Kaksi kysymystä penkistä: vyön käyttö ja kaari

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SavioM
  • Aloitettu Aloitettu
Useimmat nostajat käyttävät vyötä myös penkkipunnerruksessa. Tiedän, että paitapenkkaajilla se auttaa pitämään paidan aloillaan. Onko se penkissä muuten vain henkinen tuki, vai onko sillä jokin tehtävä myös vammojen ehkäisyn kannalta?

Onko selvän kaaren tekeminen välttämätöntä, jotta penkkitekniikka olisi olkapäille turvallinen? Olen itse aina penkannut ns. lahnana - en tiedä, osaisinko tehdä kaarta vaikka yrittäisin. Nostaessani "röyhistän" toki rintaani hieman ja käännän sitä pystympään, mutta varsinaista kaarta en tee.

Ite en ainakaan enää pystys ilman vyötä tekee kunnolla penaa. Sen verran se selkärankaa tukee kaarta pidettäessä. Vetämällä lapoja ja olkapäitä yhteen ja pikkasen alaspäin samalla ku tekee itse kaarta mahdollisimman korkeeks ilman et se sattus tai tuntus mitenkään erityisen pahasti vain yhessä kohtaa selkää, voit harjoitella kaarta. Pikkuhiljaa lisää kaarta vain ja hyvä tulee lopulta. Tangon laskemispaikka on yleensä mielekkäin hieman nännien alapuolella. Kyynärkulmakin yleensä muuttuu ihan luonnostaan kaaripenkissä hieman lähemmäs kylkiä, joka auttaa oikeaan tuntumaan. Tietty jos tekee bodityylisesti kaarella ei niin isoa merkitystä ole. Pieni kaari silloinkin varmaan ok.

Mulla se vyö auttaa paineen keräämisessä kun vatsaa rutistaa sitä varten nostossa. Jos se vyö on liian leveä ja jäykkä (niinku se FASTin voimanostovyö), niin se voi häiritä kaaren teossa.

Juuri tänään treenikaveri ihmetteli, että enkö ole koskaan käyttänyt vyötä penkissä. Sais kuulemma kiloja lisää. Pari kertaa olen koittanut, mutten ainakaan vielä ole kokenut sen auttavan. Rannesiteetkin otin käyttöön vasta aivan viimeaikoina sarjapainojen noustessa yli 130 kg. Varmaankin toisille vyö sopii ja toisille ei..

Mitä varusteita muuten raw kisoissa saa käyttää? Vyö ja rannesiteet?

Kysytäämpä samalla, että mihin kohtaan se tanko pitää laskea ? nännien alapuolelle vai yläpuolelle ? Olen tehnyt sitä nännien yläpuolelle tähän saakka.
Välillä katsellut, kun jotkut sitä tekee rintalastan kohdalle..

Trukkikuski sanoi:
Kysytäämpä samalla, että mihin kohtaan se tanko pitää laskea ? nännien alapuolelle vai yläpuolelle ? Olen tehnyt sitä nännien yläpuolelle tähän saakka.
Välillä katsellut, kun jotkut sitä tekee rintalastan kohdalle..
Se riippuu vähän siitä treenataanko voimatyylillä (saatava tanko helpolla ylös) vai bodityylillä (saatava hyvä tuntuma rintalihaksiin). Kyllä se alapuolelle on mun mielestä parempi jokatapauksessa.

ei se vyö ole mikään välttämättömyys. itselläni haittaa vaan kaarta, eikä ole riittävästi mahaa jolla saisi tuettua vastaan.. normaali housunvyö riittää pitämään paidan oikealla kohdalla.

Deat sanoi:
Se riippuu vähän siitä treenataanko voimatyylillä (saatava tanko helpolla ylös) vai bodityylillä (saatava hyvä tuntuma rintalihaksiin). Kyllä se alapuolelle on mun mielestä parempi jokatapauksessa.

jos bodytyylin treenaaminen tarkoittaa nännien yläpuolelle niin miten ihmeessä olkapään lihakset kestää pitemmässä jaksossa koko liikettä.. rasitus siirtyy ojentajilta ja rintalihaksilta hyvin tehokkaasti olkapäille tangon nostolinjan tullessa ylöspäin sieltä pallean kulmilta.. tosin tää nyt on mutu, penkkaamisesta mitään tiedä..

vyö on ihan kiva koriste ison mahan päällä.. mut ei siitä penkatessa oo muuta hyötyä et porukka näkee et omistaa moisen, siis jos ilman paitaa haluaa nostella, paidan kanssa vyöllä saa ankkuroitua siitä paidan helmaa sen ison mahan alle ;)

-HZer

hzero sanoi:
jos bodytyylin treenaaminen tarkoittaa nännien yläpuolelle niin miten ihmeessä olkapään lihakset kestää pitemmässä jaksossa koko liikettä.. rasitus siirtyy ojentajilta ja rintalihaksilta hyvin tehokkaasti olkapäille tangon nostolinjan tullessa ylöspäin sieltä pallean kulmilta.. tosin tää nyt on mutu, penkkaamisesta mitään tiedä..

vyö on ihan kiva koriste ison mahan päällä.. mut ei siitä penkatessa oo muuta hyötyä et porukka näkee et omistaa moisen, siis jos ilman paitaa haluaa nostella, paidan kanssa vyöllä saa ankkuroitua siitä paidan helmaa sen ison mahan alle ;)

-HZer
Joo mä en tiedä paljoa bodityylillä treenaamisesta, mutta mun kaveri treenaa bodityyliin, ja se laskee tangon melkein kurkulle. Mulla se on ihan paskan tuntusta ruveta sieltä nostelemaan, en vaan ollu varma onko se kaikilla samantuntusta...

on mulle ainaki hyötyä vyöstä penkkaamisessa, jos en vyötä käytä niin tulee alaselkä niin kipeeksi ettei sillä tartte sitte muutamaan päivään juuri mitään touhuta. varmaan tottumus kysymyskin osaksi tuo vyön käyttö penkkaamisessa, mutta itselleni se on välttämättömyys, niinkuin lähes liikkeessä kuin liikkeessä.

Newton sanoi:
Juuri tänään treenikaveri ihmetteli, että enkö ole koskaan käyttänyt vyötä penkissä. Sais kuulemma kiloja lisää. Pari kertaa olen koittanut, mutten ainakaan vielä ole kokenut sen auttavan. Rannesiteetkin otin käyttöön vasta aivan viimeaikoina sarjapainojen noustessa yli 130 kg. Varmaankin toisille vyö sopii ja toisille ei..

Mitä varusteita muuten raw kisoissa saa käyttää? Vyö ja rannesiteet?

Hmm.. kerro millasta vyötä kaveris käyttää tarviisin parikyt kiloo lisää penkkiin et kehtaisin vaihtaa salia naapurikylän voimanosto saliin.. ;) RaW kisoissa saa nimestä huolimatta käyttää vaikka mitä apuvälineitä, eli sallittuja varusteita ovat vyö, sekä polvenlämmittimet ja rannesiteet - olis ees kunnon raw meinikiä ja siveellisyys syistä sais käyttää ainoastaan välineenä lantiolla pyyhettä ;) (tätä ei tarvii kenekään vannoutuneen 300kg raakapukkaajan alkaa kommentoimaan.. et miksi pitää just käyttää rannesiteitä ;) pitäähän oikeesti raakapenkkaajia arvostaa ne ottaa pirun isoja riskejä.. vaikka nuo yli kahden ja puolen sadan raakapenkkaajat umpivahvoja onkin)

-HZer

Saako raw-kisoissa käyttää käyttää vyötä? maastavedossa ja kyykyssä

hzero sanoi:
On siitä hyötyä, vaikka ei omistaisi isoa mahaa eikä treenaisi edes voimanostotyylillä. Itse nimittäin käytän usein penkissä vyötä ihan sen takia, että viimeisissä toistoissa tulee aina jännitettyä selkälihaksia enemmän saadakseen vielä paremman kaaren, ja siitä selkä ei tykkää. Alkaa kramppaamaan. Vyö auttaa tähän.

Powerhousu sanoi:
...aina jännitettyä selkälihaksia enemmän saadakseen vielä paremman kaaren, ja siitä selkä ei tykkää. Alkaa kramppaamaan. Vyö auttaa tähän.

luulen et lisäravinnepuolella tuo kramppailu kannattas hoitaa.

-HZero

ps. ei siitä.. korjaan TÄSTÄ isosta mahastakaan ole muuta hyötyä kun voi vaan näyttää omistavansa sellaisen ;)

Salomaa sanoi:
Hzero, polvenlämmittimet taidettiin kieltää. Eli nykyisin ei saa käyttää niitäkään.

hyvä niin.. seuraavaksi kaikki varmaan nostaa hihattomissa paidoissa ja sortseissa ;)

Joo mä en oikeesti tiedä nyky tilannetta - se on fakta. Ei oo hirveemmin ollu raw kiinnostusta kun näki miten nostaja kuittas Metallin Joulupenkkareissa rintalihansa rikkipoikki =/

-HZer

kyl se vyö sitä selkää tukee mukavasti kun isommil raudoil tiukkoja sarjoja tekee ja joutuu tosissaan ponnistelemaan!

hzero sanoi:
luulen et lisäravinnepuolella tuo kramppailu kannattas hoitaa.
Ei tohon mitkään ravinteet auta. Taitaa olla ihan normaalia että jossain vaiheessa tulee kramppi jos täysillä jännität hetken aikaa. Koitapa jännittää vaikka hauista hetken aikaa niin kovaa kuin pystyt. Jos ei ala kramppaamaan, niin voisin vaikka väittää ettet pysty jännittämään tarpeeksi kovaa.

Niin muuten...Saako raw-kisoissa käyttää mitä apuvälineitä maastavedossa ja kyykyssä?

Back
Ylös Bottom