Kannattaako myydä asunto (joka on vuokralla)?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä se kauppa käy kun pistää hinnan riittävän alas. Karu fakta vaan nyt. Asuntojen hinnat on laskussa ja menneet huippuhinnat voi unohtaa.

Hyvin voi olla nyt niin että 3 vuotta sitten ostettu on ollut tän päivän käypään tasoon nähden ylihintainen. Jos asuntoa on myyty 1,5 vuotta niin se on ollut pyynniltään liian kallis. Piste.

Seuraan tässä sivusta yhtä omakotitalon ikuisuusprojektimyyntiä. Lukkiuduttu parin vuoden takaisiin huippuhintoihin, niitä ei nyt vaan saa.

Ja PK seudulla se kupla lienee kuitenkin suurin, ehkä ne panokorsut Kalliossa menee edelleen sijoittajille, mutta noin muuten kyllä hinnat siellä olleet niin tähtitieteelliset että voi pudota vähän korkeammalta mitä matalamman kustannustason paikkakunnilla.

Hippana nyt unohtaisin ihan kokonaan sen mitä on maksanut siitä ja mahdolliset myyntivoitot. Miettii vaan mitä siitä asunnosta tarttisi saada ja kokeileeko sen myyntiä. Kerrostalokämpän voi hyvin myydä itse. Mutta ilman kuluja siitä tuskin selviää. Voin muuten taas tarjota mun blogeja tähän. Ei maksa mitään tehdä myynti-ilmoitus (jos tekstit laatii itse ja toimittaa julkaisukelpoiset kuvat) ja jos tulee kaupat saan 1000 euroa palkkiona.

Itseasiassa tuo on kiinteistönvälitystä tietyllä tapaa. Sillä jos ei kauppoja tule, ei välittäjä saa mitään. Mutta jos kauppaat itse niin kulut on varmasti, sillä pitää sitä asuntoa jossakin ilmoittaa.

Mielestäni tässä vaan vähän nyt ajatellaan kierosti että pitäisi saada niin ja niin paljon tai saada myyntivoittoa. Varmaan pitäisi, mutta nyt on täysin väärä aika myydä. Mutta vuoden päästä voi olla vielä väärempi jne jne jne.

Päätös on tehtävä nyt niillä hinnoilla ja tasoilla mitä nyt on saatavissa eikä miettiä mitä voisi joskus saada tai mitä on joskus maksanut.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kunpa voisin ennustaa :P

Täytyy mahdollisesti taipua siihen myyntiin. Ei tämä kai siitä enää helpota.
 
Mielenkiintoisesti on nämä mielipiteetä vaihtuneet vuodessa tai reilussa vuodessa:) En nyt tarkoita, että juuri tänne kirjoittavien henkilöiden mielipiteet olisi vaihtuneet vaan sitä, että oisitteko uskoneet 2 vuotta sitten näkevänne tällaista ketjua jossa kaikki tuntuvat olevan sitä mieltä, ettei asunnot enää oletettavasti kallistu ja kannattaa myydä jos vielä omansa saa? Ehkä osa olisi, ja minä toivoin ja odotin tällaista aikaa jo vuosia sitten, mutta vasta nyt alkaa edes vähän näyttää siltä, että lasku kipsilevypörssissä on alkanut. :)

Sinänsä en toivo kennelekään taloudellista harmia, mutta meno on ollut niin järjetöntä 2008 vuoteen asti ja varsinkin sen jällkeen, että toivon kyllä että asuntojen hinnat hieman järkeentyisi suomalaisten tulotasoon nähden.
 
Taloudellisesti asunto kannattaa pitää. Vieras pääoma tekee työtä hyväksesi ja vaikka kaikkia lukuja et ole tarkasti ilmoittanutkaan, vieraan pääoman tuotto on arviolta 350€ kuukaudessa. Toki laskennallinen kustannus asunnon kulumisesta tulee vielä ottaa huomioon. Parempaa tuottoa olisi saatavissa muilla sijoituksilla, mutta taloudellinen tilanteesi vaikuttaa siltä, ettet saa 120 000 euroa sijoituslainaa varsinkaan halvemmalla korolla.

Asuntojen hintakehitys riippuu myös tarkasteluvälistä. Ympäryskuntien asuntojen hinnat voivat notkahtaa helposti 20% ja enemmänkin, mutta jos tarkasteluväli ulotetaan useamman vuosikymmenen päähän, takaavat muuttovoitto ja ainakin toistaiseksi onneton kaavoittaminen sen, että hinnat tulevat entisestään nousemaan niin pääkaupungissa kuin sen kehyskunnissakin. Muualla Suomessa kehitys saattaa toki olla hyvinkin erilainen. Myös korot tulevat pitkällä aikavälillä nousemaan merkittävästi nykyisestä, mutta jokunen vuosi menee vielä maltillisesti. Siinä vaiheessa velkakin on pienentynyt.

Elämä ei ole kuitenkaan pelkästään omaisuuden keräämistä, mitään ei saa mukaansa. Taloudellisesti kannattava ratkaisu ei aina ole kannattava elämänlaadun osalta. Lapsille jätettävää perintökään ei kannata miettiä, sillä paras perintö on opettaa heidät luomaan itse omaisuutensa. Jos taloudellinen tilanne ahdistaa ja tuntuu tiukalta, niin myy asunto. Loppupeleissä kyse on siitä, haluatko kituuttaa nyt ja elää hieman leveämmin 20 vuoden kuluttua, vaiko kuluttaa tasaisemmin läpi elämäsi.
 
Isoin virhe minkä itse olen tehnyt oli sijoitusasuntojen myynnit vaikka kuittasinkin niillä megalomaaniset lainat ja elin leveämmin vähän aikaa. Jos vaan olisi vuodenkin sinnitellyt niin tilanne olisi varmasti ollut tyystin toinen ja nyt sitä kiittäisi.
 
Vain pakkislaisilla on ongelma jos ei ole omaa huonetta jossa voi nussia 24/7...

Ja itse olen yrittänyt jo useamman vuoden sanoa ettei asuntoa kannata ostaa sillä oletuksella että sen hinta nousee. Asunto on aina hyvä sijoitus jos sen saa riittävän halvalla suhteessa vuokratuottoon ja pystyy ennustamaan rempat tai isoja ei ole tulossa, eli melko uusi kohde.

Voi mennä vuosikymmen tai kaksikin että edelliset huiput ylitetään. Itse en ainakaan mitään nopeaa talouskasvua odota, kun en jaksa odottaa ylipäätään mitään talouskasvua lähivuosille.
 
Vitsi kun ei osaa päättää :/

Asunnon sijainti on melko hyvä. Se on kehyskunnassa alueella, jota kaavaillaan liitettäväksi pääkaupunkiin. Asunto on maksanut 130k (55m2 kaksio, erinomainen pohja, ylin kerros, uudenveroisessa kunnossa, lasitettu parveke, kaikki remontit tehtynä).

En usko, että sen arvo ainakaan alenee. Ja kyllähän se laina lyhenee koko ajan (eli se on kuin laittaisi rahaa säästöön).

Pitää jatkaa pohdiskelua. Toki voi toivoa, että avokki löytäisi pian töitä. En kuitenkaan rupea mitään hätiköityjä päätöksiä tekemään.

Edelleen luen mielelläni hyvää keskustelua aiheesta.

Timba, ostin asunnon asuakseni siinä. Suunnitelmat vaan muuttuivat matkassa. Elämässäni ei oikein mikään ole mennyt suunnitelmien mukaan, ja suurin osa ylläreistä on ollut ikäviä. Arvonnousua en odota, mutta tilanne on tämä ja jotain ratkaisuja on tehtävä.
 
Aikoinaan kun pohdin melkein tuliterän noin 50 neliön saunallisen ja patiollisen maatason kaksion (sijainti yliopiston ja teknologiakylän vieressä Oulussa) vuokraamista, eräs alan ammattilainen sanoi, että kannattaa harkita sitäkin, että jos sen ainokaisen vuokrakämppänsä saakin aluksi vuokrattua kivalle ja siistille humanistimimmille tai muulle unelmavuokralaiselle, niin kenestä tahansa voi tulla pirinisti, joka tuhoaa kämppää, ei maksa vuokraa ja sitä ongelmavuokralaista ei sitten kovin nopeasti saa häädettyä. Lisäksi oikeusprosessi kestää ja kestää, kulut asunnosta juoksevat, mutta mistään et saa tuloja. Hän lisäsi, että hänellä se ei ole niin paha, koska hällä on niin monta sijoituskämppää, eli pirinistiriski on hajautettu, mutta jos on vain yksi asunto, niin moista hajautusta ei ole. Niinpä möin senkin asunnon.

Minun olisi ehdottomasti pitänyt myydä oma kämppäni heti eron jälkeen kesällä 2012. Oli todella tyhmää yrittää siinä pärjäillä itekseen. Lisäksi oli todella tyhmää yrittää myydä asuntoa itse 2013 kesällä. Nyt keväällä 2014 hyvä välittäjä sai sen myytyä muutaman kuukauden myynnin jälkeen osapuilleen samalla rahalla, millä asunnon ostin keväällä 2008. Siinä välissä siihen vaihdettiin uudet ikkunat ja ovet, tehtiin parveke- ja saumausremppa ja rempattiin yläkerran parketti. Kumminkaan sitä ei käynyt edes katsomassa kuin yksi ainoa oikeasti kiinnostunut nuori pariskunta ja hekin olivat kiinnostuneita pääasiassa sijainnin ja puutarhamahkujen takia. Vissiin pariskunnan nainen on alan ammattilainen ja oli oikein innoissaan etu- ja takapihojen puutarhamahdollisuuksista. Itehän ajoin laiskasti etupihan nurtsin joskus kun jaksoin, enkä tehnyt takapihalle muuta kuin söin sieltä pari kertaa kesässä ne vähät mansikat pois. :nolo:

Eli mä edelleen Hippana ettisin luotettavan ja pätevän välittäjän ja myisin asunnon asap. No joo, voihan sitä yrittää itekin myydä, mutta ei sekään helppoa ole. Nyt on asuntomarkkinoilla ja taloudessa muutenkin todella huono tilanne, eikä ole paremmaksi muuttumassa pitkiin aikoihin. Anteeksi, meni vähän pirujen maalailuksi seinille noiden pirinistijuttujen kanssa, mutta noin mulle asian esitti asuntosijoittamisen ammattilainen.
 
Vitsi kun ei osaa päättää :/

Oletko ajatellut sellaista mahdollisuutta, että laittaisit ilmoituksen nettiin toivomallasi (eli sinulle voitollisella) hinnalla ja katsoisit löytyykö kiinnostusta? Sinulla on oikeus myydä kämppää ja sopia vuokralaisen kanssa näyttö ostajaehdokkaille, vaikka vuokrasopimus olisikin toistaiseksi voimassa.

Jos sinulla on siisti ja hyvin sisustanut vuokralainen, niin siitä saattaa olla jopa etua näytössä. Nykyäänhän jopa kalustetaan tyhjiä myytäviä asuntoja pelkästään näyttöjä varten, jotta saadaan parempi hinta. ;)

Ei tuo maksa kuin ilmoituksen hinnan ja jos ei tarjoukset ja odotukset kohtaa, niin jatkat entiseen malliin vuokralaisen kanssa.
 
Ei sen vuokralaisen tarvitse välttämättä olla pirinisti. Tässä tilanteessa, kun kassavirta vielä negatiivinen, lienee iso ongelma, jos kämppä olisikin pari kuukautta tyhjillään.
 
Mulla on ihanat vuokralaiset. Ovat supertunnollisia. Maksavat ajoissa vuokran ja asumistuki tulee suoraan mun tilille. Ovat tosi rauhallisia ihmisiä. Seinänaapurille jätin muuttaessani puhelinnumeron, ja pyysin ilmoittamaan heti, jos tulee ongelmia. Ei ole kuulunut mitään. Lisäksi olin ystävystynyt yhden viereisen rapun naapurin kanssa sen verran hyvin, että varmasti ilmoittaisi mulle, jos olisi jotain huomautettavaa.

Jos tämä pariskunta muuttuisi pirinistiksi niin ihmettelisin suuresti. Suurempi riski asunnolle on esimerkiksi meteoriitin tippuminen katosta läpi tms.

MUTTA, se ei tietenkään poista sitä tosiasiaa, että jotain ratkaisuja on tehtävä.
 
Aikoinaan kun pohdin melkein tuliterän noin 50 neliön saunallisen ja patiollisen maatason kaksion (sijainti yliopiston ja teknologiakylän vieressä Oulussa) vuokraamista, eräs alan ammattilainen sanoi, että kannattaa harkita sitäkin, että jos sen ainokaisen vuokrakämppänsä saakin aluksi vuokrattua kivalle ja siistille humanistimimmille tai muulle unelmavuokralaiselle, niin kenestä tahansa voi tulla pirinisti, joka tuhoaa kämppää, ei maksa vuokraa ja sitä ongelmavuokralaista ei sitten kovin nopeasti saa häädettyä. Lisäksi oikeusprosessi kestää ja kestää, kulut asunnosta juoksevat, mutta mistään et saa tuloja. Hän lisäsi, että hänellä se ei ole niin paha, koska hällä on niin monta sijoituskämppää, eli pirinistiriski on hajautettu, mutta jos on vain yksi asunto, niin moista hajautusta ei ole. Niinpä möin senkin asunnon.

Riski on toki olemassa mutta niin pieni että tämäntyyppisiin riskeihin varautuminen on sama kuin ottaisi rahat pois pankista pankin konkurssin pelossa. Huono ammattilainen oli. Näkisin että tuossa menetit hyvän mahdollisuuden.

Vuokra-asuntoSÄÄSTÄMINEN on yksi ainoita tapoja tavallisen pulliaisen kerätä merkittävää omaisuutta oman omistusasunnon lisäksi. Toki riskit kannattaa huomioida ja niihin kannattaa suhtautua niiden ansaitsemalla vakavuudella mutta asunnon myynti huonojen vuokralaisten tai tyhjien kuukausien pelossa on useimmiten väärä päätös.
 
Miten niin? Miksei sama onnistu esimerkiksi osakkeilla? Vai lasketko osakkeet niihin ainoisiin tapoihin?

Teoriassa onnistuu, käytännössä monesti ei. Monille osakkeet on vaihtoehto mutta on myös paljon väkeä joille ei. Nyt täytyy ajatella perus tuulipukukansaa Hikiän perämetsistä. Koska sijoittamiseen ei lainaa helposti myönnetä niin se raha pitäisi ensin vielä säästää. On siinä iso kynnys alkaa työntämään rahaa osakkeisiin asiasta mitään tietämättä.

Asunto"sijoittaminen" tapahtuu sen sijaan monesti kuin vahingossa kun vanha asunto jätetään vuokralle ja ostetaan lisälainalla uusi. Tai jos oikein hurjia ollaan niin ostetaan varta vasten lainatulla rahalla sijoitusasunto. Tällöin oman asunnon maksettu osuus toimii vakuutena. Tällöin puhuisinkin mieluummin säästämisestä kuin sijoittamisesta ja siihen ei mielestäni päde ihan samat tuotto- ja kannattavuuslaskelmat kuin normaalin sijoittamiseen.
 
Peruspulliaisten asuntosijoittaminen yllämainitulla kaavalla perustuu kyllä useimmiten kyvyttömyyteen unohtaa uponneet kustannukset. Eli siis Hipan tilanteeseen sovellettuna pitäisi pystyä unohtamaan, mitä kämpästä on maksanut ja paljolla sitä on mahdollisesti korjannut ja tarkastella ainoastaan kahden vaihtoehdon tuottoja ja kustannuksia päätöshetkestä eteenpäin.
 
Juu, myönnän olevani pessimisti sijoittamisen suhteen, mutta jos Hipalla on todella hyvät vuokralaiset, niin toki se puoltaisi asunnon vuokraamisen jatkamista. Viime lopussa asuntosijoittaminen toimii vain, jos on alunperin pääomaa hankkia ainakin pari yksiötä vuokralle ja lisäksi osaa itse tehdä monenlaista remppaa, millä nostaa asuntojensa tai talojensa arvoa. Ei silläkään mitään kauheita rahoja enää tässä talous- ja asuntomarkkinatilanteessa voi tehdä, mutta saapahan laskettua jonkunlaisen palkan itelleen siltä remppa-ajalta.
 
Back
Ylös Bottom