Kaksoistutkinto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ossi-
  • Aloitettu Aloitettu
Eli onko kukaan pakkislainen suorittanut kaksoistutkintoa?
Lähinnä itse aattelin merkonomin ja ylioppilastodistuksen saamista.

Vai käykö liian vaikeaksi?

Jos joku on käyny niin voiko kertoa miten onnistua?Ja suositteletko sitä.

Kiitos vastaajille.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse aikoinaan mietin tuota ja silloin päädyin suorittamaan pelkän yo-tutkinnon. Tällä hetkellä hieman harmittaa että en tuolle puolelle lähtenyt. Mutta sanoisin oikeastaan niin että jos tiedät mille linjalle tähtää lukion jälkeen ja siihen sopiva kaksoistutkinto löytyy, niin mene ihmeessä. Onhan se rankempaa kuin normaali, mutta hyötyä siitä mielestäni kuitenkin on.

Suoritettu automaatiotekniikan mekaanikon tutkinto ja yo- tutkinto samaan aikaan. Valmistuin vuonna 1997. Tuottaa vähän enemmän töitä, mutta ei paha. Suosittelen! Itse lähdin siihen mukaan oikeastaan vaan sen takia että amiksessa toi kielten opetus ei oo samalla tasolla kun lukiossa.

Itsellä just menossa ns. amislukio. Koneistajan paperit on ja koht YO-kirjotukset.

Vuosien varrella metallialan hommien kiinnostus on laskenu koko ajan ja olenkin erittäin tyytyväinen, että tuli valittua lukio mukaan. Vähä enemmän hommia tulee, mut on sen arvosta.

Mä suoritan Yo-merkonomin tutkintoa ja tyytyväinen olen ollut valintaani. Riippuu aika pitälti oman asuinpaikan koulujen systeemistä miten toi loppujen lopuksi toimii. Täällä Keravalla kaksoistutkintojärjestelmä on Suomen kärkeä ja sen kyllä huomaa. Lisää hommia ei tule juuri ollenkaan, sillä lukioo ja kauppista käydään aina omissa jaksoissaan eli päällekäisyyksiä ei tule. Lukiosta mun tarvitsee ottaa vaan ne kurssit, jotka pitää hyväksilukea kauppiksen puolella sekä pakolliset niistä mitä meinaan kirjottaa + syventäviä ja muita oman mielen mukaan. Ainoa miinus on lukion kurssitarjotin, joka on tietenkin suunniteltu lukiolaisille eikä itelle löydy aina kaikista sopivimpia kursseja, joten joutuu välillä hyppimään esim. kakkoskurssilta vitoselle. Suosittelen lämpimästi harkitsemaan, jos on vähänkään motivaatiota lukea. Mutta siis lukiohan on aivan hanurista, hajoon siel aina ku on lukiojakso :D :D Mutta kyllä sen kestää ku suhtautuu asiaa positiivisesti :)

Itse olen suorittanut Turussa kolmevuotisen ylioppilas/merkonomi yhdistelmän ja koin sen mieluisaksi. Kaikki tunnit hoituivat kätevästi samassa rakennuksessa. Tasoerot ilmenivät vain vähän turhan selkeästi, vaikka opinnot eivät mitään tähtitiedettä olleetkaan....30. aloittaneesta taisi selvästi alle kymmenen saada ajallaan molemmat tutkinnot suoritettua. Suurin osa taisi muutenkin lopettaa sen yo lakin tavoittelun puolessa välissä opintoja.

Käytännössä taisi mennä niin, että markkinoinnin valinneet(muutama poikkeuskin toki joukossa;) ) eivät koskaan valmistuneet ja taloushallinnon pienemmässä ryhmässä saavutettiin kaikin puolin paremmat tulokset. Suosittelen valitsemaan sitten jossain vaiheessa sen ryhmän mihin menevät vähemmän dimpedampet, niin omakin opiskelu sujuu mukavammin. Tuossa ylä-asteen jälkeen melko suuri osa porukasta(lue pojista) tuntuu olevan vielä vailla mitään elämän tavoitteita ja käyttäytyvät sen mukaan:rolleyes:

ite ajattelin kaksoistutkintoa mutta kun ei vielä silloin ylä-aste iässä ollut selvillä mitä aikoopi tulevaisuudessa tehdä. Nyt on ja kun lähen ammattikorkeaan niin olisihan se ollut parempi käydä myös toi amis (mut kun silloin tuli pidettyä amitzuja alempi arvosina, enää ei).

Kannattaa miettiä asiaa jatkon kannalta. Meillä on KKK:ssa jonkun verran YO-merkonomeja. Vaikka he saisivat sen 45(?) noppaa hyväksiluettua perusopintoja, istuvat useimmat silti niillä kursseilla, koska a)asiat ovat unohtuneet, b)opetus kauppiksessa ei vastaa korkeakoulukursseja. Sama varmaan pätee jos hakisi AMK:lle suorittamaan tradenomitutkintoa. Niin ja eihän yläasteen jälkeen kannata vielä repiä stressiä koulun käymisestä. t: 3L:n (lukio lukematta läpi) ylioppilas. Toisaalta kaipa tuo on kiva, jos meinaa lähteä jatko-opiskelemaan ja tekee sitten siinä sivussa amistutkinnon mukaisia duuneja. Ei tartte istua varastolla tai kaupan kassalla, niin kuin niiden joilla on pelkkä yo-tutkinto.

Ite oon valmistunut datonomiksi viime keväänä ja nyt keväällä ois YO-kirjotukset. Eikä mun mielestää oo mitenkään raskas homma ollut. Pääsee melkeen helpommalla ku normilukiossa ku ei tarvii lukee kun vaan niitä aineita mitkä meinaa kirjottaa.

Mä olen nyt kolmatta vuotta yo-merkonomina. Helsinki Business Collegessa ja Eiran Aikuislukiossa käyn koulua, kolmessa vuodessa saan yo-todistuksen, lukion päättötodistuksen ja taloushallinnon merkonomin paperit.

Mielestäni kaksoistutkinto ei tuota juurikaan vaikeuksia, jos on peruskoulussa menestynyt edes kohtalaisesta (ka. yli 8). Yleensä 3 päivää viikossa käydään kauppaopistoa, ja 2 päivää viikossa aikuislukiota. Kauppiksesta tarvitsee 80ov, lukiosta vaan 48 kurssia verrattuna normaalin lukion 75 kurssiin, joten turhia kursseja ei tarvitse juuri käydä...

Kaksoistutkinto menee ihan leppoisasti, suurin osa sitä suorittavista on samaa porukkaa kun amiksessakin, joten valtaosa ryhmästä ei suorita koko tutkintoa kolmessa vuodessa. Kahden eri koulun opintojen sovittelu tuottaa jonkin verran vaikeuksia, mutta ihan näppärästi koulu nuo asiat on järjestänyt...

Suosittelen kaksoistutkintoa niille, joilla motivaatiota koulussa käymiseen riittää, heikosti motivoituneilla jompi kumpi koulu jää helposti kesken puolessa välissä tutkintoa.

Kaksoistutkinto tuli valmiiksi 2003 keväällä. Kolme vuotta meni. Ravintolakokki/YO.

Kaksoistutkinto ei tuota vaikeuksia jos peruskoulussa on menestynyt kohtalaisesti (ka. yli 7) ;)

Huomaa, että valtaosa nk. kaksoistutkinto-opetuksesta on järjestetty hankalasti. Oulussa ainakin Oulun Seudun Ammattiopisto, Myllytullin yksikkö on edelläkävijä Suomessa. Koululla on omat lukio-opintojen opettajat, ja kurssit on saumattomasti sovitettu muiden opintojen lomaan. Ei turhia ns. hyppytunteja tai välipäiviä.

Itse kahloin läpi sitä motivaation ollessa melko matalana, mutta olinpa silti tyytyväinen siihen etten vaihtanut poiskaan. Vaikka menestys oli vaatimatonta kun ei niillä tunneillakaan aina tullut käytyä.

Huomaa, että valtaosa nk. kaksoistutkinto-opetuksesta on järjestetty hankalasti. Oulussa ainakin Oulun Seudun Ammattiopisto, Myllytullin yksikkö on edelläkävijä Suomessa. Koululla on omat lukio-opintojen opettajat, ja kurssit on saumattomasti sovitettu muiden opintojen lomaan. Ei turhia ns. hyppytunteja tai välipäiviä.

Täytyypä sen verta sanoa, että Oulu ei tässä asiassa ole ainut. Meillä oli myös omat lukion opettajat ja ei hyppytunteja. Muistaakseni Kotka oli ensimmäinen paikka missä ns ammattilukio aloitettiin. Tästä en ole satavarma.

Yo-merkonomi tutkinnolla ei tee mitään jos jatkaa kirjoitusten jälkeen kaupalliselle alalle esim. tradenomiksi tai kauppatieteisiin. Jos lukee vaikka insinööriksi niin merkonomin paperit on oiva tapa laajentaa alueita joille hakea töihin. Myyniti insinöörin tehtävät esimerkiksi tai oma yritys.

Yo-ammattikoulu on hyvä jos ei aio jatkaa ammattikoululinjan jatkeeksi esim. tekuun. Itse olen huomannut että kaksinkertaisilla papereilla ei tee mitään. Jos pohjalla on ammatti ja samalta linjalta insinöörinpaperit ei se ammtti loista työnhaussa samassa suhteessa, kuin siihen käytetty aika eikä ole ratkaiseva. Esim tilanteessa jossa on kaksi samanlaista insinööriä paitsi, että toisella on yo-amis. Tämä yo-amis ei mitenkään jyrää.

Lisäksi ei ihminen kovin montaa ammattia tarvitse. Jos on kaupallinen toisenasteen tutkinto ammattikoulu ja vielä yksi eri alan korkeakoulututkinto niin ei semmoisia työtehtäviä tai ammatteja ole joissa näitä kaikkia oikeasti tarvittaisiin. Tämmöisiin kombinaatioihin on mielestäni turha pyrkiä. Jos aikoo lukea pitkälle niin lukio, merkonomi tai ammttikoulu ja siihen päälle korkeakoulututkinto ja jatkuvasti koittaa hampaat irvessä saada työkokemusta. Työkokemus on kuitenkin se kaikkein ratkaisevin.

Kannattaa todellakin jos on hommat järjestetty niinkuin meilläpäin!

ite luin sähkövoimatekniikan ja ylioppilaaks.. yks lisävuos siinä meni mut en oo katunut.

Nykyää ammattikorkeessa..

Ehdottomasti yhdistelmäopintoihin mukaan jos vaan tuntuu että jaksaa.
Itellä on menossa nyt kolmoistutkinto, ammattipuoli on viikon työkokemusta vaille valmis, lukiosta 6 kurssia jälellä ja kirjotukset.

Ammattipuolella luen tietoliikennetekniikka, ja kun ei enää nykyään pahemmin kiinnosta nuo sähköhommat, niin oon kyllä yläasteen opolle kiitollinen, että aikanaan ylipuhu mut ottaan ammattitutkinnon rinnalle ton lukion.

Se plussa täytyy vielä mainita kolmoistutkinnosta verrattuna kaksoistutkintoon, että kun kolmoistutkinnossa käydään koko lukio, niin vaikka se vuoden pitempään kestääkin, niin ite olen ainakin tyytyväinen, koska lukiossa olen huomannut, että esim. historia ja yhteiskuntatieteet kiinnostavat erittäin paljon. Nuita edellä mainittuja esimerkiksi pystyy lukemaan paremmin kolmoistutkinnossa. Näin ainakin meidän koululla. Niin ja opiskelen siis Oulun seudun ammattiopistolla.

Tosin jos nyt saisin valita, menisin ehkä pelkkään lukioon. Mutta kyllä yhdistelmäopinnot aina pelkän amiksen voittaa :rock:

Kannattaa mennä. Itse valmistuin vuonna 2004 yo-datanomiksi ja ammattitutkinto on helpottanut suuresti (kesä)työpaikkojen saantia. Tutkinto kesti 4 vuotta..

Merkonomipohjalta saa amk:ssa (liiketalous) vuoden perusopinnot hyväksiluettua. Itse sain datanomina tradenomiopinnoista 41op hyväksiluettua. Suosittelen. Antaa muutenkin ihan hyvät perustiedot kaupalliselle alalle jatkotutkintoja varten..

Sitten kun joskus valmistuu AMK:sta ja hakee töitä ei työnantajia kiinnosta lainkaan mikä korkeakoulua edeltävä pohjakoulutus on. Ainakin IT-alalla on vahvasti näin

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom