Kaksi kysymystä eri aiheista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja aPache
  • Aloitettu Aloitettu
Heips.

Ekaks, tietääkö kukaan mitään jippoa millä saisi vähennettyä ns. maitohapon tuotantoa (kortisooni?) ruumiissa? Mulla on kovan treenin jälkeen veryttelystä, venyttelystä riippumatta paikat aina todella kipeenä huomattavasti kauemmin kuin kellään kaverillani.
(kun muut menee treeneihin mä mietin pystynkö mä vielä edes treenaamaan)Olen laihahkoa sorttia 186/80 enkä nostele varsinaisesti missään bodausmielessä vaan kausiluontoisesti potkunyrkkeilyn ohessa. Mulla on yleensä kahet harkat ja sitten 1-2 punttistreenit viikossa ja aina vähintään yks välipäivä jokaisen harkan/punttistreenin välissä. SYön myös hyvin ja terveellisesti/riittävästi (ainakin omasta mielestäni)

Tokaks, mitä mieltä olette maidon - lähinnä hyla ja sen uuden maitojuoman proteiinista (tavallista maitoa harvemmin kun on hiukan taipumusta laktoosiintoleranssiin) ?
Onko ihan ok vaikka juoda litra pari päivässä ihan proteiini mielessä? Mulla on joku muistikuva ettei maito olis edes kovin suositeltavaa kasvuiän ylittäneille (olen ite 31v).

Cheers :kippis1:

aPache

Maitohappo ei kyllä aiheuta lihasten kipeytymistä. Lihaskipu johtuu lihassoluihin tulevista vaurioista. Minkälaisia nuo punttitreenisi ovat ?

Tuohon voisi auttaa työkapasiteetin lisääminen. Välipäivinä voit tehdä kotona lihasharjoituksia esim. kuminauhojen avulla. Eli tarkoituksena olisi totuttaa elimistö suurempaan työmäärään ja saada kipeisiin lihaksiin lisääntynyttä verenkiertoa eli nopeuttaa palautumista.

Sittenhän on näitä kylmä/lämminsuihkuja, joita en ole itse kyllä kokeillut. Mutta kuulemma auttavat palautumiseen.

Originally posted by aPache

Tokaks, mitä mieltä olette maidon - lähinnä hyla ja sen uuden maitojuoman proteiinista (tavallista maitoa harvemmin kun on hiukan taipumusta laktoosiintoleranssiin) ?
Onko ihan ok vaikka juoda litra pari päivässä ihan proteiini mielessä?

Mulla on joku muistikuva ettei maito olis edes kovin suositeltavaa kasvuiän ylittäneille (olen ite 31v).

Ihan OK proteiinia.

Uskaltaisin väittää, että ihminen ei muutu aikuisena tissittömäksi, minä ainakin haluan imeä tissejä aikuisenakin.

@ Tahvo
Joo tuli vähän huonosti selitettyä eli ei mulla lihas varsinaisesti maitohapoille mene suoritusten aikana - ainakaan normaalia enempää vaan kyse on just paljon normaalia pidemmästä palautumisajasta. Eikä tämä koske pelkästään punttitreeniä vaan mitä tahansa lihasaktivitettiä. Onhan tän ongelman kanssa jo oppinut elämään mutta aattelin jos joku oli kärsinyt samasta ja löytänyt jonkun ratkaisun nopeuttamaan palautusta.

@ Kekexx

Ok. Mites muuten tiedätkö mikä määrä on sitten liikaa maitoa? Eiks eteen tule kalsiumin liikasaanti tietyssä vaiheessa?

Cheers!

aPache

...eli ei mulla lihas varsinaisesti maitohapoille mene suoritusten aikana - ainakaan normaalia enempää vaan kyse on just paljon normaalia pidemmästä palautumisajasta.

Kuinka paljon juot päivässä/ treenin jälkeenn ja mitä? Mitä syöt treenin jälkeen? Miten hoidat loppuverryttelyn?

Ekaks, tietääkö kukaan mitään jippoa millä saisi vähennettyä ns. maitohapon tuotantoa (kortisooni?) ruumiissa?

Varsinaisesta tuotannon vähentämisestä en tiedä, mutta nauttimalla ruokasoodaa (emäksistä) enenn treeniä pystyy ehkä hieman pidempään treenissä rimpuileen ennen kuin maitohapot alkavat jylläämään.

Ok. Mites muuten tiedätkö mikä määrä on sitten liikaa maitoa? Eiks eteen tule kalsiumin liikasaanti tietyssä vaiheessa?
aPache [/B]
Tietty muista, että siitä maidosta tulee energiaakin, ei pelkkää proteiinia. Mutta 2 litraa päivässä on ehkä maksimi, mihin minä menisin, ite juon reilun litran päivässä. Sen lisäksi raejuustoa, maitorahkaa ja vielä heraproteiiniakin.

Maitohappojen tuotantoa ei pysty vippaskonsteilla pienentämään. Tuotantoa pienennetään hapenottokykyä parantamalla, jolloin elimistö voi tuottaa rasituksessa energiaa pidenpään aerobisesti. Myös elimistön sietokykyä maitohapoille voi parantaa "altistumalla" maitohapoille. Intervalli/nopeuskestävyys treenaamisen pitäisi auttaa.

No joo tämä lähti nyt hiukan väärille urille (omaa syytäni kun maitohapoista puhuin) mutta tarkoitin siis yleensä palautumista.

Palautuminen, niinkuin moni muukin asia urheilussa, on yksilöllistä ja meikä vaan kärsii hitaasta palutumisesta. Ja kuten tossa aikaisemmin mainitsin ei kyse ole ainoastaan painojen nostojen aiheuttamasta lihaskivuista vaan vaikka pitemmän lenkin.

Vituttaa kun ei ole ihan mikään vasta alkaja ja joka toinen päivä treenaus (siis vaikka punttia ma ja harkat ke) ottaa tosi koville .. siis palautumisen kannalta. Ja jos isot lihakset ei ole palutuneet niin kaikkihan sen tietää ettei sitä ihminen ihan iskussaan ole.

Lisäravinteista olen nauttinut perusheraa (Whey 8100) n. 30 min treenin jälkeen sekä yleensä ennen nukkumaan menoa. Joskus myös aamulla jos on paikat tosi tukossa. Hiilareita en erikseen ota koska ruokahalu on ihan hyvä ja ruokailut säännölliset.

Pari vuotta sitten kun olin rahoissani niín otin kuukauden HMB:tä sekä glutamiinia ja muistaakseni se kyllä auttoi palautumiseen mutta nyt ei kukkaro kestä..

Niin ja tohon maitokysymykseen vielä että en sitä litraa enempää päivässä juo ... hyvä tietää että voi jatkaa samaan malliin.

Sori että tuli tällänen essee tähän loppuun mutta ajattelin kun kerran ko aiheen aloitin niin vähintä mitä voin tehdä on oma vastike ...

aPache

:kippis1:
Kierros kaikille!

Palautumista voi yrittää edistää palauttavalla treenillä eli lepopäivänä puolen tunnin kävely/sauvakävelylenkki rauhallisella temmolla. Päälle hyvät venyttelyt. Aktiivinen lepo on yleensä tehokkaampi tapa palautua, mitä totaalinen lepo.
Palautumista pitäisi auttaa myös hiilarien lisääminen palautusjuomaan.

Back
Ylös Bottom