Kaliforniaan automatkalle joulukuussa

Palauduin juuri Kalifornian autoreissulta, 16 yötä ja 2200 mailia.
Pitää laittaa muutama kuvakin kun ehtii, mutta nyt vaan lyhyesti muutama kommentti:

-Ajakaa koko SFO-LA pätkä rantatietä. Upeat ja vaihtelevat maisemat koko matkan, 101-tietä ajaen menettää aika paljon. Me nähtiin tuolla pätkällä hylkeitä, saukkoja ja sadoittain merinorsuja. Upea tie.

- Ottakaa iso auto. Näkee paremmin, mahtuu mukavammin ja on mukava tehtä pitempää matkaa. Lisäksi on ihan kiva olla peltiä hiukan enemmän ympärillä kun tiellä on seitsemän kaistaa yhteen suuntaan ja kaikki suhaa +65 mailia tunnissa. Meillä oli varattuna Luxury-luokan auto. Kun mentiin hakemaan autoa Nationalin Laxin toimipisteestä, Luxury-käytävällä seisoi kaksi Chryslerin C300:sta. Ilmoitin jollekin managerille/supervisorille että minä eikä niiden nettisivut ei kumpikaan pidä ko autoa luksusautona. No, puolisen tuntia meksikaanit ryntäilivät pitkin parkkikenttää ja manager käveli puhelin kädessä pitkin poikin ja loppujen lopuksi joku pensselisetä kurvasi paikalle suoraan pesulinjalta otetulla Cadillacin SRX-katumaasturilla. Kai ne toivoi että olisi kelpuutettu se kolmesatanen, mutta ei. Hyvä vehje se olikin, seuraavalla kerralla vuokraan Escaladen tai vastaavan full size- suvin. Bensa maksoi karvan yli 3 taalaa/gallona, koko reissun polttoainekulut oli pari sataa taalaa.

- Canyonilla kannattaa käydä helikopterilla. Hinnat on ihan siedettävät ja kopterista näkee hiukan paremmin kuin kanionin reunalta. Ja lisäksi autolla sinne ottaa koko päivän ja tie on hidas ja mutkainen. Helikopterireissun tarjoajia on Vegasissa joka paikassa, kannattaa kysellä hiukan kokonaishintoja ja varata ajoissa, luulisin että matkailukaudella on aika kova kysyntä kun nyt helmikuun lopullakin oli aika paljon porukkaa.

- Reissun pääkohteeksi on LA MINUN MIELESTÄNI huono valinta. Tai ainakin vähiten minua kiinnostaneita juttuja oli siellä.

- Navigaattori on aika ehdoton. Jos nyt joku haluaa tuhtata välttämättä paperikartan kanssa niin siitä vaan, mutta mä en tuolla kyllä jaksaisi moista urheilua jos on mahdollisuuus selvitä helpommalla.

Kalifornia on helvetin hieno matkailukohde, sanokaa Thaiklubilaiset ihan mitä tahansa. Tee lumipalloja komeissa vuoristomaisemissa, aja kaksi tuntia ja näet surffaajia. Monimuotoisuus on todella runsasta. Lisäksi se ei ole mikään kehitysmaa, kaikki pelaa hyvin ja on kohtuullisen edullistakin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lyhyet kommentit omalta parin vuoden takaiselta Kalifornian reissulta.

- Navigaattori ehdottomasti mukaan, 7-kaistaisella moottoritiellä ei ole kiva taitella karttaa. Paperikartta kuitenkin mukaan hanskalokeroon, koska pidempiä siirtymisiä ja reittejä on vaikea suunnitella navigaattorin ruudulta.

- Canyoniin tehdään tosiaan kymmeniä erilaisia retkiä Vegasista. Itse kävin reilun puolen päivän pituisella reissulla lentokoneella Vegasista. Bussi haki hotellilta, pienkoneella Grand Canyonille ja siellä bussilla parille eri näköalapaikalle. Mielenkiintoinen yksityiskohta oli huhtikuinen ilma... Vegasissa oli +25 astetta ja vastaavasti Canyonilla oli edellisenä yönä satanut lunta ja lämpötila oli nollassa. Sääliksi kävi shortseissa retkelle lähteneitä...

- Myös minusta kannattaa panostaa ehdottomasti tuolle rantatielle. Maisemat muuttuvat vaan koko ajan komeammiksi seuraavan mutkan takana ja mieli tekee pysähdellä koko ajan. Menee paljon hukkaan jos ajaa vaan kiireellä tietä läpi. Tie on kuulemma välillä tosi ruuhkainen riippuen viikonpäivästä ja kellonajasta.

- Itse ajoin San Franciscosta Vegasiin vähän kiertotietä. Eli rantatietä Santa Mariaan asti, josta Bakersfieldin, Lone Pinen ja Death Valleyn kautta Vegasiin.

Varmaan mainittu tässäkin ketjussa, mutta vielä toistoa. Autoilu tuolla toimi uskomattoman hyvin... Itseä jännitti aika lailla lähteä vuokra-autolla San Franciscon kentältä valtavan moottoritien sekaan, mutta nopeasti siitä rytmistä pääsi kiinni ja kun kaikki infra on nähtävästi rakennettu autoilun ympärille ei suurempia ongelmia päässyt syntymään.
 
Muutamia ehotuksia. Grand Canyonille mennessä löytyy Montezuma Castle matkan varrelta, muinaisen intiaaniyhdyskunnan korkealle vuorenrinteeseen rakentama asumus. Mielestäni pysähtymisen arvoinen paikka. Grand Canyonilla voi tosiaan olla kylmääkin, itse kävimme siellä tosin helmikuussa. Silloin piisasi luntakin ja nuhahan sieltä piti napata mukaan.

Jos vain mahdollista ja aikaa piisaa, niin suosittelen käymään Yosemitessa matkan aikana. Se on yksi hienoimpia paikkoja, ellei hienoin, koko Kaliforniassa. Aivan henkeäsalpaavan hienot maisemat. Siellä tai jossain muussa paikassa kandee käydä jättipuita kattelemassa. Voipi käsite "iso puu" saada ihan uuden merkityksen. San Franciscon läheltäkin löytyy Muir Woods, jossa suurimpien punapuiden halkaisijat ovat siinä kuuden metrin kieppeillä. Ja pituuttakin pikkasen enemmän ku kotomaan honkapuilla. :D

Big Surin seutu tuolla rantareitillä on kyllä todella hieno.
 
Hyviä vinkkejä ja kokemuksia edelleen. Prkl kun alunperin oli tarkoitus käydä vain Losissa ja San Franciscossa mutta sitten suunnitelmiin tuli mukaan Vegas ja kanioni. Myös huikea rantareitti tuli esiin jossain vaiheessa kaikkine matkalla olevine nähtävyyksineen. Lisäksi Yosemite ois hieno nähdä mutta voi olla, että tällä reissulla ei siihen taitu. Siispä jostain täytyy nipistää koska aika on rajallinen. Varmasti Californiassa saisi aikaa kulumaan kevyesti pari kuukautta siten, että aina olisi uusi paikka nähtävänä.
 
Itse en kyllä viettäisi viikkoa losissa. Kaupunki ei omasta mielestäni ole sen arvoinen. Parissa päivässä kerkee käymään rannat, hollywoodin, studiot ja sen rupusen keskustan ihan mainiosti. Losista on monella liian kaunis kuva kaikkien elokuvien takia, mutta todellisuudessa se on suunnattoman iso Espoo. Keskustassa on pelkkiä pankkeja ja kaikki näkeminen on ympäri kaupunkia jonne saa ajella mukavasti ruuhkassa.
Vegas on pirun mukava kaupunki, jos on rahaa. Siellä köyhällä opiskelijalla jolla budjetti pelaamiseen on 100 dollaria on aika tylsää. Siellä tosin pystyy viettämään pirun hauskaa, mm. coytoe ugly baarissa tai studio 51:ssä ;)
Kaliforniassa on niin paljon nähtävää losin lisäksi että jos ei ole pakko niin vähentäisin tosta viikosta pari päivää muihin kohteisiin.
 
Joillakin oli täällä vissiin kokemusta tuosta Chrysler 300:sta ihan käytännössä. Mitä kokoluokkaa tuo suunnilleen on, kun ei kuvat oikein aina kerro todellisuutta? Mahtuuko 4 ihmistä ja 4 isohkoa matkalaukkua, vai pitääkö suosiolla ottaa vuokralle 7 hengen tila- auto...
 
Joillakin oli täällä vissiin kokemusta tuosta Chrysler 300:sta ihan käytännössä. Mitä kokoluokkaa tuo suunnilleen on, kun ei kuvat oikein aina kerro todellisuutta? Mahtuuko 4 ihmistä ja 4 isohkoa matkalaukkua, vai pitääkö suosiolla ottaa vuokralle 7 hengen tila- auto...
Sedanissa voi noitten laukkujen kanssa olla hiinä ja hiinä - riippuu miten isoja ne on ja onko ne kovia (= eivät jousta yhtään). Sisätiloihin ei ole mitään ongelmaa mahduttaa mukavasti 4:ää 300een. Minivanissa tietty on joustavampaa kun takapenkkiläiset voi ottaa perästä roinaa ja muutenkin oikoa itseään enemmän (säädettävät penkit, voi vaikka ottaa unet jos siltä tuntuu), mutta kuski on sitten tietysti bussikuski. Motareita noilla molemmilla nielee enemmän kuin mukavasti, mutta pienemmillä teillä minivanissa kannattaa muistaa, ettei alla ole mikään urheiluauto.
 
Rupesin myös miettimään onkohan toi Midsize SUV liian köykäinen tavaratiloiltaan? Pitäisi kuitenkin neljän ihmisen roippeet mahtua. Kaikilla ei tosin ole isoa matkalaukkua matkassa. Olisikohan updgraden paikka Fullsize SUV:hen tai johonkin muuhun?

Naapurinmies, kuvia! :)
 
En ottaisi neljälle hengelle tuota 300C:tä, loppuu tavaratilat kesken. Kyllä sitä moni lähtee sillä yhdellä matkalaukulla reissuun, mutta hetken kun noilla hinnoilla shoppailee, tarvitsee shoppailla myös uusi ja kohtuu iso matkalaukku kaikille kamoille =)

ragazzille

Nuo jenkkien midsize SUV:t ovat kokoluokkaa Jeep Grand Cherokee/Ford Explorer yms. eli ei pitäisi loppua tavaratila kesken ennen Visan luottorajaa;) Tietty upgradea varmasti tarjoavat, eli mieti sitä sitten tiskillä paljonko haluat autoon laittaa..

Meillä oli hauska tilanne vuodenvaihteessa Floridassa, kun juuri kahtena viimeisenä päivänä meillä oli autona Chevrolet Camaro ja sitten piti lähteä lentokentälle autoa palauttamaan. Vaimon kanssa ihan kaksistaan reisussa, mutta kummallakin siinä vaiheessa kaksi matkalaukkua + lentolaukut, pc-laukku ja muu pikkusälä siihen päälle. Siinä sai mukavasti tunkea isompia laukkuja "takapenkeille" ja sovittaa muita laukkuja sinne pieneen takaluukkuun. Hieman siinä sai lopussa tunkea takaluukkua kiinni, mutta menihän se sitten lopulta, vaikka hiukan toisesta reunasta jäikin irvistämään :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom