Kamppailu-urheilijat ja Dopingaineiden käyttö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Arduous
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Toki se antidopingtyö on aina luonteeltaan kilpajuoksua testimenetelmien ja dopingaineiden välillä. Noista BALCO:n tuotteista ainakin EPO:lle on olemassa testi ja näytteiden säilyttäminen tulevia uusia testimenetelmiä varten on myös aika tehokas keino.

Mutta jos olisi olemassa täysin näkymättömiä dopingaineita, joilla saa valtavan edun, niin miksi joku upporikas Jon Jones käyttää Turinabolia?

Veikkaan että kuitenkin paremman turvallisuuden ja haittojen tiedostamisen/monitoroinnin myötä käytetään mielummin tuttuja aineita. Monia ns kiellettyjä aineita käytetään lääketieteellisessä tarkoituksessa ja niitä valmistavat lääketehtaat, joten laatu on taattu.

Tämä mielestäni kuvaa hyvin antidoping työn tehokkuutta. "Yli 30 prosenttia yleisurheilun vuoden 2011 MM-kisojen urheilijoista myöntää käyttäneensä dopingaineita uransa aikana.. Daegun MM-kisoissa 0,5 prosenttia dopingtesteistä oli positiivisia."
Eli käyttö on huipulla yleistä ja käryjen välttely helppoa.
https://yle.fi/urheilu/3-9804398

Se on jännä harhaluulo, että lajissa x ei liiku doping, koska se ei ole voimalaji. Tony Halmehan aikanaan sanoi, ettei nyrkkeilijän kannata käyttää dopingia, koska liian isot lihakset ovat vain tiellä nyrkkeilyssä.

Doping on hyvin paljon laajempi juttu kuin isot lihakset ja voima. Kestävyyttä, kuntoa, räjähtävyyttä, nopeutta, painonpudotusta ja vaikka mitä voidaan avittaa suoritusta parantavilla aineilla. Jokaikisessä urheilulajissa on jokin keino, jolla voi huijata itselleen epäreilun etulyöntiaseman.

Tätä myös näkee paljon, että doping ei opeta vaikka spinning heel kickiä. Ei, mutta tuollaisen tekniikan osaaminen ottelutilanteessa vaatii järkyttävän määrän treeniä, sparria, ajoitusta ja opettelua. Ja dopingin avulla omaa treenimäärää voi nostaa moninkertaiseksi.

Joskus luin jonkun doping-tyypin selityksiä siitä millä kaikilla aineilla saa peitettyä dopingin käyttöä ja on se vaan sellaista kikkailua ja tähtitiedettä, ettei mitään rajaa. AndyS sanoi ettei usko design-dopingiin, mutta ainakin peiteaineet ovat varmasti kalliita ja vaikeasti saatavia.

Sitten tietenkin vielä geenipoging ja jossain määrin ainakin tulevaisuudessa kantasolututkimus, joka tuo ihan oman mielenkiintoisen sivuhaaransa keskusteluun.

Joskus luin jonkun doping-tyypin selityksiä siitä millä kaikilla aineilla saa peitettyä dopingin käyttöä ja on se vaan sellaista kikkailua ja tähtitiedettä, ettei mitään rajaa. AndyS sanoi ettei usko design-dopingiin, mutta ainakin peiteaineet ovat varmasti kalliita ja vaikeasti saatavia.

Yliopiston apteekista Gefina 30 tabletin pakkaus ilman Kela-korvausta 41,54€ eli yksi tabletti 1,38€: https://www.yliopistonapteekki.fi/gefina-tabletti-5mg.html

Tehoaineena Gefinassa Finasteridi, johon saa reseptin kaljuuntumisen estoon ja sitä käytetään myös eturauhasvaivoihin - kielletty siis hormonien peiteaineena. Hemohesin hintaa en löytänyt, mutta vastaavien plasmanlaajentajien litrahinta näkyi olevan jotain 25€ luokkaa. Toki varmasti on olemassa myös kalliita peiteaineita.

Mihinkään aivan ihmeellisiin design-dopingeihin joita ei voi millään havaita en jaksa uskoa. Onhan niitä käyttäjiä kuitenkin jäänyt kiinni ja yleensä ihan tavallisista aineista. Kamppailu-urheilussa esim. Jon Jones, Brock Lesnar, Alistair Overeem jne. Ja muissakin lajeissa on jäänyt kiinni ihan kärkiäijiä. Jos niillä ei ole mahdollisuutta käyttää näitä superdopingeja niin kellä on?

Nyt joku heittää tähän valtiolliset toimijat. Mutta Venäjän yleisurheiluskandaalissakin homma perustui näytteiden vaihtamiseen ja oman maan testauksen manipulointiin. Miksi näin tehtäisiin jos käytössä olisi testaamaton superdoping? Ja jos Venäjän urheiluministeriön resurssit ei siihen riitä, niin kenen sitten riittää?

Design doping ei ole mikään salaliittoteoria. Tunnettujen toimivien aineiden rakennetta muuntelemalla saadaan aikaseksi aine, jota ei käytettävissä oleva testi havaitse. Testien toimivuus perustuu tunnettujen komponenttien (jo tunnetut dopingaineet) havaitsemiseen eri menetelmillä, kuten esim kromatografian avulla. Aineen massaa, hydrofobisia ominaisuuksia tai poolisuutta muuntelemalla saadan aikaiseksi testissä näkymätön dopingaine. Testit eivät siis mittaa mitään mystistä anabolista ominaisuutta, vaan puhtaasti fyysikaalisia ominaisuuksia. Selkokielellä siis pitää olla tunnettu tarkka vertailukohta, jonka avulla tunnistetaan.

Toinen asia on että kuka tällaisia sitten valmistaa. Asiantuntemusta pitää olla ja valmiutta toimia harmaalla/epäeettisellä alueella. BALCO on tunnetuin esimerkki, mutta tuskin ainoa toimija. Miten sitten kukin urheilija saa käsiinsä designaineita on arvailujen varassa. Se että on rahaa, tai halua saada kyseisiä aineita ei vielä takaa mitään. Valtiolliset toimijat on varmasti yksi tekijä kuviossa, mutta ei se niin sanottua että niitä joka rosvovaltio silti kehittelisi.

Kolmas asia on tällaisten aineiden turvallisuus, ilman mittavaa testausta ja pitkää seurantaa on mahdotonta sanoa miten tehdyt muutokset aineissa vaikuttavat käyttäjään.

Turinaboleja ja muita kaupallisesti valmistettavia aineita saa helposti, halvalla ja haittavaikutukset suurinpiirtein tunnetaan. Siksi käryjä nähdään, ettei puoliintumisaikoja ole laskettu oikein, tai ne eivät jonkun muuttujan vuoksi ole pitäneet kutiansa. Vanha sanontahan on, että D-testi on älykkyystesti, tyhmeliinit käryää. Desingaineen etu tietenkin on, ettei tarvii syklittää testien vuoksi ja voidaan nauttia vaikutuksista koko ajan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Siellä missä on raha on tässä maailmassa myös harmillisen usein vilppi. Ja missä on kilpaurheilija, ehkä jopa puoli ammattilainen , on myös ääretön halu voittaa. Näissä tilanteissa urheilijat tekevät sitten niitä valintoja, sitä paitsi vastustajat vissiin kanssa käyttää. Vaikka laji olisikin taitolaji, tässä tapauksessa jokin kamppailulaji niin kukapa ei haluaisi kyetä treenaamaan kovempia määriä kovemmilla tehoilla ja vielä palautua. Sitäpaitsi kilpakumppani kyykkää 220 mä vain 200, vaikka ei voimannostossa kilpaillakaan niin silti! Oon kyllä kuullut aika hurjia juttuja erityisesti yhteen tiettyyn lajiin liittyen. No joo, viikinki veti muuten pelin suht kireeksi mitä sen niitä kahta kirjaa ja haadtatteluja on uskominen. Näissä jutuissa on sitä paitsi usein on niin että jos käyttäjä puhuu asiasta niin yleensä hän joko liioitelee tai vähättelee vetämisiään. Uskon että halmekkin sitten kuitenkin vähätteli vaikka asioita omalta kohdaltaan valottikin.

Mä oon aidosti sitä mieltä että doping pitäisi sallia kaikessa ammattiurheilussa. Joku ikäraja voisi tietysti olla kova koska en mä haluaisi että 14 vuotiaat superlahjakkuudet roinaavat mutta heti on ollaan vaikka +21v niin antaa mennä vaan jos siltä tuntuu. Sitten ei tarvitsisi kenenkään itkeä kun joku huijaa. Kilpaurheilu ammattitasolla ei vaan ole terveellistä (lajista toki vähän riippuen) ja mun mielestä olisi parempi avata tätä puolta asiasta mediassa enemmän eikä vaan tuomita aina kun joku kärähtää dopingista. Tiedän ettei tämä ole mikään suosittu mielipide mutta näin mä tämän näkisin.

Mä oon aidosti sitä mieltä että doping pitäisi sallia kaikessa ammattiurheilussa. Joku ikäraja voisi tietysti olla kova koska en mä haluaisi että 14 vuotiaat superlahjakkuudet roinaavat mutta heti on ollaan vaikka +21v niin antaa mennä vaan jos siltä tuntuu. Sitten ei tarvitsisi kenenkään itkeä kun joku huijaa. Kilpaurheilu ammattitasolla ei vaan ole terveellistä (lajista toki vähän riippuen) ja mun mielestä olisi parempi avata tätä puolta asiasta mediassa enemmän eikä vaan tuomita aina kun joku kärähtää dopingista. Tiedän ettei tämä ole mikään suosittu mielipide mutta näin mä tämän näkisin.
Olen samaa mieltä.

Sittenhän se douppaus olisi vähän niin kuin pakollista jos haluaa pärjätä?

Sittenhän se douppaus olisi vähän niin kuin pakollista jos haluaa pärjätä?
Niinhän se vähän niin kuin on nytkin?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom