Kansanedustajien todellinen asuinpaikka

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja modified
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
21.10.2005
Viestejä
10 950
Monikohan teistä jo kerkesi lukemaan tämän uutisen
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200902039022802_uu.shtml

Case Katainen:
Katainen on kirjoilla Siilinjärvellä. Kataisen puoliso ja lapsi asuvat Espoossa ja ovat siellä myös kirjoilla.
....
kuuluu Siilinjärven kunnanvaltuustoon ja nauttii eduskunnassa Pohjois-Savon kansanedustajalle kuuluvia kulukorvauksia. Kirjoilla hän on Siilinjärvellä.


Siis mitä helvettiä? Meekö Kataisen postit Siilinjärvelle? Toihan on ihan törkeää kusetusta. Noin siinä käy kun mennään maakunnista eduskuntaan ja sitten muutetaan PK-seudulle.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tästä nousee kauhea haloo ja aletaan jeesustelemaan vaikka joka ikinen pikku pallinaama tekisi just saman tempun kuin Katainen jos vain olisi siihen mahikset.
 
Tästä nousee kauhea haloo ja aletaan jeesustelemaan vaikka joka ikinen pikku pallinaama tekisi just saman tempun kuin Katainen jos vain olisi siihen mahikset.

Kansanedustajat päättää kuitenkin meidän asioistamme ja jos he itse kusettavat tukia, niin menee kyllä uskottavuus aika pahasti.

Pahempi juttu tämä on kuin telkkariluvan maksamatta jättäminen.

Toivottavasti tulee niin iso mekkala, että maksavat tukensa takautuvastikin takaisin.
 
Jos Katainen on kirjoilla Siilinjärvellä, niin mun mielestä tossa ei ole mitään kusetusta. Tai jos on, niin ainakin rehellistä sellaista, kuten Sniffari tuossa sanoi.
 
Matkakulut pitäisi tietenkin olla matkojen mukaan. Jos tyyppi asuu Espoossa niin varmasti ei kulu 1800 euroa matkakuluihin kuussa! Matkakulujen perusteena ei voi pitää "käyn siellä joskus viikonloppuisin ja pitkillä vapailla". Tuollaista asuntoa kutsutaan yleensä kesämökiksi. Jos toi ei ole kusetusta, niin sitten ei ole tavallisten pulliaistenkaan harrastama vilunki kusetusta.
 
Jos Katainen on kirjoilla Siilinjärvellä, niin mun mielestä tossa ei ole mitään kusetusta. Tai jos on, niin ainakin rehellistä sellaista, kuten Sniffari tuossa sanoi.

Yhtä rehellistä kuin aikaisemmin se, että avopari ei ollut oikeasti avopari, koska tukien takia toisella on kirjat muussa kämpässä.

Olis hauska kuulla, että meneekö Kataisen postit Siilinjärvelle ja kuka ne sieltä toimittaa Espooseen.

Miten voi asua paikassa A ja kirjat olla paikassa B? Eikö kirjat tarkoita sitä, että henkilö asuu siellä missä on kirjat?

Ei tämä koske pelkästään kansanedustajia. Tuota säätöä on vaikka kuinka paljon.

Sinusta tuo ei ole väärin?
 
Dangerous_Dave sanoi:
Matkakulut pitäisi tietenkin olla matkojen mukaan. Jos tyyppi asuu Espoossa niin varmasti ei kulu 1800 euroa matkakuluihin kuussa! Matkakulujen perusteena ei voi pitää "käyn siellä joskus viikonloppuisin ja pitkillä vapailla". Jos toi ei ole kusetusta, niin sitten ei ole tavallisten pulliaistenkaan harrastama vilunki kusetusta.

En tiedä mitä toi "kulukorvaus" pitää sisällään, mutta ei se ainakaan sama asia voi olla kuin matkakulut tai kilometrikorvaus. Vai miksi helsinkiläiset kansanedustajat saavat myös yli 980 euroa kulukorvauksia kuussa? Limusiinikyydilläkö ne sinne töihin tulee?
 
Kansanedustajat päättää kuitenkin meidän asioistamme ja jos he itse kusettavat tukia, niin menee kyllä uskottavuus aika pahasti..


Ei todellakaan. En minä ainakaan oleta, että kansanedustajat olisivat jotain jeesuksesta seuraavia. Tavallisia ihmisiä ne ovat vaikka meidän asioita onkin valittu päättämään. Henkilökohtaisesti ei mitään vaikutusta uskooni vaikkapa Kataisen kohdalla kykyyn hoitaa asioita, vaikka "harmaalla alueella" noissa matkakuluissa liikkuisikin. Paljon mölyä taas ei mistään..
 
Miten voi asua paikassa A ja kirjat olla paikassa B? Eikö kirjat tarkoita sitä, että henkilö asuu siellä missä on kirjat?

Ei tämä koske pelkästään kansanedustajia. Tuota säätöä on vaikka kuinka paljon.

Sinusta tuo ei ole väärin?

Niinhän se ainakin paperilla tarkoittaa. Jos Katainen omien sanojensa mukaan käy kuitenkin tuolla asuinpaikkakunnallaan, niin ei tuossa mun mielestä "väärää" ole, pientä vilunkia vain. Varsinkin kun tuota harrastaa todennäköisesti aika moni ihminen Suomessa. Järjestelmän hyväksikäyttöä, jota hyödyntäisi varmasti kaikki, jos siihen mahdollisuus olisi.
 
Pakkiksen väen mielestä taloudellinen huijaaminen ei ole väärin vaan "harmaata"-toimintaa?

Kyllähän taloudellinen huijaaminen on väärin, mutta jos viittasit osittain minun viestiini, niin sanoinkin ettei tässä tapauksessa tuo "taloudellinen huijaaminen" vaikuta uskottavuuteen millään tavalla.
Henkilökohtaisesti olen huono muutenkin hurskastelemaan tuolla kun luulen että tekisin ihan samalla tavalla. Tietysti jos on niin pyhimys, ettei koskaan veloita ylimääräisiä matkakuluja, maksaa tv-luvan, ei vähennä verotuksessa koskaan mitään ylimääräisiä, ei aja ylinopeutta jne. Niin kai sitä sitten voi jeesustella vaikka millä..
 
Niinhän se ainakin paperilla tarkoittaa. Jos Katainen omien sanojensa mukaan käy kuitenkin tuolla asuinpaikkakunnallaan, niin ei tuossa mun mielestä "väärää" ole, pientä vilunkia vain. Varsinkin kun tuota harrastaa todennäköisesti aika moni ihminen Suomessa. Järjestelmän hyväksikäyttöä, jota hyödyntäisi varmasti kaikki, jos siihen mahdollisuus olisi.

Tässä on kyse asumispaikasta eikä siitä missä on kirjat. Jos asuu jossain vakituisesti ja nostaa tuet toisesta paikasta niin myös sinä maksat noita tukia.

Ei kyllä hyvinvointiyhteiskunta toimi jos kaikki huijaa systeemiä. Olen pettynyt pakkiksen väen moraaliin.

Huijaatko itse sitten esimerkiksi veroissa? Samasta asiasta kyse. 900€ nettotukia kuukaudessa lisää ei ole vähän.

On aika huono peruste, että koska kaikki huijaa niin ei ole mitään väliä.
 
Väyrys-Paavohan oli uranuurtaja tälläkin saralla.

...Saman vuoden lokakuun lopulla oikeuskansleri Kai Korte totesi eduskunnan virkamiesten menetelleen väärin, kun olivat maksaneet kansanedustajan päivärahaa Väyryselle sillä perusteella, että tämä oli pitänyt vakituisena asuinpaikkanaan ilmoitusten mukaan Keminmaata. Väyrysen ja hänen perheensä vakituiseksi asunnoksi ilmoitettu asunto olikin ollut jalasmökki, josta nousi lehdistössä Jalasmökkikohu. Väyrynen kierrättikin vaalikampanjan aikana sen jälkeen jalasmökkiä siellä, missä esiintyi. Väyrynen piti asiaa kohtuuttomana siksi, että ulkopaikkakuntalaiset joutuvat uusmaalaisiin verrattuna pitämään kahta asuntoa yllä. Myös sosiaalidemokraattien edustaja Lasse Lehtinen oli samassa tilanteessa. (Lähde:Wikipedia)
 
Väyrys-Paavohan oli uranuurtaja tälläkin saralla.

...Saman vuoden lokakuun lopulla oikeuskansleri Kai Korte totesi eduskunnan virkamiesten menetelleen väärin, kun olivat maksaneet kansanedustajan päivärahaa Väyryselle sillä perusteella, että tämä oli pitänyt vakituisena asuinpaikkanaan ilmoitusten mukaan Keminmaata. Väyrysen ja hänen perheensä vakituiseksi asunnoksi ilmoitettu asunto olikin ollut jalasmökki, josta nousi lehdistössä Jalasmökkikohu. Väyrynen kierrättikin vaalikampanjan aikana sen jälkeen jalasmökkiä siellä, missä esiintyi. Väyrynen piti asiaa kohtuuttomana siksi, että ulkopaikkakuntalaiset joutuvat uusmaalaisiin verrattuna pitämään kahta asuntoa yllä. Myös sosiaalidemokraattien edustaja Lasse Lehtinen oli samassa tilanteessa. (Lähde:Wikipedia)

Miksi tarvitsee pitää kahta asuntoa jos asuu itse perheensä kanssa vakituisesti pk-seudulla. Myisivät pois vanhat kämppänsä tai laittaisivat vuokralle.
 
Ei kyllä hyvinvointiyhteiskunta toimi jos kaikki huijaa systeemiä.

Jos kaikki huijaisi, niin eiköhän ne rahat sitten kiskottaisi takaisin korotetuilla veroilla. Niin kauan kun mun veroprosentti ei nouse tuon touhun takia, niin ei haittaa yhtään.

Huijaatko itse sitten esimerkiksi veroissa? Samasta asiasta kyse. 900€ nettotukia kuukaudessa lisää ei ole vähän.

En huijaa. Olen kyllä katsellut vierestä, kun kaveri keräsi aika mukavat extrat kilometrikorvauksiin, kun oli kirjoilla toisella paikkakunnalla, mutta ei asunut siellä. 80km lisää työmatkaan teki reilu 17e lisää päivältä. Tai enemmän, en muista paljonko se kilometrikorvaus oli/on.

Miten itse muuten järjestelisit esim. tuon Kataisen tapauksen? Pitäisikö häntä vahtia, että koska nukkuu Siilinjärvellä ja sen mukaan vasta maksaa lisää kulukorvauksia tuon normaalin 986e lisäksi?
 
Jos kaikki huijaisi, niin eiköhän ne rahat sitten kiskottaisi takaisin korotetuilla veroilla. Niin kauan kun mun veroprosentti ei nouse tuon touhun takia, niin ei haittaa yhtään.

En huijaa. Olen kyllä katsellut vierestä, kun kaveri keräsi aika mukavat extrat kilometrikorvauksiin, kun oli kirjoilla toisella paikkakunnalla, mutta ei asunut siellä. 40km lisää työmatkaan teki reilu 17e lisää päivältä.

Miten itse muuten järjestelisit esim. tuon Kataisen tapauksen? Pitäisikö häntä vahtia, että koska nukkuu Siilinjärvellä ja sen mukaan vasta maksaa lisää kulukorvauksia tuon normaalin 986e lisäksi?
Tuo Kataisen systeemi ei mitenkään eroa kaverisi kuviosta.

Oletan, että Katainen tekee näin. Virallisesti asuu Siilinjärvellä, mutta postit siirtyy Espooseen.

Mikseivät voisi asua koko perhe Siilinjärvellä? Jos ei voi olla poissa perheensä luota, niin ei varmaan kannata olla Helsingissä töissä.

Eli Kataisen asemassa asuisin Siilinjärvellä perheeni kanssa ja kulkisin tuota väliä viikonloppuisin. 1800€/kk olettaisi riittävän juna ja bussilippuihin ja kämppään Helsingissä. Tai jos ei halua olla viikonloppuisä niin muuttaisi koko perheen kanssa oikeasti Espooseen. Mitä järkeä pitää omakotitalo Siilinjärvellä jos siellä ei kukaan asu. Vai tietääkö joku millainen kämppä heillä on siellä?
 
Tuo Kataisen systeemi ei mitenkään eroa kaverisi kuviosta.

Oletan, että Katainen tekee näin. Virallisesti asuu Siilinjärvellä, mutta postit siirtyy Espooseen.

Mikseivät voisi asua koko perhe Siilinjärvellä? Jos ei voi olla poissa perheensä luota, niin ei varmaan kannata olla Helsingissä töissä.

Eli Kataisen asemassa asuisin Siilinjärvellä perheeni kanssa ja kulkisin tuota väliä viikonloppuisin. 1800€/kk olettaisi riittävän juna ja bussilippuihin ja kämppään Helsingissä. Tai jos ei halua olla viikonloppuisä niin muuttaisi koko perheen kanssa oikeasti Espooseen. Mitä järkeä pitää omakotitalo Siilinjärvellä jos siellä ei kukaan asu. Vai tietääkö joku millainen kämppä heillä on siellä?

Eroaahan se sillä tavalla, että me emme tiedä asuuko tuolla Kataisen kämpässä joku. Hänen itsensä mukaan, hän on siellä "joskus" viikonloppuisin. Eli tuo sinun ehdottama malli olisi käytännössä sama kuin nykyinen käytäntö. Katainen asuisi Helsingissä viikot ja viikonloput Siilinjärvellä, jossa on kirjoilla. Ainoa ero, että nykyisin ei taida kovinkaan useasti siellä majailla. Ehkä hän tarvitsee kuitenkin silloin tällöin sitä kämppää, kun kerta on siellä kunnanvaltuustossa. En usko, että ainoa syy on lisätukien saaminen. Valtiovarainministerin palkka kun ei muutenkaan pienimmästä päästä ole.
 
Viimeksi muokattu:
Jos asuisi virallisesti Espoossa, tai siis olisi kirjoilla Espoossa, niin Katainen ei voisi kuulua Siilinjärven kunnallisvaltuustoon.
Jäisi senkin puolen rahat kuppaamatta. En usko, että Kataisella on oikeasti aikaa osallistua kunnan päätöksen tekoon.

Mielestäni sangen epäeettistä ja huonoa esimerkkiä valtionvarainministeriltä. Vähän kun näyttäisi esimerkkiä, että on oikein ja lähes velvollisuus käyttää järjestelmän aukkoja hyväksi. No, niin kai se onkin. Luulisi kuitenkin, ettei noillekaan rahoille mitään kovin akuuttia tarvetta ole. Eikö palkka pitäisi olla jo sillä tasolla, ettei moista kikkailua tarvitse harrastaa? Ja jos harrastaa, niin mielestäni se osoittaa suurta välinpitämättömyyttä ja kunnioituksen puutosta.
 
Eroaahan se sillä tavalla, että me emme tiedä asuuko tuolla Kataisen kämpässä joku. Hänen itsensä mukaan, hän on siellä "joskus" viikonloppuisin. Eli tuo sinun ehdottama malli olisi käytännössä sama kuin nykyinen käytäntö. Katainen asuisi Helsingissä viikot ja viikonloput Siilinjärvellä, jossa on kirjoilla. Ainoa ero, että nykyisin ei taida kovinkaan useasti siellä majailla. Ehkä hän tarvitsee kuitenkin silloin tällöinen sitä kämppää, kun kerta on siellä kunnanvaltuustossa. En usko, että ainoa syy on lisätukien saaminen. Valtiovarainministerin palkka kun ei muutenkaan pienimmästä päästä ole.

Joskus viikonloppuisin voi tarkoittaa 4-kertaa vuodessa. Se ei tarkoita, että he viettävät esimerkiksi kaikki lomat siellä.

Veikkaan, että syynä on pelkästään byrokratia.

1) Jos Katainen ei olisi kirjoilla Siilinjärvellä niin hän tuskin voisi olla kunnanvaltuustossa.
2) En tiedä täytyykö olla kirjoilla siellä mistä on valittu eduskuntaan.
3) Olisi melkoinen imagotappio muuttaa vaan reilusti pois kun on päässyt eduskuntaan.

Tässä on kyse laajemmastakin asiasta kuin tukiasiat.
 
Back
Ylös Bottom