En ota kantaa asuntosijoittamisen/-säästämisen järkevyyteen, koska en siitä niin paljoa tiedä. Mutta jos Hipan tilannetta peilaisin omaani, niin en kyllä tuossa tilanteessa lähtisi myymään. Tokihan kassavirta on tällä hetkellä negatiivinen, mutta ne vuokrankorotukset nyt ainakin vähän kaventaa sitä erotusta. Toisekseen, minkä mä näen isona pointtina on se, että pitämällä asunnon Hipan perheellä on (heidän tilanteeseen suhteutettuna) halpa back-up plan, eli pahimman tapahtuessa voitte aina häätää vuokralaiset ja muuttaa itse siihen asumaan. Tällöin käsittäkseni asumiskustannuksenne halpenevat huomattavasti.
Toisekseen, työttömyys (toivottavasti) on vain väliaikaista. Jos myyt asuntosi ja pari kk tästä miehesi saakin töitä, niin voi hieman harmittaa. Harmitus ei ole niin vakavaa, mutta se mitä mahdollisella pääomalla, joka on myynnistä sulle käteen jäänyt, teet, voi olla vakavaa. Eli saatko sitä kiinnitettyä mihinkään tuottavaan. Vai heräätkö parin vuoden päästä, että nyt nekin rahat on vaan eletty. Maksamasi asuntolaina tällä hetkellä on kuitenkin naiivisti ajateltuna sun säästämää pääomaa. Kymppitonnin säästöihin joutuu nelihenkinen perhe tekeen aika helvetisti duunia. (Olettaen että saat omasi myynnistä pois)
Vielä lisäksi tuo auto. Turha varmaan tässä vaiheessa paasata, kuinka typerä ratkaisu on ostaa lainalla auto ;) Mulla on itsellä aika sama tilanne, työmatka on nyt motaria 20-30min, julkisilla kaupungin kautta kierrettynä venyisi se helposti sinne 1½ tuntiin. Joten ymmärrän sun tilanteesi. Kun ajaa paljon, on myös kivempi/turvallisempi ajaa vähän uudemmalla autolla.
Mulla ei itsellä ole sijoitusasuntoa, asumme ok-talossa ja rouva vielä opiskelee/hoitaa lapsia kotona. Eli mun tuloilla pyöritetään koko palettia. Se on pelottava ajatus ja tuo ainakin omaan niskaan aika kovat paineet taloudellisesti. Ymmärrän siis hyvin, jos haluat tätä taakkaa keventää pääsemällä eroon siitä sijoitusasunnosta. Ymmärrän myös, että myyntiajatukset johtuu täysin ulkopuolisista tekijöistä. En usko että tosissasi haluaisit sitä asuntoa oikeasti vielä myydä.
Mun mielestä olisi ihan aiheellista oikeasti miettiä myös yhtenä iltana sitä, että "mitä jos myisinkin kämpän vaikka 5t€ tappiolla". Vituttaisihan se vielä maksaa 5t€ kämpästä jota ei omista, mutta ainakin sulla jäisi se 200€/kk (plus verot vuokratuloista ~130€?) enemmän käteen eikä tarvitsisi stressata niin paljoa. Voisithan sä laittaa myös tän 200€/kk vaikka johonkin maltilliseen rahastoon, se olisi jo 2400€/v plus tuotot, ne voisi olla jotain 10% luokkaa. Tietty korkeammatkin jos perse kestää riskejä
Koska teillä ei varmaankaan perheenä paljoa jää säästöön kuukaudessa, niin sun ei kannata kyllä miettiä noita tuottoja, pääasia että saat rahaa säästöön. Pankkitili ei kannata ihan periaatteesta, mutta niitä käytännössä riskittömiäkin rahastoja kyllä on. Tuotot on pieniä, mutta voittaa ne pankkitilin korot.
Mutta vielä siitä kämpästä, niin onhan siinä potentiaalia. Tilanne voi olla täysin eri vaikka 5v päästä. Ja pitäkää mielessä se backup, että voittehan te aina siihen omistusasuntoon muuttaa jos oikeasti paha paikka tulee. Vuosi-pari siinä ja sitten kokeilee uudestaan.