"karate-ääntely"

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hdman
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
9.10.2003
Viestejä
131
Minulla on melko rajoittunut tietämys näiden vanhojen karate,kungfu yms. tyylisuuntien traditioista ja TIEDÄN kyllä että elokuvat antavat vääristyneen
kuvan melkein mistä tahansa,mutta...PAKKO kysyä.Nimittäin tämä kummallinen
ääntely jota vanhoissa ns.karate-elokuvissa kuulee.Onko sillä jokin pohja todellisuudessa vai yritettiinkö sillä vaan aikanaan lisätä lajien "mystillisyyttä"?
Olen katsellut hiljattain noita Sonny Chiban filkkoja,ja täytyy sanoa ettei niitä vakavalla naamalla voi katsoa kun Sonny siinä tappelun aikana(tappeluissa on muuten mielenkiintoisia taukoja,joiden aikana jompi kumpi tai molemmat osapuolet näyttävät "keräävän"energiaa)alkaa pitää kummallista köhinää ja usein lopetustekniikan yhteydessä päästää semmoisen räkäklimpin irtoamista muistuttavan äänen.Bruce Leellähän taas oli nämä ulinat ja vingahtelut...Eli kertokaa expertit,onko näillä joku todellisuuspohja(ehkä joku hengittämiskikka)
vai ovatko ne pelkkää fuulaa?Pidättekö te outoja ääniä treeneissänne?
 
Kyllähän joka pojan on osattava pakolliset khiaaaaaaaa!!!! ja haaaaa ja!!!, ennen kuin menee ensimmäiselle katatetunnille.
 
Nyrkkeilyssä yms. ne ainakin liittyy hengityksen hallintaan. Eli varmasti hengittää ulos oikeessa kohassa ja semmosta.
 
Oikean "kiain" tehtävänä lienee lisätä tekniikan tehoa ja pelottaa vastustajaa......

Brucen vingunnan tarkoitus on jäänyt mullekin mysteeriksi.
 
En tiedä noista huuteluista, mutta hengitystekniikan käyttö johtuu siitä, että puhallettaessa vähän ilmaa pois vatsalihakset jäykistyvät samalla. Pointtina tässä on, että vastustaja voi ehtiä lyödä/potkaista takaisin on sinulla vatsalihakset jännitettyinä ja eikä sinulta lähde ilmat pihalle niin helposti.
 
Kyllähän sitä kiai-huudetaan karate treeneissä, parantaa tehojen ulostuloa ja pelottaa vastustajia. Yleensä ulkopuolisia tuntuu hymyilyttävän nämä "ylimääräiset", tarpeettoman kovat huudot. Itselle on kyllä edelleen mysteeri nämä elokuvissa olleet/olevat kummalliset, mutta sinänsä erittäin humoristiset ääntelyt.

Salilla hymyilytti kerran erään nyrkkeilijän "räkiminen" säkkiä hakatessa. Ääntely oli sen verran voimakasta, että eipä siitä touhusta paljon muuta kuulunutkaan. Ja sitten piti käydä välillä nenää niistämässä :) Toisaalta oma huutaminen karate-treeneissa mennee samalle hauskuustasolle.
 
hdman sanoi:
Nimittäin tämä kummallinen
ääntely jota vanhoissa ns.karate-elokuvissa kuulee.Onko sillä jokin pohja todellisuudessa vai yritettiinkö sillä vaan aikanaan lisätä lajien "mystillisyyttä"?
Jos mennään analysoimaan, niin:
Kî - energian uskotaan japanilaisessa kulttuurissa (vaikuttaa budossa eniten) olevan ainakin ihmisen ja eläinten sisäistä energiaa. Star Warsissa jedien "voima" oli suoraan kopioitu Kî- filosofiasta. Budossahan pyritään keskittämään oma voima iskuun, todellinen mestari ei tarvitse ääntä räjäyttääkseen Kî:nsä kohti vihollista. Kuitenkin "hiljainen" kî on sen verran vaativa juttu, että useimmat sitä treenaavat äänen kanssa. Uskomuksia on paljon, kî:n selkein tavoite on saada vastustaja hämilleen, raju karjaisu hyökätessä voi saada hänet säpsähtämään. Tästä astetta eteenpäin, ihmisen kî voi olla niin voimakas, että hänen tarvitsee vain katsoa toista silmiin ja tämä lähtee jo pakoon. Hurjimmat tarinat kertovat japanilaisista mestareista, jotka pystyivät kohdistamaan kî-eneriansa niin, että he tappoivat kohti tulleen tiikerin koskematta tähän fyysisesti.
Mutta lähinnä huutoa harjoitellaan, koska se antaa voimaa lyöntiin/potkuun/torjuntaan, ihminen saa suunnan, mihin purkaa energiaa.

Nämä elokuva-ulinat ovat vain elokuva-ulinoita, mutta eivät ne keksittyjä ole, vain liioiteltuja, teatraalisia kî-huutoja. Kendossa, mitä treenasin, huudetaan koko ajan. Vastustaja pidetään varpaillaan, saatetaan kiljaista aivan täysillä, muttei liikutakaan eteenpäin. Huuto kertoo, että ollaan valmiina. Hiljainen kendoka on outo kendoka.
 
Ei se huutaminen ole sen kummempi juttu, kun Seppo Rädyn heittäessä keihästä.
Riisinsyöjillä on vaan oma tapansa tehdä asioita.
 
Heh, eipä tuota huutelua pakolti millään qi-energiapelleilyillä tarvitse selittää. :david:

Kuten jo ylempänäkin on tullut selväksi, tuo hengitystekniikka ja vatsalihasten jännitys ovat varmaankin suurimpia syitä tuohon huutamiseen. Myös oman spiritin luominen on varmasti tärkeä syy - ainakin treenatessa. Hyvin lähtee potku eri fiiliksellä kun karjumaan rupeaa. Näkeehän sen yleisurheilukisoissakin. ;)

Miksi Bruce ääntelee? Ei tietoa, mutta jonkinlainen tavaramerkkihän tuosta tuli...
 
Kyllä niissä ki-jutuissakin on järkeä, asiat on viety vaan vähän pitemmälle. Sitten kun sekaan on sotkettu mystiikkaa, niin homma on mennyt överiksi.
Ehkä se "vinkuminen" on myös ollut jotenkin hienoa leffan tekijöiden mielestä?

Miyamoto Musashi huutamisen merkityksestä kirjassaan "Go Rin No Sho":

THE THREE SHOUTS

THe three shouts are divided thus: before, during and after. Shout according to the situation. The voice is a thing of life. We shout against fires and so on, against the wind and the waves. The voice shows energy.

In large-scale strategy, at the start of battle we shout as loudly as possible. During the fight, the voice is low-pitched, shouting out as we attack. After the contest, we shout in the wake of our victory. These are the three shouts.

In single combat, we make as if to cut and shout "Ei!" at the same time to disturb the enemy, then in the wake of our shout we cut with the long sword. We shout after we have cut down the enemy - this is to announce victory. This is called "sen go no koe" (before and after voice). We do not shout simultaneously with flourishing the long sword. We shout during the fight to get into rhythm. Research this deeply.

http://www.hut.fi/~renko/mus_fire.html

http://www.hut.fi/~renko/gorinnosho.html
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
kyllähän hengitys auttaa moneen muuhunkin kun vaan vatsojen jäykistymiseen.

ulospäin tehty hengitys tekniikassa nopeuttaa huomattavasti hyökkäystä. koittakkaa.
 
No se vain kuulostaa niiin helvetin cuulilta. :D

Tai sitten ei. Kiailla (joka siis tapahtuu siinä tekniikan [lyönnin/potkun] aikana) on oma efektinsä ja ehkä helpottaa keskittymistä, hengityksen oikeellisuutta ja lopputuloksena on ainakin mulla jonkin verran rennompi (=nopeampi/kovempi) tekniikka.

Kaikki muu ääntely on enemmän tai vähemmän turhaa. Tietty jos hengittelee voimakkaasti ja röhkii kuin possu, niin vastustajan keskittyminen voi herpaantua, kun alkaa huvittamaan.

Joskus kevyesti otellessa tulee itsekkin päästeltyä semmosia hiljasia äännähdyksiä, joilla vain pidän "rytmiä" yllä.

Ja miksi sitten elokuvissa on paljon kumallista hojohojo ääntelyä? No siksi, että koreografiat matseissa ei välttämättä mitään helppoja ole ja ajoitus on tärkeää. Kummasti helpottaa lyöntien/potkujen/torjuntojen ajoitusta kun molemmat tietää milloin jotain on tulossa. Ja se tieto voidaan helposti välittää äänen avulla, mikä jostain syystä ihmisten mielessä liitetään hojohojo-lajeihin.
 
Usein vasta vähän sparranneille uloshengityksestä tekniikan tehdessä on paljon hyötyä, niinkin simppelistä syystä että silloin on pakko yleinsäkin hengittää. Monilla tuntuu olevan ongelmia hengittämisen kanssa ku hippasen jännittää ja on koneessa liikaa kierroksia. Kaveri on 3minsan erän jälkeen puolikuollut ja haukkoo ilmaa kun olisi ollut koko erän sukelluksissa vedenalla.
 
...ja huono karateka huutaa lyötyään. No, sattuneista syistä en ole juurikaaan viitsinyt katsella leffoja, mutta kiaista muuten.

Tekniikka on voimakkaimmillaan, kun siihen liittyy hengitys ulos - tämä tekniikka voi olla niin hyökkäys kuin torjuntakin. Tämän kiain ei tarvitse olla äänekäs.

Useampi kiai katan aikana opettaa oikeaa hengitysrytmiä, estäen hengästymistä (uskomatonta, mutta totta).
 
Wintikka sanoi:
Brucen vingunnan tarkoitus on jäänyt mullekin mysteeriksi.
Jostain Bruce Leestä kertovasta kirjasta (oliskohan ollu "The Art Of Expressing the Human Body") muistan lukeneeni, että noiden eläimellisten kirkaisuiden tarkoitus oli oikeasti hämmentää ja pelottaa vastustajaa, häiriten vastustajan keskittymistä. Voishan toi toimiakkin jos olis pokkaa lähtee kirkuu tuollalailla. :whip:
 
Sorry, katkos yhteydessä...siis vielä kiaista...muutamia hajanaisia ajatuksia...
Vanhoissa koulukunnissa on myös erilaisia kiaita eri tarkoituksiin (ei, sa, to...).

Mitä taas tulee ki-puoleen, kiaihan tarkoittaa "kin yhdistämistä" (ki ai). Yhdistetään siis ruumis ja mieli hengityksen (kiai) avulla. It's so simple. Ei siinä mitään maagista ole, sen enempää kuin Rädyn räärkäisyssä keihäskisoissa.

...ja kyllähän se kummasti helpottaa, kun saa huutaa uraata niinmaanperkunasti ja käydä kimppuun... ;)
 
Haaberi sanoi:
Salilla hymyilytti kerran erään nyrkkeilijän "räkiminen" säkkiä hakatessa. Ääntely oli sen verran voimakasta, että eipä siitä touhusta paljon muuta kuulunutkaan. Ja sitten piti käydä välillä nenää niistämässä :) Toisaalta oma huutaminen karate-treeneissa mennee samalle hauskuustasolle.

Mun täytyy tunnustaa että multa tulee toi nykyään ihan automaattisesti. Alkuaikoina muiden ääntely ihmetytti eikä sitä itse edes halutessaan osannut oikein tehdä, mutta sitten se vaan tuli jossain välissä mukaan. En ole mahdollista hyötyä edes ajatellut - siis muuta kuin eräänlaista rytmitystä.
 
Mixu sanoi:
Jos mennään analysoimaan, niin:
Kî - energian uskotaan japanilaisessa kulttuurissa (vaikuttaa budossa eniten) olevan ainakin ihmisen ja eläinten sisäistä energiaa. Star Warsissa jedien "voima" oli suoraan kopioitu Kî- filosofiasta. Budossahan pyritään keskittämään oma voima iskuun, todellinen mestari ei tarvitse ääntä räjäyttääkseen Kî:nsä kohti vihollista. Kuitenkin "hiljainen" kî on sen verran vaativa juttu, että useimmat sitä treenaavat äänen kanssa. Uskomuksia on paljon, kî:n selkein tavoite on saada vastustaja hämilleen, raju karjaisu hyökätessä voi saada hänet säpsähtämään. Tästä astetta eteenpäin, ihmisen kî voi olla niin voimakas, että hänen tarvitsee vain katsoa toista silmiin ja tämä lähtee jo pakoon. Hurjimmat tarinat kertovat japanilaisista mestareista, jotka pystyivät kohdistamaan kî-eneriansa niin, että he tappoivat kohti tulleen tiikerin koskematta tähän fyysisesti.
Mutta lähinnä huutoa harjoitellaan, koska se antaa voimaa lyöntiin/potkuun/torjuntaan, ihminen saa suunnan, mihin purkaa energiaa.
Nämä elokuva-ulinat ovat vain elokuva-ulinoita, mutta eivät ne keksittyjä ole, vain liioiteltuja, teatraalisia kî-huutoja. Kendossa, mitä treenasin, huudetaan koko ajan. Vastustaja pidetään varpaillaan, saatetaan kiljaista aivan täysillä, muttei liikutakaan eteenpäin. Huuto kertoo, että ollaan valmiina. Hiljainen kendoka on outo kendoka.


Japanissa ei ole ole luonnonvaraisia tiikereitä :jahas: ..vai että ihan koskematta :david:

(Ei mixu mitenkään henkilökohtaisesti :) )
 
Team Hollola sanoi:
mailis hyvä. unohda se karate touhu heti alkuunsa ja rupea bodaamaan. kävin joskus nuorempana karatekurssin eikä se voisi hölmömpää touhua olla. isot äijät(mutta laihat)hiihtää pitkin lattiaa koomisissa asennoissa ja kirkuu kimeällä äänellä kiuu kiuu tai jotain sinne päin, tulin siihen tulokseen että ideana onkin tappaa vastustaja nauruun kirkumalla ääni falsetissa. ja sano poikaystävällesi että kun se saa 200 kiloa penkistä niin langan ohuet karate, kunk fu ja muut huuhaa kinukkien ns. pimpulalajit ja niitten harrastajat saa kirkua äänensä käheäksi kun voima puhuu. kyllä 53 sentin käsi pesee kun tarvitaan. siihen voi karate ja kun fu ym. muut runkkarit tulla vetämään lapajättiläisiä.
TERVEISIN: bodybuilder forever
antti sainio
miekelä, Suomi - F

Näin on.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom