Kamppailulaji ja kuntosali

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ikihiki
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen tosissani aloittanut Han Moo Don harrastamisen. Olen aikaisemmin käynyt aktiivisesti salilla hankkimassa lihasmassaa. Nyt haluan kuitenkin muuttaa kuntosaliohjelmaani niin että se tukee Han Moo Don harrastamista.

Joten olen nyt jättänyt lihasmassan kasvattamiseen tähtäävän treenin kokonaan ja siirtynyt treenaamaan lihaskuntoa ja räjähtäviä suorituksia. (pienet painot, ja räjähtävä tempaus.) Tämä on siis yleispätevä ohje niille hemmoille jotka käyvät salilla ja harrastavat jotain taistelulajia.

Varsinainen kysymys kuuluukin, minkälaisia ohjeita sinä noudatat jotta kuntosalilla käynti tukisi mahdollisimman paljon taistelulajisi harrastusta?

Lisäisin tohon että kaikki kamppailulajit erovat toisistaan, joten se saliohjelma vaihtelee sun mukaan. Yleisesti ottaen maksimi voima ja räjähtävyys hankitaan salilta kun taas se kestävyys lajitreeneistä. Pidä vaan huoli siitä ettet vedä paikkoja ihan jumiin. En kyllä usko että HMD:n tapaseen lajiin tarvitaan kauheesti voimaa. Täysin mutuahan toi on, ku en ole koskaan treenannnu lajia.

En ole itsekään treenannu ko. lajia, mut voisin kuvitella, että vähän samantyyppiset jutut käy puntilla ku karateen ja taekwondoon. Eli siinä tapauksessa mä tekisin paljon painonnosto liikkeitä puntilla terävästi, eli tempausta ja rv+työntöä. Mut pyydä ensin joku pätevä neuvomaan tekniikkaa, ennenkun lähet ite sohlaamaan! Mikäli ei nämä ole siis hanskassa. Ja kyykyn vois lisätä myös tohon puntin ohjelmaan. Ja tämäkin silleen räjähtävästi, eikä body-tyylillä.

Ja toiseksi tekisin juoksuvetoja nopeuden parantamista silmällä pitäen sekä loikka-ja hyppyharjoituksia kimmoisuuden parantamiseksi. Näitä voi myös yhdistää puntin kanssa.

:rock:

Varsinainen kysymys kuuluukin, minkälaisia ohjeita sinä noudatat jotta kuntosalilla käynti tukisi mahdollisimman paljon taistelulajisi harrastusta?

Niin, en tiiä vastasinko nyt tossa edellisessä tähän varsinaiseen kyssäriin mitään. Mut mä yrittäisin funtsia, minkälaisia fyysisiä ominaisuuksia laji vaatii, miten pitkiä erät ovat, paljonko palautusta erien välissä, mitkä lihakset joutuvat eniten rasitukselle, minkälaisilla polvikulmilla lajia vedetään jne. Sitten yrittäisin suunnitella mahdollisimman hyvin noihin kriteereihin soveltuvan ohjelman.

Tietysti joku kohta sanoo, että kysy valmentajalta.. :dance2: :dance:

Itse ainakin odottelen tässä sitä kommenttia jossa kehoitetaan jättämään puntti kokonaan pois...

Ai niin joo, sehän unohtu..! Vähän repeilin tossa tyhmiä kyssäreitä ketjussa sun nasevalle heitolle... :dance2: :dance2: :dance2:

Anssi23:sta odotellessa toivottavasti AndyS avaa pakan ja hautaa puntit suohon. Jälkimmäisellä tosin on niin hyvät perustelut ja oikeaa tietoa asiasta pystylajien kohdalla että häntä jopa kannataa uskoa. Se on eriasia sitten jos treenaa täysin ammattilaisena niin tod. näk. ne puntit mahtuu sinne ohjemaan oiken käytettynä ja annosteiltuina. Itse en taasen ymmärrä ollenkaan sitä että voimahajoitukset eivät kuuluisi kamppailu-urheilijan treeniohjelmaan mutta tietenkin hopaillessa vääntöjerkusta on aivan erilaista hyötyä ja käsitykseni kamppailu-urheiluun saattaa olla jotenkin vääristynyt. :)

Aattelin kesällä kokeilla tällasta; http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/
Näyttää kivalta ja riittävän yksinkertaselta. Mää oon sen verran ranka että kaikki lihasmassa on vaan plussaa, myös lajitreenin kannalta, tosin tuo ohjelmahan näyttäs tukevan pitkälti oikeita asioita lajini (Taido) kannalta. Mulla on tarkoituksena että kehon vahvistamisella sais parannettua yleistä kropan hallintaa ja josko tuo vähän ehkäisisi mahdollisten rasitusvammojen syntyä. Eikä ole mitään painoluokkasäätöäkään, jos vaikka jo ensi vuonna kilpailis...

Kyllä lenkkeilystäkin hyötyä varmaan olisi, mutta en usko että tässä vaiheessa niin paljoa. Hanmoodossa varmaan enempi..

http://www.bodybuilding.com/fun/wiggy1.htm

Tuossapa loisto-ohjelmatsydeemi justiinsa kamppailulajia ajatellen.
Tyyppi saattaa tietääkki jotain (strength and Mixed Martial Arts expert) lajikohtasesta reenistä.

Toimii mulla ainaki ku tauti 3x viikossa vaihellen lihasryhmiä, tyyliin joka toinen kerta priorisoi yläkroppaa ja joka toinen alakroppaa.

Jaksaa ravata reeneissäki :P

En ole heittämässä puntteja suohon. Minulle ei oikeastaan hahmotu tämän keskustelun pointti. aloitusviestissä kysellään, että miten kukin treenaa punteilla kamppailulajinsa tueksi. Kuitenkaan siitä, miten vaikka minä treenaan potkunyrkkeilyn tueksi tai miten joku painija treenaa ei voi sanoa oikein mitään siitä, miten aloittajan kannattaisi treenata hanmoodon tueksi. Itsehän teen lähinnä kuntopiiriä räjähtävyyden ja voimakestävyyden parantamiseksi harjoituskaudesta riippuen, mutta sitä ei välttämättä kannata matkia, jos tavoitteet ja lähtökohdat ovat erilaiset.

Tietoni hanmoodon oheisharjoituksista ovat muutaman vuoden takaa, mutta siihen aikaan heillä oli tapana painottaa ihan valtavan pitkiin juoksulenkkeihin. Kuntosaliharjoittelu oli jopa kiellettyä/epäsuotavaa, koska lajin perustaja ei ollut vielä tehnyt sille omaa systeemiä. Perustelut pitkille (jopa ultrajuoksutyylisille) lenkeille olivat, että se kehittää jonkinlaista rentoutta tai "pehmeyttä", joka sitten siirtyy lajiharjoituksiin. En ole vakuuttunut tämän teorian eduista, eikä hanmoodo-ottelu mielestäni vaadi niin runsasta panostusta kestävyysominaisuuksiinkaan.

Sitten on vielä se puoli, että hanmoodossa on lukemattomia erilaisia kisamuotoja. Luulisin että voimamurskaus on se, missä (räjähtävästä) punttitreenistä on eniten etua. Itsepuolustusnäytöskisat, hyppykaatumiskisat, nunchaku-ottelu jne. vaativat sitten muita ominaisuuksia.

Mitään yleispätevää ohjelmaa kamppailulajeihin tai edes yhteen kmappailulajiin ei ole olemassa. Jos oma valmentaja ei halua/osaa antaa oheistreeniohjelmaa, kannattaa tehdä niin, että keskustelee valmentajan kanssa, mitkä fyysiset ominaisuudet rajoittavat lajisuorituksia eniten. Tämän jälkeen aletaan sitten laatia ohjelmaa näiden kehittämiseksi. Kehitettäviin ominaisuuksiin kuuluvat voimaominaisuuksien lisäksi mm. hapenottokyky ja venyvyys. Keinot valitaan sen mukaan, mitä tahdotaan parantaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
spämmininja iski kampailuosionkin. Aika rohkeaa.

http://www.bodybuilding.com/fun/wiggy1.htm

Tuossapa loisto-ohjelmatsydeemi justiinsa kamppailulajia ajatellen.
Tyyppi saattaa tietääkki jotain (strength and Mixed Martial Arts expert) lajikohtasesta reenistä.

Toimii mulla ainaki ku tauti 3x viikossa vaihellen lihasryhmiä, tyyliin joka toinen kerta priorisoi yläkroppaa ja joka toinen alakroppaa.

Jaksaa ravata reeneissäki :P

Muilla kokemuksia kyseisestä ohjelmasta? Nopeesti laskien treenit venyy lähes 2tunnin mittaisiksi jos tekee aluksi minuutin palautuksilla :eek: Ajattelin että voisi 1-2 krt viikossa tehdä lajitreenien ohella.

Jos harrastaa salilla käymistä niin venyttelyn tärkeys nousee entistä suurempaa rooliin. Mulla on paikat kiristynyt ihan mahdottoman jäykiksi, niin pahaksi että tekniikka kärsii.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom