Kananmunaa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eikös se oo sillee ku kananmunan paistaa pannulla että ne valkuaisaineet "tuhoutuu" niin kuumassa? Mutta onko ne kuitenkin lihasten kasvatusten kannalta käypää proteiinia paistettunakin? Vähän nolo kysellä tämmösii mut en tiiä mistä muualtakaan saisin vastauksen :nolo: korjatkaa jos tossa on jotain väärää.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kyllähän ne säilyy ihan hyvin vaikka ne paistaisi tai keittäisi. Rakenne vain muuttuu noissa proteiineissa.

Syö ne kypsänä vain. Proteiinien sekundäärirakenne hajoaa kuumennettaessa, jolloin proteiini "kuolee" eli menettää biologiset ominaisuutensa. Tämä ei kuitenkaan vaikuta ravinnollisiin ominaisuuksiin, koska keho hajottaa proteiinin muutenkin vapaiksi aminohapoiksi.

Zone-sarja -42%
Niin ja sitäpaitsi; kanan normaaliin bakteeristoon kuuluu se kiva bakteeri joka aiheuttaa ihmisillä salmonellaa. Joten kypsytys muodossa tai toisessa (paistaminen, keittäminen) olisi ainakin mun mielestä ihan suositeltavaa. Sitäpaitsi paistettu muna on hyvvää...

maxmussel sanoi:
Niin ja sitäpaitsi; kanan normaaliin bakteeristoon kuuluu se kiva bakteeri joka aiheuttaa ihmisillä salmonellaa. Joten kypsytys muodossa tai toisessa (paistaminen, keittäminen) olisi ainakin mun mielestä ihan suositeltavaa. Sitäpaitsi paistettu muna on hyvvää...
Jep, tämä on aina hyvä pitää mielessä.

maxmussel sanoi:

Samaa mieltä. Ja vaikkei toi salmonella nyt niin hirveen yleistä olisikaan, niin todennäköisyys saada se kasvaa aika isoksi jos jokapäivä vetää raakaa kanamunaa napaansa.

Joskus vuonna yks ja kaks kun pika aterian tempas eli heraa,maitoa,banaania ja raaka kananmuna tehosekoittimella sekaisin ja naamaan niin aina oli maha sekaisin.
Ravintolassa muuten kanan käsittely sen salmonella on kanssa on aika tarkkaa että on siinä joku riskinsä.

japa sanoi:
Joskus vuonna yks ja kaks kun pika aterian tempas eli heraa,maitoa,banaania ja raaka kananmuna tehosekoittimella sekaisin ja naamaan niin aina oli maha sekaisin.
Ravintolassa muuten kanan käsittely sen salmonella on kanssa on aika tarkkaa että on siinä joku riskinsä.

joo. ei saa kait raa'an kanan lähellä pitää muita ruokatarvikkeita.. en kyllä suosittelis lähteä ottamaan mitään riskejä ton kanan kanssa. aina kunnolla kypsäksi. sitäpaitsi ylikypsä kana on hyvää :kuola:

Höh..oon ite rouskinu menemään aina aamiaisella 2 kanamunaa raakana + 2 kanamunaa illalla raakana! Oon vaan niin laiska et en jaksa paistella/keitellä niitä.
Oon käsittäny ettei suomalaisista kananmunista saa raakanakaan salmonellaa?

Kparta sanoi:
Höh..oon ite rouskinu menemään aina aamiaisella 2 kanamunaa raakana + 2 kanamunaa illalla raakana! Oon vaan niin laiska et en jaksa paistella/keitellä niitä.
Oon käsittäny ettei suomalaisista kananmunista saa raakanakaan salmonellaa?
Ei niistä salmonellaa saa :lol2: en oo ainakaan koskaan kuullu :jahas: Raaka kana on asia erikseen, se todellakin kannattaa kypsentää mieluummin yli kuin alikypsäks. Eikä raakaa kanaa syö kyllä edes :david: ilman että :urjo:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo ite oon kanssa ymmärtäny, ettei raakojen kananmunien syömisestä kannattaisi ottaa salmonellan takia paineita. Toinen asia kuten sanottukin on raaka kanan liha...

Mulla menee valkuaisia parhaina päivinä 12kpl raakana. Ei vielä oo ainakaan mitää tullut, ehkä sitte myöhemmi...en tiiä.

Siis riskihän aina on, mutta kuinka suuri se on sitten toinen juttu. Salmonellan voi käsittääkseni kuitenkin saada myös kananmunista, koska A) munan kuori on aikas huokoinen ja B) Millä perusteella salmonella häviää siitä munasta joka on tullut salmonellaa kantavasta kanasta?
Suomessa kyllä ne kanat on varmaan kohtuullisen testattuja salmonella varalta. Tiiä sitten..Voin olla väärässäkin.

lainaus finfoodin sivuita (http://www.finfood.fi/kananmuna -> kanalasta keittiöön -> 10 kysymystä)

9. Voiko raa'asta kananmunasta saada salmonellan?

Kyllä voi, mutta Suomessa salmonellaa esiintyy kansainvälisesti katsoen erittäin vähän ja suurin osa tartunnoista on peräisin ulkomailta. Myös kananmunien tuotantoketju on välttynyt salmonellalta. Säilyttääksemme tämän poikkeuksellisen hyvän tilanteemme, Suomessa noudatetaan EU:n hyväksymää kansallista salmonellavalvontaohjelmaa. Käytännössä yhdestä kanaparvesta otetaan sen elinaikana useita salmonellanäytteitä ensin siitos- ja kasvatuskanalassa ja edelleen munintakanalassa. Munintakanalassa näytteitä otetaan kaikkiaan kolme kappaletta, yksi munintakauden alussa, yksi keskivaiheilla ja yksi ennen teurastusta. Näytteitä tutkitaan Eläinlääkintä- ja elintarviketutkimuslaitoksessa vuosittain tuhansia ja esimerkiksi viime vuonna ei munintakanaloista löytynyt yhtään positiivista näytettä. Yhtä kattava valvontaohjelma on Suomen lisäksi EU-maista vain Ruotsilla.

Kyllähän se riski Suomessa on samaa luokkaa kun jäädä auton alle. Eikä sitä kovin helpolla saa ulkomaillakaan, esim. Suomalaisten hampurilais ketjujen raaka-aineet tulee pääosin muulta ja majoneesihan sisältää raakaa kananmunaa, enkä ole IKINÄ kuullut että kukaan olisi sitä niistäkään saanut.

Niin tai tekee "Terot" ja syö ne sarjojen välillä. :hyper:

(lukekaa yleisen puolelta sali-komediaa threadi jos ette tiedä kuka tuo on...saatte hyvät naurut)

Suomessa on hyvin tarkat salmonellatarkistukset munantuottajilla. Lisäksi olen ymmärtänyt, että itse lihasta on helpompi saada salmonella kun itse munasta. Kananmuna on hyvä proteiininlähde ja ehkä se kaikkein edullisin. :thumbs:

Niin ja keitetystä kananmunasta on helppo erottaa keltuainen jos väkisin tahtoo silleen tehdä, verrattuna raakaan munaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom