Kalaöljy ja kylmäpuristettu rypsiöljy?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
Minulta kysellään ravintoneuvoja ja haluan olla täsmällinen, joten voisitteko auttaa.

Kysymys kuuluu: haluaa turvata hyvien rasvojen saannin ja miettii kalaöljykapseleita ja kylmäpuristettua rypsiöljyä. Mistä syystä tarvitsee kalaöljykapseleita, jos kerran kylmäpuristetusta rypsiöljystäkin saa omega3? Ja vielä: onko kalaöljykapseleissa jotain muuta erityistä hyvää kuin omega3 ja kannattaako valita se kalaöljykapselimalli, jossa omega3 osuus on suurin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
luumu sanoi:
Minulta kysellään ravintoneuvoja ja haluan olla täsmällinen, joten voisitteko auttaa.

Kysymys kuuluu: haluaa turvata hyvien rasvojen saannin ja miettii kalaöljykapseleita ja kylmäpuristettua rypsiöljyä. Mistä syystä tarvitsee kalaöljykapseleita, jos kerran kylmäpuristetusta rypsiöljystäkin saa omega3?

Saa enempi omega kolmosia. Ei rypsärissä oo omega kolmosta todellakaan paljon, enemmänkin omega kutosta.

Ja vielä: onko kalaöljykapseleissa jotain muuta erityistä hyvää kuin omega3 ja kannattaako valita se kalaöljykapselimalli, jossa omega3 osuus on suurin?

Tietenkin kannattaa =) Ei mitään pirkkaa enään, niissä on kovin pienet pitoisuudet. Kalaöljyssä on DHA ja EPA rasvoja, joita ei oikeesti saa paljon mistään muusta, except kalasta. Itse käytän sellaisia kalaöljynappeja, missä ei ole mitään muutaku, se kalaöljy, eikä rasvaliukosia vitamiineja A,E,D jne, koska niitä tulee muutenkin jo melkein liikaa.

Ota vaan sellasia, joissa on reilusti EPAa ja DHAta.

Näin muistelisin. Voin olla väärässäkin, mutten kovin paljoa.

Montako tabua noita Möllerin omega kalaöljykapseleita voisi ottaa päivässä? Ohjehan on kaksi, mutta luin jostain (jutusta joka käsitteli itse asiassa masennuksen ja kalaöljyjen yhteyttä, noi öljyt siis ehkäisee masennusta) että niitä oli otettu joku ihan ihme määrä, tyyliin 10 päivässä. Vähän kalliiksi moinen tulisi. Ja kuulostaa aika isolta määrältä kun purkin kyljessä lukee että annosta ei saa ylittää.

Mää saan itse aika vähän rasvaa ruoasta, mietin että jos ottais sit kapseleita enempi... tai alan lurautella öljyä jonnekin salaatin sekaan...

Hyvä kyssä tää muuten Luumu. Mää tiiän hyvin että protskua pitää syödä paljon ja hiilareita haluan siksi että aivot pelaa ja jaksaa vähä paremmin. Mutta rasvoista en tiä paljon mitään kun oon joskus saanut päähäni että moisia tulee välttää. Syön rasvaa ne tabut ja mitä kalkkunan ja katkaravun mukana tulee, rahka ja raejuusto on rasvattomia. Tarttiskos tehrä jottain?

Venla, myös minun ruokavalioni on "luonnostaan" kovin rasvaton. Pidän kuitenkin pähkinöistä, joten minulla menee useamman kerran viikossa iltapalana "suolapähkinöitä" ja cashewpähkinöitä, joissa on kivasti rasvaa.

Usein ihmisillä on tosiaan käsitys, että kaikkia rasvoja tulee välttää, mutta välttäkööt mieluummin hiilihydraatteja. Hiilareiden saamisessa ei tosin ole ongelmia (tietenkään) ja pidän näkkileivästä, tummasta leivästä... ja puurosta :kuola: kuin hullu puurosta :D

Kuvaamasi perustella sinulla on rasvat vähissä. Joku varmasti ehtii vastata niiden tarvittavan määrän / päivä. Ehdin katsoa ne illalla, jos muistan vain vastata tänne. Olet jo hyvällä tiellä, jos napsit nuo kalaöljykapselit ja vaikka rkl kylmäpuristettua rypsiöljyä / päivä (öljyn voi tosiaan lurauttaa vaikka salaattiin ja ruoanlaitossa siirtyä kokonaan tuohon öljyyn, niin minä olen tehnyt).

No siis veikkaisin että se 2 kapselia on taas kerran joku "maksimimäärä mitä ei saa ylittää" joka todellisuudessa tarkoittaa että "näin paljon kun syöt niin et sairastu tämän puutokseen". Veikkaisin että Möllereissä on kyse siitä E-vitamiinista mitä niissä on. Siis sen yliannostuksen vaarasta. Koska 10 kapselissa on ehkä saman verran rasvaa kun täysin lonkalta heitettynä 300g jotain rasvaista lohta (minkä voi syödä helposti), eli se rasva ei siinä pahaa tee.

"Päivittäinen vähimmäistarve, joka estää puutoksen syntymistä on 8-10 milligrammaa."
http://www.ferrosan.fi/vitamiiniopas/E.html

Että tää on taas tätä. Urheilijoilla varmasti tarve on suurempi, muistaakseni E-vitamiini oli antioksidantti, eli urheilija ja normaalikin ihminen voi varmasti syödä ainakin 50mg (tämän verran tulee varmaan päivän mittaan... ehkä) ilman mitään oireita, mutta sitä voi tulla muissa ruuissa enemmän kuin tarpeeksi.

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2272&lang=fi

E-vitamiini alfatokoferoliekvivalentti

# Elintarvike Pitoisuus / annos mg Annospaino
1 Becel pro-activ 66.0 100
2 Auringonkukkaöljy 63.4 100
3 Maissiöljy 34.2 100
4 Kasvirasvalevite 30.4 100
5 Ruokaöljy keskiarvo 30.1 100

Eli sitä näyttäisi tulevan levitteissä ainakin tarpeeksi, eli ehkä kannattaisi ne kalaöljy tabletit vaihtaa ihan oikeaan mahdollisimman vähä E-vitamiiniseen kalaöljyyn. Maistuu ehkä pahalta, mutta makuun tottuu ja luulisin että se on kuitenkin paljon halvempaa.

http://www.tohtori.fi/?page=6746948&id=4024171 tälläisen vielä löysin

Möllerin kalanmaksaöljypullo maksaa 13 € ja siitä ruokalusikallinen päivässä.
Saa sitruunanmakuisena, halpaa ja hyvää :hyper:

Edit: Ja tiedetään, kalanmaksa sisältää kaikki raskasmetallit... Myrkkyjä tulee muualtakin niin paljon, että tuskin se vähä enää tässä haittaa...

Pikkuhannu sanoi:
Möllerin kalanmaksaöljypullo maksaa 13 € ja siitä ruokalusikallinen päivässä.
Saa sitruunanmakuisena, halpaa ja hyvää :hyper:

Edit: Ja tiedetään, kalanmaksa sisältää kaikki raskasmetallit... Myrkkyjä tulee muualtakin niin paljon, että tuskin se vähä enää tässä haittaa...

Taitaa olla aika urbaanilegenda noi raskasmetallijutut, kyseessä on lääkelain alainen valmiste ja se on erittäin tarkan laadunvalvonnan alainen... eli enemmän saat raskasmetalleja kun kävelet vaikka helsingin keskustassa ruuhka-aikana ja hengität sitä pakokaasujen täyttämää ilmaa :kippis1:

luumu sanoi:
Venla, myös minun ruokavalioni on "luonnostaan" kovin rasvaton. Pidän kuitenkin pähkinöistä, joten minulla menee useamman kerran viikossa iltapalana "suolapähkinöitä" ja cashewpähkinöitä, joissa on kivasti rasvaa.

Usein ihmisillä on tosiaan käsitys, että kaikkia rasvoja tulee välttää, mutta välttäkööt mieluummin hiilihydraatteja. Hiilareiden saamisessa ei tosin ole ongelmia (tietenkään) ja pidän näkkileivästä, tummasta leivästä... ja puurosta :kuola: kuin hullu puurosta :D

Kuvaamasi perustella sinulla on rasvat vähissä. Joku varmasti ehtii vastata niiden tarvittavan määrän / päivä. Ehdin katsoa ne illalla, jos muistan vain vastata tänne. Olet jo hyvällä tiellä, jos napsit nuo kalaöljykapselit ja vaikka rkl kylmäpuristettua rypsiöljyä / päivä (öljyn voi tosiaan lurauttaa vaikka salaattiin ja ruoanlaitossa siirtyä kokonaan tuohon öljyyn, niin minä olen tehnyt).

Kiitoksia! On ne vähissä. Tänään jo kokeilin tuota että salaattiin lisäsin vähän, tuohan se makuakin kun salaattiin lisää vähän öljyä, pippuria ja suolaa! Tulee sit sitä natriumiakin, hih. Pähkinät ois kyllä terveellisiä joo... niitä tulee vaan helposti popsittua vähän liikaa...

Mutta kommentoin tätä siksikin että mua huvitti niin paljon tuo sinun puurohimosi - mulla on ihan samanlainen nimittäin, olen käyttänyt tuota hullua sanontaakin joskus. Puurosta en luovu! Vois kai sinne lirauttaa vähän rasvaa sekaan:D Voisilmän sijaan vaikka rypsiöljyä...

Itse tulee käytettyä pellavansiemenöljyä (Omega-3 59g ja Omega-6 14,9g /100g) ja hampunsiemenöljyä (ei satu nyt olemaan pulloa josta katsoa arvot).

Nämä öljyt on vähän kalliimpia kuin rypsiöljyä ja hampunsiemenöljyä ei myydä kai kuin luontaistuotekaupoissa.

Suositut

Back
Ylös Bottom