematta :david:
(Ei mixu mitenkään henkilökohtaisesti :) )
No siihen saa nyt lisätä minkä tahansa pelottavan villieläimen, joka Japanista löytyypi. Legenda on legenda.

en tiedä mutta minä ainakin oo sen suuni oppinu pistään kiinni kantapään kautta kun tuli kerran itelle nyrkki suoraan leukaan ja suu sattu olemaan auki... ja en oo vinkunukkaa sen pahemmin mutta kyllähän se enrgiaa vissiin vapauttaa tommonen karjuminen, mut nois leffois ne ei oo kyllä vielä saanu kunnolla turpaan ku suu ei pysy kiinni.. ite en kyl enää ikinä päästä irti hampaita toisistaan, ja ei se ulina pääse suusta kyllä hyvin pihalle jos se on kiinni..

Dramatiikkaa, fuulaa vai sitä kun tulee niin nannuli olo tapellessa että seisoo.
Olettko ikinä huudattanut naista niinkuin elokuvissa?

Vai Bruce vinkui muutakin kuin elokuvia varten...enpä oikein usko tuohon, mutta pitääpä tarkistaa asia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eugen sanoi:
Näin on.
Toi on aika kova tuomio, että 53 cm hauiksella olis mitään tekemistä sen kanssa, että pulkannaru käsi häviäis aina tappelussa, kun 53 cm käsi alkaa pesee... Onhan se hienoa jos on voimaa kuin pienessä kylässä, mutta jos sitä ei osaa käyttää, niin siitä ei ole muuten hyötyä kuin vääntötilanseessa. Katsomalla vaikka UltimateFightingChampionship-otteluita näet, että suurella lihasmäärällä ei paljon saa etumatkaa. Samalla tavalla 53-käsi notkahtaa polvista, kun leukaan pamahtaa. UFC:ssä pienet kevyet ukot kellistää 200 kg sumopainioita/bodareita. tosin bodareita ei taida paljon näkyä kehissä... En ole haastamassa riitaa, mutta ihmetyttää tuollainen asenne.

Looool@53 cm hauberi! Ei paljoa näy kehissä bodareita ;-) Toisaalta ihan hyvä, niin ei joudu paarijätkät kantelee niiden ruhoja!

Mun mielestä massa ja voima on eduksi mutta ei ne välttämättä ole ratkaisevia tekijöitä tappelussa.

Toinen harrastanu taistelulajeja=osaa liikkua, tekniikoita, jalka nousee, ja osaa väistää iskuja ym.

Itekkin monesti pohtinu että pärjäiskö joku ansioitunut 60kg "ninja" jollekkin vaikka 100kg "vahva jussille".

Black dog sanoi:
Mun mielestä massa ja voima on eduksi mutta ei ne välttämättä ole ratkaisevia tekijöitä tappelussa.

Toinen harrastanu taistelulajeja=osaa liikkua, tekniikoita, jalka nousee, ja osaa väistää iskuja ym.

Itekkin monesti pohtinu että pärjäiskö joku ansioitunut 60kg "ninja" jollekkin vaikka 100kg "vahva jussille".

Mä olen ihan varma, että pärjää niin kauan kuin 100 kg mörssäri ei saa kunnon otetta/lyöntiä. Eli pitämällä kunnolla liikettä yllä, väistelemällä, -> väsyttämällä 100 kg:nen :kuola: . Ja sitten alkaa etsiä "reikiä" tiputukseen. Ultimate Fighting Championshipissa (UFC:ssa) tavalliset ukkelit voittavat 200 kg sumopainioita pitämällä etäisyyttä ja potkimalla alapotkuja ulkoreiteen, kunnes sumolle tulee "puujalka". Sitten homma helpottuu huomattavasti. Kunnon osuma leukaan ja uni tulee. :kippis1:

Black dog sanoi:

practioner sanoi:
Mä olen ihan varma, että pärjää niin kauan kuin 100 kg mörssäri ei saa kunnon otetta/lyöntiä. Eli pitämällä kunnolla liikettä yllä, väistelemällä, -> väsyttämällä 100 kg:nen . Ja sitten alkaa etsiä "reikiä" tiputukseen.

Toivottavasti se taistelulaji-veikka älyää sen, että ei kannata jäädä yrittämään pärjäisikö isommalleen. Pakkoko sitä on tappelussa jäädä etsimään niitä tiputusreikiä, tai yleensäkkään jäädä paikalle. Sen verran tekee, että saa vähän etumatkaa ja sitten jalat alle. Vaikka voisikin taidoillaan pärjätä, niin aina kyse ei ole pelkästä taidosta, vaan voi sillä toisella olla myös tuuria.

Tietenkin, jos ottaa kovasti luonnon päälle tehdä taktinen vetäytyminen tappelusta (jos se on mahdollinen), niin silloin sietääkin saada turpiinsa.

Kenellekään hernettä valmiiksi käteen antamatta, näin pääsimme jälleen aiheesta "karate-ääntely" aiheeseen "kumpi voittaisi? ritari ässä vai katuhaukka". ;)

Willie sanoi:
Kenellekään hernettä valmiiksi käteen antamatta, näin pääsimme jälleen aiheesta "karate-ääntely" aiheeseen "kumpi voittaisi? ritari ässä vai katuhaukka". ;)

Eikös se ole moderaattorien tehtävänä pitää huoli siitä ettei innostuneilla pakkilaisilla lähde mopo käsistä? :)

:offtopic:
Varsinkin täällä kamppailuosiolla mopot keulii turhankin usein. Ja olen varmasti itsekin syyllistynyt siihen. Mutta henk. koht. mielipiteeni on että kovempaa kättä ohjaamaan näitä juttuja - jok'ikinen threadi näyttää ennemmin tai myöhemmin siirtyvän alkuperäisestä aiheesta johonkin aivan toiseen ja päättyvän loputtomaan juupas/eipäs väittelyyn.

Oli miten oli, mutta olen kerran ollut sen verran tehokkaan kiain kohteena, että uskon todellakin moisen tehoon. Aikoinaan treeneissä koitimme kaverin kanssa saada asetekniikkaa toimimaan. Miekkamiehen tuntui mahdottomalta päästä bo-miehen suojauksen läpi.

Opettaja tuli ja näytti. Hyökkäsin bo:lla ja kesken lyöntini hän käytännössä käveli ylitseni. Kiai tuli juuri oikealla hetkellä kun olin ottamassa askelta ja lisäksi se tuntui tulevan suoraan kohti naamaa. Itse asiassa varsinainen ääni ei ollut edes kovin kova, se vain tuli kohti ja asenteella ja ennen kaikkea oikealla hetkellä. Tässä ei nyt ole mitään yliluonnollista tms. Tarvitaan vain tietoa/oppia ihmisen toiminnasta. Enkä tarkoita mitään kirjoista opittavaa, vaan jotain joka omaksutaan implisiittisesti vuosien harjoittelun myötä. Joku haluaa sanoa sitä ki/qi:ksi, joku selittää sen hermoston toiminnan kautta. Yhtä kaikki, samasta asiasta on kyse. :piis:

IMO "kiai" huuto on aivan tarpeelinen, ja tulee aika luonnostaan silloin kun kyseessä on juuri "se" suoritus. Tosin ei aina tarvitse huutaa, joskus huudon voi korvata enemmänkin murahdus, tai vain voimakas hengitys. Kuka on tehnyt oman penkki maksiminsa ilman hengitystä???

:offtopic: Väittelystä

Näitä "mun iskä hakkaa sun iskän" juttuja tahtoo kamppailulaji keskusteluissa aina tulla. Loppuen lopuksi on kuiten aina jannusta kii kuka on kuka. Itseuolustus tilanteessa ei yleensä tarvitse pelätä että päälle karkaaja on Bjj tai karaten mustavyö tai muutenkaan minkään kamppailulajin aktiivinen harrastaja... Tottakai on olemassa aivan bullshit lajeja joiden ainua hyöty on aeorobinen liikunta, mutta niitä on aika harvassa. :offtopic:

Näissä aiheissa aina tuntuu aina olevan jotain "sivutuulia", mutta ei tämä threadi ole mitenkään pahasti kierossa. Saa se aihe vähän harhailla mun mielestä, kunhan ei mene "mulla on musta vyö xxxxxxx ja kaikki saa tulla kokeilemaan mua" -juttuihin...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom