Kaliforniaan automatkalle joulukuussa

Itse Friscossa montaa kertaa käyneenä voin kertoa seuraavia asioita faktoina:

Itse kaupungisa on melkein aina kylmä, on sitten kesä tai talvi. Se on Bay, eli lahti ja joka ilta sen ylle kertyy sumupilvet, jotka vierivät hieman kukkuloiden yli laakson alueelle. Tarvitse lämpimän takin joulukuun vierailua varten ja pitkähihaisia.

Koska menette kohteisiin hieman off-sesonkina, niin moni rantakohde on hiljaisena. Mutta jos teillä on aikaa, niin matkalla etelään Friscosta voisitte käväistä Santa Cruzissa. Se on lievästi "hippi"kaupunki, jossa on rantahuvipuisto (tyyliin Coney Island) ja kaupunki on tunnettu myös vuosien takaisista maanjäristyksistä, joiden aiheuttamia repeämiä saattaa vieläkin näkyä katukuvassa.

Yosemiten kansallispuisto on myös hieno paikka käydä, sopisi teille kivasti Vegas-SF pätkälle. Ne isot puut on oikeasti todella vaikuttavan näköisiä, giant redwood trees, joiden läpimitta voi olla jopa 1,5-2 metriä. Kävyt on ananaksen kokoisia.

San Franciscossa on muuten ne Pier-paikat Embarcaderolla (esim. Pier 39) tosi kalliita ostospaikkoja. En suosittele ostamaan sieltä mitään, ellei ihan välttämättä tahdo. Vaikka löytyyhän sieltä Bubba Gump Shrimp -ravintola. ;)

Jos lähtee ajamaan hieman pohjoiseen päin Vallejon suuntaan, tulee vastaan San Quentin -vankila. Jos jatkaa eteenpäin, niin vastaan tulee Fairfield:n pikkuinen kaupunki, joka on melkein Napa Valleyssa, Wine Country.

Kartta

Happy travelling ja toivottavasti tuosta oli jotakin jeesiä teille matkaa suunnitellessa. :)


e: Ai niin, melkein unohtui, muistakaa varata muutamia dollarin seteleitä taskuun kun reissaatte autolla. Nimittäin siltatullit on kovin yleisiä siellä ja olis ikävää jäädä sellaiseen jumiin ilman rahnoo.
 
Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
San Franciscosta ei tartte ajaa kuin parikymmentä kilsaa ja huhtikuusta lokakuuhun on päivisin 30C lämmintä eikä pilvenhattaraakaan missään. Kylmä sumu on hyvin lokaali ilmiö aivan rannassa salmen (jonka Golden Gate ylittää) molemmin puolin.

Tässä keskiarvoja n. 50 mailia SF:stä pohjoiseen, missä tuli pari vuotta asuttua. Tammikuun keskimääräinen sademäärä on vain vähän pienempi kuin mitä Suomessa satelee tammi-kesäkuussa yhteensä.
En nyt puhuisi mistään 30 asteesta lokakuussa. Olin 4-19.10 sielläpäin ja friscossa oli päivälämpötila n.15 astetta ja vähän kauempana esim. Walnut Creekissä n. 20-25 astetta. 30 astetta, että tuli niin piti ajaa 500km etelään.
 
Taisi koko vitun automatka kosahtaa. Huomasin tuossa hukanneeni ajokortin. Vaan eipä hätää, uudenhan saa poliisin sivustojen mukaan 2-3 viikossa. Tuo lukema muuttui kaartin poliisitalon tiskillä 4-6 viikoksi.

Voi vittu.
 
Jos ei kortti ehdi ajoissa käteen, niin sitten vaan emäntä ajamaan. Näet maisematkin paremmin ja voit antaa hyviä ajovinkkejä siittä vierestä.

Meidän reissulla emäntä saa jonkin verran varmasti ajaa, koska vuokrasopparissa oli vakiona jo yksi lisäkuljettaja. Pääsee sitten itsekkin välillä huilaamaan ja karttoja tutkiskelemaan.
 
Jos ei kortti ehdi ajoissa käteen, niin sitten vaan emäntä ajamaan. Näet maisematkin paremmin ja voit antaa hyviä ajovinkkejä siittä vierestä.

Meidän reissulla emäntä saa jonkin verran varmasti ajaa, koska vuokrasopparissa oli vakiona jo yksi lisäkuljettaja. Pääsee sitten itsekkin välillä huilaamaan ja karttoja tutkiskelemaan.

Ei kuulemma uskalla, mikä on aika harmillista. Mutta eipä oikein pakottamaankaan pysty.
 
Kolme viikkoa pyörin loka-marraskuussa Kaliforniassa, ja ei se liikenne mitään liian hurjaa ole. Ihan hyvin suurin osa suomalaisistakin siellä seassa pärjäisi. Autoja on toki mielettömän paljon, mutta liikenne etenee samalla vauhdilla kuin Suomessa ja tilaa on saman verran, joten ajamisessa ei pitäisi olla ongelmia. Navigaattori on se ainoa mitä ilman tuolla voi olla hankalampi liikkua. Eli yritä puhua se emäntä rattiin vaan jos ei muuta voi. Ilman henkilöautoa tuolla menettää todella paljon.
 
Siellä ajaminen on ihan helppoa. Jos ajat itse suurissa asutuskeskuksissa, ja rouva esim. osan taajamien ulkopuolella, se on aivan yhtä rentouttavan rauhallista kuin Suomessakin. Ateenan ja Brysselin jälkeen iltapäiväruuhka LA:ssa ei ollut ollenkaan vaikea.
 
Tättädää! Ajokortti on kuulemma kirjoitettu ja noudettavissa ensi viikon lopulla Kaartin poliisitalolta.

Hähähähä, loma pelastettu. Rai rai rai. Nyt kun olisi jänisräikkä, päästäisin melkoiset tuuletukset.
 
Pahoittelut vanhan aiheen nostamisesta. Tässä threadissa on paljon asiaa ja kannan oman korteni kekoon.

Meillä on myös autoreissu Californiaan tiedossa ensi kesänä (elokuun lopulla). Reissussa meitä on 4 henkeä (meitsi ja 3 tyttöä <3). Aikataulullisesti ollaan viikko Los Angelesissa Buena Parkissa josta sitten suhataan Vegasiin pariksi päiväksi ja käydään myös Grand Canyonilla ja Hoover Damilla. Tuolta Vegasista sitten olisi tarkoitus ajella San Franciscoon yhden yöpymisen taktiikalla. San Franciscossa olisi myös pari päivää aikaa. Reissujen päivät on aika pitkälti suunniteltu, toivotaan että ei tule muutoksia ja aikataulut pitää :)

Mikä osuus tuosta LA - SFO tiestä on sitä kaikkein kauneinta? Eli kannattaako suhata koko reitti rantatietä vai onko esim. SFO:n läheisyys kaikkein kauneinta? Tuo välihän on pitkä ja mietityttää kannattaako osa matkasta ajaa isompia ja nopeampia teitä, joilla ei varmaan paljoa näkemistä ole? Tässä kuva jossa näkyy suunnilleen nuo tiet

Entä San Franciscon majoittumisalueet? Meillä on auto käytössä joten etäisyydet eivät haittaa. Onko esim. Oaklandin tai San Brunon tai jopa Redwoodin alueet auttamatta liian kaukana? Suunnitelmat nähtävyyksien ja tekemisten osalta ovat avoinna, mutta varmaan Golden Gaten ja muuten "keskustan tuntumaan" sijoittuu. Budjettihan on rajallinen ja 2-tähden ketjut tyyliin Days Inn ja Best Western ja Good Nite Inn käyvät hyvin.

Losin alueelta varmaan löytyy tekemistä ja nähtävää. Siellä on tosiaan se viikko aikaa ja majoitus on jo hoidettu Bueana Parkin alueelta. Onko kokemuksia esim. hyvistä Outlet-myymälöistä? Biitsisuosituksia? Muita tärppejä?

Vegasissa ollaan kolmisen yötä ja käydään Grand Ganyonilla ja matkalla myös Hoover Dam katsomassa. Tohon käsittääkseni menee aivan koko päivä, aamuvarhaisesta iltamyöhään :) Jotkut neuvovat että kanionilla kannattaisi ehdottomasti käydä auringonlaskun aikaan. Monenko nurkilla se aurinko elokuun lopulla laskee Californiassa? :) Vegasin tärpit on vähän auki, varmaan Stripiltä löytyy aika pitkälti kaikki. Mitään suurempia odotuksia Vegasilta ei ole, tarkoituksena lähinnä ihmetella ja katsella. Hienoja hotelleita tuolta saa halvalla kun menee viikolla. Meille yksi yö sijoittuu la-su välille mutta silti kokonaishinta on maltillinen.

Autonvuokraa ollaan katseltu Kilroy Travelin kautta. Siellä netin kautta varaukset menee Holiday Autosin kautta, mutta itse olen asioinut sähköpostitse ja toimiston kautta varatessa autot tulevata Alamon kautta. Kilroy tarjoaa tuohon kaikki vakuutukset ilman omavastuuta ja parilla alle 25v lisäkuskilla mielestäni hyvään hintaan. Autona ollaan mietitty Midsize SUV tasoista autoa (meillä oli tosta kokoluokasta Saturn VUE viime Miamin reissulla joka on ok). Hintaa 15 päivälle tulee noin 670 euroa. Ainoana tuohon kuulemma voivat tyrkyttää rengas ja tuulilasivakuutusta (5 usd / pvä). Navigaattori varmaan ostetaan jenkeistä (joku halpis, reissaajista yksi asuu jenkeissä nyt). Laskeskelin, että "pakollisiin" siirtymiin matkaa kertyy 1500-1600 mailia, ja paikalliset pörräämiset vielä päälle. Eli kai tämänkin jonkinsortin Road Tripiksi voi laskea.

Mitäs muuta pitää huomioida? Onko autoliiton kansainvälinen ajokortti pakollinen? Tai autoliiton sivuilta löytyi myös USA-liite, onko jompikumpi noista pakollinen?

Kiitos ja anteeksi :)
 
Ei ole pakollinen se kansainvälinen ajokortti. Tai ainakaan sitä ei vuokrausfirmat vaadi. Kertaalleen olen joutunut paikallisen miliisin pysäyttämäksi ja ei se heitäkään kiinnostanut.

Kyllähän se koko tie numero 1, LA-SFO, on ihan mukavaa pätkää ja luonnollisesti mukavampaa ajeltavaa kuin motari. Pätkä on pitkä ja aikaa se vie, eli jos aikataulu painaa päälle, niin sitten on jostain tingittävä. Melkein se koko päivän ottaa kun sen läpi ajelee parilla pikku stopilla.

Sulla kun on naisia matkassa, niin muistahan Outletit, niin saatte matkalaukut täyteen vaatetta. Outlettejä mahtuu lukuisia tonne nurkille ja Vegasissa pari sijaitsee ihan kaupungissakin...Muuten ovat hieman kaupunkien ulkopuolella, isojen teiden varrella.

Mulla tuli matkaa jotain 1300 mailia suunnilleen samanlaiseen reissuun.
 
Kiitos tiedoista. Tosiaan yhden yöpymisen taktiikalla olisi tarkoitus ajaa Vegasista San Fransiscoon, yöpyminen jossain Losin jälkeen. Varmaan ajellaan siis ykköstietä koko pätkä. Outletteit kuuluu kyllä ehdottomasti matkasuunnitelmiin, kyllähän niistä meikäläisellekkin löytyy paljon osteltavaa.
 
Aika kallis autovuokra, vaikka nyt jotain bonusmaksuja sulla tuossa onkin ja autokin varsin edustava. Kannattanee lukaista nuo muut tredit aiheesta, itse saimme loppupeleissä 6pv ajaksi chrysler 300en noin neljäsosalla tuosta sun hinnasta.

Äkkiähän oaklandiin ajelee friscosta, siinne pääsy on itseasiassa liiankin helppoa kun muistat aina valkata juuri sen väärän kaistan matkalla Embarcaderoon. Takaisinpäin tullessa on vaan se tietulli joka vähän jumittelee.
 
Äkkiähän oaklandiin ajelee friscosta, siinne pääsy on itseasiassa liiankin helppoa kun muistat aina valkata juuri sen väärän kaistan matkalla Embarcaderoon. Takaisinpäin tullessa on vaan se tietulli joka vähän jumittelee.
Osasta tietulleista pääsee kätevästi, kun ajaa car poolia, tosta tietystä en muista.

Kiitos tiedoista. Tosiaan yhden yöpymisen taktiikalla olisi tarkoitus ajaa Vegasista San Fransiscoon, yöpyminen jossain Losin jälkeen. Varmaan ajellaan siis ykköstietä koko pätkä. Outletteit kuuluu kyllä ehdottomasti matkasuunnitelmiin, kyllähän niistä meikäläisellekkin löytyy paljon osteltavaa.

Ykköstie on tosi hidasta ajettavaa, että kannattaa lähteä ajoissa liikkeelle. Se on myös iltasin aika kuumottavaa ajettavaa, kun siitä menee rotkon vierellä isoja pätkiä matkasta. Te tosin ajatte parempaan suuntaan (sisäkaistaa), niin ei ole niin paha. Matkalla jos on aikaa niin kannattais miettiä Hearstin Castlessä käymistä, jos kiinnostaa. Oli melko upee paikka.


E: Aurinko laskee 19.30-20.0 välisenä aikana elokuussa.
 
Ilmeisesti ei oaklandin tullia voi välttää tai ainakaan me ei osattu valkata kaistaa oikein. Vähän epäselviä nuo kaistat tietulleissa kun puolet kylteistä pimeinä/muuten vaan vaikeasti tulkittavia. Parempi lienee siis vain ajella muiden perässä, voisi olla aika kuumottavaa peruutella pois luukulta jos on väärässä jonossa....

EDIT: aika selkeästihän nuo ilmottelee kylteillä että jotain 342 dollan finet luvassa jos tekee sitä tai tätä. Itseasiassa aika kovat rapsut noissa pikkurikkeissä tuolla USAssa vs. suomi.

EDIT2: laitetaan nyt vielä kuva että menisi mahdollisimman epäselväksi asia.
 

Liitteet

  • sftietulli..jpg
    sftietulli..jpg
    129,5 KB · Katsottu: 1 357
Kannattaa tosiaan suosiolla maksaa, jossei tiedä missä se kaista menee. Normaalisti se on aina vasemmanpuoleisin kaista. Kerran taitaa saada ajaa sellasta tietullia (fast lane-kaistaa vahingossa) päin ennen, kun tulee sakot. Tai ainakin niin muistan lukeneeni, kun etin tietoa seuraamuksista, kun päin tuli ajettua.
 
Mikä osuus tuosta LA - SFO tiestä on sitä kaikkein kauneinta? Eli kannattaako suhata koko reitti rantatietä vai onko esim. SFO:n läheisyys kaikkein kauneinta? Tuo välihän on pitkä ja mietityttää kannattaako osa matkasta ajaa isompia ja nopeampia teitä, joilla ei varmaan paljoa näkemistä ole? Tässä kuva jossa näkyy suunnilleen nuo tiet
Rantapätkä ei ole samanlainen päästä päähän ja näkemistä piisaa koko matkalle. Etelästä laskien must-see paikkoja ovat ainakin: Malibu, Santa Barbara (jossa leffatähdet nykyään asuvat), Solvang (vain koska tanskalainen kaupunki keskellä Kaliforniaa on aika pimeä idea), Hearst Castle (me ajettiin reissu kahdessa päivässä ja oltiin rantamotellissa yötä täällä, Hearst Castlen eri kiertokäynneillä saa kulumaan vaikka koko päivän, sillä turistikeskus on kukkulan juurella, josta sitten mennään bussilla ylös katsomaan yhtä osaa "kesämökistä" kerrallaan), Big Sur (huipulle kannattaa poiketa) ja loppu onkin silmäkarkkia kokonaan.

Toi teidän aikataulu näyttää aivan liian kunnianhimoiselta. Itse vähentäisin paikkoja reilusti tai sitten lisäisin aikaa. Jos Vegasista haluaa käydä Grand Canyonilla päiväseltään, kannattaa mennä helikopterilla kurvailemaan kanjonin pohjalle. Parhaat näkymät on kanjonin eteläreunalla ja sinne ajaa aamusta iltaan yhteen suuntaan. Suurin osa noista kohteista kannattaa nauttia ajan kanssa, jutella paikallisten kanssa jne. eikä vain pysähtyä kuselle ja ottaa yksi kuva ennen autoilua seuraavaan kohteeseen. Arizonassa ja Nevadassa ei nimittäin tien vieressä ole mitään näkemistä vaan ajellaan viivasuoraa motaria tuntitolkulla - voi tytöt pitkästyä jos kaikki aika menee tähän ajeluun.
 
No pitää olla aika torspo jannu jos ei keksi jenkeissä 3 tytyn kanssa mitään tekemistä auton takapenkillä.
 
Paljon hyvää tietoa, kiitos kaikille vastanneille.

Auton vuokrahintaan vaikuttaa varmasti eniten toi alle 25v kuskien mahdollisuus. Ilman niitä hinta tippuu 100-200 euroa. Aluksi oltiin ehdottomasti katumaasturin kannalla, mutta toisaalta onhan Chryslerin 300 (tai vastaava) isohko ja näyttävä. Laitan harkintaan ja lisäselvitykset käyntiin :)

Meidän reissun "pääkohde" on tuo Los Angelesin ympäristö jossa meillä on siis viikko aikaa. Sen jälkeen ajellaan Vegasiin jossa ihmetellään päivä tai kaksi. Sen jälkeen tehdään päiväreissu kanionille (toi helikopterireissu oli hyvä idea, jää huomattavasti enemmän aikaa itse paikan päälle, kiitos). Sen jälkeen yövytään Vegasissa ja seuraavana päivänä lähdetään ajamaan kohti San Franciscoa. Matkalla yövytään varmaan jossain Losin jälkeen. Eli siis matkaan on varattu kaksi päivää aikaa. Dopey vakuutti minut siitä, että ajellaan koko matka ranta"bulevardia" :). San Fransiscossa on kaksi täyttä päivää aikaa saapumis ja lähtöpäivien lisäksi.

Onneksi on vielä vajaa puoli vuotta aikaa suunnitella reissua :) Ainoa mitä on jo varattu niin lennot suomesta itärannikolle ja takaisin, sekä tuo Losin majoitus. Itärannikon suunnitelmat ovat jo kutakuinkin selvillä :)
 
Sen jälkeen yövytään Vegasissa ja seuraavana päivänä lähdetään ajamaan kohti San Franciscoa. Matkalla yövytään varmaan jossain Losin jälkeen. Eli siis matkaan on varattu kaksi päivää aikaa.
Me ajeltiin tuota LA-SF väliä rantaa pitkin kaksi kokonaista päivää eikä todellakaan pysähdytty jokaiseen mielenkiintoiseen mestaan. Varsinkin SF päässä mentiin aika vauhdilla, koska ne paikat oli jo nähty (asuimme siellä) ja alkoi sataa (ajoimme tuon myöhemmin syksyllä). Tuolle Vegas - SF välille olisi pari vaihtoehtoa, joissa niissäkin on nähtävää eikä tule niin kiire: etelän kautta Yosemitessa yöpyen tai pohjoista reittiä Death Valleyn, Renon ja Lake Tahoen kautta. Jälkimmäisellä reitillä Vallejossa on iso huvipuisto (Six Flags Marine World).
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom