Kansanedustajien todellinen asuinpaikka

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja modified
  • Aloitettu Aloitettu
ongelmana on kuitenkin etupäässä se, että kansanedustaja saa huomattavan osan ansioistaan 0-verolla toisin kuin esim kiinteistönvälittäjät vaikka ahkerasti yrittivätkin ottaa palkkaa kilometreinä ;)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joskus viikonloppuisin voi tarkoittaa 4-kertaa vuodessa. Se ei tarkoita, että he viettävät esimerkiksi kaikki lomat siellä.

Veikkaan, että syynä on pelkästään byrokratia.

1) Jos Katainen ei olisi kirjoilla Siilinjärvellä niin hän tuskin voisi olla kunnanvaltuustossa.
2) En tiedä täytyykö olla kirjoilla siellä mistä on valittu eduskuntaan.
3) Olisi melkoinen imagotappio muuttaa vaan reilusti pois kun on päässyt eduskuntaan.

Tässä on kyse laajemmastakin asiasta kuin tukiasiat.

Näin minäkin veikkaan. Toi "joskus" vielä kuulostaa juuri siltä, että siellä tosiaan ollaan aika harvakseltaan. Sulla tossa onkin mainittuna hyviä mahdollisia syitä. Sen takia mun mielestä on melko tarpeetonta moralisoida asista, kun se ei varmastikaan niin yksiselitteinen ole.

Mielestäni sangen epäeettistä ja huonoa esimerkkiä valtionvarainministeriltä. Vähän kun näyttäisi esimerkkiä, että on oikein ja lähes velvollisuus käyttää järjestelmän aukkoja hyväksi. No, niin kai se onkin. Luulisi kuitenkin, ettei noillekaan rahoille mitään kovin akuuttia tarvetta ole. Eikö palkka pitäisi olla jo sillä tasolla, ettei moista kikkailua tarvitse harrastaa? Ja jos harrastaa, niin mielestäni se osoittaa suurta välinpitämättömyyttä ja kunnioituksen puutosta.

Niin. En tiedä puidaanko eduskunnassa tällaisia asioita. Veikkaan että Kataiselle on vain lätkäisty tuo 1800e/kk kulukorvaus, koska on ulkopaikkakuntalainen. Eihän kukaan täysjärkinen mene sellaisesta valittamaan. :)
 
Mikäs siinä. Valtion kirstunvartija nostaa itse kunnon potteja kassasta keplottelulla ja harmittelee samalla, kun on toi valtion talouden tilanne vähän heikon näköinen. Jos toi ei syö uskottavuutta niin mikä helvetti sitä syö? Eihän se nyt mihinkään oikeasti vaikuta isommassa mittakaavassa, mutta mua vituttaa ajatustapa, jossa kaikki nää vaalirahoitushässäkät ja tämänkaltaiset keplotteluhommat ohitetaan olan kohautuksella.

"Muutkin tekee." Juu. En väitä, etteikö hyvä kansanedustaja ole varmasti ihan vitun stresaantunut, kiireinen ja ahkera, mutta ammattiin kuuluu myös vastuu kansalle, joka kärsii tosi paljon tällaisissa tapauksissa. Valtioivarainministerin KUULUU olla ihan saatanan säntillinen tällaisissa pykälissä. Ideologisesti se on henkilö, joka yrittää pitää valtion varoista huolta kaikin mahdollisin keinoin ja sellainen mielikuva sen pitää ihmisille käytöksellään antaa. Tää on ihan päinvastaista kamaa ja ainakin mua se vituttaa ja mun silmissäni Katainen mokasi pahasti.

Ihan paskapuhetta, että ei kukaan täysjärkinen valita jos lätkästään 1800 käteen pienellä vilungilla. Katainen ei sellasta saa anteeksi ammattinsa vuoksi. Kyseessä on täysin eri asia kuin vaikappa raksapenan kilometrikorvaukset. Jos joku eläinaktivisti ja kasvissyönnin puolustaja, joka johtaa mielenosoituksia ja kansalaisjärjestöjä, vetelee paistijauhelihaa, koska se on hyvää, niin mun mielestäni se on tekopyhä ja heikko ihminen jonka uskottavuus on pohjamudissa. Sama analogia toimii tässä tapauksessa rahan kanssa.

"Älä tee niinkuin mä teen, tee niinkuin mä sanon." Toimii ihan helvetin hyvin.
 
Paljon on kyse siitä, että onko Katainen hiljaa yksin edes ajatellut asiaa ja sitten vain antanut sen olla. Vai onko Katainen todella niin tyhmä ettei ole edes huomannut, että ehkä on jotain väärin jos joutuu asuinpaikkansa kanssa säätämään.
 
Ihan paskapuhetta, että ei kukaan täysjärkinen valita jos lätkästään 1800 käteen pienellä vilungilla.

Siis tietenkään se, joka nuo korvaukset saa ei valita asiasta. Muut kyllä varmasti valittavat. Tuskin kovinkaan moni (edes hyvin tienaava) suomalainen voi sanoa saavansa sopivasti palkkaa. Kyllä se raha aina kelpaa kenelle vain.
 
Siis tietenkään se, joka nuo korvaukset saa ei valita asiasta. Muut kyllä varmasti valittavat. Tuskin kovinkaan moni (edes hyvin tienaava) suomalainen voi sanoa saavansa sopivasti palkkaa. Kyllä se raha aina kelpaa kenelle vain.

Juujuu, mutta tää asia ei ole millään tavalla relevantti kun puhutaan kataisesta, ehkä ilmaisin itseäni huonosti.

Kataisen pitää valittaa, jos "talouskeplottelulla" on saamassa 1800 ylimääräistä.
 
Mitä käy Matti Meikäläiselle jos todetaan hänen nostaneen valtion tukia perusteettomasti?
Hän maksaa ne takaisin.
Miksi tämä ei toteudu kaikilla?
 
tarkoittaako tuo nyt sitten että katainen käy joka päivä siilinjärveltä töissä helsingissä? näinhän se kaiketi pitäisi mennä jos kerran saa tuollaiset korvaukset...
 
Mitä järkeä pitää omakotitalo Siilinjärvellä jos siellä ei kukaan asu. Vai tietääkö joku millainen kämppä heillä on siellä?

Kirjoitapa kuukleen siilinjärven kunnanvaltuusto,
sieltä löytyy jäsenet ja osoitteet.
Ja myös istuntojen pöytäkirjat osanottaja luetteloineen...
 
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200902049025530_uu.shtml

Sillä, millä paikkakunnalla perheeni asuu, ei ole mitään merkitystä. Minun kotini on Siilinjärvellä, Katainen vakuutti Iltalehdelle.

Aika mielenkiintoisesti ilmaistu, että perhe on Espoolainen, mutta Katainen itse ei ole:hyper:.

Tarkoittaako tämä todella sitä, että virallisesti Kataisen perhe asuu asumuserossa?

Tästä huomisen lööppeihin iso juttu, miten Katainen eroaa vaimostaan. Miksi muuten olisivat asumuserossa? Ei nyt ainakaan rahan takia. :dance:
 
No jos se kerta on noin helppoa niin mä taidan vuokrata jonkun parin sadan kämpän 100 kilsan päästä ja alan nostamaan 2000 euroa kilometrikorvauksia kuussa. Tietty tulee vielä päivärahat päälle 750. Siitähän tulisi ihan mukava palkka eikä tarvisi vielä veroja/eläkettä maksaa.
 
Mitä käy Matti Meikäläiselle jos todetaan hänen nostaneen valtion tukia perusteettomasti?
Hän maksaa ne takaisin.
Miksi tämä ei toteudu kaikilla?

Siksi että meillä on poliittinen eliitti joita ei koske samat säännöt kuin rahvaita.
 
Kim Lindholm osuu naulan kantaan.

Kuten kauneus taitaa myös tuomittava kikkailu olla katsojan silmässä. Ainakin valtiovarainministeri Jyrki Kataisen mielestä. Jonkin verran epäuskoisena kuuntelin kun ministeri Katainen YLE:n pääuutisissa (3.2.) ensin oli sitä mieltä, että siinä, että hän ministerinä ja kansanedustajan de facto asuu perheineen Espoossa,mutta nostaa Eduskunnasta korotettua kulukorvausta, ikään kuin asuisi Siilinjärvellä ei ole mitään outoa tai väärää. Se nyt vain on voimassa olevien sääntöjen mukaista.

Heti seuraavassa jutussa sama Katainen, pyhää raivoa puhkuen, kertoi kuinka jatkossa mahdollisuutta ns. kikkailla veroilla ns. lääkäriyhtiöillä on tukkimassa. Näin siitä huolimatta, että myös tämä on ollut säännösten mukaista ja jopa Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisullaan siunaamaa. Uuden työväenpuolueen ykkösministerin mukaan on väärin ja epäoikeudenmukaista se, että joku Suomessa voi saada jotenkin laillisesti omalla työllään tienamia rahoja jollain tavalla lievemmän verotuksen piiriin. Tuo oikeushan on aina kuulunut vain niille jolla on jo rahaa ennestään eikä tarvitse sen eteen mitään tehdä.

Tuohon kun lisää sen miten valtio ottaa mielummin lainaa kuin karsii kuluja (kehitysapu, järjetön byrokratia ym.) niin Katainen on epäonnistunut ministerinä.
 
Kyllähän taloudellinen huijaaminen on väärin, mutta jos viittasit osittain minun viestiini, niin sanoinkin ettei tässä tapauksessa tuo "taloudellinen huijaaminen" vaikuta uskottavuuteen millään tavalla.
Henkilökohtaisesti olen huono muutenkin hurskastelemaan tuolla kun luulen että tekisin ihan samalla tavalla. Tietysti jos on niin pyhimys, ettei koskaan veloita ylimääräisiä matkakuluja, maksaa tv-luvan, ei vähennä verotuksessa koskaan mitään ylimääräisiä, ei aja ylinopeutta jne. Niin kai sitä sitten voi jeesustella vaikka millä..

:offtopic:

Voi tsiisus Mika tota sun avataria kun on hyvän näkönen. Kuka nainen tuossa on kyseessä? Kerro ennen ku vaihdat siihen jonkun tukiaisen tai muuta hirveetä.
 
Tässä ei nyt taas ymmärretä mistä oikeasti on kyse. Jos kansanedustaja on valittu eduskuntaan Siilinjärveltä, niin hän luultavasti haluaa seuraavissakin vaaleissa olle ehdolla nimenomaan Siilinjärvellä, eikä pääkaupunkiseudulla. Niinpä he pitävät asunnon ja kirjat siellä kotikunnassa. Vai pitäisikö kaikkien kansanedustajien olla seuraavissa vaaleissa ehdolla Helsingissä tai Espoossa? Jäisi kansanedustajan urat aika lyhyeksi maakuntien edustajilla. Kansanedustajan työ pidemmällä tähtäimellä vaatii kirjojen pitämistä "kotikunnassa" ja asumista Helsingissä. Ja luonnollisesti kahden asunnon pitäminen aiheuttaa kuluja. Joten ei noissa kulukorvauksissakaan ole mitään niin ihmeelistä.
 
:offtopic:

Voi tsiisus Mika tota sun avataria kun on hyvän näkönen. Kuka nainen tuossa on kyseessä? Kerro ennen ku vaihdat siihen jonkun tukiaisen tai muuta hirveetä.


Olet oikeassa, Elin Grindemyr Pohjanlahden toiselta puolelta ON hyvännäköinen! :kuola:

Ei kukaan huomaa vaikka sujautan tähän suuremman version tuosta kuvasta:

0204_elin_grindemyr_3_1.jpg



Ja sit poistuminen takavasuriin.. sori :offtopic:
 
Tässä ei nyt taas ymmärretä mistä oikeasti on kyse. Jos kansanedustaja on valittu eduskuntaan Siilinjärveltä, niin hän luultavasti haluaa seuraavissakin vaaleissa olle ehdolla nimenomaan Siilinjärvellä, eikä pääkaupunkiseudulla. Niinpä he pitävät asunnon ja kirjat siellä kotikunnassa. Vai pitäisikö kaikkien kansanedustajien olla seuraavissa vaaleissa ehdolla Helsingissä tai Espoossa? Jäisi kansanedustajan urat aika lyhyeksi maakuntien edustajilla. Kansanedustajan työ pidemmällä tähtäimellä vaatii kirjojen pitämistä "kotikunnassa" ja asumista Helsingissä. Ja luonnollisesti kahden asunnon pitäminen aiheuttaa kuluja. Joten ei noissa kulukorvauksissakaan ole mitään niin ihmeelistä.

Mäkin haluan pitää kirjat Iisalmessa vaikka asunkin ja käyn töissä Helsingissä. Saanko minäkin nostaa kulukorvauksia verottomana?
 
Tässä ei nyt taas ymmärretä mistä oikeasti on kyse. Jos kansanedustaja on valittu eduskuntaan Siilinjärveltä, niin hän luultavasti haluaa seuraavissakin vaaleissa olle ehdolla nimenomaan Siilinjärvellä, eikä pääkaupunkiseudulla. Niinpä he pitävät asunnon ja kirjat siellä kotikunnassa. Vai pitäisikö kaikkien kansanedustajien olla seuraavissa vaaleissa ehdolla Helsingissä tai Espoossa? Jäisi kansanedustajan urat aika lyhyeksi maakuntien edustajilla. Kansanedustajan työ pidemmällä tähtäimellä vaatii kirjojen pitämistä "kotikunnassa" ja asumista Helsingissä. Ja luonnollisesti kahden asunnon pitäminen aiheuttaa kuluja. Joten ei noissa kulukorvauksissakaan ole mitään niin ihmeelistä.

Kirjojen pitäminen ei ole niin yksinkertaista. Olen kysynyt jo aikaisemmin tässä ketjussa, että menevätkö esim Kataisen postit Siilinjärvelle ja kuka ne sieltä toimittaa Espooseen? Jos joku toimisi noin Kelan kanssa niin varmasti kiinni jäädessään joutuisi palauttamaan tuet. Eller hur?

Kansanedustajat saavat jotain kakkosasunnon tukea. Näin ainakin eilen töllössä sanottiin.

Jokainen voi miettiä, että jos työt on Helsingissä niin miten hyvin onnistuu elämän pyörittäminen toisella puolella Suomea. Voit miettiä omalle kohdallesi. Käytännössä se tarkoittaa muuttoa pk-seudulle. Pitäisikö sitten myös eduskuntatyö hajasijoittaa niin olisi helpompaa. Jos eduskunta olisi esimerkiksi Kuopiossa niin se olisi lähempänä keskistä Suomea joten ihmisillä olisi lyhyempi työmatka.

Jos Katainen haluaisi niin hänen perheensä voisi asua Siilinjärvellä, mutta hän on halunnut perheensä muuttavan Espooseen. Jos noin on tehty niin sitten se on oma valinta. Tuskin kukaan on pakottanut Espooseen muuttaa. Eiköhän se ole täysin selvää ettei perhe sieltä ikinä Siilinjärvelle muuta jos lapsi on Espoossa koulussa.
 
Back
Ylös Bottom