Kamppailulajin sovittaminen punttailuharrastukseen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Varmasti tätä aihetta on käsitelty tai sivuttu aiemminkin, mutta älkää silti ampuko :david: hymiöillä. :)

Olen ottanut yhteyttä bjj/nhb seuraan kurssille osallistumisen merkeissä, ja sieltä varoitettiin että "raudat tulevat varmasti tippumaan" voimailuharrastuksessa. No tämähän on tietysti perseestä, koska raudan pitää nousta eikä laskea. Ei tässä vuotta olla turhaan salilla hikoiltu. :D

Onko kehitys mahdollista sekä punttisalin että tatamin puolella? Tarkoituksenani ei ole osallistua mihinkään kisoihin ainakaan bjj:n puolella, vaan etupäässä kunnon ja hauskanpidon vuoksi matossa vähän väännellä ja käännellä.

Puhuiko Tony Halme paskaa sanoessaan että "ei ole ylikuntoa, ainoastaan alisyömistä?" Jos syön kuin viimeistä päivää lipittäen tolkuttomat määrät proteiinidrinkkejä, onnistunko säilyttämään lihat ja voimat, kenties jopa kasvattaa niitä?

Miten te muut olette onnistuneet sovittamaan bjj:n ja punttailun elämäänne?

Onhan tästä aiheesta ollut täällä paljonkin juttua. Et pysty kyllä vetää kumpiakin täyspainosesti puhtain keinoin, kyllä se raja tulee vastaan. Itsellä tulehtu hauiksen päät ja lopetin kyllä vaparin tossa vuos sitten sen takia.

Tomppa85 sanoi:
Onko kehitys mahdollista sekä punttisalin että tatamin puolella?

Ilman muuta. Tyypillisesti painitouhuja aloittaessa tapahtuu pieni notkahdus jolloin oma paino tippuu ja tulokset junnaa/vähän putoaa. Johtuu kulutuksen kasvamisesta, uuden tyyppisestä rasituksesta ja planettojen asennoista. Yleensä tuohon vaiheeseen kuuluu myös se punttitreenin kanssa sählääminen ja painitouhuihin sovittaminen. Kun kroppa on tottunu pyöriskelyyn ja sopiva harjoittelun ja levon kokonaispaketti löytynyt, alkaa rauta taas kulkea.

Tomppa85 sanoi:
Puhuiko Tony Halme paskaa

Tämä kysymys kannattaa ohjata suoraan Bodaajalle.

Tomppa85 sanoi:
Jos syön kuin viimeistä päivää lipittäen tolkuttomat määrät proteiinidrinkkejä, onnistunko säilyttämään lihat ja voimat, kenties jopa kasvattaa niitä?

Reilu safkaaminen kannattaa aina, niin lisääntyvästä rasituksesta palautumisen kuin tarpeettoman painon tippumisen välttämisen kannalta.

Tomppa85 sanoi:

Toi on helppo yhtälö. Mä niin toivon että joku opastais kuinka sovittaa elämä punttailuun ja BJJ:uun :)

Kyllä ne raudat kasvaa jos vuosi vasta on voimailua takana. Salitreenit täytyy vaan muuttaa sellasiks että niistä palautuu nopeempaa ja on virtaa painia. Body tyylinen treeni kannattaa unohtaa ja tehdä vaikka koko kroppa 2kertaa viikossa esim. Päivä 1. Kyykky, leuanveto, penkki, rinnalleveto + vatsoja ja jotain mikä miellyttää. Päivä 2. Etukyykky, kapea penkki, maastaveto, hyvää huomenta + vatsoja ja jotain väkästelyä. Ei liian raskaasti mutta eihän sitä voimaa millään hiluilla saada että rautaa vaan tankoon. Kyllä tuohon tyylin treenaillen ainakin omalla kohdalla on hiukan kehitystäkin tullut vaikka paino menee kaiken aikaa alaspäin. Pieniä ryyppykausia lukuun ottamatta:D

Ja tästä aiheesta on niin paljon täälä jo jauhettu että vois olla ihan hyvä jos keräiltäis kaikki yhteen thrediin...

Kiitos vastauksista. Ei minua pienet notkahdukset haittaa, kunhan pitkällä tähtäimellä kehitystä tulee. Kuulostaako 2 krt koko kropan treeni ja kahdet bjj/nhb treenit viikossa sopivalta? Ruokailu on tietty täysin kunnossa ja lisäravinteita syön paljon.

Puhtaasti kehonrakennustyyppinen treeni ei minua edes kiinnosta, vaan olen pikkuhiljaa suuntaamassa kohti voimapainotteisempaa treeniä. Tosin enemmän lihasta olisi aina plussaa. ;)

Tomppa85 sanoi:
Kiitos vastauksista. Ei minua pienet notkahdukset haittaa, kunhan pitkällä tähtäimellä kehitystä tulee. Kuulostaako 2 krt koko kropan treeni ja kahdet bjj/nhb treenit viikossa sopivalta? Ruokailu on tietty täysin kunnossa ja lisäravinteita syön paljon.

Puhtaasti kehonrakennustyyppinen treeni ei minua edes kiinnosta, vaan olen pikkuhiljaa suuntaamassa kohti voimapainotteisempaa treeniä. Tosin enemmän lihasta olisi aina plussaa. ;)

Kyllä tuo alkuunsa varmaan ihan sopiva on. Sitten kun alkaa kunto oleen sellanen että ei ihan atomeina ole joka bjj/nhb treenien jälkeen niin voi lisätäkkin lajitreenejä tai muuta aerobista. Tuo kuntopuoli kumminkin on kanssa todella tärkeä. Punttitreeneiksi mun mielestä riittää tuo 2krt viikossa ihan hyvin mutta tuota puuskutus jumppaa sais olla suhteessa enemmän.

Tomppa85 sanoi:
Varmasti tätä aihetta on käsitelty tai sivuttu aiemminkin, mutta älkää silti ampuko :david: hymiöillä. :)

Olen ottanut yhteyttä bjj/nhb seuraan kurssille osallistumisen merkeissä, ja sieltä varoitettiin että "raudat tulevat varmasti tippumaan" voimailuharrastuksessa. No tämähän on tietysti perseestä, koska raudan pitää nousta eikä laskea. Ei tässä vuotta olla turhaan salilla hikoiltu. :D

Onko kehitys mahdollista sekä punttisalin että tatamin puolella? Tarkoituksenani ei ole osallistua mihinkään kisoihin ainakaan bjj:n puolella, vaan etupäässä kunnon ja hauskanpidon vuoksi matossa vähän väännellä ja käännellä.

Puhuiko Tony Halme paskaa sanoessaan että "ei ole ylikuntoa, ainoastaan alisyömistä?" Jos syön kuin viimeistä päivää lipittäen tolkuttomat määrät proteiinidrinkkejä, onnistunko säilyttämään lihat ja voimat, kenties jopa kasvattaa niitä?

Multa ei ainakaan onnistunut, yritin lukkopainia alkaa harrastamaan..ja kyynärvarret/hauikset alkoi oireilla oikein kunnolla. Toki olisin voiniut lopettaa punttihommat...mutta niissä on jo päässyt jonkinmoisiin tuloksiin, kun taas lukkopainissa oli kaikki aivan alkajan tasolla...niimpä ainakin toistaiseksi puntit vei voiton....

joo puntti + lajitreeni on aika rasittavaa touhua kropalle. itse kickboxingia + punttia 24/7 melkeen. tosin nyt vasta tajusin että on vähän annettava enemmän lepoa kropalle koska juuri n viikko sitten kärsin akuutista ylikunnosta jossa yht äkkiä tuntui vain että "en jaksa tehdä helvetti yhtään mitään" ja isku nenän tukkoon. tästä eteenpäin viikko taukoa salilta ja tämän jälkeen kevyillä aerobisilla alkuun jonka jälkeen taas on lähtenyt uuteen nousuun. tosin taas ollaan hieman väsyneitä mutta onneks tänään ei ole kuin lajitreeni jonka jälkeen huomena täydellinen lepopäivä. eilen nukkumaanmennessä tuli todella paha olo ja vähän kutkutteli koko kroppaa joten merkkejä on taas ilmassa. eimuutakun taas pari lepopäivää totaalisesti. tosin tänään on vielä lajitreenit.

Itse olen myös ajatellut hiippailla BJJ:n peruskurssille tammikuun puolella. Punttitreeniä aion suorittaa kolme kertaa viikossa, joko kroppa puoliksi jaettuna tai kokonaan kerralla treenattuna. Mielestäni ylikuntoa pelätään liikaakin; itse aion pitää viikossa yhden totaalilepopäivän ja syödä riittävästi. Tähän pitäisi vielä yhdistää meinaan lisäksi tkd ja aikidokin jollain järkevällä aikataululla. :D Lisäksi ensi vuoden alkupuolella aloittamaani punttiohjelmaan kuuluu lepoviikko joka seitsemäs viikko, jonka uskon myös auttavan asiaa. Ohjelmaa voi myös muuttaa niin, että puntista pidetään taukoa joka neljäs viikko, jos on tarpeen. Toisaalta, enpä hae puntilta mitään valtavaa kasvua, enneminkin ehkä funktionaalista voimaa ja perus brädpittfightclub-tyyppistä kuntoa.

Olisihan se harmittavaa jos tulokset romahtaisivat ja joutuisi loppujenlopuksi pakkotilanteeseen, jossa valittava on joko punttailuharrastus tai kamppailulaji.

Aion kuitenkin todistaa kaikki vääräksi ja paitsi ylläpitää vanhat tulokset ja lihat, myös kasvattaa niitä huimasti. :D

Ajattelin toteuttaa tämän:

-Pehmeällä laskulla, eli alan pikkuhiljaa lisäämään aerobisen määrää ennen bjj:n peruskurssia.

-Vähennä punttailussa joko volyymia tai sarjapainoja peruskurssin alkaessa, ja lisään niitä kurssin edetessä ja kunnon noustessa.

-Syön 500-1000 kcal enemmän kuin kulutan ja proteiineja 3x kehonpainon verran päivässä. Käytössä tolkuton määrä lisäravinteita ja vitamiineja.

-Minimoin aerobisen määrän bjj treeneissä löysäilemällä mahdollisimman paljon. :david:

Miltäs kuulostaa?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mr.Bueno sanoi:
Tuo ei kuulosta hyvältä, ei näin! :curs:

Jep, ei ainakaan stadin GB gymillä pysty löysäilee. Siellä vedetään lukkopainissa niin satalasissa, et ton kahden lajin treenaaminen kovaa ei vaan onnistu.

Eikö tosiaan ole mitään 100 lasissa treenaamisen ja tutti suussa istumisen välillä?

Tarkoituksenani on pitää punttailu päälajina ja siinä sivussa vähän vääntää matolla, eikä osallistua Prideen Light Featherweight sarjassa vuonna 2015.

Edustavatko seurat nyt sitten tällaista "TÄMÄONPÄÄLAJISIMITÄÄNMUITALAJEJAEIOLE!!!!!" filosofiaa? Vai onko sijaa harrastelijoille?

Itse rupean tekemään nyt niin, että sparrataan kaverin kanssa lukkopainia ja vedetään kickboxingia, voi ottaa vähän löysemmin. Kokemusta ei löydy kuin kahesta seurasta ja kun siellä ryhmässä mennään niin sitten kanssa mennään!

Tomppa85 sanoi:
Eikö tosiaan ole mitään 100 lasissa treenaamisen ja tutti suussa istumisen välillä?

Tarkoituksenani on pitää punttailu päälajina ja siinä sivussa vähän vääntää matolla, eikä osallistua Prideen Light Featherweight sarjassa vuonna 2015.

Edustavatko seurat nyt sitten tällaista "TÄMÄONPÄÄLAJISIMITÄÄNMUITALAJEJAEIOLE!!!!!" filosofiaa? Vai onko sijaa harrastelijoille?

Kyllä mä luulen, että harrastelijoillekkin joka seurasta paikka löytyy. Ja kai nyt kuitenkin suurinosa on harrastajia eikä kilpailijoita.

Mutta kun kerran alotat sen painimisen, niin siinä saattaa käydä niinkuin monelle muullekkin kuka on salia pitänyt päälajinaan. Huomaat kuinka helvetin hauskaa se paini on ja vähitellen se innostus siihen punttii ja sen pitämiseen päälajina katoaa / pienenee.

Kuitenkin kun alotat niin muutamat viikot voit varautua siihen, että et välttämättä vaan kykene sinne salille, kun on paikat niin kipeät. Tai vaikka kykenisit, niin toivottavasti tajuat, että siitä ei ole mitään hyötyä.

Tomppa85 sanoi:

Eihän ton sit pitäis olla ongelma - punttitreeni sopii erinomaisesti mikäli teet siellä puntilla oikeita asioita eli lajinmukaista treeniä, eikä ne lihaksetkaan välttämättä pienene siitä. Ja tunnut itsekin tietävän kumpi on ykköslajisi niin eihän siinä sit ole ongelmaa. Itse harrastan kamppailulajia, silti on lihaksia (naiseksi) paljon. Mulla kamppailu on tosin selkeästi etusijalla, puntilla tehdään nopeus&kestävyys -tyylistä treeniä. Mutta itse varmaan kuiteskin tiedät aikataulut, stressitasos ja kestävyytes parhaiten;) Itsellä ainakin meinaa mennä ylikunnon puolelle lähinnä siksi kun on muuten kaikkee tekemistä niin vitusti eikä silti haluis karsia sen enempää lajitreenistä kuin puntistakaan.

Fedor sanoi:
Kyllä mä luulen, että harrastelijoillekkin joka seurasta paikka löytyy. Ja kai nyt kuitenkin suurinosa on harrastajia eikä kilpailijoita.

Mutta kun kerran alotat sen painimisen, niin siinä saattaa käydä niinkuin monelle muullekkin kuka on salia pitänyt päälajinaan. Huomaat kuinka helvetin hauskaa se paini on ja vähitellen se innostus siihen punttii ja sen pitämiseen päälajina katoaa / pienenee.

Kuitenkin kun alotat niin muutamat viikot voit varautua siihen, että et välttämättä vaan kykene sinne salille, kun on paikat niin kipeät. Tai vaikka kykenisit, niin toivottavasti tajuat, että siitä ei ole mitään hyötyä.

Erittäin hyvin sanottu siellä takana.
Kahden lajin "harrastelu" alkaa todennäköisesti ennen pitkää rasittamaan. Jos ei muuten niin siten, että matolla viedään kuin märkää rättiä ku paikat on punteista hellänä eikä salilla raudat nouse kun paikat on rättinä olosta hellänä.
Se alkaa helposti ihan vituttamaan. Varsinkin jos salilla suurin osa porukasta on kilpailijoita niin harrastelijana treeneissä ei välttämättä ole aina niin kivaa.

Mut voihan sitä aina kokeilla, ei yrittänyttä panna. Vai pannaanko?

Tomppa85 sanoi:
He he... Eipä siinä taida olla. Ja sen jälkeen tulee vielä 1000 lasissa treenaaminen. ;)

Pitää myös muistaa, että BJJ ei ole "aerobista". Se on parhaimmillaan anaerobista! Vähän niinkuin menisit tekemään HIITtiä samalla kun kaveri puristaa pillistä.

Löysäilyn ja itsensä säästelemisen mahdollisuus riippuu seuran ilmapiiristä, treeniporukasta ja kulloisestakin treenikaverista. Tekniikkaharjoittelun aikana voit varmasti jonkin verran ottaa kevyemmin, mutta kun sparri alkaa, niin se on aika lailla 100 tai ei mitään. Varsinkin kun aloittelijana käytät voimiasi ja energiaasi erittäin epätaloudellisesti.

Teoriasi ei siis aivan täysin toimi, mutta ei se mitään. Menet nyt sinne treeneihin vaan ja kyllä se sopiva systeemi siitä löytyy.
Tomppa85 sanoi:
Seurat eivät missään nimessä edusta tuollaista ajattelua. Eihän tässä mikään juniorijääkiekko sentään ole kyseessä. Punttailua varsinkaan ei katsota pahalla, mutta se pitää osata tehdä oikeassa välissä, jotta on lajitreeneissä taas paikat vetreinä.

Se että onko sijaa harrastelijoille riippuu erittäin paljon seurasta. Verta ja testosteronia tihkuvat NHB-miehet ei paljon pullamössöjä kattele! ;)

Tämähän kuulostaa perinjuurin huolestuttavalta. Olen vielä riskiryhmässä siinä mielessä että tapanani on aina "hurahtaa" lajiin kuin lajiin. Varsinkin jos siinä kilpaillaan muita vastaan.

Puntista en kyllä luovu ikinä, siitä on tullut elämäni suuri rakkaus. Se tosin on mahdollista että hieman joustan punttailusta, jotta voisin sijoittaa energiaa toiseen kiinnostavaan lajiin. Saa nähdä. Kenties en pidäkään siitä että pienet kumiukot vääntävät minut solmuun... :D

No, tämä meni hieman turhan syvän pohdinnan puolelle. Sittenhän sen näkee.

Tomppa85 sanoi:
Tämähän kuulostaa perinjuurin huolestuttavalta. Olen vielä riskiryhmässä siinä mielessä että tapanani on aina "hurahtaa" lajiin kuin lajiin. Varsinkin jos siinä kilpaillaan muita vastaan.

Älä ressaa. Kroppa kehittyy kestämään rasitusta huomattavan hyvin. Syö, nai ja nuku, syö. Elämä on ihanaa.

Nimimerkillä kaksi lajia + puntti ja kalorit miinuksella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom