kalorien lisääminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja j5nna
  • Aloitettu Aloitettu
Aloitin viikko sitten käymään salilla ja nostin sitä myötä myös päivittäistä kalorien määrää. Laskin huvikseni paljon ennen tuli syötyä ja määrä oli 1000 kaloria/päivä. en ole silti laihtunut ollenkaan, joka johtuu luultavasti perjantaina aina pitämästäni herkkupäivästä, jolloin tulee syötyä paljon eli n. 3000kcal.
Nostin siis maanantaina päivittäistä kalorien määrää n. 1300/päivä ja paino on noussut muutamassa päivässä melkein kilon, vaikka olen käynyt jo kahdesti kuntosalilla ja kerran ryhmäliikuntatunnilla. Haluaisin tietää miten kauan tämä painon nousu yleisesti kestää, sillä tuo 1300 ei ole edes paljoa tuohon liikuntamäärään nähden ja painon noin nopea nousu kauhistuttaa? Eli tottuuko kroppani tuohon suurempaan kalorimäärään ja paino tasaantuu vai jatkaako se nousuaan. Ja uskallanko enää pitää tuota perjantaista herkkupäivää vai täytyykö sekin rentoutuminen jättää pois?
painoni on siis nyt 44kg ja pituutta minulla on 157cm

Lisäksi kysymys koskien tuota herkkupäivää eli voinko pitää kerran viikossa ns. karkkipäivän, jolloin syön usein irtokarkkeja n. 350g, ilman että lihasten kehitys häiriintyy, sillä haluaisin saada näkyviä lihaksia? Muina päivinä ruokavalio on todella tiukka, runsasproteiininen ja herkuton.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muutaman päivän sisäiset isommat painonheittelyt selittyy nesteen määrällä kehossa, myös moni muu asia vaikuttaa päivittäiseen painoon kuten vuorokaudenaika, oletko käyny vessassa jne yksityiskohtiin menemättä. Muutaman päivän sisäistä painonmuutosta ei kannatakaan tuijottaa vaan ota huomattavasti pidempi aikaväli painon tarkkailuun.

Uskallat syödä kyllä ihan kunnolla ja pitää sen perjantaisen herkkupäivänkin + syödä niitä karkkeja. Jos kerran viikossa syöt karkkeja, niin ei se lihasten kehitys siihen pysähdy tai hidastu. Muista syödä muuten vaan terveellisesti ja sitä proteiinia se 2-3 g per painokilosi, eli 88-134 g.

Veikkaampa, että sinut livenä nähdessäni pitäisin sinua laihana tai luuviuluna. Painat kuitenkin niin vähän eikä tuo 157 cm pituutta ihan tynkä kuitenkaan ole. Äläkä siis loukkaannu, oot menossa parempaan suuntaan, jos oot alkanut seuraan syömisiä sekä aloittanut salilla käynnin. Kovaa reeniä vaan ja voit vaikka laittaa päivittäiset kalorit kalorilaskurin mukaan pikkasen plussan puolelle. Alota ensin siitä että lisäät kulutukseen vaikka 200 kaloria ja katsot kuinka paino käyttäytyy.

Kyllä uskaltaa syödä, enemmänkin!:) itselläni paino taisi nousta ekalla viikolla, kun aloin syödä valmentajan ohjeiden mukaan yli kilon viikossa. Se kuitenkin tasaantui niin, että keskimäärin tuli 1kg/kk

Kyllä kannattaisi ihan reilusti nostaa vaan kalorimäärää, tietenkin pikkuhiljaa. Itse olen 155 cm pitkä ja syön vähintäänkin 1600 kcal päivässä, siis kunnon lepopäivänä. Salipäivinä kaloreita tulee yli 2000 helposti, eikä paino nouse välttämättä ollenkaan. Ja muista, että lihakset painavat, eli jos haluat kehittyä, myös painosi nousee ylöspäin :)

Moikka! Miksi ihmeessä sinun pitäisi laihtua? Olen sinua sentin pidempi ja painoa on 12 kiloa enemmän, ja olen normaalipainoinen. Kun aloitin saliharjoittelun, niin paino nousi aluksi pari kiloa. Nestettä se käsittääkseni on.

Pidä vain herkkupäiväsi, ja muutenkin sinuna nostaisin kalorimäärää ainakin 1500 kaloriin. Lihakset tarvitsevat ravintoa. Itse olen pienimuotoisella dieetillä, ja syön tällä hetkellä 1500-2000 kaloria päivässä, ja paino tippuu silti ;)

itse 168cm, reilu vuosi sitten 47 kg. Kovasti treenaan ja nykyisin noudatan melko tarkkaa ruokavaliota, kaloreita reiusti yli 2000 kcal (2000 paino lähti putoamaan taas), painoa tullut 5 kg lisää ja silti kroppa kiristynyt. Nyt tavoitteena saada painoa lihaksen muodossa ja loistavasti kehitystä tullut. Että hyvänen aika sentään, lisää ruokaa nassuun vaikka et edes treenaisi tai tuloksia havittelisi - tuo ei ole energiantarve kuin hiirelle. Niin ja mainitaan nyt vielä, että itselläni ollut syömishäiriötaustaa ja kituutettu alle tonnin kaloreilla, ja nyt vasta olen tajunnut ruuan merkityksen. Ja kuten jo sanoin, omilla treeneillä 2000 kcal menee jo ylläpitokaloreidenkin alapuolelle, enkä edes 4x salitreenien lisäksi tee muuta kuin hieman hyötyliikuntaa ja yksittäisiä lenkkejä. Kerran viikkoon tai kahteen sitten mättöpäivä, aineenvaihdunta kiittää. Jos tarkoituksena saada jotakin kropassa aikaan ja kuntosaliharrastus jatkuu, paranee kiinnittää huomiota ravintopuoleen tosissaan - eikä se tarkoita energiavajeita.

Nesteen kertymisestä - omalla kohdallani esim. jalkatreeni nostaa useiksi päiviksi n. 2 kg painoa, nesteitä, joten älä säikähdä treenin aiheuttamia painonmuutoksia. Usein kroppa tottuu ajan kanssa ja nestettä lakkaa kertymästä, mutta väkisinkin ajoittain raskaat treenit tottuneemmallakin treenaajalla keräävät hetkeksi lihaksiin nesteitä. Kuuluu asiaan. Kilon painonmuutos voi sitäpaitsi tulla jo suolen toiminnan eroista tai naisella hormonitoiminnasta- pikkuinen heitto.

Suositut

Back
Ylös Bottom