Kapiaan treeni ohjelman muutosta.

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
58
Moi,
Noin 5 kuukautta olen salilla käynnyt, 3 kertaa viikossa. Tekivät mulle jonkun ohjelman koko kropalle, tosin se oli niin kevyt, että kuukauden päästä rupesin sooloileen.

Aluksi oli siis joku 7 laitetta. Lisäilin varovasti painoja, ja otin jokusen laitteen mukaan. Jossain vaiheessa tajusin että olen salilla 3 tuntia putkeen. Se ei tunnu mukavalta, kun 8 tunnin työpäivän jälkeen katoaa 3 tunniksi salille, niin ei paljon lapsia ehdi sen päivän aikana nähdä :(

Sitten jossain luin että yli tunnin treeniä ei edes suositella, tosin jossain muualla luin jotain päinvastaista.

Jossain vaiheessa laitoin ihan liikaa painoja, ja kyynärpäästä ja jostain selkä/rinta/olkapäästä, alkoi tuntua kipua.

Nyt olen pienentänyt painoja ja pidentänyt sarjoja, ja kivut alkaa häipymään.

Tässä kuussa on tehnyt tämmöistä ohjelmaa:

(Koska kuntopyörä yms. ovat tylsiä ajattelin kävellä salille. Ja koska treeni kestää kauan, ja "laitteita" on nyt 12kpl (oli pahimmillaan 17kpl) niin jätin pois jalka koneet.)

Kävelen n.30-40min / n. 3km salille. (en ole tarkkaa aikaa ottanut)

Salilla aloitan 7 laitteen rundin ensin:
3 x(
10 x Vatsalauta oma paino.
15 x Selkäojennus oma paino.
15 x Vinopenkki laite 15+15 kg
15 x Kulmasoutu laite 15+15 kg
15 x Hausikääntö laite 30 kg
15 x Pystypunnerus laite 15+15kg
15 x Ojentajapunnerus talja 35kg
)

Yllä oleva setti siis kolme kertaa läpi, jonka jälkeen viellä:
3 x (
15 x Ylätalja niskan taakse 35 kg
15 x Pystysoutu tangolla 24kg
15 x Rintalihaskone 35kg
)

Nuokin kolme kertaa läpi, ja lopuksi viellä
3 x 30 x Vatsakone 35 kg
2 x 15 x Kiertovatsakone 35 kg (en tykkää tästä laitteesta ollenkkan)

Kävely kotiin sama n.30-40min / 3 km. (en ole tarkkaa aikaa ottanut)

Yhteensä aikaa menee mielestäni aika paljon eli joku 2 1/2 - 3 tuntia :(

Kiloja on kyllä lähtenyt (läskiä) n.10 kiloa, joten en sillein voi valittaa :)

Ajattelen että ehkä turhaan pistän sen 3 x 3 tuntia viikossa, omaa tyhmyyttäni. Ehkä parempaan tulokseen pääsisi, jos tietäisi mitä tekee :) Toisaalta pelkään että keksin vain tekosyitä vähentää treeniä, kas kun en ole liikuntaa ennen harrastanut yhtään.

Ehkä välipäiville pitäisi keksiä jokin lyhyt aerobinen juttu, ja sillä verukkeella sitten lyhentää treenipäivää tunnilla.

Nyt kun paino pudonnut 103kg - 93kg, niin alkaa tuo lihas puoli enemmän kiinnostaa, vaikka painoa pitää kyllä viellä pudottaa ainakin 10kg lisää.

Kuitenkin voisi nyt ehkä olla hyvä kohta lopettaa "kunto rinki" ja miettiä miten sitä voimaa voisi kehittää.

En oikein tiedä miten tässä kannattais edetä...

Juu olen kyllä thrediä lukenut, mutta en oikein saa siitä tolkkua. Ei ole thredin vika, multa menee vaan vähän yli hilseen.

Mutta täytyy luke perusteellisemmin... Enkä toki kaikkia 10 sivua ole viellä lukassut :rolleyes:

Mutta jos joku osaa vääntää rautalangasta, tai ehkä tässä foorumissa rauta tangosta muutaman asian.

Mitäs tämä noin 1 tunnin treeni juttu oikein on? Mulla siis menee 3 tuntia, mutta siitä on puolet kävelyä.

Pitäsikö lihas ryhmiä mennä läpi jossain tietyssä järjestyksessä? Jos niin, miksi ?

Sen nyt olen ymmärtänyt että toistoja kannattaa vaihdella, ettei kroppa totu treeniin. Mutta muita treeni metoodeja en ole viellä lukenut. Olen vain tyytyväinen että saan itseni salille 3 kertaa viikossa. Se on minulle jo jonkin lainen saavutus, sillä jos joku olis sanonut mulle vuosi sitten "menet kolme kertaa viikossa salille ensi vuonna.", olisin saanut nauru kohtauksen.

Vähitellen pitää varmaan ostaa joku kirja, tai jollain muulla tavalla saada joku ajatus sali touhuun mukaan. Personall treiner olisi huippu juttu, mutta kun kukkaro ei ole samaa mieltä :(

yykaakoo sanoi:
Mitäs tämä noin 1 tunnin treeni juttu oikein on? Mulla siis menee 3 tuntia, mutta siitä on puolet kävelyä.

Tarkoitatko siis, että kävelymatkoihin salille ja takaisin menee yhteensä 1,5 tuntia, vai mitä...? Tunnin suositus koskee siis aktiivista treeniaikaa.

yykaakoo sanoi:
Pitäsikö lihas ryhmiä mennä läpi jossain tietyssä järjestyksessä? Jos niin, miksi ?

Isot lihasryhmät - jalat ja selkä - tulisi sijoittaa heti treenin alkuun, koska niiden treenaaminen vaatii paljon energiaa. Hauista jaksaa vääntää vielä treenin lopuksikin ;) Treenijaostasi riippuu, miten mikäkin lihasryhmä tarkemmin sijoittuu, mitään absoluuttista yhtä ja oikeaa treenijakoa/-järjestystä tuskin on olemassa.

Otappa vaikka käyttöön tämä 3-jakoinen ohjelma, jonka olen aiemmin postannut jollekin.

Ma: selkä, hauis
Maastaveto 3x
Kulmasoutu tangolla 4x
Ylätalja 4x
Alatalja 4x

Hauiskääntö tangolla 3x
Hauiskääntö scott-penkissä 3x

Ke: Rinta, olkapäät, ojentajat
Penkki 3x
Vinopenkki 3x
Ristikkäistalja tai vipunostot maaten 3x

Pystypunnerrus käsipainoilla 3x