Kananmunat (taas)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 20129
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Xtreme sanoi:
...RASVASTA muodostunut kolesteroli hapettuu joutuessaan tekemisiin otsonin kanssa, jota löytyy verisuonien seinämistä!

edit. Ja 110% kannatus ZeiZei:n lausumalle!!!

Näin aluksi veikkaisin, että tarkoitat happiradikaaleja yleensäkin, sillä otsonia, joka toki on erittäin voimakas hapettaja, uskotaan pystyttävän muodostamaan ainoastaan yhden tyyppisistä, harvinaisemmista happiradikaaleista elimistössä (esim. PNAS-artikkeli). Solumme eivät suurista otsonipitoisuuksista tykkää, siksi tätä epäilen. En tosin ole aihetta sen kummemmin penkonut :rolleyes:

Dynamite88 sanoi:
kananmunat on just loistavia, eikös yks muna sis. noin 12g protskua, en oo kyl yhtää varma mut jostai jotai luin tommosta. korjatkaa jos oon vääräs

Muistelisin lukeneeni jostain (Pakkiksesta?) että L-kokoisessa kananmunassa n.7-8 grammaa proteiinia. Voin olla toki väärässäkin

Onko kenelläkään tietoa salomonella tapauksista, jossa tartunta on nimenomaan tullut suomalaisista kananmunista? entä raaka naudan jauheliha?

Salomonella on tietty hoidettavissa mut oireet estää työntekoa, urheilu...
sitä paitsi keskiverto salitreenajalta lähtee 15kg lihaa ja (ainakin) vuoden treenit hukkaan

neutraali sanoi:
varmuuden vuoksi on kyllä syytä keltuaisia välttää IMO eli jos 7munaa syö niin ei kaikkia kokonaisina vaan esim 2kokonaista ja lopuista pelkät valkuaiset mukaan, valkuaista nyt ei todellakaan tarvitse välttää.

Oliko muuten keltuaisessa jopa enemmän protua kun valkuaisessa, näin muistelen.

skuge sanoi:
Oliko muuten keltuaisessa jopa enemmän protua kun valkuaisessa, näin muistelen.
o, siis 100g:tä kohden, mutta keltuainenhan on n30% koko munan painosta eli aikalailla samoissa roteiini määrissä pyöritään per muna(keltuainen/valkuainen).

neutraali sanoi:
varmuuden vuoksi on kyllä syytä keltuaisia välttää IMO eli jos 7munaa syö niin ei kaikkia kokonaisina vaan esim 2kokonaista ja lopuista pelkät valkuaiset mukaan, valkuaista nyt ei todellakaan tarvitse välttää.

Tai sitten käy mittauttamassa parin viikon kanamunabulkin jälkeen kolesterolitasot.

Rowdy sanoi:
Onko kenelläkään tietoa salomonella tapauksista, jossa tartunta on nimenomaan tullut suomalaisista kananmunista? entä raaka naudan jauheliha?

Muistan pakkikselta joskus lukeneeni että koskaan ei ole vielä kotimaisesta kananmunasta salmonellaa löytynyt. :)

Porkkanaraastin sanoi:
Tai sitten käy mittauttamassa parin viikon kanamunabulkin jälkeen kolesterolitasot.

Näistä kolesteroleista jauhetaan kyllä sit kaikenlaista legendaa. Terveellä ihmisellä ei järkevissä määrin syödyn kolesterolin määrällä ei ole mitään vaikutusta kehon sisäisiin kolesteroliarvoihin.

Summa summarum:

Kananmunat:
-halpoja
-paljon protskua
-ei hiilaria
-helppoja
-ei nosta kolesterolia (mikäli sillä on ylipäätänsä mitään merkitystä terveydelle)
-kananmunankeitin on kätevä
-salmonellaa ei saa

Ainoa mikä mua hiukan huolestuttaa on arakidonihappo, mutta hyviä puolia on niin paljon että so not.

Mitä syötte keitettyjen kaniksien kanssa? Mulla menee yleensä silli (stockan tiskiltä $$$) tai abban savukalatahna.

ylikuntoilija sanoi:
Näin aluksi veikkaisin, että tarkoitat happiradikaaleja yleensäkin, sillä otsonia, joka toki on erittäin voimakas hapettaja, uskotaan pystyttävän muodostamaan ainoastaan yhden tyyppisistä, harvinaisemmista happiradikaaleista elimistössä (esim. PNAS-artikkeli). Solumme eivät suurista otsonipitoisuuksista tykkää, siksi tätä epäilen. En tosin ole aihetta sen kummemmin penkonut :rolleyes:

Mielestäni verisuonissa on jotain "paakkuja" olisiko ollut ateromapaakku? Jotka muodostavat elimistöön otsonia. Mutta silti tarkoitin myös muita radikaaleja, jotka toimivat hapettajina...

astro sanoi:
Summa summarum:

Kananmunat:
-halpoja
-paljon protskua
-ei hiilaria
-helppoja
-ei nosta kolesterolia (mikäli sillä on ylipäätänsä mitään merkitystä terveydelle)
-kananmunankeitin on kätevä
-salmonellaa ei saa

Ainoa mikä mua hiukan huolestuttaa on arakidonihappo, mutta hyviä puolia on niin paljon että so not.

Mitä syötte keitettyjen kaniksien kanssa? Mulla menee yleensä silli (stockan tiskiltä $$$) tai abban savukalatahna.

Ei pahalla mutta tämähän menee ihan :offtopic: . Näitä muna keskustelujahan löytynee muualtakin. Tässä oli minulla kysymyksenä, että muuttuuko kananmunan rakenne (tai siis rakennehan muuttuu) keittäessä tai paistaessa. Ja jos muuttuu niin miten?
Ei mua kiinnosta miten niitä kukakin syö vaan tapahtuuko niille ravintoarvoille jotain. Kiitos kyllä niille jotka jo tuohon vastasivat! :)

Porkkanaraastin sanoi:
2viikkoa on aivan liian lyhyt aika tuohon, sanotaan että puolivuotta-vuosi.
astro sanoi:
.
niin, mitäpä vitun väliä niillä korkeilla kolesteroleilla on, ei jumalauta!

edit: itse uskon että munat nostaa kolesterolia reilusti syötynä, esim 7munaa keltuaisineen päivässä on jo aika saatanan paljon.

neutraali sanoi:
2viikkoa on aivan liian lyhyt aika tuohon, sanotaan että puolivuotta-vuosi.

edit: itse uskon että munat nostaa kolesterolia reilusti syötynä, esim 7munaa keltuaisineen päivässä on jo aika saatanan paljon.

Juuri näin! Ite kerkesin vuoden päivät syödä 6 kokonaista kananmunaa ja sit alkoki tulla päänsärkyä ja muuta huippausta. En oo varma oliko just kolesteroli mut nyt syön vain valkuaisia ja tota ongelmaa ei ole

neutraali sanoi:

Niin, siis mitenköhän niillä korkeilla kolesteroliarvoilla on jotakin merkitystä? WHO:n INTERHEAT-tutkimuksessakaan (mukana 52(?) maata) ei löydetty yhteyttä korkeiden kolesteroli-arvojen ja sydäntautikuolleisuuden välillä.

Blacebo sanoi:
Näistä kolesteroleista jauhetaan kyllä sit kaikenlaista legendaa. Terveellä ihmisellä ei järkevissä määrin syödyn kolesterolin määrällä ei ole mitään vaikutusta kehon sisäisiin kolesteroliarvoihin.

Olenko niin väittänytkään? Niillä ihmisillä, joilla on suvussa ollut korkeita kolesteroliarvoja, kannattaisi hieman tarkkailla kolesterolitasoja jos alkaa kananmunia suuria määriä popsimaan.

Critter sanoi:
WHO:n INTERHEAT-tutkimuksessakaan (mukana 52(?) maata) ei löydetty yhteyttä korkeiden kolesteroli-arvojen ja sydäntautikuolleisuuden välillä.

Eikä sen puoleen kuitujen osuudesta sv-tautien ehkäisyssä.

edit: mikä sinänsä ei kauheasti yllätä muuten kuin siinä valossa mitä mediassa syötetään...

Cockton sanoi:
Eikä sen puoleen kuitujen osuudesta sv-tautien ehkäisyssä.

Mitä, mitä? Olenko nyt turhaan ottanut aamuisin kuitudrinkin (vehnäleseiden mahaystävllisistä kuiduista tietenkin) runsaaseen ilmaan sekoitettuna. :itku: Ja niinkuin se guruna pitämäni Ilander neuvoi. :lol2:

Suositut

Back
Ylös Bottom