Kannattaako coca colaa/Pepsiä juoda?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jaunty
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
37
Kysymys.

Kannattaako coca colaa/Pepsiä juoda? Kuulin jostain että tuo kofeeini pepseissä ja kokiksissa voi poistaa kreatinin vaikutuksen lähes kokonaa? Omassakin lisäravinteessa sitä on, niin ajattelin että kannattaako noita juoda sitte ollenkaa? :rolleyes:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kofeiini vähentää kreatiinin imeytymistä. Enemmän haittaa on noiden "virvoikkeiden" sisältämä jumalaton sokerimäärä.

Jätä ne kaikki pois ja siirry light-linjalle.

Dragon sanoi:
Kofeiini vähentää kreatiinin imeytymistä. Enemmän haittaa on noiden "virvoikkeiden" sisältämä jumalaton sokerimäärä.

Jätä ne kaikki pois ja siirry light-linjalle.

Näissä on vielä sekin huono puoli mun kannalta (ja varmaan monien muidenkin) että toi sokerilitkujen litkiminen pistää verensokerin ihan pyllylleen ja sen jälkeen ei edes ruoka maita. Olen muutenkin niin huono syömään. Mieluisin juoma onkin sen takia Pepsi Max. Mitenköhän paljon tota pystyy juomaan ennen kuin tosta makeutusaineesta (olisko aspartaamia) alkaa oleen haittaa?

:offtopic:

Powerhousu sanoi:
Näissä on vielä sekin huono puoli mun kannalta (ja varmaan monien muidenkin) että toi sokerilitkujen litkiminen pistää verensokerin ihan pyllylleen ja sen jälkeen ei edes ruoka maita. Olen muutenkin niin huono syömään. Mieluisin juoma onkin sen takia Pepsi Max. Mitenköhän paljon tota pystyy juomaan ennen kuin tosta makeutusaineesta (olisko aspartaamia) alkaa oleen haittaa?

Päivällä tuota asiaa hieman itsekkin tutkailin ja tällaista löytyi.

http://www.elintarvikevirasto.fi/yrittajalle/index.html?g1374.html
"Aspartaami (E951) on erittäin vähän energiaa sisältävä keinotekoinen makeutusaine, joka koostuu kahdesta elimistössä tavallisesti esiintyvästä aminohaposta, asparagiinihaposta ja fenyylialaniinista. Aminohapot ovat orgaanisia yhdisteitä, jotka ovat proteiinien rakennusaineita. Aspartaami on 100-200 kertaa makeampi kuin tavallinen sokeri. Ei kestä kuumentamista.

Lisäaineiden turvallisuutta arvioiva FAO:n ja WHO:n elin JECFA on arvioinut aspartaamin turvallisuuden 1984, 1988 ja 1996. Aspartaamin hyväksyttävä päivittäin saanti (ADI) on 40 mg/painokilo. Tuote on EU:n sallimissa käyttömäärissä turvallinen, eikä Suomessa ole todettu hyväksyttävän saannin ylittymistä. Aspartaamia sisältäviä tuotteita voidaan
siten käyttää yleisten kohtuullisten ruokatottumusten mukaisesti.

Aspartaamia sisältävissä tuotteissa pitää olla merkintä "sisältää fenyylialaniinin lähteen". Kyseinen merkintä on varoituksena PKU-tautia sairastaville. PKU-tauti on Suomessa erittäin harvinainen. PKU-tautia sairastavien on noudatettava tarkkaa ruokavaliota, joista on poistettu mm. fenyylialaniinia sisältävät soija sekä naudan ja lihan maksa. Tarkempia tietoja ruokavalio-ohjeista saa Väestöliiton perinnöllisyysklinikalta. "

http://www.coca-cola.fi/about/cc_faq.html

"Kuinka paljon aspartaamilla makeutettuja light -tuotteita voi käyttää päivässä?
Terveen henkilön päivittäinen aspartaamin saantisuositus on 40 mg henkilön painokiloa kohden, joka päivä, koko elämänsä ajan. Noin 70-kiloinen henkilö voi juoda 18 tölkkiä Coca-Colaa päivittäinen koko elämänsä ajan."

Löytyi tuon aineen vaarallisuudesta muitakin linkkejä, mutta nopealla katsastuksessa ei ollut mitään faktaa tarjota, joten jätin nuo omaan arvoonsa.

Nimetkää nyt hyvät ihmiset ne threadinne kuvaavalla tavalla! Monen mielestä on todella ärsyttävää edes avata sellaisia threadeja, joiden otsikko on esim. "kysymys", "apua??????!!!11" tai "rrrrusifiksiiiiiii!!!!!1".

Edit: itse asiassa, tuo ""rrrrusifiksiiiiiii!!!!!1" olisi jo huomattavasti kuvailevampi nimi threadille kuin esim. "kysymys", mkäli siinä käsiteltäisiin krusifiksiä, tuota vaffamiästen bravuurinumeroa...

Testailkaa toi Hartwallin veriappelsiini-lime light, on sitten paras limsa mitä oon koskaan maistanu...

Ja threadin alottajalle että jätä ne sokerilitkus pois ja testaile eri light-versiot, niistä löytyy todella hyviä vaihtoehtoja!!

sokerilitkussa on järkeä ainoastaan treenin aikana, ja/tai heti treenin jälkeen nautittuna kohtuullisia määriä, mieluiten proteiinin ja vitamiinien kanssa.

Tomi sanoi:
Nimetkää nyt hyvät ihmiset ne threadinne kuvaavalla tavalla! Monen mielestä on todella ärsyttävää edes avata sellaisia threadeja, joiden otsikko on esim. "kysymys", "apua??????!!!11" tai "rrrrusifiksiiiiiii!!!!!1".

En vois olla enempää samaa mieltä. Siitä plussat...

Tomi sanoi:

Edit: itse asiassa, tuo ""rrrrusifiksiiiiiii!!!!!1" olisi jo huomattavasti kuvailevampi nimi threadille kuin esim. "kysymys", mkäli siinä käsiteltäisiin krusifiksiä, tuota vaffamiästen bravuurinumeroa...

Juuri näin! Miksei voisi otsikoksi laittaa vaikka "Pitäisikö muuttaa ohjelmaa kevyemmäksi/raskaammaksi kun aloitin juuri dietin?", eikä pelkästään "Dietti". Mielestäni otsikko ei voi olla liian pitkä. Iltapäivälehdet ovat asia erikseen.

Ei enää Iltis -otsikoita! Pliis!

Mä en kyllä ymmärrä, miksi pitää juoda limpparia ollenkaan. Ne on tehty jenkeille ja Suomessa esim. kakaroille synttärijuhliin. Sokerilitkua tai sitten hirmuista määrää lisäaineita...

Weeboomi sanoi:
Mä en kyllä ymmärrä, miksi pitää juoda limpparia ollenkaan. Ne on tehty jenkeille ja Suomessa esim. kakaroille synttärijuhliin. Sokerilitkua tai sitten hirmuista määrää lisäaineita...
Joo ei sun tarvi kaikkea ymmärtääkkään.

Ehkä sen takia että ne maistuu hyvälle?

Mutta sokerilimut kannattaa tosiaan jättää vaikka sitten cheattipäiville.
Muuten ne ovat saatanasta.

Colajuomien kofeiinimäärä on pienenlainen, ja muutenkin tuo kreatiini/kofeiini-ristiriita on vahvaakin vahvemmin liioiteltu ja tuo imeytyminen kokonaan väärä termi tässä yhteydessä - silti joku sen aina muistaa kaivaa legendojen värikkäästä muistelmakokoelmasta.
Searchilla löytyy tältäkin palstalta juttua aiheesta, eikä sitä pakettia näin ollen tässä tarvitse alkaa enempää availemaan.

Jaunty sanoi:
Kannattaako coca colaa/Pepsiä juoda? Kuulin jostain että tuo kofeeini pepseissä ja kokiksissa voi poistaa kreatinin vaikutuksen lähes kokonaa? Omassakin lisäravinteessa sitä on, niin ajattelin että kannattaako noita juoda sitte ollenkaa? :rolleyes:

Sokerilimonadit eivät kuulu kehonrakentajan ravintoon ollenkaan. Kofeiinia noissa on aika vähän, mutta kyseiset juomat ovat sen jo verran happamia, että voit sanoa kreatiinille bye bye, jos vedät sitä samaan aikaan.

btw, minkälaista tuo tv:ssäkin mainostettu uusi pepsi on? se mainos missä ne bilettää siellä ulkona. onks se joku tauriinijuttu?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom