Kansanedustajien palkat nousevat taas

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
No tästä väännettiin kättä jo tuolla opintotukithreadissä. Tuki on ilmaista rahaa, joten on ihan turha valittaa siitä että se on pieni. Jos se ei riitä, niin sitten otetaan lainaa (takuut tulee ihan itsestään) tai mennään töihin. Opiskelupaikka on ilmainen, TTY:n konetalossa saat helvetin hyviä pihvejä linjalta 5 vieläpä opiskelija-alennuksella ja julkinen liikenne on myös hinnoiltaan alennettu.

Voi kun voisi olla vielä opiskelija.

Olisi kiva tietää, mitä mieltä asiasta olisit jos olisit vielä opiskelemassa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vai ei kansanedustajaksi pääse kuka tahansa?

Hmmmm, mites esim. Tanja Karpela, Toni Halme sekä lukematon määrä muita joilla ei ole mielestäni mitään asiaa päätöksiä tekemään mutta jotka tuulipukukansa fiksusti äänestää hauskuuttamaan itseään.

Minä uskon oikeasti siihen että kansanedustajille maksetaan liikaa suhteessa työhön. Totta vitussa ne aina liioittelee työn määrää ja tekee itsestään tärkeämpiä kuin ovat, ei kai kukaan ole niin tyhmä että sanoo julkisesti työn olevan helppoa ja relaa. Jos joku Karpela tai Halme pystyy sompailemaan siellä ilman suurempia mokia niin kuinka vaikeeta homma oikeesti voi olla? No joo, Halmeella oli omat kuviot siviilissä. Uskon myös siihen että jonkunlainen tulospalkkaus saisi noissakin hommissa enemmän vipinää aikaan.

Teen tässä nyt julkisen lupauksen että jos pakkotoiston porukka lupaa äänestää minua kansanedustajaksi niin otan kuukaudessa palkkaa vain 3000 euroa ja lopuilla ostan kaupalta proteiinia jotka jaetaan kuukausittain palstalaisten kesken aakkosjärjestyksessä. Lisäksi palkaan henkilökohtaiseksi avustajakseni arvonnalla valittavan henkilön, palkka hyvä ja pääsee veivaamaan mun kanssa eduskunnan salille.

Onko diili?
 
Vai ei kansanedustajaksi pääse kuka tahansa?

Hmmmm, mites esim. Tanja Karpela, Toni Halme sekä lukematon määrä muita joilla ei ole mielestäni mitään asiaa päätöksiä tekemään mutta jotka tuulipukukansa fiksusti äänestää hauskuuttamaan itseään.

Minä uskon oikeasti siihen että kansanedustajille maksetaan liikaa suhteessa työhön. Totta vitussa ne aina liioittelee työn määrää ja tekee itsestään tärkeämpiä kuin ovat, ei kai kukaan ole niin tyhmä että sanoo julkisesti työn olevan helppoa ja relaa. Jos joku Karpela tai Halme pystyy sompailemaan siellä ilman suurempia mokia niin kuinka vaikeeta homma oikeesti voi olla? No joo, Halmeella oli omat kuviot siviilissä. Uskon myös siihen että jonkunlainen tulospalkkaus saisi noissakin hommissa enemmän vipinää aikaan.

Jep samaa mieltä. Ja tuolla aikaisemmin mainittiin että ovat palkkansa ansainneet niin.... no jätämpä sanomatta:rolleyes:
 
Ja perustelusi tälle Karpelan mollaamiselle ovat mitkä?

Mieti sitä, edes vähän aikaa. Jääkö mitään sen tekemisistä mieleen, siis positiivista? Saat vapaasti olla erimieltä muttä minä en vaan pysty pitämään pätevänä hommaansa ihmistä jolla ei ole mitään muodollista tai käytännössä näytettyä pätevyyttä. Siinä se. Perustele ite miks se on hyvä. Tai mieluummin äänestä mua niin saat ees proteiinia.
 
Mieti sitä, edes vähän aikaa. Jääkö mitään sen tekemisistä mieleen, siis positiivista? Saat vapaasti olla erimieltä muttä minä en vaan pysty pitämään pätevänä hommaansa ihmistä jolla ei ole mitään muodollista tai käytännössä näytettyä pätevyyttä. Siinä se. Perustele ite miks se on hyvä. Tai mieluummin äänestä mua niin saat ees proteiinia.

Mitä sä oikein odotat yksittäisen ihmisen tekevän tai saavan aikaan? Kansanedustajat ja ministerit toimivat erilaisissa työryhmissä, valiokunnissa jne. eivätkä käsittele asioita niinkuin jotkut yksinvaltiaat. Laeista äänestetään.

Mulle ei ole jäänyt mieleen mitä esim. Lipponen tai Niinistö olisi tehnyt poliittisen uransa aikana, ei positiivista tai negatiivista. En tiedä koska en ole ollut paikanpäällä katsomassa. Nettiä kaivelemalla löytyy varmaan jotain, mutta koska edustajat toimii oman laitoksensa mukana ja ministerit hallituksessa ja valtioneuvostossa, on ehkä helpompi todeta mitä päätöksiä näissä elimissä on saatu aikaan. Ne päätökset harvemmin ovat yhden ihmisen tekemiä.

Vai muodostatko tuon mielikuvasi Karpelasta yksinomaan jonkun nettiyhteisön mielipiteen perusteella, että kulttuuriministeri on "tyhmä lehmä koska se kieltää warettamisen!! ja on entinen missi!!"? Eli ennenkuin ilmaisee sen mielpiteensä jostain henkilöstä, niin mielestäni on hyvä että sille on joku järkevä peruste, joka ei perustu pelkkään mielikuvaan.
 
Hmmmm, mites esim. Tanja Karpela, Toni Halme sekä lukematon määrä muita joilla ei ole mielestäni mitään asiaa päätöksiä tekemään mutta jotka tuulipukukansa fiksusti äänestää hauskuuttamaan itseään.
No laitapa lista tuosta "lukemattomasta määrästä" porukkaa, jolla ei ole mitään asiaa päätöstä tekemään. Mukaan sitten perustelut että miksi ei.
 
Kansanedustajathan on periaatteessa duunissa 24/7
Pakko huomauttaa tähän, että yrittäjäkin on 24/7 töissä.

Meillä on lisäksi paska turva esim. sairauslomien, eläkkeiden osalta. Lisäksi tukea saa huonosti ja verotuksellakaan ei kannusteta.

Itse keksin kyllä paikkoja, johon noikin rahat olisi voinut laittaa.

Joo Integrandi, tiedän, että tämänkin olisi VÄHÄN suurempi menoerä, mutta mielestäni se olisi oikein ja tulevaisuuden kannalta välttämätöntä. :piis:
 
Oman alani työehtosopimuksen mukainen yleiskorotus tänä vuonna on 1,9%. Eipä tää paljoa tuosta jää jälkeen. Ihme whinetystä - kuka tuonne haluaisi mennä yhteisiä asioita hoitamaan jos ison työmäärän ja jatkuvan julkisen mollauksen päälle pitäisi myös ottaa tästä ilosta tuntuva alennus ansiotasoon?

Haluan tässä nyt kuitenkin potentiaalisille puoluevärväreille ilmoittaa, etten ole käytettävissä. Liian pieni liksa :)
 
Whinetys tuli siitä ettei opintotuissa tunneta noita inflaation aiheuttamia "yleiskorotuksia".. viimeksi tehty yli 10 v. sitten mistä sen rahan ostovoima on heikentyny 1/4.

Varmasti on sopiva palkka kansanedustajilla.

edit: vähän häsläsin.
edit edit: & tästä oli tosiaan se toinenkin ketju, joten täältä tähän.
 
Tähän voidaan tietenkin sanoa, että opiskelijat eivät ole palkansaajia, joten miksi heille pitäisi mitään indeksikorotuksia pistää? Kaikki tuki mitä tulee on ilmaista rahaa.

No nostaisivat sitten niitä tulorajoja että saisi töissä tienata edes hiukka enemmän. Ku meininki tuntuu olevan se että on ihan sama käykö töissä vai ei - jokatapauksessa rangaistaan. Taitaa valtio vaan haluta mahdollisimman monen opiskelijan ottavan lainaa että maksavat ne takaisin sitten korkojen kanssa. Nykyinen systeemi ei meinaa kannusta kunnolla opiskelemaan tai tekemään töitä. Onneks koulu loppuu itellä syksyllä ja duunia voi painaa jo nyt. Ei tartte kärsiä enää opintotuella kituuttamisella.

Mutta asiaan, ihan normaali korotushan tuo on prosenteissa. Saman verran itelläkin nousi, tosin palkka on sen verta pieni ettei tuota korotusta edes huomaa. :D
 
No nostaisivat sitten niitä tulorajoja että saisi töissä tienata edes hiukka enemmän. Ku meininki tuntuu olevan se että on ihan sama käykö töissä vai ei - jokatapauksessa rangaistaan. Taitaa valtio vaan haluta mahdollisimman monen opiskelijan ottavan lainaa että maksavat ne takaisin sitten korkojen kanssa. Nykyinen systeemi ei meinaa kannusta kunnolla opiskelemaan tai tekemään töitä. Onneks koulu loppuu itellä syksyllä ja duunia voi painaa jo nyt. Ei tartte kärsiä enää opintotuella kituuttamisella.

Ei siinä ole mitään ihmeellistä rankaisulogiikkaa takana, kyseessä on ihan normaali resurssienjakokysymys. Jos joku tienaa tarpeeksi niin se ei opintotukea tarvitse, joten ne rahat säästyy sitten johonkin muuhun. Ei valtion kassa ole pohjaton, ja johonkin se raja pitää vetää. Opintotuen jaossa ja tulorajoissa on myös otettava huomioon tasapuolisuus, eli jonkun alan opiskelijalla on helpompaa käydä töissä kuin toisen alan opiskelijalla (esim. kauppis vs. lääkis, respectively).

Opintotuki ei ole opiskelijapalkka vaan sosiaalinen etuus niille joiden rahahanat on muualta kiinni.
 
Kansanedustajia on niin vähän ettei niiden palkankorotukset pahemmin muilta pois ole, ja suht normaali korotus toi onkin.
Tossa vituttaa ainoastaan se että toisin kuin kaikki muut, nuo saavat itse päättää omista korotuksistaan.

-"vittu ku on tylsä päivä.. ei mitään duunia, mitäs nyt keksis?"
-"mä tiedän, korotetaan meidän palkkoja!"
-"jeah, edellisestä kerrasta onkin jo varmaan vuosi aikaa!"
 
Tossa vituttaa ainoastaan se että toisin kuin kaikki muut, nuo saavat itse päättää omista korotuksistaan.
Nyt ei vituta enää mikään:
Kansanedustajien palkkioista päättää eduskunnan palkkiotoimikunta edustajanpalkkiolain perusteella. Toimikuntaan kuuluvat puheenjohtajana ministeri Jaakko Iloniemi ja jäseninä maaneuvos Jussi Alanen sekä oikeustieteen tohtori Pirkko K. Koskinen. Toimikunnan sihteerinä toimii varatuomari Tanja Makkonen.
http://uutisruutu.eduskunta.fi/Resource.phx/pubman/templates/1.htx?id=1846
 
Kuka v***u tuon on ylipäänsä keksinyt että kansanedustajat korottelee itse palkkioitaan? Vuodesta 2000 nuo palkkiopäätökset on hoitanut erillinen toimikunta (ks. lIhaan viesti) ja sitä ennen (ks. mm. edustajanpalkkiolaki muutos 464/1977) kansanedustaja on saanut valtion palkkataulukoitten mukaan palkkaa määrävuosikorotuksineen ym. Koska valtion palkkaluokat on perseestä niin eduskunnassakin siirryttiin erilaiseen palkkausjärjestelmään, keskimääräistä valtion tahtia aikaisemmin.
 
... Uskon myös siihen että jonkunlainen tulospalkkaus saisi noissakin hommissa enemmän vipinää aikaan...
Haluatko esittää mallin, jolla tulosta mitataan? Niillä on siellä neljän vuoden pesti. Jos sen jälkeen ei kansa ole tyytyväinen, voidaan tilalle äänestää joku toinen.
 
Nyt ei vituta enää mikään:
Kansanedustajien palkkioista päättää eduskunnan palkkiotoimikunta edustajanpalkkiolain perusteella. Toimikuntaan kuuluvat puheenjohtajana ministeri Jaakko Iloniemi ja jäseninä maaneuvos Jussi Alanen sekä oikeustieteen tohtori Pirkko K. Koskinen. Toimikunnan sihteerinä toimii varatuomari Tanja Makkonen.
http://uutisruutu.eduskunta.fi/Resource.phx/pubman/templates/1.htx?id=1846

no jopas. seison korjattuna, i stand corrected. omat tiedot tosta perustui yhteiskuntaopin tunteihin, mutta ne olikin kauan ennen vuotta 2000. en mä muista muuta kuin että opettaja kertoi noin, ja sitä oli uskottava :)
 
Back
Ylös Bottom