Kananmuna ja kolesteroli

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
38
Tajusin, että kananmunassahan on varsin hyvät proteiiniarvot. Kertokaas samalla ensinnäkin, paljonko proteiinia on yhdessä keitetyttä tai paistetussa kananmunassa?

Toisekseen, olen elänyt siinä uskossa, että kananmunat ovat kovin kolesterolipitoisia, ja määräänsä suuremmat kolesteroliarvot ovat terveydelle vaarallisia. Minkäs verran siinä on perää ja kuinka monta niitä kananmunia sitten uskaltaa päivän aikana mussutella?

Kiitos.

Muistaakseni yksi keitetty kananmunan valkuainen sisältää 3g proteiinia. Valkuaisia saa syödä ihan huoletta, joku viisas on jossain kirjottanut että keltuaisia vois syödä semmoset 1-2 päivässä, viisaammat kertokoot tarkemmin

Poistat kanamunast keltuaisen nii siinä lähtee n.80% kananmunan sisältämäst energiast ja kaikki kolesteroli...proteiinit siis jäävät jäljelle..ite oon tollee aina tehny :)

T.J.P sanoi:
Poistat kanamunast keltuaisen nii siinä lähtee n.80% kananmunan sisältämäst energiast ja kaikki kolesteroli...proteiinit siis jäävät jäljelle..ite oon tollee aina tehny :)
Kannattee selata Crowleyn linkin threadeja, asia ei ole niin yksiselitteinen..

T.J.P sanoi:

Hyvä idea. Ei väliä vaikka samalla lähtee n.puolet kananmunan proteiineista ja n.100% vitamiineista ja hivenaineista? Ja keltuaisen proteiini on sitä paitsi valkuaista laadukkaampaa.

Ja vielä kerran...

Toisilla ihmisillä ruuan kolestrooli vaikuttaa verenkolestrooliin enemmän kuin toisten. Syytä on myös kiinnittää ruuan rasvan laatuun ja määrään. Viimeistään 30 iässä olisi hyvä käydä verikokeissa mistä selviää kolestrolit ja rasva-arvot. Jos on suvussa alttiutta niin aikaisemminkin.

Critter sanoi:
Hyvä idea. Ei väliä vaikka samalla lähtee n.puolet kananmunan proteiineista ja n.100% vitamiineista ja hivenaineista? Ja keltuaisen proteiini on sitä paitsi valkuaista laadukkaampaa.

Siis ton minkä tossa mainitsin nii luin sen fitness lehden sivulta...keltuaises ei oo proteiinia vai onko? (korjatkaa jos oon vääräs) Ja ne vitamiinit ja hivenaineet tulee ainakin mulla iha muualta. Tällä asialla paljon muutenkaa välii ku mä en noita kananmunii nii usei vetele...

T.J.P sanoi:
Siis ton minkä tossa mainitsin nii luin sen fitness lehden sivulta...keltuaises ei oo proteiinia vai onko? (korjatkaa jos oon vääräs) Ja ne vitamiinit ja hivenaineet tulee ainakin mulla iha muualta. Tällä asialla paljon muutenkaa välii ku mä en noita kananmunii nii usei vetele...

Keltuaisessa on 15% proteiinia, kun taas valkuaisessa on 10%. Ja parempilaatuista. En näe kyllä mitään syytä jättää keltuaista syömättä. Älyttömästi vitaaliaineita ja kaikin mittarein mitattuna terveellistä rasvaa. Esim. D-vitamiinin lähteenä kananmuna on hyvä. Mistä saat päivittäisen D-vitamiinisi?

Mitenkä lienevät menneet syöntisuositukset..jokohan nyt luvattiin 3 kokonaista munaa viikossa. HAH.
Keltuainen sisältää metioniinia summuita makeita aineita..ja antaa maun.
Kolestrottiongelmaiset erikseen. Heillä ruokavalion kolesteroli pitää saada vähäksi, muuten 'no worries'.
Kuka uskaltaa syödä katkarapuja ?

P

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos ei suvussa ole kolesteroliongelmaa niin vedä vaikka 4 keltuaista päivässä. Oli Body-lehdessä juttu ja sen mukaan voit huoletta syödä ne keltuaiset kunhan ei äärimmäisyyksiin mennä. "Kolesterolin nauttiminen vaikuttaa vain marginaalisesti veren kolesteroliin" Hyvän olon munissa vieläkin enemmän terveellisiä ainesosia.

Keskimääräisessä (M 58g) kananmunassa on proteiinia noin 6,75 josta 3g keltuaisessa ja loput 3,75g valkuaisessa(lähde:fineli). Suurin osa kananmunan vitamiineista ja hivenaineista on keltuaisessa. Samoin kuin keltuainen sisältää paljon hyviä ja tarpeellisia rasvoja.

Eikä kananmunan sisältämä kolesteroli vaikuta veren kolesterolipitoisuuksiin kuin harvoilla yksilöillä. Rasvojen laadulla on enemmän merkitystä.

Itse olen aina syönyt paljon kananmunia, ja viimeisen puolen vuoden aikana noin reilut 1600 kappaletta, eli suunnilleen 10 päivässä, keltuaisineen. Kolesteroliarvot olivat paitsi selvästi viitealueella niin myös erinomaiset.

Kananmunat on halpaa ja hyvää safkaa. Nyt munakasta napaan :kuola:

Edit: Ainiin, tuli myös kyseisenä puolen vuoden aikana usein ostettua kilon pussi katkarapuja kun halvalla sai ;)

Aiheesta lisää, (sori jos on :wanha: )

Finfood Kananmuna tiedotus / ravintotietoa

Lyhyt quote tuolta;
Ravinnon kolesterolilla on jonkin verran vaikutusta veren kolesterolin määrään, mutta normaalisti elimistön omat säätelymekanismit pystyvät huolehtimaan kolesterolitasapainon säilyttämisestä. Tällöin kolesterolin imeytyminen suolistosta vähenee, kun tarjonta ruoan mukana lisääntyy. Toisaalta mitä enemmän ruoasta saadaan kolesterolia sitä vähemmän elimistö kolesterolia tuottaa. Siksi kolesterolin määrä elimistössä lisääntyy terveellä ihmisellä yleensä vain vähän saannin lisääntyessä.
...
Ravinnon kolesterolia voimakkaammin veren kolesterolin määrään vaikuttaa ravinnon rasvan laatu.
...
Suomalaisissa ravitsemussuosituksissa :david: terveelle väestölle ei esitetä suositusta ravinnon kolesterolin saannista tai kananmunien käytöstä.

Ite syön muuten pari kymppipakkausta viikossa. Yleensä "Hyvän olon Omega" (tjsp).

Tämä kaikki lienee mitä suurimmassa määrin henkilökohtaisista ominaisuuksista kiinni. Itse voin välillä olla pitkiäkin aikoja ilman, ja toisinaan sitten menee viisikin munaa päivässä. Joo, on taas ollut hyviä tarjouksia.

Kokonaiskolesterolikin tuli viimein mitattua suhteellisen eläimellisrasvaisen, joskin vähämunaisen viikon jälkeen 4.6, eli välitöntä hengenvaaraa ei taida olla.

Sanoisinpa, että hitot suosituksista, pitää vain ottaa selvää sopiiko moinen munastelu itselle.

:rolleyes: onpas muuten tekstiä... :nolo:

Yhdysvallat, lasket munan painon ja katot finellista? Ja jos tosiaan jenkeissa asut niinku nimimerkista paattelisin niin munanvalkuaisia saa purkissa kaupasta ja niita voin lampimasti suositella. Purkissa noin 210kcal ja proteiinia 42g, etta ei ollenkaan paha. Ja makua saat vaikka sekottamalla kokonaisia munia joukkoon tai salsaa lisaamalla. Itella aika perussetti munanvalkuaisia puolet purkista + salsaa ja ruokajuomaks maitoa.

Suositut

Back
Ylös Bottom