Kaksi lajia yhdessä, liikaa treeniä viikkoa kohden?

Olen harrastanut harrastus sekä kuntomielessä thainyrkkeilyä. Jalkani murduttua vaihdoin lajin salilla käymiseen lihasmassan lisäys mielessä, josta olenkin innostunut.

Olen jonkun aikaa tehnyt Timban 2-jakoisella ohjelmalla treeniä 3 kertaa viikossa, ti, to, ja su. Tarkoituksena olisi taas aloittaa thainyrkkeily, joka olisi maanantaina ja keskiviikkona.

Thainyrkkeily treenit ovat todella rankat. Koko keho saa reilusti rasitusta, esimerkkinä yksien treenien aikana saatetaan punnerruksia tehdä yli sata, sekä hypitään ja juostaan niin että henki meinaa lähteä :)

Kysymys kuuluukin, olisiko tämä toimiva yhdistelmä? Lepopäiviä olisi vain perjantai ja lauantai. Mietin, että olisiko rankoista nyrkkeilytreeneistä paljon haittaa lihasmassan kasvattamisen edistämiseksi?
(thainyrkkeily tosiaan harrastemielessä, ja muutamasta mahamakkarastakin voisi päästä eroon)

-Kiitos etukäteen vastauksista

Koitapa kuukauden ajan miltä tuntuu ja mitä tapahtuu. Jos jotain kamppailulajia harrastaa, ja muutenkin, on hyvä tehdä kunnon volyymia useana päivänä eikä mitään "kaks kertaa viikossa ettei tuu ylikuntoa." Siihen tottuu ja sit alkaa kunto olemaan kohdillaan.

Lihasmassaa kerätessä ehkä tarvii lepoa enemmän, mutta kannattaa koittaa ensin miltä tuntuu ja tapahtuuko mitään, yksilöitähän tässä ollaan.

Koita suunnitella ainakin salipuolelle syklitys useemmalle viikolle niin ettei treeni ole yhtä raskasta joka viikko. Eli esim.

1. ja 2. viikko: Ei tehdä sarjoja ihan loppuun asti, jätä vaikka yks toisto varastoon
Näillä viikoilla voit myös koittaa keskittyä tb:ssä siihen ettet tee harjoituksia ihan täydellä teholla. Potkut ja lyönnit 60-80% täydestä tehosta jne.

3. viikko: Kuntosaliliikkeet loppuun asti, treeni kovalla intensiteetillä! Samoin myös sitten siellä tb:ssa, kaikki täysillä!

Tän jälkeen melkein suosittelisin jopa kahta viikkoa palauttavaa treeniä:
4. ja 5. viikko: Ainakin salilla rauhallisesti, pitkiä toistoja pienillä painoilla. Tb:ssä voit pitää 1. ja 2. viikon intensiteettiä päällä.

Tämä on siis vain yksi vinkki/esimerkki. Kuuntele kroppaa, miten se kestää! Jos lihakset on jumissa, et ole palautunut joten mielestäni ei salille ole silloin asiaa. Mutta mielestäni tällaisessa tilanteessa on nimenomaan tärkeää miettiä treeniä pidemmällä tähtäimellä eikä vain viikottain. Muista lepo! Ja pidä myös mielessä että ravinnontarpeesi kasvaa aika huminalla jos lisäät thai boxingin viikkorutiiniin. Tällä tavalla saat myös nousujohteisuutta treeniin ja luulisin että lihasten kasvatuskaan ei kauheasti vaikeudu :)

Kyllä se kroppa tuollaiseen tottuu, nimimerkillä kokemusta on. Kannattaa pitää sitten kevyempiä viikkoja puntin suhteen, kun tuntuu että alkaa tökkiä. Mielummin jo vähä ennen. ;)

e. En olisi Azurikin kanssa aivan samaa mieltä tuosta syklittämisestä. Itse vetäisin aina nuo thaikkutreenit täysillä ja keventäisin tarpeen vaatiessa sitten punttireeneissä. Eli kevyet viikot punttireeneihin ja thaikkureenit täysillä!

Salilla tiistai, torstai ja perjantai. Joka kolmas viikko salilta pois tai vaikka yksi treeni tuntumaa hakien. Viikonloput huilaat kokonaan! Parempi pitää kaksi lepoa putkeen, koska silloin lepo tuntuu paremmin, kuin että olisi keskellä viikkoa joku "muka lepopäivä". Ja lisäksi kun lepo on viikonloppuna, niin voit keskittyä kaikkeen muuhun kun siihen treenaamiseen! Hyvä systeemi, kokemusta on!

Alotat salin pikkuhiljaa ja voit nostella määriä vaikka 3kk:n välein tai ihan miltä tuntuu. Lepo on tärkeää, mutta toinen tärkeä on sitten syöminen! Pidä huolta että syöt paljon kunnon ravintoa, hoidat palautusjuomat ja rasvat, vitamiini yms hivenaineet kohdalleen. Palkkarit kannattaa vetää myös lepopäivinä, potkii aineenvaihduntaa kivasti! Kroppa tottuu kuitenkin kovaan menoon! Tässä minun mielipiteeni.. :)

Kyllä se kroppa tuollaiseen tottuu, nimimerkillä kokemusta on. Kannattaa pitää sitten kevyempiä viikkoja puntin suhteen, kun tuntuu että alkaa tökkiä. Mielummin jo vähä ennen. ;)

e. En olisi Azurikin kanssa aivan samaa mieltä tuosta syklittämisestä. Itse vetäisin aina nuo thaikkutreenit täysillä ja keventäisin tarpeen vaatiessa sitten punttireeneissä. Eli kevyet viikot punttireeneihin ja thaikkureenit täysillä!

Tuokin varmasti toimii, mutta ite mietin tuota sykliä sen lihasten kasvatuksen kannalta. Riippuu ihan omista tavotteista. Jos haluaa pitää Thai Boxingin ensisijaisena niin homma on tietysti noin mutta jos kuntosali ja lihastenkasvatus on ensisijainen tavoite, on pystyttävä pitämään treeni-intensiteetti korkealla nimenomaan siellä salilla! Siihen perustin tuon mun sykliesimerkin :)

Tuokin varmasti toimii, mutta ite mietin tuota sykliä sen lihasten kasvatuksen kannalta. Riippuu ihan omista tavotteista. Jos haluaa pitää Thai Boxingin ensisijaisena niin homma on tietysti noin mutta jos kuntosali ja lihastenkasvatus on ensisijainen tavoite, on pystyttävä pitämään treeni-intensiteetti korkealla nimenomaan siellä salilla! Siihen perustin tuon mun sykliesimerkin :)

Ok, tottahan tuokin on ja varmasti paikkansa pitävä jos haluaa todella keskittyä lihaksen kasvatukseen. Ajattelin asian niinkuin huomasitkin, että pääpaino on thaikussa niin tekisin itse tuolla minun selostamalla tavalla.

Ok, tottahan tuokin on ja varmasti paikkansa pitävä jos haluaa todella keskittyä lihaksen kasvatukseen. Ajattelin asian niinkuin huomasitkin, että pääpaino on thaikussa niin tekisin itse tuolla minun selostamalla tavalla.

Ilman muuta! :) Iteki varmaan alotan TB:n taas ens keväänä (loppu vuos sitte rahanpuutteessa kun piti punnita että jatkanko salilla vai thaiboxingissa) ja joutuu itekin punnitsemaan että kumpi on tärkeempää itelle, Se salitreeni vai thaiboxing ja kumpaan se pääpaino sillon keskittyy. Noh sen näkee sitte :D

Mä teen tällä hetkellä 2-jakoisella ohjelmalla 3 kertaa viikossa ja käyn kaksi kertaa potkunyrkkeilytreeneissä. Aluksi teki tiukkaa mutta jo kuukauden jälkeen tuntuu menevän ihan mukavasti. Potkunyrkkeilytreenit vedän aina täysillä, salilla olen muutamia kertoja ottanut vähän iisimmin.

Yleensä se että menee vetämään kevyen salipäivän auttaa mun mielestä lihasten palautumista paremmin kuin pelkkä kotona makaaminen.

Puntissa kehitystä on tapahtunut hitaasti mutta varmasti, ja samalla potkunyrkkeily sujuu. Venyttely on auttanut mua paljon salipäivien jälkeen, niin ei ihan jumissa tule lähdettyä potkimaan.

itsellä oli tässä vajaa kaks vuotta samanlainen tilanne mutta lajina oli judo ja samalla kävin salilla,kahtena päivänä viikossa oli judotreenit ja punttitreenit samanapäivänä no tuota jatkoin noin 3viikkoa ja ylikuntohan siitä seurasi,mutta hyvin yksilöllistähän tuo on miten oma kroppa vastaa treeniin

itsellä oli tässä vajaa kaks vuotta samanlainen tilanne mutta lajina oli judo ja samalla kävin salilla,kahtena päivänä viikossa oli judotreenit ja punttitreenit samanapäivänä no tuota jatkoin noin 3viikkoa ja ylikuntohan siitä seurasi,mutta hyvin yksilöllistähän tuo on miten oma kroppa vastaa treeniin

Nimenomaan on hyvin yksilöllistä. Itse reenasin vapaa-ottelua ja sitä tuin puntilla ja parilla aerobisella. Viikkotreeni koostui 4-6 vapaa-ottelu/lukkopainitreenistä, 2 puntista sekä 1-2 aerobista. 8kk vedin tuota ja ainoa mikä kärsi tuon ajan jälkeen oli motivaatio jota seurasi loukkaantuminen. "Ei ole ylikuntoa, on vain alisyömistä."

Meikäläisellä myöskin parhaimmillaan 4 judotreeniä viikossa ja samoina päivinä puntti. Aamulla klo 7 puntille ja judotreeni olikin sitten illalla ~12h myöhemmin. Pitää ajatella niin että jää kumminkin 3 totaalilepopäivää viikkoon jos samoina päivinä on molemmat treenit... mulle ei varmasti olisi toiminut joka päivä jompikumpi -tyyli.

Tuota tein sellaisen 9 kk ja kehitystä tuli molemmilla puolilla. Söin kyllä aivan helvetisti.

tosiaan pitää ottaa vielä huomioon se että lepoa tulee tarpeeksi,kun itselle ei lepoa tullut kuin 1kerta viikkoon.ja sekin "lepopäivä" käytettiin usein lenkkiin :D

Minä myös käyn maanantaisin ja keskiviikkoisin thai nyrkkeilyssä, sen lisäksi käyn aina loppuviikon aikana 3 kertaa salilla. Treenikertoja tulee siis 5 viikkoon. Olen ite jaksottanut TB:n ja salin täysin erikseen sen takia että pysyy paremmin mielenkiinto molempiin. Maanantaisin ja keskiviikkoisin menen aina innoissani thai treeneihin mutta aina keskiviikon treenien jälkeen tuntuukin siltä että on mukava pitää loppuviikko taukoa ja keskittyä taas täysillä saliin. Tiedän että kehityksen suhteen tämä ei ehkä se järkevin ratkaisu ole, mutta juurikin tämän jaksottamisen takia olen jaksanut molempia lajeja aktiivisesti jo 3 vuotta ja kehitystä on omasta mielestä tullut hyvin molempiin. Eikä mulla ole mikään kiire mihinkään :)

Itelle tuo 5 treeniä viikossa ei ole ollenkaan liikaa. Ja ei sitä ole ihan pakko joka viikko noin lujaa vetää, joskus on vaan 4 treeniä viikossa :)

Pakko vielä mainostaa tuota syömisen tärkeyttä palautumisessa. Itellä 3-4 lajitreeniä viikossa ja lisäksi salilta voimaa 3 krt viikkoon kunnon ohjelmalla ja huomaa heti kun ei meinaa keretä kiireen takia syödä kunnolla niin johan alkaa ruuti kastua.. Kolmisen kuukautta on tullut treenattua nyt aika kovaa, mutta hyvin on palautunut kun vain muistaa mättää. Päivittäiset kalorit 3500-4000 ja lisäksi viikonloppuna tosi mättöpäivä esim eilen 6000-7000 kcal. Rasvaa ei ole paljoa tarttunut eli kulutus tosiaan aika kovaa. ( pituus 183, aamupaino nyt 90-91 kg )
Kehityksestä sen verran vielä että 2kk vanhasta penkki maxista 90%:lla otin eilen 5x5 ilmeisesti ainakin jotenkin on palauduttu.

Kyllä sitä jaksaa salilla hyvinki morkuloita nostella, kunhan tosiaan pitää huolta syömisestä ja tarpeeksi pitkistä yöunista! Itse käyn lätkätreeneissä kaksi kertaa viikossa, jos energiaa riittää niin kerran pelaamassa salipalloa ja vielä nyt kun kausikin on alkanut niin pelit viikonloppuisin siihen päälle. Salitreenit monesti samana päivänä muiden treenien kanssa, joten levolle jää siten enemmän tilaa. Kannattaa kokeilla jos tuntuu mahdolliselta. Nyt vielä olisi tavoitteena aloittaa tammikuussa vapaaottelun peruskurssi, saas nähdä joutaako sitä jo mullan alle siinä vaiheessa tässä treenimäärässä :D Mutta kertoisiko joku, mikä on vikana kun voimataso kyllä nousee, mutta paino ei? Mielestäni kyllä kalorit on lievästi plussalla, eikä nuo viimoiset rasvat tuosta vyötäröltäkään ole kadonnut (liekkö syynä hieman turhan aktiivinen opiskelijan yöelämä?), löytyykö syy siis treenistä vai ruokavaliosta?

Ei tuo kuulosta ollenkaa hullummalta. Tietystikki tuohon kannattaa aluksi kevyemmin totutella ja kuulostella kroppaa. Toisilla saattaa tuntua vaikeemmalta parin kolmen lajin yhdistelmä.
Ite pari vuotta sitten kävin 4 kertaa viikossa salilla, 3 kertaa viikossa uimassa,kaks kertaa viikossa kung fu-treenit ja juoksulenkkejä ku oli aikaa.. Ennen koulua tai iltamyöhään. Pakko kyllä myöntää, etten tätä jaksanut kuin pari kuukautta ja sit oli aika jättää kung fu.
Oli sitä hieman väsynyt ku lisäksi piti miettiä koulua ja töitä.
Kaikki onnistuu jos motivaatiota löytyy..

Back
Ylös Bottom