Kaksoistutkinto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ossi-
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä olen nyt kolmatta vuotta yo-merkonomina. Helsinki Business Collegessa ja Eiran Aikuislukiossa käyn koulua, kolmessa vuodessa saan yo-todistuksen, lukion päättötodistuksen ja taloushallinnon merkonomin paperit.

Haha meil on ilmeisesti yhteisiit tuttui. Kaveri on kans Eiras ja hbc:s samaa aikaa. ;-) Ite oon vaan Eiras abivuotta.

Mut tost kaksoistutkinnosta, mitä oon sivusta seurannu, ni kylhän se menee jos kiinnostaa. Tosi monet vaan tuntuu lopettavan jomman kumman keskenkaiken. tiiä sit missä syy..

Haha meil on ilmeisesti yhteisiit tuttui. Kaveri on kans Eiras ja hbc:s samaa aikaa. ;-) Ite oon vaan Eiras abivuotta.

Mut tost kaksoistutkinnosta, mitä oon sivusta seurannu, ni kylhän se menee jos kiinnostaa. Tosi monet vaan tuntuu lopettavan jomman kumman keskenkaiken. tiiä sit missä syy..

Ilmeisesti juu. :)

Joillain se motivaatio jompaa kumpaa paikkaa kohtaan laskee jossain vaiheessa, kai se kauppis useammin keskeytetään ja sitten siirrytään vaan lukioon...

Ite tuli sillo aikanaan käytyä ammattikoululukio. Sanotaan niin, että ryhdyin siihen koska kaveritkin niin tekivät, mutta ei mun lisäks hirveen moni loppuun asti sitä vienyt.

Hyötynä voidaan sanoa, että ammattikoulu poiki alan kesätöitä hyvin ja ilman lukion pitkää matematiikkaa ei olisi ollut asiaa teknilliseen korkeakouluun. Kyllä ne työhaastatteluissa pitkin matkaa on katsellut tota kaksoistutkintoa arvoa nostattavana ja sen ansiosta hankittu työkokemus alalta toi nykyisenkin työpaikan, nyt kun olen kaikki koulut käynyt. :rock:

Jos katselee taaksepäin, en olisi ikinä jaksanut pelkkää lukiota käydä edes. se on niin:david: varten olevaa spedeilyä mun mielestä.

ps. Tämä koskee lähinnä teknisiä aloja. Muilla varmaan ei mitään väliä.

Ammattilukio on kyllä paras valinta, minkä olen tehnyt kun en ole tiennyt että mitä tehdä :D eli ei ole tarvinnut katua sitä.
Itse olen pohjakoulutukseltani ajoneuvoasentaja-yo, lukiosta ollu hyötyä nykysessä koulussa ja ammattipuolesta hyötyä aina kesätöitä hakiessa(no, on siitä joskus koulussakin hyötyä).
Ilman ammattikoulutusta olisin todennäköisesti päässyt huonompiin kesätyöpaikkoihin(teknistä alaa kun opiskelen) ja joissain paikoissa myös kesätyöläisen palkka riippuu pohjakoulutuksesta(sen työkokemuksen lisäksi).

Itsellä tuo kaksoistutkinto kesti 4v kun satuin olemaan ensimmäinen, joka tuolta linjalta valmistui ja oli vielä kaikki kurssien sijoitukset niin, että ei vain ollut mahdollista olla läsnä kaikilla kursseilla niin että olisi päässyt heti kirjoitusten jälkeen valmistumaan myös ammattipuolelta. Tuloksena siis ylimääräinen rentoiluvuosi amiksessa lukion päätteeksi.

Ja tosiaan, Haminassa opiskelin tuota 98-02

Jep, itsekkin tuon (paskan?) läpikäyneenä voin sanoa, että kannattaa harkita jos aikoo vain suoraan töihin. Kaksi vuotta tuli koulussa istuttua 8-16 ja päälle koulumatkat 2h. Oli melko raskasta välillä. Tosin ompahan nyt ainakin käyty!! Tottakai työnantaja tuota arvostaa, mutta haluaisin kuulla sen siltä suoraan.. Itse kirjoitin A,A,A,E Lpr 02-05

Mun mielestä tää systeemi on ollu tosi hyvä vaihtoehto, varsinki ku pelkkä lukio ei huvuttanu ja amiksesta ei löytyny oikein sellasta justiisa passelia alaa itelle. Ei mulla ainakaa rankka oo ollu, ku tää on jaksotuksella hoidettu ettei oo mtn iltalukioo. Lukio kevyempiki ku normilukiolaisilla.

Ylipäätään ollu kyl opiskelu sen verran leebeniä tässä vaiheessa, ku ollaan 2. asteella. Kauhulla venailen sit jotaki yliopistoaikaa, varmana paljon paljon rankempaa. :rolleyes:

Mun mielestä tää systeemi on ollu tosi hyvä vaihtoehto, varsinki ku pelkkä lukio ei huvuttanu ja amiksesta ei löytyny oikein sellasta justiisa passelia alaa itelle. Ei mulla ainakaa rankka oo ollu, ku tää on jaksotuksella hoidettu ettei oo mtn iltalukioo. Lukio kevyempiki ku normilukiolaisilla.

Ylipäätään ollu kyl opiskelu sen verran leebeniä tässä vaiheessa, ku ollaan 2. asteella. Kauhulla venailen sit jotaki yliopistoaikaa, varmana paljon paljon rankempaa. :rolleyes:

Kuinka paljon nuo ammattilukion kurssit eroavat lukion kurssien osalta eri oppilaitosten välillä? Kun itselläni ei opetusohjelman puitteissa ollut ollenkaan mahdollisuutta käydä esim. pitkää matematiikkaa(kuten myös fysiikka, kemia yms... kielet olivat ainoat pitkät aineet), joka vaikeuttaa huomattavasti esim. teknilliseen yliopistoon pääsyä(ja varsinkin siellä opiskelua ensimmäisenä vuonna...)
Onko jossain mahdollista luoda ammattilukioon "oma" hops, johon saisi myös pitkiä matematiikan ja fysiikan kursseja?

(tietenkin, jos tässä vaiheessa aletaan miettimään niitä pitkiä kursseja, niin lukio olisi silloin varsin pätevä vaihtoehto :D )

Onko jossain mahdollista luoda ammattilukioon "oma" hops, johon saisi myös pitkiä matematiikan ja fysiikan kursseja?
Itse olen omassa kaksoistutkinnossani vaihtanut lyhyen matematiikan pitkään, sekä lisännyt pari reaaliainetta. Kaikki normaalista opetussuunnitelmasta poikkeavat kurssit joudutaan kuitenkin suorittamaan iltalukion puolella, koska ammattiopisto on ostanut vain tietyt kurssit päivisin suoritettavaksi. Kannattaa myös muistaa, ettei iltalukionkaan puolella kurssivalikoima ole välttämättä laaja, esimerkiksi täällä ei saa fysiikkaa opiskeltua yhtä kurssia enempää.

Meidän kaksoistutkinnossa saa valita lukion kurssit täysin vapaasti aikuislukion kurssitarjottimesta, ainoana rajoituksena on se, että kurssit eivät mene päällekäin kauppaopiston kurssien kanssa. Lisäksi ajankäytön kanssa voi tulla ongelmia, jos liikaa kursseja haalii samaan jaksoon. Tietyt kurssit (esim. pitkä matematiikka ja erikoisemmat kielet) eivät myöskään ole kovin usein tarjolla, joten niiden valitseminen on pieni ongelma aina. Kursseja saa kuitenkin suorittaa enemmän kuin sen 48 pakollista, jos nyt aikaa riittää.

Meillä sai myös aika vapaasti valita pakollisten lisäksi kursseja, se riippui vaa siitä miten paljon oli valmis siel koulussa viettämään aikaa. En siitä pitkästä matikasta oo varma, mutta uskosin senki olevan ihan mahollinen. Itse valitsin vielä yhen ylimääräsen ainee, psykologian, noiden pakollisten lisäksi, eikä siltikään ollu yhtään raskasta. Pari psykan kurssia suoritin netissä, sekin on mahdollista joissakin aineissa jos koululla on sopimus sen etäopiston kanssa.

Meidän luokallamme, ammattikoulussa rakennuspuolella on pari kaveria, ketkä käyvät tätä ammattilukiota, eikä se heillä ainakaan ole vielä kovin rankkaa ole ollut. Jätkät opiskelevat aina seurassamme, kun opiskellaan itse ammattiin, ja silloin kun muillakin on ammattikoululla lukuaineita, he menevät lukiolle lukemaan vastaavia aineita. Tänä vuonna heillä ei ole vielä ollut kuin parina päivänä viikossa kaksi tuntia pidemmät koulupäivät, koska ei ole ollut kuin rakennushommia. Sittenhän se tietysti on inhottavaa, jos joutuu juoksemaan koulusta toiseen kesken päivän jne. Meillä tosin on parin sadan metrin päässä koulusta se lukiokin. Ammattilukiohan kuitenkin läpäistään neljässä vuodessa, joten ei siinä niin suunnattomasti hommia joudu koko ajan paiskimaan. Jos jaksaa ottaa ylioppilastutkinnon samalla, niin kannattaa! Itseäkin vähän mietittänyt/kaduttanut etten sitä valintaa tehnyt.

noniin nostetaan vanhaa threadia. Eikö tässä kaksois tutkinnossa ole kyse siis siitä, että suoritetaan kursseista matematiikka,äidinkieli,vieraskieli ja mikä se kolmasnyt olikaan. Eli eihän siinä koko lukiota käydä kuitenkaan?
Ja siitä ei saa ylioppilaslakkia vaan, jonkun todistuksen vain?

noniin nostetaan vanhaa threadia. Eikö tässä kaksois tutkinnossa ole kyse siis siitä, että suoritetaan kursseista matematiikka,äidinkieli,vieraskieli ja mikä se kolmasnyt olikaan. Eli eihän siinä koko lukiota käydä kuitenkaan?
Ja siitä ei saa ylioppilaslakkia vaan, jonkun todistuksen vain?
Eikös se mene niin, että kaksoistutkinnossa saa ylioppilastodistuksen (ja lakin :)), jos siis pääsee ylioppilakirjoitukset läpi? Lukion päättötodistusta ei saa, koska siinä ei suoriteta lukion pakollista oppimäärää. Kolmoistutkinnossa sitten suoritetaan lukion pakollinen oppimäärä kokonaan ja tietysti ylioppilastutkinto.

Ja kolmoistutkinnossakin suoritetaan minimissään aikuislukion vaatima oppimäärä (44-48 kurssia vrt. pelkkä ylioppilastutkinto väh. 35). Ainakin näin täällä Tampereen suunnalla.

Minä kävin aikoinaan kauppiksen ja lukion yhtäaikaa. Hyvä valinta ja loppujen lopuksi pystyin hakemaan jatko-opintoihin niillä papereilla, jotka tunsin järkevämmiksi opintojen kannalta :)

Onhan se raskaampaa, tai ainakin silloin oli kun kaksoistutkinto tuli ensimmäistä kertaa mahdolliseksi juuri meidän vuosikurssille. Kauppislaiset teki 20-25 h viikkoja, meillä n. 35-40 h. Lukiokielten ja matikan rinnalla taas kauppiskielet ja matikka oli todella helppoa :D Suoritin opinnot 1997-2000 Oulussa.

Mutta olin päätökseeni tyytyväinen ja harva suoriutui loppuun. 25 opiskelijasta taisi 6-7 oppilasta saada sen lakin lopulta. Mutta itse voin vain suositella :)

Lukio-osuudesta sain todistuksen, ylioppilastodistuksen ja -lakin. Samalla tavalla osallistuin äidinkielen, englannin, ruotsin ja matematiikan kirjoituksiin kuin muutkin.

Ja ei niillä pelkillä lukio/ ammattipapereillakaan juurikaan enää myöhemmin "tee mitään" jos jatko-opintoja aikoo suorittaa.

Aikanaan erehdyin suorittamaan kaksoistutkintona tietotekniikan perustutkintoa ja yo:ta...

Lukioaineita oli pitkä matematiikka, fysiikka ja kieletkin tais olla lukiokamaa.

Jälkikäteen ajateltuna olisihan sitä voinut jotain muutakin opiskella...

Noilla lukioaineilla oli ainakin silloin fiksusti korvattu kaikki ammattipuolen erikoistumisopinnot :)
Tietokoneita taidettiin nähdä ensimmäisen kerran toisella luokalla, kun kannettiin uusia laitteita pahvilaatikoissa luokkiin ja käsiksi niihin laitteisiin päästiinkin jo seuraavana vuonna.

Kivahan se oli hitsailla ja sähkötöitä opiskella ensin pari vuotta ja sitten asennella windowsia kolmas vuosi :thumbs:

Katkera en tietenkään ole...

Suoritin kanssa aikoinaa kaksoistutkinnon. Nyt siis olen Datanomi ja ylioppilas ihan paskoilla papereilla :D

Meillä oli asiat järjestetty ihan päin honkia. Kursseja meni päällekkäin ja paljon. Sitten piti "vapaa-ajalla" tehdä komee nippu monisteita ja opiskella kaikki itsenäisesti. Hauskinta oli, ettei näistä kursseista voinut saada arvosanaa 1 parempaa.

Lopputyö ja kirjoituksiin lukeminenkin oli hienosti ajoitettu päällekkäin. Joten kun muut teki joko lopputyötä tai vaihtoehtoisesti luki vain kirjoituksiin, me teimme kummatkin. Onneksi meillä oli vielä niin ihana opettaja, että laittoi minut ja kaverini (kummatkin siis suoritimme kaksoistutkintoa ainoana meidän luokalta) esittelemään lopputyön luokan ensimmäisinä, ettei varmasti jäänyt yhtään ylimääräistä aikaa.

Katkerahan en minäkään tietenkään ole, mutta todella toivon, että asiat on nykyään paremmin järjestetty..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom