Kalan syöminen

ruotsalaiset (lauseen eka kirjain tarkotuksella pienellä) on tehny tutkimuksen, jossa todettiin 700kg kerta-annoksen sipsejä aiheuttavan syövän varmasti.

mä oon sitä mieltä et jengi ihan propagandan takia missas sen ruotsalaisen tutkimuksen pointin mis oli hyvää infoo esim siitä et mitä rasvoja kannattas käyttää kuumentamisessa ja mitä ei. vaikka esimerkkinä käytettäs jotain tollasta ei tee siitä tutkimuksesta fuulaa... kaikki epäterveelliset elämäntavat yhdessä varmasti lisäävät syöpäriskiä.

ja mielestäni tuo vegaaniliiton artikkeli on vähintäänkin mielenkiintoinen. toki kala voi olla terveellisimmistä päästä sekasyöjän ruokavaliossa, mutta kasviksilla/pavuilla pääsisi pidemmälle :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tunaa oon yrittänyt mutta ei mene kuin joskus hyvässä salaatissa, pizzassa ja tonnikalapastapaistoksessa.

Muutoin rakastan ahventa, taimenta, siikaa ja lohta. Myös savupurkkimuikut on hyviä, maksavat vain melkoisen paljon per (pieni) purkki, tulee ostettua siis melkoisen harvoin. Kala on parasta paistettuna, uunissa tai palvattuna/savustettuna!! Myös lohikeitto ja suolakala maistuvat.

Tulee syötyä, lohta varsinkin! Tehtiin pari kuukautta sitten puolison kanssa päätös, että aletaan syödä kalaa vähintään joka toinen päivä, ja sillä linjalla ollaan jotakuinkin pysytty:hyvä:

Tarkoituksena siis saada niitä paljon puhuttuja kalarasvoja (+ proteiinia, tietty), joten esim. tonnikalaa emme noihin kaloihin lue mukaan ollenkaan. Seitit, hauet, ahvenet jne. on täten myös pois listalta.

Mielenkiintoista on myös seurata, paraneeko kylmänsietokyky kalan syönnin kautta, tästähän oli jossain tiedelehdessä juttua eskimoihin liittyen.:rolleyes:

Dieetillä meni n.12vko:n ajan joka päivä 400g kalaa. Yleensä kuhaa tai puna-ahventa. Valmistustapa oli pannulla paistettu ilman mitään öljyä tms. Mausteeksi suola ja pippuri. Alko vähän kyrsimään lopussa:D. Nyt ei oo vähään aikaan tullu kalaa syötyä:D. Lohi on kyllä helvetin hyvää, mutta aika rasvasta vaan (totkai ne on hyviä rasvoja, mutta kaloreita nekin).

Suunnilleen kaksi kertaa viikossa tulee syötyä kalaa. Kerran koulussa ja sitten kotona toisen. Yleensä kotona on viikonloppuna kalaa, koska niitä tuppaa verkoista tulemaan. Useimmiten tulee syötyä kuhaa joskus siikaa. Ennen olin kyllätiukasti kalaruokia vastaan, mutta nykyään ne maistuvat siinä missä mikä tahansa muu ruoka.

Viime kesän norjan kalareissulta jäi mieleen grillattu rautu. Se oli kyllä parasta mitä oon ikinä saanut.

Kyllähän sitä kalaa tulee aina työpaikalla syötyä, kun sitä on tarjolla. Kotonakin tulee laitettua, jos ehtii. Muutamia kuhia kesässä tulee kalastettua ja niitä sitten uunissa laitettua.

Loimulohi on meikäläisen listalla aika kärjessä. Pitkä elämyksellinen valmistusprosessi takaa suden nälän siinä vaiheessa kun ruoka on valmista.:kuola:

Tonnikalaa syön lähes päivittäin. Ihmettelin vaan tuossa muutamia aiempia kommentteja. Jos ei tonnikala ole kalaa niin mitä se sitten on? Ilmeisesti liittyy jotenkin siihen, että sitä vaan vedetään purkista eikä valmisteta sen kummemmin?

Tonnikalaa syön lähes päivittäin. Ihmettelin vaan tuossa muutamia aiempia kommentteja. Jos ei tonnikala ole kalaa niin mitä se sitten on? Ilmeisesti liittyy jotenkin siihen, että sitä vaan vedetään purkista eikä valmisteta sen kummemmin?

Varmaankin juuri siksi ei pidetä kalana, kun on niin vähärasvaista. Ei tule ne kalan syömisen edut siinä fisussa. Sama ko vetäis kalkkunaa; proteiiniahan siinä nyt kuitenkin on.

Tonnikalaa syön monta kertaa viikossa. Kerran viikossa syön lohta ja seitistä tykkään, mutta ei mulla oo mitään hajua mitä siitä väsäisin...ideoita? Olen siis tehnyt siitä kalasoppaa, paistanut vaan pannulla...mutta... jotakin pikkasen mielenkiintosempaa olis kiva tehdä.

Tonnikalaa tulee vedettyä lähes päivittäin, se kun on niin helppoa ja ihan syötävää. Lempparit olisivat kyllä savustettu kala tai loimulohi, njammm, joita en valitettavasti tule syöneeksi kuin muutaman kerran vuodessa..

Tonnikalaa tulee popsittua paljon ja jos koululla sattuu olemaan esim. paistettua lohta niin valitsen sen. Perinteinen graavilohi on kyllä hyvää!

Anteeksi tylyyteni ja mielipiteeni suorasukaisuus, mutta se joka väittää purkkitonnikalaa parhaanmakuiseksi kalaksi ei ole hyvää ja maukkaasti laitettua kalaa syönytkään.

Toki makumieltymyksiä on monia mutta minun suuhuni tonnikala ei monessakaan muodossa sovi, ptyh.

Loimulohi on ihan järkyttävän hyvää, tuota herkkua ei kovin usein sitten saakkaan :( Myös lohimedaljongit med peruna ja ruisleipä on melkeinpä lempiruokia.

Hei haloo, porukat, ootteko unohtaneet SARDIINIT ja MAKRILLIT???? Ei nekään hävyttömiä maksa....

Ne kuuluu rasvaisiin kaloihin ja kaikki kalarasva on norjalaisten tutkimusten mukaan hyväksi ihmiselle.
Luin pari vuotta sitten lomareissulla sellaista skandinavian alueen kaloista ja kalastuksesta kertovaa kirjaa ja siinä se mainittiin (älkää kysykö kirjan nimeä tai kirjoittajaa sillä en millään muista!).

Lisäksi olen lukenut jostain, että tomaatti on siitä ihmeellinen että vaikka sen jalostaa ketsupiksi, siinä on silti sydämelle hyviä aineita.
Noh, olen nyt sitten viimeisten kahden kuukauden ajan syönyt ma-pe tomaattikastikkeeseen purkitettua tonnikalaa, sardiinia ja makrillia. Joka arkipäivä siis yhden purkin.
Viikonloppuisin paistamme silakkapihvejä. Paistamme ne niin koviksi ja rapeiksi että ne ovat kuin keksejä tai sipsejä ja lapset tykkää! ne ovat siis vain hupisyömistä mutta terveellistä sellaista.

Hiusten määrän väitän lisääntyneen ja alkavat harmaat katosivat (olen yli 40v) ja hiuksiin tullut upea kiilto.
Aattelin mennä tammikuulla perusteelliseempaan lääkärintarkastukseen ja tsekkauttaa veriarvot ja kolestrolit sun muut. Sit nähdään mitä tomaattisose, kala, protskujen lisääminen kahdella rahkapurkilla per päivä (nyt syön siis kolme tai jopa neljä purkkia) voi saada aikaiseksi.
En pelkää suolaa koska en sitä käytä missään muussa ruuassa enää kun korvaan suolat yrteillä. Toki ruisleivästä suolaa tulee, samoin margariinista. Juustot vähensin radikaalisti kun lisäsin kala(purkillisten) syöntiä.

Anteeksi tylyyteni ja mielipiteeni suorasukaisuus, mutta se joka väittää purkkitonnikalaa parhaanmakuiseksi kalaksi ei ole hyvää ja maukkaasti laitettua kalaa syönytkään.

Toki makumieltymyksiä on monia mutta minun suuhuni tonnikala ei monessakaan muodossa sovi, ptyh.

Toden totta. Lisäksi tonnari on vielä suhteellisen kallista kun miettii, mitä sille kertyy kilohinnaksi. Niitäkin on eri hintaisia, mutta arvelisin karkeasti alle kympin kilo. Ja kalan laatukin on mitä on. Se purkitettava liha on tonnikalan surkeinta osaa.
Ennemmin sitten silakkaa ja muikkua kun alesta saa ja nyt on kirreäkin näkynyt 6€ hintaan monessa tiskissä.

Täällä on myös päätetty, että kalaa on syötävä lisää. Eilen ostin kokonaisen savusiian, maksoi vähän alle 6 euroa (5,95/kg), josta tein laatikon perunan kanssa. Tavoite on siis syödä kahtena päivänä viikossa kalaa. En ole tosin rajannut mitään pois tästä, paitsi tonnikalan (siis syön sitä, mutten laske "kiintiöön").

Pakko kyllä myöntää, että syy on enemmän kokkailuharrastuksessa kuin terveydessä, mutta sama kai se jos lopputulos on kropallekin suotuisa.

edit. siis purkkitonnikalaa en laske. Ei sillä, etteikö se olisi kala, mutta olen siitä vääntänyt ruokia niin kauan että haluan kokeilla uusia haasteita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom