Kananmuna ja hyvä rasva.

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
58
Kun nyt laskeskelen syömisistä kalorit, protskut ja rasvat, olin ihmeissäni kun huomasin että kananmuna sisältää hitosti pahaa rasvaa :(

Olen ymmärtänyt että iltapalssa pitäisi olla protskua ja rasvaa, mutta ei niin paljon hiilareita.

Ajattelin että kananmunasta saa rasvaa ja protskua kivasti, mutta taitaa olla huonoa rasvaa.

Mitäs jengi syö iltapalaksi. Mistä saatte protskua ja hyvää rasvaa.

Sydänliitto näköjään suosittaa max. 2 kananmunaa / viikko.

Tyydyttynyttä rasvaa 2,1 g/100 g ei mielestäni ole paljon. Sydänliiton keltuaisen kolesterolipitoisuuteen perustuvilla suosituksilla voi pyyhkiä persettä jos syö muuten siististi, eikä mätä samalla tyydyttyneitä rasvoja sisältäviä energiapommeja.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=8513&lang=fi

edit: niin, ja iltapalaksi on nyt dieetillä mennyt munakas, johon tulee nälästä riippuen 3-4 kokonaista kananmunaa ja 100 g kalkkunaleikettä. Kyytipojaksi vajaa 10 cm pätkä tuorekurkkua ja pari kalaöljykapselia.

Älä syö keltuaista siitä kananmunasta. Siinä se rasva mun käsityksen mukaan on. Jos olen väärässä, niin sydänkohtaus taitaa kolkuttaa ovella. :D

Itse mussuttelen iltaisin tonnikalaa, rahkaa, tai niitä kananmunan valkuaisia. Joskus protskudrinkki, kun ei jaksa syödä tai ei ole mitään. Rasvan otan rypsiöljystä. Lusikalla vaan naamariin.

EDIT: En mä vissiin sitten saakaan sitä laakia. :)

Tomi sanoi:
Tyydyttynyttä rasvaa 2,1 g/100 g ei mielestäni ole paljon. Sydänliiton keltuaisen kolesterolipitoisuuteen perustuvilla suosituksilla voi pyyhkiä persettä jos syö muuten siististi, eikä mätä samalla tyydyttyneitä rasvoja sisältäviä energiapommeja.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=8513&lang=fi

edit: niin, ja iltapalaksi on nyt dieetillä mennyt munakas, johon tulee nälästä riippuen 3-4 kokonaista kananmunaa ja 100 g kalkkunaleikettä. Kyytipojaksi vajaa 10 cm pätkä tuorekurkkua ja pari kalaöljykapselia.

Miten kun fineli.fi sivulla on kuitenkin kokonais rasvat huimat 10,3 % :eek:

Ei tolla ole mitään väliä mitä rasvaa se on. Pääasia että maistuu hyvältä ja kokonaismäärät ovat sopivia. Pää teillä vaan lopulta hajoaa kun stressaatte että nyt tästä kananmunasta mä saan 2 g vääränlaisia rasvoja, mun elämä on ohi!

yykaakoo sanoi:
Miten kun fineli.fi sivulla on kuitenkin kokonais rasvat huimat 10,3 % :eek:
Mitä väliä? Jos se kaikki olisi tyydyttynyttä rasvaa, ymmärtäisin :eek:-hymiön. Siinä on kuitenkin terveellisiä ja testotasoja kohottavia rasvojakin, (kerta- ja monityydytymätön) joten miksi murehtia moisesta? Ethän kuitenkaan syö iltapalalla juurikaan hiilareita, varsinkaan nopeita, joten rasva-proteiini-iltapala on erittäin hyvä ratkaisu - jaksat aamuun ilman hiilareita.

GoA sanoi:
Ei tolla ole mitään väliä mitä rasvaa se on. Pääasia että maistuu hyvältä ja kokonaismäärät ovat sopivia. Pää teillä vaan lopulta hajoaa kun stressaatte että nyt tästä kananmunasta mä saan 2 g vääränlaisia rasvoja, mun elämä on ohi!

No kai nyt sillä on väliä, että onko jossain tuotteessa 2g vaiko 10g rasvaa per 100g. Ero on viisinkertainen ! Sama kun ostaisi protsku pulveria ja aivan sama onko siinä 15g tai 75g protskua / 100g. ;)

Rasvassa on yli 2 kertaa enemmän kcal per gramma, verrattuna hiilareihin ja protskuihin.

Eli mulle tämä on oleellinen tieto, kun pitää pudottaa 15kg läskiä syömällä -500kcal päivässä.

Tomi varmaan tietää mistä puhuu.
Nimenomaan iltapalaksi olin ajatellut kananmunia käyttää. Saa protskua ja rasvaa. Ja uskotaan sitten ettei tarvitse huolestua rasvan laadusta, jos kerta vain 2g on "pahaa rasvaa", ja loput 8 sitten hyviä?

Saapahan vähän vaihtelua raejuustoon ja maitorahkaan, jota muuten ostan sitä 0,3% rasva versiota :nolo:

Onko muita hyviä iltapala ehdotuksia muuten ?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mutta muistakaa nyt sitten, että ihmiskeho tarvitsee myös sitä ns. pahaa rasvaa, eli ei sen syömistä saa kokonaan lopettaa, eli sitten dieetillä tai bulkilla tai ihan millä vaan ruokavaliolla.

Mitäs jengi syö iltapalaksi. Mistä saatte protskua ja hyvää rasvaa.
Itellä menee yleensä 3 kananmunaa ja paljon raejuustoa, lisäksi syön pelkkää leikkelettä (kinkkua tai kalkkunaa) ja juomaksi maitoa. Onko muuten suuremmin haittaa että tuosta maidosta saa jonkun verran hiilareita vai pitäisikö ne karsia iltapalasta kokonaan pois? Tulee juotua noin 2,5 dl eli noin 10 g hiilihydraattia.

Ei mitään merkitystä tuollaisella 10 g hiilareita, jos et jollain kisadieetillä tai vastaavalla ole, ja mahtaako olla silloinkaan jos ne vaan on huomioitu kokonaiskaloreissa.

Tuo kyllä ihmetyttää että mikä se aina on mikä saa ihmiset karsastamaan "huonoja" rasvoja?!? Kyllä se kuitenkin on niin, että kaikkia niitä rasvoja me tarvitaan oikeassa suhteessa ja jos kalorimäärä on isompi niin kyllähän se rasvojen 30% on myös isompi!

Itse syön huoletta 3-4 munaa iltapalaksi (suhteet prot-rasva illalliseen ovat aika mallikkaat) hyvin menee! Plussilla kun olen niin rasvaa tulee tasaiseen tahtiin (onneksi suht hitaasti) ja voima nousee rominalla.

Siitä olon muutoksesta sen verran että verenpaine esimerkiksi on laskenut 140/90 ->120/78 kolmessa kuukaudessa. Lahitulevaisuudessa mittautan myös veriarvot ja uskallan väittää, että hyvällä mallilla on!

Ps. Kyllä se kalaöljykin on epäterveellistä jos ei mitään muuta rasva syö!

Edit: Tosiaan kannattaa katsoa vähän mitä se keltuainen itseasiassa sisältää... Voipi olla että moni yllättyy iloisesti.

Kohtapuoliin on tuon roa-kuurin yhteydessä niitä verikokeita ja siinä samassa pitää ottaa myös nuo kolesteroliarvot.Saapa nähdä miltä ne näyttää,on meinaan tullut vedettyä kananmunia keltuaisineen aika kovasti.

Mä laskin just, että vko:ssa tulee vedettyä ~20 kananmunaa. Keltuaisineen. Oliskohan syytä vähän rajoittaa? Verikokeissakaan ei ole hetkeen tullut käytyä.

Aziiz sanoi:
Mä laskin just, että vko:ssa tulee vedettyä ~20 kananmunaa. Keltuaisineen. Oliskohan syytä vähän rajoittaa? Verikokeissakaan ei ole hetkeen tullut käytyä.
Meikäläinen vetänyt viikossa öpaut 28 munaa,4 päivässä.Nyt emäntä kuitenkin sano että rajottaa vähäsen niin ei nuo arvot kovin pääse nousemaan.

Gdane sanoi:
Tuo kyllä ihmetyttää että mikä se aina on mikä saa ihmiset karsastamaan "huonoja" rasvoja?!? Kyllä se kuitenkin on niin, että kaikkia niitä rasvoja me tarvitaan oikeassa suhteessa ja jos kalorimäärä on isompi niin kyllähän se rasvojen 30% on myös isompi!

Itse syön huoletta 3-4 munaa iltapalaksi (suhteet prot-rasva illalliseen ovat aika mallikkaat) hyvin menee! Plussilla kun olen niin rasvaa tulee tasaiseen tahtiin (onneksi suht hitaasti) ja voima nousee rominalla.

Siitä olon muutoksesta sen verran että verenpaine esimerkiksi on laskenut 140/90 ->120/78 kolmessa kuukaudessa. Lahitulevaisuudessa mittautan myös veriarvot ja uskallan väittää, että hyvällä mallilla on!

Ps. Kyllä se kalaöljykin on epäterveellistä jos ei mitään muuta rasva syö!

Edit: Tosiaan kannattaa katsoa vähän mitä se keltuainen itseasiassa sisältää... Voipi olla että moni yllättyy iloisesti.
Suosittelen kaikkien vielä näissä rasva-asioissa painiskelevien lukasemaan Gdane:n viestin vielä kertaalleen ajatuksen kanssa uudestaan.

Eipä juurikaan ole olemassa huonoa sitä taikka tätä, vaan on olemassa ruokavaliota jotka ovat perseellään, tai eivät ole perseellään...näin karrikoidusti sanottuna.

Itse vetelen myös n. 4 kananmunaa raakana / vrk ja olen käynyt ko. ruokavalion tuoksinnassa myöskin mittauttamassa veriarvoni...tuloksena ennätyksellisen hyvät lukemat.
Se täytyy kyllä todeta, että ei tästä yksin kananmunaa voi kiitellä, kyllä sitä tuli muutettua paljon muitakin tekijöitä...mm. hiilihydraattien määrää ja laatua.

Kananmunista vielä sen verran; jos syötte niitä raakana, niin kannattaa huolehtia myös B-vitamiini saannista, sillä raaka kananmuna kuluttaa biotiinia.

Pii sanoi:
Kananmunista vielä sen verran; jos syötte niitä raakana, niin kannattaa huolehtia myös B-vitamiini saannista, sillä raaka kananmuna kuluttaa biotiinia.
Siis haittaa sen imeytymistä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom