Kalaöljy + kala-allergia?

Olen ajatellut ottaa jonkin kalaöljyvalmisteen ruokavalioon.

Kysymykseni koskee kalaöljyn ja kala-allergian suhdetta. Käsittääkseni joistakin kalaöljyistä on allergisia reaktioita aiheuttava kalaproteiini poistettu, muttei suinkaan kaikista. Eikä nappaisi ruveta syynäämään kaikkia eri kalaöljymerkkien tuoteselosteita läpi.

Eli mitä kalaöljyjä tämän palstan kala-allertigot (niitä varmaankin löytyy?) käyttävät ja suosittelevat? Mainitkaa myös, onko tuotetta saatavilla kapseleina. Se itse öljyn maku näet on aika :urjo:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kalaöljy voi aiheuttaa kala-allergikoille allergiaa vaikka kalaproteiini olisikin poistettu. Jos on paha kala-allergia kannattaa varmaan ensin testata tuleeko oireita kalaöljystä. Ite en pysty kalaöljyä käyttämään, jotain 99 % kala-allergikoista kai kuitenkin pystyy. Mie reagoin kalan hajullekki ja kosketus saa niin pahoille rakkuloille, että jos esim. kaulaan osuu kalaa ni vois turvota torvet tukkoon. :) Syöminen tappas arviolta 10 minutissa. Siinä vertailukohtaa, että jos on huomattavasti lievempi allergia ni sit varmaan voipi kalaöljyä käyttää. :)
Harvemmissa kalaöljyvalmisteissa kai tuota proteiinii on, mut ainakin noissa Tohtori Tolosen kalaöljykapseleissa mainostetaan, että ei aiheuta kala-allergikoille oireita, eli se sopii ainakin, jos ei oo yhtä freak kun mie.

Niin, oma kala-allergiani ei ole aivan noin paha. Itseasiassa se aiheutti junnuna aika pahoja reaktioita, mutta tossa taannoin testasin vetämällä muutaman palan tonnikalapizzaa. No, kurkkuunhan se hieman otti mutta ei nyt mitään kuolettavia oireita. Varmaan osittain allergia on myös psyykkistä lapsuuden "karmeiden" kokemusten siivittämänä, sillä kalan döfis aiheuttaa kyllä psyykkisiä muttei ruumillisia inhoreaktioita ;)

No, täytyypä panna ainakin toi tri. Tolosen tuote muistiin.

Pirkka: 2,17g EPA/€ (60kaps, 5,95€, K-kauppa)
E-EPA: 1,90g EPA/€ (120kaps, 31,50€, verkkoapteekki)

Pirkka kapselit ovat vain vähän halvempia, mutta mulla on nyt käytössä E-EPA.

edit. Niin siis kokeile noita, noi on ainakin halvimpia. Tolosen sivuilla luki että pistää neulalla reiän kapseliin ja nappaa vähän öljyä ja katsoo mitä tapahtuu.

Möllerin ja Vitamarin kapseleita on tullut syötyä ilman sen kummempia jälkiseuraamuksia. Muista merkeistä ei ole kokemuksia. Yleisesti ottaen olen kyllä tosi herkkä kalojen suhteen. Kurkku turposi lievästi kun olin keittiössä jossa paistettiin kalaa pannulla, eli voisi jopa sanoa että mun kala-allergia ei ole ihan sitä lievintä laatua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom