Kannataako ohjelman vaihto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jonx
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
37
Elikkäs, olen tässä nyt reenannut noin 11kk 3 -jakoista ohjelmaa tyyliin

1:Rinta, olkapäät,ojentajat - vatsa
2:Jalat - vatsa
3:Selkä,Hauis - vatsa

Olisiko siis järkevää vaihtaa jo ohjelmaa erityyliseksi esim 2-jakoiseksi, kun joku täällä pakkarissa taannoin muistaakseni mainitsi, että lihakset alkaa tottu ohjelmaan jos sitä tekee pitkään ja kehitys hidastuu... Mutta sitten taas tuli mieleen, että miten tuota sitten muuttaa? Kun eikös kumminkin selkä kannata tehdä omana päivänä, samoin myös jalat. Onko tämä siis totta, vai kannattaako jatkaa ohjelmaa siten, että vaihtaa vain toistojen määrää ja esim. siten, että nyt tämä kuukausi ois semmosta massan kasvatusta, esim 3x8-10 sarjaa ja seuraava kuukausi sitten maksimivoimaa ja jne. Vai olenko aivan väärässä :), kertokaahan mielipiteenne ja kiitokset jo etukäteen... :rock:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ohjelmaa pitää vaihtaa Viimeistään silloin,kun se ei enään toimi.Jos olet tehnyt 11kk samalla jaolla ja samoilla liikkeillä ja vielä samoilla sarja ja toisto määrillä,niin olisi jo varmasti aika kokeilla jotain muuta.Kokeile vaikka 4-jakoista.Tai 2-jakoista,jonka teet pari kertaa viikossa tai 8-päivässä,eli joka toinen päivä.Eli harjoitat lihasta 2 kertaa viikossa tai 8 päivässä.Tai sitten HST.Tai voit jatkaa 3-jakoisella,mutta muuttaa jakoa ja vaihtaa niitä liikkeitä.Sarja ja toistomääriä kokeile vaihtaa,mutta jos nuo edelliset määrät mitä olet tehnyt on tuntunut hyvältä,niin se on hyvä!Kyllä varmasti kannattaa kokeilla mitä erinlaisempiä liikkeitäo,että kaikki tulee tutuiksi ja tietää mikä itselle toimii parhaiten.Postaa sitten uusi ohjelmasi tänne!

hernekeppi sanoi:
Ohjelmaa pitää vaihtaa Viimeistään silloin,kun se ei enään toimi.Jos olet tehnyt 11kk samalla jaolla ja samoilla liikkeillä ja vielä samoilla sarja ja toisto määrillä,niin olisi jo varmasti aika kokeilla jotain muuta.Kokeile vaikka 4-jakoista.Tai 2-jakoista,jonka teet pari kertaa viikossa tai 8-päivässä,eli joka toinen päivä.Eli harjoitat lihasta 2 kertaa viikossa tai 8 päivässä.Tai sitten HST.Tai voit jatkaa 3-jakoisella,mutta muuttaa jakoa ja vaihtaa niitä liikkeitä.Sarja ja toistomääriä kokeile vaihtaa,mutta jos nuo edelliset määrät mitä olet tehnyt on tuntunut hyvältä,niin se on hyvä!Kyllä varmasti kannattaa kokeilla mitä erinlaisempiä liikkeitäo,että kaikki tulee tutuiksi ja tietää mikä itselle toimii parhaiten.Postaa sitten uusi ohjelmasi tänne!

Kyllä minä olen aina vaihdellut toisto määriä ja eri liikkeitä joka viikko, mutta aattelin vaan ihan kysästä, että kannattasko koko ohjelma vaihtaa esim 4 jakoiseksi, siinä toivossa että kehityskin paranisi.

1:Rinta - Hauis
2: Selkä
3: Olkapää - Ojentajat
4: Jalat

Joo mun mielestä kannattaa vaihtaa ja kokeilla uutta.Selän treenaamisessä hauiksetkin joutuu rasitukselle,joten vaihda jako tämmöseen:

1.rinta,hauis
2.jalat
3.olkapää,ojentajat
4.selkä

Kokeile tuommosta vaikkapa.Jos tämmöset jako ohjelmat alakaa kyllästyttämään ja haluais kokeilla jotain muuta,niin annampa hyvän esimerkin lainaten MASSAA!VOIMAA! kirjaa(kirjoitan suoraan kirjasta):

PERUSOHJELMA

Tässä on yksinkertaistettu perusohjelmien perusohjelma.Älä anna kuitenkaan yksinkertaisuuden hämätä,sillä tämä on eräs kaikkien yleispätevimpiä ja tehokkaimpia ohjelmia mitä on koskaan käytetty.Ohjelman ytimenä on puhdas nousujohteisuus.

Perusohjelma kolmesti viikossa:

Jalkakyykky 3 sarjaa 5-20 toistoa
Penkkipunnerrus 3 sarjaa 5-20 toistoa
Leuvanveto (vastaote) 3 sarjaa 5-20 toistoa
Pystypunnerrus 3 sarjaa 5-20 toistoa
Maastaveto 1 sarja 5-20 toistoa

Mikrosyklit:

Joka toinen harjoituskerta 5-10 toistoa/sarja
joka toinen kerta taas 20-20 toistoa/sarja
Palautukset:keskimäärin 1-3 minuuttia

Ohjelma tehdään kolmesti viikossa,mutta maastaveto vain joka toinen harjoituskerta.Silloin voi jättää yhden kyykkysarjan pois.
Eli tuommosta.ohjelman tarkoitus on lisätä suorituskykyä näissä perusliikkeissä.

ANTEEKSI,jos innostuin liikaa.tuo nelijakoinen minkä kirjoitin on loistava,jota varmaan todella moni käyttää.Mutta jos alat ottaan nelijakoisen,niin annappa esimerkkiä,mitä liikkeitä teet,eli kirjota viikon ohjelmasi,joka sisältää liikkeet,sarjat ja toisto määrät.

Jos joku viittis suunnitella ohjelman joka noudattas tuota 4-jakoista. Ja tarkoituksena nyt ois hakea lihasmassaa lisää.

EDIT: tietenki tuota searchia vois käyttää :), mutta jos nyt jollain ei oo muuta tekemistä nii antaa palaa vaan :)

Kannattaa vaan searchilla katella niitä ohjelmia..Katot sieltä sellatteen mistä itte tykkäät.

ZaGaTo sanoi:
Kannattaa vaan searchilla katella niitä ohjelmia..Katot sieltä sellatteen mistä itte tykkäät.

Mielestäni olisi parempi kokeilla itse tehdä omat ohjelmansa. Ainakin itse olen aina pyrkinyt tähän. Täältä sitten välillä kysyn mielipidettä ja katselen vähän mitä sinne voisi ottaa kokeiltavaksi. Ja ne liikkeet joista pidän valkkaan aina mukaan ja jätän joitain vähemmän kivoja pois.

Amerikan Jeesus sanoi:
Mielestäni olisi parempi kokeilla itse tehdä omat ohjelmansa. Ainakin itse olen aina pyrkinyt tähän. Täältä sitten välillä kysyn mielipidettä ja katselen vähän mitä sinne voisi ottaa kokeiltavaksi. Ja ne liikkeet joista pidän valkkaan aina mukaan ja jätän joitain vähemmän kivoja pois.

Joo, sitä vaan aattelin, että oisin kahtonu minkälaista ohjelmaa muut tekee (esim. kuinka monta liikettä rinnalle, jne, jne.). Mutta pitää nyt itse suunnitella jonkunlainen ohjelma ja kokeilla millanen tuntuu hyvälle :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jonx sanoi:
Kyllä minä olen aina vaihdellut toisto määriä ja eri liikkeitä joka viikko, mutta aattelin vaan ihan kysästä, että kannattasko koko ohjelma vaihtaa esim 4 jakoiseksi, siinä toivossa että kehityskin paranisi.

1:Rinta - Hauis
2: Selkä
3: Olkapää - Ojentajat
4: Jalat

Jalat

Kyykky
Pohkeet
Prässi
Reiden ojentajat
Reiden koukistajat
+Vatsat

Rinta ja hauis

Penkki
Viparit penkiltä
Vinopenkki
Peck-Deck
Hauiskääntö käsipainoilla
Hauiskääntö tangolla
(Hauiskääntö taljassa: tällä saadaan viimeisetkin mehut irti haubereista treenin päätteeksi)

Olkapäät ja ojentajat

Pystypunnerrus(vasta- ja myötä otteella)
viparit päin makuulta(penkiltä)
Vipunostot sivuille/eteen
Ranskalainen
Ojentajat käsipainoilla
Ojentajat taljassa
Ranteen koukistajat/ojentajat

Selkä

Ylätalja/leuanvedot
MAVE
Kulmasoutu tangolla/käsipainoilla
Alatalja
Selänojennukset +lisäpainot
+Vatsat

Treenijako on:
1.pvä:treeni, 2.pvä:treeni, 3.pvä:lepo, 4.pvä:treeni, 5.pvä:treeni, 6.pvä:lepo ja kierto alusta...

Tossa on ohjelma millä mä olen treenannu n. 3kk ja tuloksiaki on syntyny. Tuossa ei ole sarjojen pituuksia eikä sarjojen määriä koska ne voit määritellä itse sen mukaan mihin tähtään (lihasmassaan, nopeusvoimaan..).

:offtopic: Ei ollu muuta tekemistä ni päätin kirjotella.. jos jotkut viisaammat viitsii/haluaa kommentoida niin palautetta otetaan vastaan. olenhan sentään :david:

No en mä mikään viisas oo mutta silmään pisti seuraavat asiat:
-pohkeet jalkatreenin loppuun
-takareisille joku toinen liike lisää (esim SJMAVE)
-penkin jälkeen vinopenkki ja sitten vasta noi eristävät ja itelle riittää ainakin vaan 1 eristävä mutta jos jaksaa ni tuskin kahestakaan on haittaa
-en ainakaan tekis vipareita eteen ku eiköhän etuolkapäät rasitu rintatreenis tarpeeks
-selänojennuksen pois jos tekee MAVEn

Ja HUOM tää oli vaan mun näkemykset asiasta. Kaikki on erilaisia.

Angel of Death sanoi:
-selänojennuksen pois jos tekee MAVEn

Tarkoitin tässä että teen MAVEa ja ojennuksia vuorotellen treenissä joka toinen selkätreeni MAVE ja joka toinen selänojennukset. unohin vaan kirjottaa :D

Saliohjelmaa kannattaa vaihtaa välillä.Syy tähän on se että jos sinä teet jotain tiettyä saliohjelmaa pitkään täysin samoilla liikkeillä niin lihas tottuu siihen rasitukseen mikä siihen kohdistuu ja jos lihas tottuu siihen rasitukseen niin se ei kehity kovinkaan hyvin.Ohjelmaa ei kuitenkaan tarvitse eikä kannata vaihtaa koko ajan toisenlaiseen.Toivottavasti tämä neuvo auttoi jotenkin. :thumbs:

Zone-sarja -42%
ja sarjojen pituuksia kannattaa vaihdella silloin tällöin, välillä tekee lyhyitä sarjoja isoilla painoilla ja välillä antaa lihasten hieman huilata ja tekee pitempiä sarjoja kevyemmillä painoilla...

Back
Ylös Bottom