Kannustimia työpaikalle liikunnan lisäämiseksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pete69
  • Aloitettu Aloitettu
Tzeik sanoi:
Tästä oon kuullu mm. isältä , joka on jossain yhteyksissä kyseessä olevaan yhtiöön. Jokaisesta alkoholittomasta ja tupakoimattomasta vuodesta tulee bonuksia. Kuulin myös semmosenki hauskan jutun et jokainen joka saa enemmän leukoja kuin omistaja itse saa 170 egee suoraan käteen. Ei oo kuulemma kukaan vielä saanu.

taitaa olla työpaikalla aika paljon absolutisteja :lol2:. työpaikoilla pitäs ottaa käyttöön sellanen systeemi et liikkuvat & terveet ihmiset sais bonuksena sen verran palkkaa enemmän mitä ne sairastelevat jokinorsut on poissa duunista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meillä työnantaja maksaa tietyn summan liikunnan kuluista vuodessa. Ihan sama mitä laji harrastat niin saa osan maksuista ottaa kuittia vastaan kassasta.

Meillä käy hieroja työpaikalla, jolla voi käydä työaikana. Oma vastuuta on rajut 5 euroa. Vaikkei nyt ihan suoranaista liikuntaa ole niin helvetin hyvä juttu. Kaikki hyötyy.

Yksi hyvä keino olisi se, että valtio korottaisi verottoman liikuntatuen määrää. Se on firmalle vissiin nykyään 200€/työntekijä/vuosi. Eli tuolla summalla saa firma tukea yksittäisen työntekijän liikuntaharrastusta vuosittain verottomana. Liian vähän mun mielestäni.

Meidän työpaikka päätti kannustaa ottamalla ilmaiset uinnit ja salikorttialennukset pois. Tilalle tulivat 4e arvoiset liikuntasetelin, joita saa ostaa 10kpl per puoli vuotta. Käy noilla sitten vuodessa reilu kuukausi salilla ja maksa jokainen kerta vielä vitonen päälle et pääset ees sinne salille sisään. Noilla seteleillä kun ei voi maksaa kuin yhdellä kerrallaan.

Kuuluis melkein tuonne vituttaa niin s****nasti thrediin...

Liikuntaseteleitä on sitten liikkeellä useampaa sorttia, kyllä ainakin minun läpyskävihkoni kelpasi (osa)maksuksi kausikortista, ei tarvinnut yksi kerrallaan käyttää. Eikä niistä mitään joutunut maksamaankaan, vaan jokainen saa tietyn nipun kahdesti vuodessa. Valtaosa seteleistä oli kuulemma käytettykin.

Eräässä paikallisessa firmassa otettiin tässä taannoin käyttöön vakkarityöntekijöille sellainen, että jos ja kun saa kuntotestin jossain osassa tehtaan työntekijöiden keskiarvoa paremman tuloksen, niin saa 20e. Osia taisi olla kuusi (leuat,vatsat,kävelytesti..). Kyllähän tuollainen 120e voi joitakin varmasti kannustaa, mutta varmasti melkeinpä se puolet porukkaa valitettavasti ajattelee seuraavasti: "En minä tulosta sen keskiarvon yli saa, en minun kannata ruveta kuntoilemaan."

hyrre sanoi:
Eräässä paikallisessa firmassa otettiin tässä taannoin käyttöön vakkarityöntekijöille sellainen, että jos ja kun saa kuntotestin jossain osassa tehtaan työntekijöiden keskiarvoa paremman tuloksen, niin saa 20e. Osia taisi olla kuusi (leuat,vatsat,kävelytesti..). Kyllähän tuollainen 120e voi joitakin varmasti kannustaa, mutta varmasti melkeinpä se puolet porukkaa valitettavasti ajattelee seuraavasti: "En minä tulosta sen keskiarvon yli saa, en minun kannata ruveta kuntoilemaan."

Jos motivoida yritetään niin paremmin toimisi vertailu valtakunnallisiin viitearvoihin (päätetään etukäteen taso, esim. keskiarvoa parempi tulos tms.)... Silloin väki tietäisi minkä verran pitää testissä saada jotta ko. bonuksen saa. Ja tavallaan kaikilla olisi mahdollista saada bonus... Kun verrataan ko. työpaikan keskiarvoihin, niin joidenkin täytyy olla huonompikuntoisempia kuin muut ja jäädä ilman bonusta...

Pekkaniskan kuntobonukset

Joillakin työpaikoilla on kuntobonukset, tunnetuimpia lienee Pekkaniska:

http://www.pekkaniska.com/c/fi/info/stamina.jsp

Mitä olette mieltä ko. bonuksista. Minusta maratonia ei tarvitse kaikkien tavoitella vaan bonus voisi tulla vaikka 3000 m Cooperista. Lihaskunnossa pelkän leuanvedon tilalla voisi olla armeijatyyppinen lihaskuntotesti, ja bonus jos saa siitä kiitettävän. Sitten kolmas bonus jos rasvaprosentti on tarpeeksi alhainen. Tupakattomuudesta ja tupakanpolton lopettamisesta palkitseminen on OK, mutta alkoholin jättäisin tuosta listalta pois. Raivoraittius ei ole terveyden edellytys ja alkoholin suurkuluttajat kyllä karsiutuvat noissa muissa testeissä. Viimeksi tuohon työstä poissaoloihin voisi laittaa jonkun porrastuksen niin että ei yhtään poissaoloa olisi 500 € ja jokainen päivä vähentäisi sitä vaikka 50 €:lla. Voihan sairastua vaikka on miten kova kunto.

Tästä oon kuullu mm. isältä , joka on jossain yhteyksissä kyseessä olevaan yhtiöön. Jokaisesta alkoholittomasta ja tupakoimattomasta vuodesta tulee bonuksia. Kuulin myös semmosenki hauskan jutun et jokainen joka saa enemmän leukoja kuin omistaja itse saa 170 egee suoraan käteen. Ei oo kuulemma kukaan vielä saanu.

Mitenköhän tuota kontrolloidaan? Esim. mistä tietää, että henkilö on taatusti ollut vuoden polttamatta?:rolleyes:

Alkuperäiseen kysymykseen konkreettinen idea olisi "liiku työmatkalla"-kilpailu. Ajatus on se, että kevään koittaessa jokainen halukas saa laittaa nimen listaan ja sitten joka päivälle perään lihasvoimin kuljetun työmatkan pituuden. Eli siis käytännössä kävely, pyöräily, rullaluistelu tms. Sitten syksyllä jaetaan 5 palkintoja: pisin yhteismatka, eniten kertoja ja 3 palkintoa arvalla (kunhan on riittävästi suorituksia). Palkintona taisi olla sadan euron lahjakortti sporttikauppaan.

Pisimmän yhteismatkan voitti firmassamme nainen yli 1000 kilometrin tuloksella! :thumbs:

Meillä saa liikuntaseteleitä 40€:n edestä/vuosi ja lisäksi uimahalliin 20 uintikertaa/vuosi.

Työpaikka on tehnyt sopimuksen paikallisen kuntosalin kanssa (jolla on kaksi toimipaikkaa) ja maksaa suurimman osan kuntosalikortista. Ja tämä samainen sali kelpuuttaa liikuntasetelitkin, joten lätkäisin liikuntasetelinipunkin tiskiin omaa osuuttani maksaessa. Työntekijälle jää kolmasosa maksettavaksi, joka allekirjoittaneen vuosikortissa tarkoitti yli 200€:n säästöä.

Pidän kannustavana ja ehdottomasti käytän tämän etuuden hyväkseni. Uimahallilippuja en ole lunastanut, kun en sinne ehdi kuntosali-, tanssi- ym. harrastuksilta.

Toi Pekka Niskan temppu on kyllä nerokas keksintö. Mua vaan mietityttää että paljon ton saman näkyvyyden/hyvän imagon saaminen kustantais esim. mainoskampanjan avulla...

Tuollaisissa kannustimissa täytyy vaan olla aika tarkkana, että miten ne määritellään. Ei mitään järkeä vertailla kenenkään suorituksia muihin, se ei todellakaan motivoi huonokuntoisia ihmisiä liikkumaan. Jos vertaillaan, niin vertaillaan vaan omiin aikaisempiin tuloksiin, ei muihin. Ja mieluummin ilman mitään tuollaisia tulosvertailuja, menee muuten liian tuloshakuiseksi.

Itsellenihän toki liikuntaa harrastavana ihmisenä sopisi tuollaiset vertailut muihin. ;)

Meillä firma maksaa osan aika monenlaisesta liikunnasta. Mutta eipä se tunnu silti kannustavan juurikaan, ne harrastavat liikuntaa, jotka muutenkin harrastaisivat. Todella vaikeata on saada millään kannustimilla liikkumatonta ihmistä liikkumaan.

Itse olen kyllä tyytyväinen oman työpaikan liikuntamahdollsuuksiin. On uimahalli, kuntosali ja liikuntahalli. Kun on joustavat työajat, voi liikuntaa harrastaa kun itse haluaa.

Iivilin sanoma 200e/vuosi pitää paikkansa. Sitä kalliimmat "edut" on ansiotuloa.

Perseestä, meilläkin firmassa jäätiin verottajan kynsiin tästä asiasta, ja asiat monimutkastuivat ärsyttäväksi.

vrt. virkistystoiminta, 500e / vuosi / työntekijä

Ihan kohtuullista meillä tuo firman osallistuminen. Nytkin polarin paras sykemittarimalli halukkaille maksettujen sali ja muiden lippujen lisäksi...

Tarjoaakos moni työpaikka nykyisin työsuhdepyöriä? F-Securella ainakin moiset Helsingissä olivat, onko noita ollut muuallakin?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom