Kannattaako myydä asunto (joka on vuokralla)?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

Hippa

Okkapukku.
VIP
Liittynyt
28.10.2002
Viestejä
8 220
Minä täällä taas kysymässä.

Ostin hyväkuntoisen kaksion kesällä 2011 hintaan 130000e. Asunto on taloyhtiössä, joka saneerattiin täysin vuosina 2009-2011. Mitään remonttihuolia ei siis ole tiedossa vuosiksi eteenpäin. Erinäisistä syistä en ole saanut lyhennettyä lainaa, joten lainaa on vielä maksamatta noin 120000e.

Joka tapauksessa helmikuussa muutettiin vuokralle isompaan asuntoon. Laitoin kaksioni vuokralle, koska silloin tulin tulokseen, että asunto kannattaa pitää. Vuokra on 750e+vesimaksu. Veroja maksan noin 135e/kk vuokratulosta.

Ongelma on siinä, että pankkilaina + vastike on 950e eli maksan asunnon pitämisestä joka kuukausi omasta taskusta 200e + 135e eikä minulla ole oikein siihen varaa.

Alun perin jäi myymättä siksi, kun kauppa ei käy ja oli kiire keksiä joku ratkaisu, kun ei ollut varaa maksaa sekä vuokraa että omaa kämppää.

Keksiikö kukaan mitään syytä, miksi asunto kannattaisi pitää vuokrattuna vai laitanko myyntiin? Meneehän siitä omaan taskuun ihan tosi vähän, mutta kannattaisiko kuitenkin käyttää rahaa esimerkiksi sijoittamiseen.

Numerot eivät toimi minun päässäni lainkaan, joten pyydän pitämään kettuilumölyt (tiedän itsekin, että kusessa ollaan ja olen tyhmä kuin saapas) mahassa ja kertomaan rakentavia ehdotuksia siihen, mitä minun kannattaisi tehdä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä nyt olen kaikista huonoin henkilö antamaan kellekkään talousneuvoja ja varmaan joku pakkiksen talouguru tulee ja haukkuu maan rakoon...Mutta mielestäni jos sulla ei ole varaa pitää "sijoituskämppää", niin myy pois jos omasi saat pois. Tällä hetkellähän realistisesti on turha odottaa kovin suuria voittoja pari-kolme vuotta sitten ostetusta kämpästä, jos se ei satu olemaan Helsingin kantakaupungissa.
 
Mun mielestä ei kannata odottaa arvonnousua yhtään mistään asunnosta.

Mielestäni kannattaisi ainakin kokeilla myymistä. Tehdä lopulliset ratkaisut sitten sen mukaan miten hintapolitiikka asettuu.
 
Jos kämppä maksaisi itse itsensä, niin sittenhän se kannattaisi pitää. Asunto on kuitenkin ihan hyvä & helppo tapa säästää säännöllisesti. Mutta nyt kun ei ole ylimääräistä rahaa, niin myynti olisi varmasti paras ratkaisu. Jos hinta-arvio on ok, niin sitten vaan kauppaamaan sitä.
 
Kerrotko mitä tarkoittaa että taloyhtiö on saneerattu täysin vuonna 2009-2011? Onko niin paljon saneerattu että asunnon valmistumisvuosi muuttui? Kokeile kepillä jäätä ja laita myyntiin, tingi sitten niistä palkkioista, eli älä kävele oranssiin tai vihreään firmaan ja maksa niille mitään 5%. Sinun kannattaa laskea päässä myös sellainen skenaarioa että joku tinkii siintä ja joudut myymään sen tappiolla jos haluat siintä eroon, eli laske päässä että mielummin esim 5te tappiota tai jopa 10te tappiota kuin se että asunto menee esim tulevaisuudessa pakkohuutokauppaan tai jotain vastaavaa, silloin se tappio on ihan eri lukema todennäköisesti. Eli mielummin häviät vähän kuin häviät paljon ja pidät niitä oppirahoina.
 
En aio käyttää välittäjää, koska sitten minulle ei jää siitä mitään itselleni. Enkä halua siitä niin paljon eroon, että tappiolle suostuisin jäämään.

Oma rahatilanne ei niin kehno ole, että johonkin pakkohuutokauppaan joutuisin, mutta en halua kituuttaa siksi, että pidän puoliväkisin jotain "sijoitusasuntoa". Pahimmassa tapauksessa muutetaan sinne takas, jos ei muu auta.

Toivoisin saavani siitä sen verran, mitä itse maksoin, jolloin jäisi vähän omaan taskuun.

SixMax, ei valmistumisvuosi muuttunut, mutta aiemmin kerroin tarkasti rempatut ja ainakin itse kehuit silloin, että on todella perusteellisesti rempattu.
 
OK. Missäpäin pääkaupunkiseutua asunto sijaitsee? Onko vuokrasopimuksessa korotusmahdollisuutta vuokraan? Jos sillä hinaisi vuokraa vähän ylöspäin kerran vuodessa? Siis jos asunto ei mene kaupaksi.
 
Miten on mahdollista myydä tappiolla kolme vuotta sit ostettu asunto? Jollet ole maksanut ihan naurettavaa ylihintaa niin hinta on varmasti noussut.
Toinen juttu toi vuokra 750e, eikös sitä vois korottaa? Luultavasti sossu maksais vaik tonnin jos sen vuokrais työttömille..)
Mitä tulee asunnon myyntiin niin käytä ihmeessä välittäjää, mutta hyvää sellaista joita on heidän ammattikunnasta ehkä 10%.
Kun ilmeisesti et kovin kokenut ole niin voi mennä muuten liian halvalla. Lisäksi moni haluaa ostaa välittäjältä, jostain syystä kokee sen luotettavammaksi. On kokemusta, esim viimeks kun itse myin ni välittäjä sai 10t enemmän ku oisin myynyt...
Jos sit päädyt välittäjään niin kato vaik kolme tyyppiä ja valitse paras, ja lyhyt myyntiaika sopimus. Sanotaan ihan max 2kk.
 
Et ole kertonut vuokra-asunnon vuokraa etkä sitä maksatko sen yksin vai jonkun kanssa? Oletan että periaatteessa voisit(-te?) asua myös omistusasunnossasi ja että sinne takaisinmuuttamisella ei olisi esim. työmatkakulujen tms. muuttuvien kulujen osalta vaikutusta nykytilanteeseen. Tällöin päästään tulitikkuaskimatematiikalla seuraavaan laskelmaan: Jos nykyinen vuokrasi + vastike ja vero ovat suuremmat kuin 950 euroa niin ei kannata asua vuokralla vaan muuttaa takaisin sinne. Tämä laskutapa pätee myös silloin jos asut jonkun kanssa yhdessä jos hän suostuu osallistumaan myös omistisasuntosi kuluihin jos muuttaisitte takaisin sinne.

Myynti tuskin kannattaa missään tapauksessa koska korkotaso on (vielä) matala ja lainan lyhennys on pakkosäöstöä tulevaisuutta varten joka tuskin onnistuisi samalla tavalla kuin ilman omistusasuntoa. Tämä siksi että asua pitää jossain ja tuskin saat mistään vuokrattua vastaavaa asuntoa jossa vuokra olisi korko+vastike suuruinen jolloin voisit teoriassa säästää itse sen lyhennyksen verran tilille.
 
OK. Missäpäin pääkaupunkiseutua asunto sijaitsee? Onko vuokrasopimuksessa korotusmahdollisuutta vuokraan? Jos sillä hinaisi vuokraa vähän ylöspäin kerran vuodessa? Siis jos asunto ei mene kaupaksi.

Se ei ole pääkaupunkiseudulla, vaan kehyskunnassa (25km Helsingin keskustasta). Vuokraa voi korottaa kerran vuodessa elinkustannusindeksin mukaan. Itse asiassa vuokrankorotuksen ajankohta on nyt (hyvä minä, muistin, että vuodenvaihteessa vasta).

Miten vuokrankorotus lasketaan? Laskukaavan löysin kyllä, mutta en uutta pistelukua.
 
Miten on mahdollista myydä tappiolla kolme vuotta sit ostettu asunto? Jollet ole maksanut ihan naurettavaa ylihintaa niin hinta on varmasti noussut.
Toinen juttu toi vuokra 750e, eikös sitä vois korottaa? Luultavasti sossu maksais vaik tonnin jos sen vuokrais työttömille..)
Mitä tulee asunnon myyntiin niin käytä ihmeessä välittäjää, mutta hyvää sellaista joita on heidän ammattikunnasta ehkä 10%.
Kun ilmeisesti et kovin kokenut ole niin voi mennä muuten liian halvalla. Lisäksi moni haluaa ostaa välittäjältä, jostain syystä kokee sen luotettavammaksi. On kokemusta, esim viimeks kun itse myin ni välittäjä sai 10t enemmän ku oisin myynyt...
Jos sit päädyt välittäjään niin kato vaik kolme tyyppiä ja valitse paras, ja lyhyt myyntiaika sopimus. Sanotaan ihan max 2kk.

Ei ole ylihintainen ollut. Päinvastoin talon kunnostanut taho sanoi haastattelussa asuntojen myynnin jälkeen, että taisivat mennä liian halvalla.

Tällä hetkellä ei vaan kauppa käy. Yksi talon asukkaista myi samanlaista kaksiota ainakin 1,5 vuotta. En tiedä, menikö lopulta. Ei ole ainakaan ilmoitusta tullut Oikotielle. Heillä oli kiire myydä perheenlisäyksen takia.

Vuokran suuruuden olen määrittänyt selvittämällä vastaavien asuntojen vuokrahintoja alueella sekä laskemalla minulle tulevat verokustannukset.

Mä en voi käyttää välittäjää, koska tarvitset ne rahat siitä asunnosta. Tilanteeni ei ole niin epätoivoinen, että välittäjä vie sen, mitä siitä jää lainanmaksun jälkeen käteen. Haluan ne rahat itselleni. Muuten ei ole mitään järkeä myydä. Tietenkin jos välittäjä saisi asunnosta 10 tuhatta enemmän kuin olisin myynyt niin sopisi kyllä, mutta tiedän, että sillä hinnalla se asunto ei tule menemään. Ei kai siinä mitään menettäisi, kun eihän välittäjälle tarvitse maksaa, jos asunto ei myy?
 
Saat tuosta pk-seudun hintatasolla todennäköisesti ainakin kymppitonnin myyntivoittoa ja ilmeisesti verottomana, kun varmaankin ehdit siellä jo pari vuotta itsekin asua.

Neuvoni on, että myy pois, jotta talousvaikeudet helpottaa ja sijoita myyntivoitto johonkin maltillisesti tuottavaan tulevaksi käsirahaksi seuraavalla omistusasunnollesi sitten joskus (tuskin loppuikääsi ajattelit vuokralla asua).
 
Pitkän tähtäimen matematiikalla vuokra-asunto varmaan kannattaisi pitää, mutta jos juuri nyt tarvitsee elämäntilanteen takia pienempiä menoja ja vähän käteistä mikä myynnistä voi käteen jäädä, niin kannattaa toimia sen mukaan eikä miettiä laskennallista tuottoa ja arvonnousua millään kymmenen vuoden tähtäimellä. Jos ja kun kämppä ei ilmeisesti ole halutulla ja keskeisellä paikalla, vaikka olisikin muuten hyvä, niin nuo ideat vuokrankorotuksesta tonniin menevät pilvilinnojen puolelle ja indeksikorotukset eivät kokonaistilannetta muuta.

Myynnin kannalta oleellisia kysymyksiä ovat vain ne, pääseekö asunnosta oikeasti eroon ja mihin hintaan. Tarpeeksi halvalla myymällä tietenkin onnistuu, mutta se ei taas välttämättä kannata jos kämpästä on saatava rahaa käteenkin. Jos vuokralla olevaa kämppää yrittää taas myydä maksimihintaan, niin myyntiaika venyy kuten mainitulla naapurillakin ja jossain välissä vuokralainen saattaa kyllästyä epävarmuuteen ja häipyä oma-aloitteisesti. Sitten ollaan taas kusessa, jos vuokrantulo katkeaa ja taloudellinen tilanne on muutenkin tiukka.

Helppoja tai varmoja ratkaisuja ei siis mielestäni ole, joten itse seuraisin vähän aikaa Etuovesta ja Oikotieltä tarkalla silmällä saman alueen asuntoja, pyyntihintoja ja sitä, pitkäänkö ne pysyvät myynnissä, ja yrittäisin siltä pohjalta tehdä perustellun arvion, paljonko kämpästä voisi pyytää niin, että sen luultavasti saisi vielä nopeasti kaupaksi. Tarvittaessa voisi vielä itse käydä tsekkaamassa muutaman myynnissä olevan asunnon, että saa vertailla kuntoa ja laatua omaan ja ehkä vähän udella myyjältä, kuinka tiukka pyyntihinta on. Jos sitten näyttää, että vähän alta yleisen tason myymällä voisi päästä nopeasti eroon ja jäädä vielä itse plussalle ilman välittäjää välissä, niin pistäisin myyntiin. Muussa tapauksessa ei varmaan auttaisi kuin pitää kämppä ja vuokralainen tältä erää, seurata tilannetta ja yrittää saada talous kestämään toistaiseksi.
 
Et ole kertonut vuokra-asunnon vuokraa etkä sitä maksatko sen yksin vai jonkun kanssa? Oletan että periaatteessa voisit(-te?) asua myös omistusasunnossasi ja että sinne takaisinmuuttamisella ei olisi esim. työmatkakulujen tms. muuttuvien kulujen osalta vaikutusta nykytilanteeseen. Tällöin päästään tulitikkuaskimatematiikalla seuraavaan laskelmaan: Jos nykyinen vuokrasi + vastike ja vero ovat suuremmat kuin 950 euroa niin ei kannata asua vuokralla vaan muuttaa takaisin sinne. Tämä laskutapa pätee myös silloin jos asut jonkun kanssa yhdessä jos hän suostuu osallistumaan myös omistisasuntosi kuluihin jos muuttaisitte takaisin sinne.

Myynti tuskin kannattaa missään tapauksessa koska korkotaso on (vielä) matala ja lainan lyhennys on pakkosäöstöä tulevaisuutta varten joka tuskin onnistuisi samalla tavalla kuin ilman omistusasuntoa. Tämä siksi että asua pitää jossain ja tuskin saat mistään vuokrattua vastaavaa asuntoa jossa vuokra olisi korko+vastike suuruinen jolloin voisit teoriassa säästää itse sen lyhennyksen verran tilille.

Meillä tilanne on se, että meitä on neljä ihmistä. Kaksio on lapsiperheelle ahdas. Isompaan asuntoon ei ollut mahdollista saada lainaa, joten piti lähteä vuokralle, jos halusi lisätilaa. Asunnon olisin halunnut myydä, mutta kauppa ei käynyt naapurillakaan niin miksi olisi käynyt minulla (heillä vielä hienommat pinnat asunnossa kuin omassani). Sen lisäksi vielä oli kiire, koska kaupungin vuokra-asuntoja tarjotaan sillä tavalla, että on pari viikkoa aikaa tehdä päätös ja muutto kuukauden sisällä.

Pakkaa sekoittaa se, että avokki on työtön eikä ole työllistynyt odotetusti. Ei omat rahat tahdo riittää tämän kaiken pyörittämiseen.

Ei ole se elämä, mitä tilasin, mutta pakko vaan koittaa setviä jotenkin.
 
Asuntojen arvot eivät tod. ole nousussa, kuten Timba sanoi. Ite koetin viime vuonna myydä rivaria, eikä toivoakaan, mutta sinun tapauksesi voi olla toisenlainen. Ei vain kannata olla toiveikas siitä, että kummoisesti silti voittoa jäisi. Tärkeintä olisikin vähentää taloudellista ressiä/painetta elämästä. Vaikka nyt ei ole pakkorako, niin sitä ei kannata edes odotella. Taloustilanne ei ole kohenemaan päin kumminkaan. Vastaavassa tilanteessa saletisti möisin, enkä ole kovin innostunut ostamaan yhtään mitään asuntoa ainakaan pitkään aikaan.
 
Back
Ylös Bottom