Kannettava tietokone pätkii

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja N.D.
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
44
Onpas kuvaava otsikko. No, asiaan. Eli käytössä on noin vajaa kaksi vuotta vanha kannettava tietokone.

Ongelma on kiusallinen pätkiminen ja jumiminen, joka alkoi muutama päivä sitten.

Vika ilmenee seuraavasti. Musiikkia tai muuta mediaa soitettaessa n. 10 sekunnin välein prosessi jumittaa ja kuuluu vaan pärinää. Samoin töitä tehdessä vähän väliä hiiri pysähtyy pieneksi hetkeksi.

(Prosesseja ei ole mahdottomia päällä, normaalit virustorjunta ja palomuuri pyörii taustalla, jotka eivät ennen ole haitanneet menoa mitenkään. Mitään isompaa muutosta en ole myöskään tehnyt viime aikoina, johon asia voisi liittyä. Pyrin pitämään koneen puhtaana Ad-awarella, EasyCleanerillä (ilman duplikaatteja) ja levyn eheytyksellä.)

Olisiko kenelläkään mitään vinkkejä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos sinulla on windows xp, niin oletkos koittanut Restore point toimintoa. Eli palautat tietokoneen vaikka viikon tai kaksi taaksepäin olevaan tilanteeseen. Kaikki mitä olet asentanut esimerkiksi sen viikon aikana, poistuu... Yleensä poistuu myös ongelman aiheuttaja. Tuolla on helppo kartoittaa mikä sen vian aiheuttaa. Asentelee yksi softa/ajuri kerrallaan sitten ja testailee konetta. Mikäli ongelma taas tulee, niin restore pointilla taaksepäin taas :)

Vähän kuin aikakoneella menis takaisin siihen tilanteeseen kun kone vielä toimi.
Kannattaa kokeilla. Toimii yleensä hyvin.

Kiitos vinkistä! Olen joskus kokeillut tuota restore pointtausta muussa yhteydessä, mutta se ei ole jostain syystä pystynyt palauttamaan järjestelmää aiempaan ajankohtaan. Kokeilen kuitenkin jälleen.

Jos on muitakin hyviä vinkkejä, saa laittaa. Ilmoittelen miten kävi, kun olen kokeillut tätä keinoa.

Jos kone ollu suht aktiivisesti käytössä niin suosittelisin formatoimaan koko höskän ja laittaa windowsin uudestaan. Jos melkein 2 vuotta sitten viimeksi tehty (?). Noi nyt vaan tuppaa menee sekasin ajan myötä kun asentelee ja uninstalloi ohjelmia jne...

Joo se voi olla myös syynä. Softaa on asennettu aika pirusti ja niin varmaan ajan myötä käy vaikka mitä temppuja koittaisi koneen siistinä pitämiseksi tehdä. Kiitos vinkeistä vielä!

Mulle menee itellä winukka sileeks suunnilleen kerran parissa kuukaudessa joskus useamminkin. Alkaa heti vituttaan jos kone pätkii yhtään ja ei muuta kun format c. Tuota restore systeemi ei välttämättä ole kovin hyvä vaihtoehto, sillä esim. suunnilleen kaikki virukset ja muut paskat menee suoraan system restoreen ja palauttaa ittensä sitä kautta. Mä poistaisin koko restoren käytöstä.

Toi formatointi on yleensä laiskan mikrotuen vakioneuvo, ongelma poituu sillä varmasti mutta samalla on hirvee homma asentaa kaikki takas. Oon kyllä kuullu tosta että moni vetää pari kertaa vuodessa XP'n uusiks mutta ittellä ollu tossa pari vuotta sama asennus ja toimii ihan moitteetta vaikka oon softia asennellu niin maan pirusti. Ite tekisin seuraavaa :

Task Managerissa on Processes, kattele se läpi ja jos sielä on jotain härskin nimistä niin sammutat vaan kylmästi, paras olis jos ton jumituksen ajalta saisit sen näkyviin niin näkis CPU Usagen ja parhaassa tapauksessa mikä prosessi sen vetää jumiin.

Pitääkö kiintolevy meteliä (siis tekee töitä kovaa) jumituksen aikana ? Ettei vaan kyse olisi swappaamisesta, paljon siinä on muistia ? Onko kovalevy melkein täynnä ?

Jos sulla kerta virustorjunnat sun muut pelaa niin ei sen pitäs sit mikään mato tai vastaava olla.

Itse suosittelen tätä metodia kaikille:
1. Asennan käyttiksen (kone ei verkossa)
2. Asennan palomuurit ja virustorjunnat
3. Kone verkkoon ja kaikki uusimmat päivitykset sekä imagen otto softa. Esim Norton ghost.
4. Defragmentointi koneelle
5. Tämän jälkeen ghostilla koneesta 1 dvd:lle koko c-aseman sisältö. Tarvittaessa voi sitten puolen vuoden päästä palauttaa koneen tähän tilanteeseen 10-15 minuutissa ja säästyy aikaa tuntitolkulla, kun ei tarvi koko käyttistä uudelleen asennella kaikkine päivityksineen ja softineen.

jalat sanoi:
Itse suosittelen tätä metodia kaikille:
1. Asennan käyttiksen (kone ei verkossa)
2. Asennan palomuurit ja virustorjunnat
3. Kone verkkoon ja kaikki uusimmat päivitykset sekä imagen otto softa. Esim Norton ghost.
4. Defragmentointi koneelle
5. Tämän jälkeen ghostilla koneesta 1 dvd:lle koko c-aseman sisältö. Tarvittaessa voi sitten puolen vuoden päästä palauttaa koneen tähän tilanteeseen 10-15 minuutissa ja säästyy aikaa tuntitolkulla, kun ei tarvi koko käyttistä uudelleen asennella kaikkine päivityksineen ja softineen.

:thumbs:

Kas kun itellä ei oo tullu tommonen mieleenkään. :wall:

uzbatah sanoi:
Toi formatointi on yleensä laiskan mikrotuen vakioneuvo, ongelma poituu sillä varmasti mutta samalla on hirvee homma asentaa kaikki takas..

Ei tasan ole. Siinähän joutuu ite asentaan kaikki romu alusta loppuun. Sitä pitkitetään vimoseen asti :D

Mutta kotioloissa formatointi ja reinstall on kyllä helpoin ja paras ratkasu. Ei niitä prosesseja voi koko aikaa olla sammuttelemassa. Ja suurin osa ei tiedä mitä ne ylipäätänsä ovat.

Tosin vielä parempi on tuo imagen teko dvd:lle.

:offtopic:

Soitappa herjalla johonkin puhelintukeen ja valita kuinka windows kikkailee jne. niin aika suurella todennäkösyydellä tulee "asenna uusiks".

Edit: jos toi pätkimisongelma ratkes jollain muulla kun formatoinnilla niin kertokaa ihmeessä että millä.

Itsellä oli vähän samankaltaisia ongelmia. Ongelman aiheuttajaksi selvisi, että kovalevyllä oli viallisia sektoreita, joiden lukeminen ei enää onnistunut. Joten kannattaa tutkia on kovalevysi kunnossa.

Katos, katos! Itse olen ollut Savonlinnassa bilettämässä ja thread on elänyt täällä itsekseen. :D

No niin, nyt on tullut rutosti vinkkejä. Ensi viikonloppuna alan sitten testailemaan. Jos ei tänne tule kommenttia, niin jokin meni vikaan tai kone lensi ikkunasta ulos. :hyper:

Tuli kuntoon, kun palautin koneen viime toukokuun alun palautuspisteeseen. Huh huh! Kovalevy siis onneksi on ehjä. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom